Tesla spustila gigavlaky. Doprava do továrny u Berlína je zdarma, překvapivě jezdí na naftu

Tesla v závodě u Berlína spustila vlastní osobní železniční dopravu. Zdroj: Tesla EuropeTesla v závodě u Berlína spustila vlastní osobní železniční dopravu. Zdroj: Tesla Europe

Ekologové upozorňují, že linka nebyla na rozdíl od továrny zahrnuta do rizikové zóny a nespadá pod zákon o hlášení nehod.

Dosud jediná továrna na elektromobily Tesla v Evropě spustila vlastní osobní železniční dopravu.

Do areálu „gigafactory“ v braniborském Grünheide dorazila první souprava v pondělí. Kyvadlová doprava spojuje továrnu s vlakovým nádražím Erkner, slavnostní zahájení proběhlo ve velkém stylu s kouřovými efekty a s vystoupením DJ’s.

Vlaky budou na trase pendlovat od pondělí do pátku téměř 60krát denně a na jednu směnu dovezou přímo do areálu továrny více než 1 500 zaměstnanců.

Vlak je podle Tesly zdarma a mohou jej využívat i běžní cestující. Má nahradit stávající autobusovou dopravu mezi Erknerem a továrnou, což odlehčí automobilové dopravě v okolí města.

Braniborský zemský úřad pro výstavbu a dopravu schválil „gigavlaky“ v únoru, původně se počítalo se startem už v druhém čtvrtletí.

Ekologická sdružení upozorňují v souvislosti s tím na dva paradoxy. Linka není elektrifikovaná a největší světový výrobce elektromobilů tak musí své zaměstnance vozit dieselovými soupravami, které mají výraznou uhlíkovou stopu. To je přitom zejména v Německu ostře sledované téma.

Na zveřejněných snímcích je vidět naftová jednotka Bombardier Talent s kapacitou 400 cestujících.

Zatímco samotnou trať Tesla v lednu 2022 odkoupila od regionální drah DRE, soupravy vlastní a provozuje dopravce NEB (Die Niederbarnimer Eisenbahn).

Riziko havárie se neřeší

Environmentální sdružení Green League Brandenburg také upozornilo, že zaměstnanecká linka nebyla na rozdíl od samotné továrny zahrnuta do rizikové zóny a nespadá pod zákon o hlášení nehod. Nemusí tak splňovat žádné speciální bezpečnostní požadavky pro případ možné havárie a nepodléhá ani příslušnému úrazovému právu.

Tesla v tom však podle webu Banhblogstelle nevidí problém a obavy odmítá. Ve vlaku se podle společnosti nemanipuluje s nebezpečnými látkami a kolejiště je dostatečně vzdálené od rizikových míst.

Ekologové ovšem upozorňují, že do budoucna se u trasy zvažuje třeba výstavba zařízení na skladování chladicích kapalin.

Podle Státního úřadu pro výstavbu a dopravu (LBV) se sice jedná o veřejnou infrastrukturu, nejde ale o důležitou dopravní cestou s intenzitou dopravy nad 30 000 vlaků ročně. Zařazení do vyšší bezpečnostní kategorie tak není nutné.

Tesla vyrábí elektromobily v Grünheide od března 2022. Podle aktuálních informací v závodě zaměstnává celkem kolem 11 000 lidí.

Tagy Bombardier Talent Gigafactory Německo tesla
61 komentářů