O gigafactory ještě rozhodnuto není, Správa železnic již vybrala projektanty trati ke zvažované továrně
Vlečka na letiště Líně. Foto: Google Street View
Po vlečce se má zásobovat nová továrna i vozit do areálu pracující.
To máte asi jako „rychlodráha na letiště“. Když tam bude jezdit něco jako CityElefant a stačí to mezi zastávkami rozjet na aspoň 90 km/hod, budeme rádi… Ale přesně jak píšete, někdo tím chce asi strašit…
stačila by megatovárna.
V téhle zemi je taky hodně zrušených záložních letišť a musí se bourat to co je v provozu a certifikované NATO
„Chemička“ je asi trochu příhodnější.
Nechápu proč továrnu nepostaví na místě zbourané Prunéřovské elektrárny. Veškerá infrastruktura je již hotová a je to i blízko k Cínovci pro návoz materiálu.
Nebo kdekoliv jinde, kde se nemusí bourat něco, co je funkční.
Od kdy si nějaký investor nárokuje pozemek, na kterém je nějaký funkční provoz ? Tohle považuji za absolutní drzost a dilentantismus. Ten kdo o takovémto nesmyslu jen uvažuje, by měl uhradit vzniklé škody a jít si za to sednout.
Protože zájem je zničit letiště Líně.
Proč to neřeší protikorupční policie???
Protože je to daleko menší areál. Ta elektrárna má 40 hektarů. Pro tohle chtějí 280.
Proč SŽ cpe prachy do cizí vlečky???❗❗❗
Vždyť to je protizákonné.
Napadá už mě jediná věc… Chystá se bezplatný převod vlečky z MO na SŽ. MO po přestěhování LZS už nebude potřebovat
A proč zakázku nevypsal majitel vlečky?
ČR MO, Agentura hospodaření s nemovitým majetkem, Hradební 12/772, P.O. BOX 45, Praha 1, Hradební 772/12, Praha 1, nájemce: PalneStation Pilsen s.r.o., Letiště Líně, PSČ 330 21, IČ 60465085
To už ji rovnou může postavit železniční vojsko, ne?
V ČR je železniční vojsko?
Železniční vojsko už dávno nemáme
No jasne. A pomahat mu budou blanicti rytiri.
Škoda, že nepostavili tu vlečku z Příkosic k plánovanému radaru. To by bylo něco pro turisty.
Jen projekt na modernizaci 4 km stojí 80 miliónů? To budou dvě koleje, plus elektrifikace doufám.
Na co 2 koleje, kdyz neni kam dal ty vlaky protlacit?
Kdyby SprŽel neměla takovou politickou instrukci nebo aspoň neprůstřelné politické krytí, nikdy by jí to neprošlo.
Přesně u SŽ bych očekával, že si vláda v duchu dříve avizovaného došlápne na to, aby organizace začala fungovat poněkud lépe. Ono je to ale se SŽ snad horší a horší…
Jak to myslite? Vždyť jde o státní zakázku a o statni organizaci. Vláda si bohužel dělá co chce. Slíbí, že letecká záchranná služba v Líních zůstane, za zády ale projednává její přesun do Karlových Varů. To samé je i s vlečkou. Vláda řekla SŽ, aby připravila projekt na vlečku. Ale na druhou stranu veřejně říká, že o továrně ještě rozhodnuto není…. Tak, kde je pravda?
„Ale na druhou stranu veřejně říká, že o továrně ještě rozhodnuto není…“
Jenom jestli nekecají.
Jak pravil nedávno zemřelý doyen všech whistleblowerů Daniel Ellsberg (a po něm to parafrázoval Karel Kryl): Vládám se nevěří, vlády se kontrolují.
A jestli je jako občané necháváme řádit bez kontroly, můžeme si za to, co dělají – nebo že nic nedělají – sami a dobře nám tak.
„Ale na druhou stranu veřejně říká, že o továrně ještě rozhodnuto není…. Tak, kde je pravda?“
Ze všech v úvahu připadajících možností se mi zdá nejpravděpodobnější tato, jakkoli lehce paranoidní:
Rozhodnuto – byť zatím neoficiálně a dosud to nebylo zveřejněno – už je a v jistých kruzích se už ví, že fabrika nebude. Nicméně peníze už byly vyhrazeny a bylo – jak jinak – přislíbeno jejich přesunutí na účet spřátelené firmy.
Za přípravu kanálu DOL se v podobném režimu utratilo peněz řádově víc.
Vláda ji tam chce, protože jinou tak velkou lokalitu prostě připravenou nemá.
VW není rozhodnut, jestli ji vůbec postaví v ČR – proto se už tuší, že fabrika nebude.
V současné fázi vůbec není nutno začít stavět. Stačí objednat a zaplatit projekt a související papírování.
Co prosím ? Proč tady šíříte bludy. Lokalit, kde by se taková továrna dala postavit, jsou stovky a budete překvapen, dokonce tam již nejsou funkční provozy, takže nemusíte nic zníčit na to, abyste něco vybudoval.
A splňují všechny podmínky Volkswagenu tj. vlečka, letištní plocha, přístup k osobním vlakům a vrt
Existence vhodných lokalit ještě neznamená jejich připravenost.
Zatímco zde se neví, zda ta továrna tam vůbec bude, projektuje se skoro za 100 mega. Ale třeba VRT do Polska se zrušila (anebo tunel do berouna Xkrát odložil), protože nevyšla ekonomická návratnost.
Holt když je politické zadání, lze zadat projekt i bez ekonomické návratnosti.
Ta komise nikdy odborná nebyla. Sedí v ní učitelé, tělocvikáři a podobní „odborníci“.
Asi jako naši ministři. Jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet.
Toto je jeden z mnoha příkladů, z nichž se dá odvodit, komu zdejší vlády ve skutečnosti slouží… Občané to zřejmě nejsou.
Je to napojeni strategické rozvojové zóny, a je asi dobře že budou vědět jak to napojí. Bez ohledu jak se VW rozhodne.
Vybrat neznamená zahájit.
Ani utratit prachy za projekt neznamená začít podle něj stavět.
Strategická rozvojová zóna?
Pokud tam nebude Gigafactory, tak tam zůstane stávající letiště.
Neuveřitelné, tady SŽ jedná proaktivně.
Zatímco jinde: https://zdopravy.cz/tag/elektrizace-tyniste-nad-orlici-solnice/
… bylo důvodem, že nejsou hotové ZÚR, což tady taky není. Narozdíl od Solnické mají tady ZÚR na samotné umístění výroby.
Rekonstruovaná vlečka na letiště se zastávkou a připojení trianglem je super, ideální by bylo prodloužit jí cca za museum a tu zastávku vybudovat tam.
Hlavně ale aby to bylo bez té montovny!!
A co se tou vlečku bude vozit, když tam nebude stát fabrika? Bez té fabriky postrádají smysl jakékoliv větší investice do vlečky samotné, natož zastávka pro zaměstnance.
Ono je tam docela živo už dnes i bez vw..
Kolik po vlečce jezdí vlaků?
A nebylo by možno revitalizaci vlečky zaplatit z dotací EU?
https://ekonomickydenik.cz/evropska-unie-bude-financovat-vystavbu-zeleznicnich-vlecek-v-ceske-republice-pro-jakoukoli-spolecnost-s-vaznym-zajmem/?fbclid=IwAR0qG4ntf4pSF2fOjw06Gn8UTop16KY5OXF4Kkd309ZiCxc_gnc_Kz52wLg
Že by se něco ušetřilo.
Trochu pozor při stylistice češtiny: „Vojenská vlečka je napojena na trať Plzeň – Domažlice u Chotěšova“.
Je to trať vedoucí z Plzně do nějakých Domažlic u Chotěšova (jako jsou Roztoky u Prahy, Roztoky u Jilemnice) a na ní je někde napojena vlečka, nebo: Vojenská vlečka je napojena u Chotěšova na trať Plzeň – Domažlice?
Ty varianty máte špatně (a špatně je to i v článku). Je trať „Plzeň–Domažlice“, hypotetická trať by byla „Plzeň — Domažlice u Chotěšova“ (jak je to chybně napsané v článku). Kolem pomlčky ve významu „až“, „od–do“ a podobně se mezera nepíše, pokud jsou oba výrazy jednoslovné.
Jak může někdo napsat Domažlice u Chotěšova. 😀 Ach jo, tohle není možné. Takže vlastně podle takových není Roztoky u Prahy ale Praha u Roztoků, nebo Jilemnice u Roztoků. Jinak je to Chotěšov u Stodu.
Proč chce SŽ stavět vlečku? Tu si snad postaví a zmodernizuje provozovatel továrny na svoje náklady.
Jestliže je SŽ vlastníkem kolejí, pak musí ona, ale zaplatit by to měl provozovatel, pokud ji chce. Nebo ji SŽ může provozovateli prodat, ale jinak těžko provozovatel může s cizím majetkem nakládat.
SŽ není vlastníkem vlečky
A proto bych rád věděl, proč plánuje SŽ rekonstruovat něco, co jí nepatří… Anebo jsou ty miliony jenom na vyprojektování odbočných výhybek z hlavní trati?
Stačí si napřed přečíst článek a nereagovat na titulek jak Pavlovovi psi na žárovku. Vlečka už tam je, jedná se modernizaci.
Je jedno, jestli půjde o novostavbu nebo modernizaci. Proč SŽ zadává jakoukoliv zakázku? Vůbec není jisté že nějaká továrna bude. Spíš mi to přijde jako další z řady kroků které mají tlačit na její postavení, protože by přece byla škoda tu krásnou novou vlečku nevyužít když už se postavila.
Víme, že u SŽ není problém zrekonstruovat trať před tím, či po tom, co tam kraj neobjedná vlaky. Viz trať Rybniště. I tady by bylo logické počkat na konečný verdikt, zda tam gigafactory bude nebo ne. Za mě rušit letiště, kvůli fabrice ke volovina. Je dost vytěžených hnědouhelných dolů a podobných lokalit.
No tak žatecké letiště je dnes také průmyslová zona Triangl….
A mezi sliby, co tam všechno bude postaveno, a skutečností je propastný rozdíl…
Kam byla první krok zlikvidována vlečka.
Tak nějak. Roste plno nových průmyslových zón, ale i když těsně vedle nich je vlečka, není zřízeno ani nákladiště, ba ani v plánech raději koleje nejsou.
I kdyby fabrika byla vystavěna (spíš bude v Polsku), po zarezlých kolejích v areálu budou jezdit kamiony.
Je dost vytěžených hnědouhelných dolů..
Hluboko pod hladinou spodní vody = na dně jezera. Nebo naopak na vysokém a nestabilním násypu. Na tom se nedá nic většího postavit, aniž by to investora nesežralo.
Přesným obráběcím strojům totiž vadí, když pod nimi základ plave. Takže se musí neusátle ustavovat a seřizovat, výroba stojí.
Košár pro ovce, takové stavbě je to jedno.
A čo si Axeli 2 predstavujeťe pod takým pojmom presný obrábací stroj na montážnej linke batérií ?
Obávám se, že pan Kocurek má výjimečně pravdu. Ta jezera na místě hnědouhelných dolů vznikají proto, že se ta oblast jinak rozumně využít nedá.
Tak hnědouhelný důl ne, ale podobný průmyslový brownfield. Ne funkční letiště. A už vůbec ne místo lesa, nebo na poli.
V ČR je podle Národní databáze brownfieldů 4349 brownfieldů, z nich je ze strany státu a úřadů investičně připraveno něco přes 500, v r. 2022 bylo s úřady konzultováno pouhých 84 investičních projektů zamýšlených pro jejich revitalizaci a další využití. (Zdroj: https://www.brownfieldy.cz/o-brownfieldech/) Celkové oficiálně udávané číslo se nicméně zdá podhodnocené; jejich přesný počet zřejmě podchycený není, ale ministerstvo průmyslu a obchodu v r. 2007 odhadovalo jejich počet až na 11 000. Pro investory nových průmyslových a skladovacích objektů už dávno měla být uzákoněna povinnost budovat je přednostně na brownfieldech. Ostatně soudím, že žádná gigafactory se stavět nebude; a jestli se… Číst vice »
Poprosím o detail, kolik z těch brownfiledu nich je větší než 100 ha navíc v blízkosti Německa?
Rovnou si odpovím žádná.
A to říkal kdo, že žádný?
Největší brownfield v Ústeckém kraji (=v blízkosti Německa) je přímo v Ústí a má 155 ha.
Ještě zdroj:
https://brownfieldy-dotace.czechinvest.org/Aplikace/bf-public-x.nsf/bfs.xsp
Oprava není to 100ha, ale ma to být 280 ha 200 budovy plus 80 ha zazemí…
Z těch stránek https://www.brownfieldy.cz/o-brownfieldech/ to vypadá, že na Sokolovsku by se něco našlo..? (soudě dle počtu a velikosti průměrného brownfieldu)
BTW, v Plzeňském kraji, kdyby už někdo trval ausgerechnet na něm, si už jedna „rozvojová zóna“ zabrala část jednoho brownfieldu, kam by se celá gigafactory jinak taky nejspíš vešla, protože ten brownfield má rozlohu cca 125 ha: CPI Park Mlýnec. Určení: Sklady a lehká výroba. Jsen zvědav, jak dobře se jim tam bude někoho lákat. Jako kdyby tu takových skladů už nebylo dost…
To je snad něco jiného než jste tvrdil původně. To za prvé a na konci už zase tvrdíte cosi o krásné nové vlečce. Tak si laskavě ujasněte co sám tvrdíte.
Hloupým je třeba věci opakovat. Řešíte naprosto nepodstatnou věc. Je úplně jedno, jestli se bude stavět novostavba, nebo se bude modernizovat stávající vlečka. Důležité je, že SŽ vyhazuje teď desítky milionů za projekt a v budoucnu stovky milionů až miliardy za stavbu o které ani nevíme, zda-li bude potřeba. Až se rozhodne, co s letištěm bude a bude jisté, že továrna vznikne, tak můžou začít vyjednávat, jestli si vlečku továrník odkoupí a zmodernizuje sám, nebo si ji od nich pronajme. Do té doby je všechno zbytečné předjímaní a v podstatě hazard s veřejnými penězi.
A co když už je rozhodnuto…?
Tak proč to není zveřejněno? Proč vláda tají rozhodnutí o tak velkém projektu?
Protože může. Protože po ní nikdo nic zveřejňovat nechce. Protože zásadní rozhodnutí se zásadně přijímají v zákulisí mocenského jeviště mezi klukama, co spolu mluví, a protože zdejšímu publiku to tak připadá normální – kdyby nepřipadalo, tak by řvalo…
Nemáte argumenty, tak začnete urážet? Nejste schopen obhájit vaše původní tvrzení, tak demagogicky najednou obhajujete jiné, které vám nikdo nevyvracel. Hlupák obviňuje z hloupostí jiné, inteligentní člověk přizná chybu.
Moje původní tvrzení je, že SŽ nemá utrácet za projekty které zatím nejsou, a možná ani v budoucnu nebudou, potřeba a které by si beztak měl hradit potenciální majitel fabriky. Že jste se zasekl na naprosto bezpředmětném detailu je jenom váš problém.
Jako při jiných zónách, stát se investorovi zaváže napojenim na sítě- energtické, dopravní je to součást investičních pobídek.
Tj SŽ je plní zadáni vlády o připravě zóny.
To bych pochopil v regionu který potřebuje rozvíjet, ale v Plzni?
Privatizace zisku a socializace ztrát.. Když to stát zaplatí co by se soukromníka staral… Viz třeba přetížené české kamiony na českých silnicích…