Nová stanice metra na Zličíně nevznikne. Podle Hřiba by vlaky vozily vzduch

Vizualizace vítězného návrhu Petr Stolín Architekt - průhled na střechu stanice z hlavní schodiště | Zdroj: Petr Stolín ArchitektVizualizace vítězného návrhu Petr Stolín Architekt - průhled na střechu stanice z hlavní schodiště | Zdroj: Petr Stolín Architekt

Vedení Prahy již vyškrtlo stanici Depo Zličín z připravovaných projektů.

Pražský dopravní podnik (DPP) zastavil z popudu vedení metropole práce na přípravě nové stanice metra Depo Zličín. ČTK to sdělil předseda opoziční Prahy Sobě Adam Scheinherr a potvrdil náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Podle Hřiba není v okolí dostatek cestujících, aby nová stanice měla ekonomický a dopravní smysl. Scheinherr, který v minulém volebním období jako pražský náměstek přípravu stanice zahájil, rozhodnutí kritizuje.

Stanice se měla stát novou konečnou metra B a využít stávajících kolejí vedoucích do zličínského depa. Depo Zličín mělo být jednou z mála povrchových stanic pražského metra a měl u ní vyrůst velký P+R parkovací dům.

Metro by se tím podle Scheinherra přiblížilo vznikající bytové výstavbě a stanice by sloužila i jako přestupní bod na metro nejen řidičům parkujícím v novém parkovacím domě P+R, ale také cestujícím z příměstských linek. Na podobu stanice dříve DPP vypsal architektonickou soutěž, již má podle Scheinherra podepsanou smlouvu s projektantem a koncem června získal podnik pro stanici územní rozhodnutí.

Obrazem: Novou stanici metra navrhne ateliér Petr Stolín Architekt

Vedení města v červnu schválilo aktualizaci investic zařazených do takzvaného plánu udržitelné mobility, ve které už stanice není. Podle Hřiba byla důvodem rozhodnutí absence dostatku cestujících. „Prázdné vlaky by vozily hlavně vzduch při výrazném růstu provozních nákladů. P+R pro 600 vozidel pak vygeneruje maximálně okolo 1 000 cestujících, což je méně, než odveze jedna jediná souprava metra,“ uvedl náměstek.

Dodal, že kvůli tomu by na vybudování stanice město ani nezískalo evropskou dotaci. Namísto původního záměru tak DPP pouze modernizuje depo s tím, že koleje do budoucna umožní i vybudování stanice. „Využití územního rozhodnutí v budoucnu, až začne tato stanice dávat smysl, tedy není vyloučeno,“ sdělil Hřib. Dodal, že v oblasti Zličína město stále jedná o stavbě P+R parkoviště, ale na jiném místě.

Scheinherr rozhodnutí zastavit již zahájenou přípravu stanice kritizuje. „Čerstvě získané pravomocné územní povolení je skvělý výsledek práce DPP, bohužel pro Pražany s hořkou příchutí. Doslova stačilo nedělat nic a Praha mohla do dvou let začít stavět novou stanici. Koalice ODS a Pirátů zkrátka bohužel neumí projekty rozjíždět, pouze zastavovat,“ uvedl. Zároveň vyzval koalici Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČS), Pirátů a STAN a především Hřiba k dokončení záměru.

Podobným způsobem jako navrhovaná stanice Depo Zličín vznikla v roce 2006 stanice Depo Hostivař ve Strašnicích, kterou DPP postavil jako součást depa z jedné jeho někdejší haly. Kromě dep v Hostivaři a na Zličíně funguje v pražském metru ještě třetí na Kačerově.

Kompletní vyjádření Zdeňka Hřiba:

Jde o prioritizaci dopravních staveb, která se řešila v červnu, kdy jsme schválili nový Akční plán 2024 – 2026 Plánu udržitelného mobility Prahy a okolí, abychom měli jasný jízdní řád smysluplných dopravních investic ve městě. Důvodem úpravy projektu je totiž to, že při předběžném vyhodnocení CBA (cost benefit analýzy) se dospělo k závěru, že tato stanice se nyní lidové řečeno „neuživí“. Není totiž v jejím okolí nyní dostatek cestujících a nemá proto ekonomický ani dopravní smysl. Prázdné vlaky by vozily hlavně vzduch při výrazném růstu provozních nákladů. P+R pro 600 vozidel pak vygeneruje maximálně okolo 1000 cestujících, což je méně, než odveze jedna jediná souprava metra. Z tohoto důvodu by na tuto stanici metra ani nepřispěla dotací Evropská unie. Na návrh DPP a po konzultaci s IPR byl proto tento projekt upraven pouze na nezbytnou modernizaci depa Zličín s tím, že kolejové řešení do budoucna umožní doplnění stanice Depo Zličín, pokud se situace změní. Využití územního rozhodnutí v budoucnu, až začne tato stanice dávat smysl, tedy není vyloučeno. P+R na Zličíně se nicméně stále řeší, ale v trochu jiné lokalitě a výsledek tohoto jednání bude také důležitým vstupem pro aktualizaci CBA pro stanici Depo Zličín.

 

Tagy Depo Zličín Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Metro B praha
50 komentářů