Doprava ve městě Metro

DPP odhalil další detaily k nové stanici metra a parkovišti na Zličíně. Rozšíří i depo

Depo Zličín. Foto: Michal Chrást
Depo Zličín. Foto: Michal Chrást
Rozšíření depa má umožnit zkrácení intervalů metra linky B.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chce při budování nové zastávky Depo Zličín  rozšířit depo o další dvě haly. U nové stanice pak vyroste z pražského rozpočtu také nový parkovací dům.

Vyplývá to z dnes zveřejněné tiskové zprávy k soutěži na projekt vybudování nové stanice Depo Zličín. Půjde už o 62. stanici v síti pražského metra. Celkové odhadované náklady jsou 1,4 miliardy korun, stavět se má začít v roce 2023. Aktuálně se soutěží část projekčních prací. O plánech na novou stanici informoval deník Zdopravy.cz o víkendu.

Nová, připravovaná stanice metra Depo Zličín bude povrchová, dvoukolejní, s bočním nástupištěm, umístěna pod svahem na severní straně stávajícího kolejiště depa Zličín, rovnoběžně se Sazovickou, resp. ulicí Na Radosti. Vestibul stanice bude orientován východně, vstup do stanice bude opatřen automatickými posuvnými dveřmi. Nástupiště bude směrem na jih otevřeno, cestující bude od kolejiště depa oddělovat pouze prosklená stěna.

Severní část stanice přilehlou ke svahu bude tvořit obvodový plášť s prosklenými a žaluziovými stěnami, které zajistí příčné větrání. Pro nástup i výstup bude DPP ve stanici využívat pouze severní nástupiště. Stanice je nicméně koncipována tak, že do budoucna počítá i se druhým nástupištěm a případným prodloužením linky B dále na západ.

Mezi plánovanou stanicí metra Depo Zličín a ulicí Na Radosti, u křižovatky s Míšovickou ulicí, na místě bývalého buňkoviště, plánuje hl. m. Praha postavit nové P+R parkoviště o kapacitě až 600 automobilů. Vzdálenost mezi výstupem z nové stanice metra a nejbližšími vstupy do garáží P+R bude zhruba 30 metrů, po dostavbě obou objektů budou propojeny bezbariérovým chodníkem.

Nákres nové stanice metra Depo Zličín s parkovacím domem. Foto: Metroprojekt
Nákres nové stanice metra Depo Zličín s parkovacím domem. Foto: Metroprojekt

Zkušební trať pro nové vozy pro metro D

„Oba objekty, nová stanice metra i P+R parkoviště budou vznikat najednou, jeden bez druhého by nedávaly smysl. Chceme na Zličíně vytvořit přestupní uzel mezi individuální automobilovou dopravu přespolních dojíždějících do Prahy, linkou B pražského metra, ale také autobusovými linkami pražské integrované dopravy. Cestující se díky tomu ze samotného okraje Prahy dostanou metrem do centra hlavního města do zhruba 30 minut od zaparkování. Zlepšíme tím obsluhu v okolí Zličína, spolehlivost a komfort MHD a v neposlední řadě snížíme ekologickou zátěž z individuální automobilové dopravy. Navíc stanice bude připravena na potencionální pokračování směrem do Středočeského kraje,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP

Nová stanice metra Depo Zličín bude sloužit také cestujícím autobusových linek pražské integrované dopravy přijíždějící z jihozápadu Středočeského kraje a obyvatelům nedalekých bytových komplexů Park Zličín či Zličínský dvůr.

Podle předsedy představenstva DPP Petra Witovskeho je dnes kapacita zličínského depa naplněna na 100 %. „Pokud do budoucna plánujeme zkrácení intervalů na lince B, budeme muset do depa Zličín přesunout část souprav z linky A, potřebujeme ale pro ně na Zličíně nejdříve postavit novou odstavnou kapacitu. Kromě toho máme na Zličíně zkušební trať, kterou budeme využívat pro testování nových vozů plánovaných pro linku D. Také pro ně zde musíme včas vytvořit dostatečnou kapacitu,“ dodal Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Nová stanice nemá omezit příjezdy do depa

K připravované stanici metra Depo Zličín povedou koleje z nově uspořádaného kolejového rozvětvení tak, aby se provoz samotné stanice a příjezdy do depa či na zkušební trať navzájem neomezovaly a soupravy mezi stanicemi Zličín a Depo Zličín mohly jezdit alespoň 40 km/h, což by při využívání stávajícího zhlaví depa nebylo možné. Jinými slovy, provoz souprav s cestujícími do nové stanice Depo Zličín nesmí paralyzovat činnost samotného depa.

K jižní stěně stávající haly depa Zličín plánuje DPP v rámci této investiční akce postavit novou čtyřkolejnou remízovací halu pro odstavování osmi souprav metra. Hned vedle nové remízovací haly DPP vybuduje také novou halu pro tzv. vozidla NTP (neelektrické, pomocné trakční prostředky využívané pro údržbu metra). Stavba nové stanice metra, nového kolejového rozvětvení i dvou nových hal se logicky promítne do uspořádání doposud využívaných technologií depa.

Proměnou projde i staniční zabezpečovací zařízení, které je více než 20 let staré a v současnosti již koncepčně zastaralé. Proto jako součást projektu modernizace depa Zličín s novým uspořádáním kolejiště, bude nutná instalace moderního elektronického stavědla, úprava trakční části a napájení ve stanicích Zličín a Stodůlky, úpravy navazujících řídících systémů metra a v neposlední řadě úpravy navazující na osvětlení nové stanice Depo Zličín.

DPP v těchto dnech vypsal veřejnou zakázku na výběr projektanta investiční akce „Výstavba stanice metra v depu Zličín“, jejíž součástí je také výstavba dvou hal a modernizace samotného depa. Současně běží změna územního plánu. Na podzim roku 2022 DPP plánuje vyhlásit veřejnou zakázku na výběr zhotovitele stavby. Zahájení samotné stavby nové stanice metra Depo Zličín DPP předpokládá v létě 2023, do provozu by ji podle předběžného harmonogramu rád uvedl na konci letních prázdnin v roce 2025. Výstavba P+R parkoviště bude předmětem samostatného projektu.

DPP odhaduje celkové náklady stavby na 1,4 miliardy Kč, přičemž projekční práce z toho činí cca 93 milionů Kč, výstavba samotné stanice spojená s novým kolejovým rozvětvením a modernizací zabezpečovacího zařízení zhruba 860 milionů Kč a výstavba hal 312 milionů Kč. Zbytek připadá na úpravu a výměnu technologií či inženýrskou činnost.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr G.

A dalo by tolik prace navazat z teto nove stanice metro linku na leticte? Podel stavajici silnice, zadna zastavba a relativne kousek?? Nez vymyslet ptakoviny jako vlak a pod.?

Jiří Kocurek

Relativně kousek to je, 6,5 kilometru vzdušnou čarou. Oproti vzdálenosti z Veleslavína je to ale o 1,5 km delší trať. A mějte na paměti, že klikatá je celsta osla nebo opilce.

Urban Transport Lover

Už se všichni mooooc těšíme – už aby to bylo hotový a byl rok 2025 !!!

robert

Obávám se, že to tak rychle nebude. DPP a Praha má teda velký voči. Protože získat stavební povolení trvá v průměru 2 roky. A to se teď vybírá projektant. Když začne příští rok, tak 2023 bude stavební řízení u konce. Na výběr zhotovitele a zpracování dokumentace pro realizaci jsou to tedy 2 roky. Jakkoliv bych si přál, aby to bylo rychle, ti projektanti na tom umřou. 🙁

Kalanis

Tak a teďka ještě obnovit zkušební trať v tomhle úseku, kde někdo nechal chytře kolej vyškubat: https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.2997710&y=50.0581743&z=17&base=ophoto&rm=9giXlxXnqTgU1gNAR0Q3QqRjP0SF6jSz6GSnNJS3KxgP.MQSWLxS1Lj8WLdTL

Frantisek

Myslíte vlečku? DPP se přece odřezal od železnice a vozí vše efektivně kamiony…

Y.K.

Nepovídejte. Kolejové napojení na železnici je vlečkou depo Kačerov – žst. Praha-Krč. A běžně železnici využívá. Do nedávna přepravy vozů mezi Plzní a Prahou, běžně třeba kolejnice atp.

Y.K.

Tam nikdy zkušební trať nebyla a ani být neměla. Končí tam kde končí a stačí to, je to i tak nejdelší zkušebka v Praze. Oblouk je příliš ostrý na to aby se hodil na zkušební trať. Ani jako vlečka nikdy nebyl použitelný kvůli majetkovým problémům a jiným provozovatelům (je tam jakási zanedbaná výsypka). Kolejově to bylo propojená naposledy před desítkami let před vybudováním zkušební trati, sloužilo to jako vlečka při výstavbě depa Zličín. Od té doby co tam je zkušební trať tam vozidla z velké dráhy nemohou kvůli průjezdnému profilu, o splítce se neuvažovalo a tak to je jak to… Číst vice »

Bram

Odpojená a snesená vlečka v Hostivaři byla používána do té doby, než byla na zkušební trať nainstalována napájecí kolejnice. Pak její využití pokleslo téměř na nulu. Vozy metra z CCCP se tudy začátkem devadesátých let přestaly také vozit, tak už nebylo vlastně co vozit. Krom toho je to v Hostivaři tak nevhodně uspořádáno, že i kdyby vlečka existovala a zkušební trať měla splítku, není kde vagony s nákladem, co by po vlečce přijely, možné v areálu depa Hostivař vyložit. Ve Zličíně by splítka udělat šla do míst, kde by šly vagony, co přijedou s nákladem po vlečce, vyložit. Ale asi… Číst vice »

Y.K.

Ano, v Hostivaři to byly především dodávky vozů ze SSSR a též ještě metro nebylo propojené dnešním způsobem. B nemělo depo a tak byl Kačerov přetížený, na A se ve spojce do depa stavěly nové stanice. Dnes to víceméně postrádá logiku a není problém z Kačerova převézt cokoliv kamkoliv. Napojení z vlečky Siemens vzniklo dodatečně pro dodávky M1 a většina se jich tudy skutečně do metra navozila. Pro propojení se železnicí jako trasování to bylo použito jen dvakrát. Při povodních, kdy bylo centrum nepůjezdné, tehdejší soupravy 81-71 s poměrně krátkými resursy se dojezdily a bylo potřeba udělat „swap“ za „čerstvé“.… Číst vice »

Jirka

600 parkovacích míst je o ničem.

Jiří Kocurek

Není to sice nijak závratné číslo, ale blíž k centru Prahy je problém najít 1 parkovací místo.

tomas

Rovnou bych to protáhl až na nádraží v Rudné, céčko pak z Letňan na nádraží v Čakovicích. Pak by byl ten efekt větší i z pohledu parkovacích míst, protože auta Středočechů by zůstávala ve větší míře již na jednotlivých nádražích a zastávkách ve Středočeském kraji.

Havel

Tak Cakovice maj do stredoceskyho kraje celkem daleko, narozdil od rudny… A navic kde tam postavit u nadrazi p+r, nemyslitelny…

tomas

To jsme se nepochopili. Nešlo mi ani tak o ta dvě zmiňovaná nádraží, ale o zvýšení atraktivity železničních tratí díky přivedení metra k vlakům, což by způsobilo, že by u každého nádraží a zastávky parkovalo ještě více aut než teď a v Praze by se snížil tlak na výstavbu dalších záchytných parkovišť.

Frantisek

To přeci ale může i bez metra, vždyť ty vlaky také pokračují do města. Ano, rozšířily by se možnosti pro cesty do Jihozápadního a Severního města, zajišťované dnes přestupem na autobusy.

Jakub

Raději bych prodloužil linku C na sídliště Letňany. Protože současná stanice Letňany která končí v polích je úplně k ničemu. Myslím že by to mělo větší přínos než nová stanice na Zličíně.

Kubrt

No jo, ale tohle je snazší a sfoukne se s tím rekonstrukce depa, která se jinak voličům blbě prodává. To nemyslím nějak hanlive.

Tomáš Poledný

Nic proti Letňanům, ale v Praze jsou místa, která by potřebovali metro mnohem víc, např. Žižkov, Zahradní město, Hostivař, Štěrboholy.

Urban Transport Lover

Potřeba je vyřešit nové předměstské čtvrti v oblastech západ a jih – dělnický východní čtvrti nejsou priotita.

TPal.

Ano, ale Letňany potřebují taky a jsou blízko od nejbližší stanice metra.

MirekP

No tak ještě kousek a jsme na letišti. A v klidu po povrchu.

Panda

– Po povrchu to celé určitě nepůjde a to ani u železniční tratě
– Budou se muset pořídit soupravy s topením
– Do centra to bude zoufale pomalé (na Masaryčku 40 místo 25 minut?)
– Těžko řešitelný pásmový provoz (ve špičce bude potřeba souprava ze Zličína 1,5 min před soupravou z letiště, což ale udělá problémy na druhém konci trasy), takže hrozí prázdné/narvané soupravy
– Jak to řeší Kladno?

Y.K.

To že to je na dohled neznamená, že to je kousek. 🙂 Vzdušnou čarou je to 6,4 km k terminálu, z toho dva v perimetru letiště, kde by to bez tunelů nešlo. Vzdušnou čarou by to trasovat nešlo, kolem okruhu a s zavedením mezi terminály (řekněme bez nutnosti hlubinné ražené stanice) už je to 8 km. Jako čistě obsluha letiště metrem bez čehokoliv jiného se mi to jeví provozně neekonomické. Nebo jít přes Hostivici? Pro ně by to byl kauf. Metro na venkov. 🙂

https://mapy.cz/s/horelacamo

Jiří Kocurek

A kčemu by tam bylo? Při 4minutovém intervalu by během jedné hodiny odvezlo všechny obyvatele. Ikdyby chtěli jinam. A při 15 minutovém intervalu ve špičce je zase nesmysl stavět metro.

Y.K.

4minutový interval je overkill i pro letiště. Metro tam nevidím ekonomicky logické.

Vojta

Ze Zličína ano, ale z Veleslavína 4minutový interval pro letiště v ranní špičce rozhodně overkill není, to je naprosto adekvátní interval. Vždyť při dvouminutovém intervalu na Veleslavíně ráno vyjde z dost plné soupravy většina lidí ven a na Petřiny jede akorát vzduch. A většina z těch lidí jede… ano, na letiště.

Urban Transport Lover

ano to je pravda – ale velmi mnoho lidí jezdí taky do Motola do nemocnice – přece jenom je to největší nemocnice v ČR a zároveň je i v jejich prostorech ?3?lékařská fakulta Univerzity Karlovy

Milan

Zvláště, když je Motol spádová nemocnice pro celé Jihozápadní Město, které je na trase B.

MaT

Spádovost? Co to je? V Motole je spousta klinik, které jsou spádové pro celou ČR. A pan ředitel se nechal kdysi slyšet, že pokud se dozví, že byl nějaký pacient odmítnut s odkazem na nějakou spádovost, bude to považovat za hrubé porušení pracovní kázně… 🙂

MaT

Ne, 3. určitě ne, jde o 2. lékařskou fakultu.

Ale jinak potvrzuji – těch lidí do Motola i z Motola jezdí celkem dost. Také jsem se bál, že to metro do Motola bude trochu nevytížené, ale asi to nakonec trochu překonalo očekávání. Navíc dost lidí tam také přestupuje na autobusy, co pak pokračují na všechna ta velká sídliště jako Stodůlky, Řepy, etc. Asi je to pro ně do centra rychlejší, než trasa B, nebo třeba dojíždí do práce někam, co je poblíž trasy A…

Ondřej

Ne letiště se jezdí převážně tágem 😉

Ondřej

Na

kulhán

No to nevím kudy teda.

Pepa

Od zastávky Praha – Ruzyně je to podstatně blíž. A také po povrchu.

leviathan

No, je to cca 800 m od stanice Zličín, takže závěrečný pocuk jen proto aby se parkovalo v novém domě místo na parkovištích hypermarketů? Současné parkoviště severně od depa je zcela nedostačující pro případ přímého přestupu na metro, takže parkovací dům o několika patrech je zcela na místě. pro další halu je místo jižně od současné haly depa. Jenže: Kolik lidí asi dnes parkuje na Zličíně u hypermarketů nejen proto, aby použili metro do centra, ale současně aby po návratu z centra nakoupili v hypermarketech a snad se i navečeřeli? Tamní hyperparkoviště jsou sice nacpaná, ale majitelé hypermarketů jistě dobře… Číst vice »

Kubrt

Lidi si vyberou, kde pro ně bude výhodnější zaparkovat, nech to na nich. Uplatní se všechna parkoviště.

Beekee

Tam to číslo o kapacitě ujelo trochu v řádu. Správná kapacita totiž je 6000 vozidel.
Pak že Ing. Šaijher uvedl, že od takového čísla očekává, že to běžný občan v ulicích opravdu pozná.

pony

Vam asi trochu ujela realita prostorovych i financnich naroku takove kokotiny.

Beekee

Vsechno neco stoji. Od toho jsou politici aby rekli, jestli chteji tolik aut v centru, nebo na nějaké periferii. A jistě, 6000 je overkill, ale kdyby bylo na Zličíně 3000 stání P+R, tak by to smysl dávalo,

V. K.

Parkovací dům pro 6000 aut je fantasmagorie. U parkovacích domů vychází náklady na jedno parkovací místo cca 100 000 korun, takže si to vynásobte.

Jiří Kocurek

Bude to 10x víc než pro 600 aut. Celková částka asi 1 % ze sumy vybrané každoročně na spotřební dani z PHM. Očekávám životnost stavby přesahující 50 roků.

mic

Jojo, bylo by to drahé. Jenže potřebné. 600 aut je jak když plivne.
Taky lze náklady alespoň zčásti přenést na parkující.
A nebo takový parkovací komplex postavit někde opodál a vybavit ho nějakými službami jako pošta/výdejny všemožných online kšeftů/restaurace/autoservis/myčka apod… Třeba by pomohly se snížením těch nákladů…

Oran Gutan

Jenže ve svý podstatě je tohle špatně, je třeba investovat do mdoerních technologií jako velocipéd, komunitní zahrádka a další hipsterský píčoviny.

Frantík

Větším argumentem je, kolik prostoru by muselo takové parkoviště zabírat.

Beekee

Uděláte 5 podzemních pater, vyženete to do 8 snížených nadzemních… Je snad lepší to parkovat na Smíchově v ulicích??

Milan

Asi jste přehlédl ten nákres.

J.K.

To by šlo, bude tam stanice metra a depo, ten parkovací dům může být všude nad tím…. Do výšky snad v těch polích stavět taky lze… Plus rampa z D5, ať to nezruší dopravu na přilehlých ulicích, a opravdu půl dojíždějících ze západu do Prahy může nechat auto tam…

Vojta

Parkovací mrakodrap? 😀

LépeUžBylo

na Zličíně je zakázáno stavět budovy o výšce 4-5 pater, takže pokud by parkovací dům měl mít větší kapacitu tak by musel jít do hloubky a to jak víme je zdaleka nejdražší část každého projektu, takže tudy cesta nepovede.

Milan

Na nákresu u článku je 5 nadzemních podlaží bez podzemí.

Beekee

Účel světi prostředky. Pointa je, že 600 je směšné. Lepší než drátem do oka, ale vo ničem.
Jo kdyby bylo 600 na Stodůlkách, 600 na Butovicích, 600 v Jinonicích, 600 na Radlický… možná by to byla podle vás menší magorie… ale pointa je stejná.

Milan

Číslo 600 je správně (několik zdrojů), žádných 6000 nikde není.

mic

Jo, to číslo je správně, což je ten největší problém celého projektu…
Jinou variantou řešení problému by mohla být úprava tamějších železnic pro nějaký regiotram provoz a zaústit je k metru. Autisti by pak mohli parkovat u nejbližší vhodné zastávky té příměstské tramvaje a nezacláněli by ve stísněném městě. A spousta lidí by se k té nejbližší tram zastávce dostala i pěšky a nebo na kole. Vhodných tratí je v té oblasti několik.