Nová stanice metra na Zličíně nevznikne. Podle Hřiba by vlaky vozily vzduch
Vizualizace vítězného návrhu stanice Depo Zličín - průhled na střechu stanice z hlavní schodiště | Zdroj: Petr Stolín Architekt
Vedení Prahy již vyškrtlo stanici Depo Zličín z připravovaných projektů.
Hmm, takže podle hřiba by vlaky ze Zličína vozily vzduch. A co podle hřiba vozí tramvaje z JEHO terminälu v poli u Slivence?!
To je rozumne.
Metro B dava smysl prothnout bud na nadrazi v Rudne ci v Hostivici a udelat tam i terminal dalkovych busu P+R, v pripade Rudne by se musel udelat sjezd z D5, v pripade Hostivice moc mista u nadrazi neni.
Až o všem nebude rozhodovat Hřib,tak to půjde !
Ty obyvatelé jsou pro něj vzduch?
Kolik lidí bydlí třeba v Bohnicích, Čakovicích? A metro se tam v nejbližích letech neplánuje. Existuje i jiná hromadná doprava než metro.
Do Čakovic jsou kecy o vlaku. Použít cukrovarskou vlečku a zvoukolejnit úsek Čako – Vysočany by se asi hodilo, ale Spržel se nechystá.
Tak jako ono tam těch obyvatel moc není. Metro je vysoce kapacitní doprava, provozně dosti nákladná.
Tonda Blaník to měl vyřešeno už v roce 2005:
https://www.stream.cz/blanik/motol-konecna-stanice-231967
Znovu jsem si to musel pustit. Je to prostě geniální. Sibyla hadra. Respektive český šlendrián funguje bez rozdílu doby a vlády…
Když už jsem to tu zmínil a je téma Zličín, prosím redakci, jestli by někdy nevyhledala, jak postupují plány na novou zastávku v ulici Na Radosti (podle rozvoje PID 2019, a i 2022 „K Metru“).
A co takhle prodloužit linku A z Motola až na Zličín? Cestou udělat jednu novou stanici Řepy…
To je moc logické, takže to neprojde.
Jj. To bude určitě lepší vynaložení peněz než postavit stanici tam, kde už koleje jsou. Na Zličín metro vede, tak si tam čistě pro radost zavedeme ještě jednu linku. Řepy jsou pokryté rychlou tramvají (z konečné na druhou stranu Vltavy za 20 minut), ale k té se metro taky hodí. A jako bonus povedeme metro skrz dva kilometry lesa, mámo, no kdo to má!
Počet obyvatel Řep je 22 tisíc, počet obyvatel Zličína je 7,5 tisíce, ale po dobudování výstavby by měl vzrůst asi o 15 tisíc. To už by se teoreticky o prodloužení A mohlo uvažovat, ale je to hudba hodně daleké budoucnosti. To, že někam metro vede přece neznamená, že by tam nemohla být i jiná linka. A že by vedlo 2 km pod lesem? Tak mezi Dejvickou a Bořislavkou vede 2 km pod Evropskou, mezi Radlickou a Smícháčem nebo mezi Holešovicemi a Kobylisy 2 km pod kopcem. Když tam není stanice uprostřed lesa, je asi jedno, kudy to metro vede?
Ja bych spis zauvazoval o mezitratovych propojkach – o jejich pripadnem dobudovani a vyuziti. Protoze linka nerovna se trasa. Zatim to v Praze tak je, ale nemuselo by byt.
Tam mozna i dve stanice. Jednu urcite u nadrazi ve Zlicine.
Praha resp. její současné vedení toho moc neudělala, kromě zavírání a omezování. Ano, staví se metro D a prodloužili tramvaje do Slivence a do Libuše. Ale jsou tu i jiné stavby a problémy které se musí řešit. Zdá se že ten most na Vytoni to je snad i trochu schválně a úmyslně, aby lépe a více vynikl Dvorecký most (který se staví) a jeho význam. Neco ve smyslu když ne vlak, prevezeme Vás přes řeku my tramvají po novém mostě apod. Ale to je jen spekulace. Ale vypadá to tak.
Dvorecký most má propojit Prahu 5 a Prahu 4 a 12 jinak než závlekem přes Barranďák, tzn. zkrácení jízdní doby některých linek o 3-4 minuty.
Faktem ale je, ze kdyby se udelalo to Depo Zlicin, mohlo by to tříštit dopravu která je teď centralizovana okolo stanice metra Zlicin kde jsou i obchodniodni centra na 2 místa. Zlicin a Depo Zlicin. To by se muselo opravdu dobře vymyslet a udelat.
Všechno chtějí jen přenášet na lidi, ideálně aby za jejich výmysly platil někdo jiný. A nešlo to z jejich kapsy. Takhle to ale nefunguje. Když něco chci tak pro to musím něco udělat.
Tak ať to protahnou za hranici Prahy, nekam do středočeského kraje. Ať tam koupí nějakou větší plochu např. pro nekolik tisíc aut. Nejaké pole. Ideálně v blízkosti nádraží/železniční stanice. A je to. Myslím že pak to určitě nebude vozit vzduch.
Problém je, že i když postavíte parkoviště pro 5 000 aut, tak tam přijede ani ne 7 000 lidí, kteří se pohodlně vejdou do 25 souprav metra. Kdyby jezdilo každých 5 minut, jsou za 2 hodiny všichni odvezeni. A až do odpolední špičky by „do polí “ metrem téměř nikdo nejezdil.
No dobre, ale kampak se nam potom podela henta rychla kapacitni verejnou dopravu, aby nejezdili do mesta autem? Kde je nejaky rozumny misto na prelez z auta do neceho, cim clovek do centra nepojede dele nez pul hodku s rozumnym intervalem? Jak muze Praha chtit zredukovat IAD, kdyz moznosti vlezu do „expresni“ VHD z kraje mesta do centra je nemnoho a vytizeni P+R pritom vysoke. Dle predbeznych informaci radia Jerevan to vypada, ze jedno P+R pro dojizdece do Prahy bude jedno v Usti nad Labem a druhe v Jihlave, u terminalu myty opredenych VRT. Nu a ze smeru Zlicin je… Číst vice »
Zde se právě přišlo na to, že prodlužovat metro k záchytnému parkovišti se asi nevyplatí. Což je docela tristní.
Auta jsou úžasně prostorově neefektivní a přestože jich je hormada, pořád je to málo na páteřní systém MHD, který má řádově vyšší přepravní výkon. Tohle je jen praktická demostrace tohoto známého jevu. To parkoviště musí být přifařené k něčemu co generuje většinu poptávky (jiná MHD, sídliště). A čím větší parkoviště, tím méně atraktivní, protože rostou vzdálenosti na pohodlnou docházku.
Celé je to vytloukání klínu klínem. Ideální by bylo, aby vesničtí autem dojeli jen k zastávce vlaku někde poblíž u hlavní trati, kde by bylo P+R a do Prahy jeli ešusem. To by značně snížilo tlak na obrovitost (a nereálnost) parkovacích kapacit na hranici Prahy a rozprostřelo je do prostoru.
Tak a od idealu zpatky do reality k me oblibene otazce. Kde se tato bajna mimoprazska zastavka s rychlym a kapacitnim spojenim do Prahy nachazi? Rudna? Nebo ze by se z D5 jezdilo na Kladno, kde to prej snad uz brzo bude optimalizovano (a pro jednoduchost muzeme abstrahovat NIMBY z P6)? On ten ideal ma totiz zcela zasadni problem ten, ze ty hlavni trate jsou budto ve stavu krale Klacka (Beroun), pretizene (Kolin), nebo tak nejak nedostupne (udoli Berounky, udoli Vltavy od Kralup). Mozna nejak pouzitelny je to od Rican, tam to neznam…? Takze v realnym svete danym aktualnim stavem… Číst vice »
Pokud by to bylo u nádraží, lidé by přestupovali z vlaku na metro a ještě by to obsluhovalo část obce. Zcela jistě by tam byl pásmový provoz, čili žádné prázdné vlaky po 5 min apod.
To by se muselo vysledovat v jaké časy jezdí nejvíce řidičů a podle toho udělat jízdní řády
Hmhm, a jak se počítá když je někde řekněme 20 000 obyvatel? Kolik toto vygeneruje jízd? 10 000 když dobře (ale já bych řekl spíš míň)?
Extrémně drahý nápad.
Pres vytonsky most jezdí vlaky krokem, ten libensky je asi zavreny (do odvolání). Situace nejen na techto dvou mistech je asi opravdu tristni a vsechno se to táhne moc dlouho. Jediné co je hotové jsoz moc pěkné grafické navrhy/studie. Ale to jeje asi tak vše.
Co má společného magistrát s výtoňským mostem, který patří Správě železnic?
Je to dopravní tepna uprostřed města. Pokud most nebude funkční, přelije se to do městské povrchové dopravy nebo do metra. Což už se děje protože část vlaků končí na Smíchově kde se staví. Takže Praha by si tohle měla hlídat apod. Řešilo se zdá most rekonstruovat či demontovat a jak bude vypadat. Je to dopravní stavba/dominanta uprostřed města. Provázané to je.
Pořád brečí že je moc aut, všechno chtěli zdrazovat a omezovat apod. Vymysleli mýto apod. Ale když sami mají něco udělat/postavit/vybudovat, tak to ne, to se jim nechce. To je přeci moc práce/moc peněz.
Byla chyba tam nenaprojektovat celý terminál včetně obřího P+R. Takhle hned u sjezdu z dálnice by to bylo výhodné jak pro řidiče aut, tak pro cestující z autobusů. Tady (https://mapy.cz/s/gevuvodufo) se mohlo udělat několikapatrové P+R, po obou stranách zbytku ulice Na Radosti směrem k městu by mohlo vyrůst několik kancelářských budov které zajistí dostatečnou vybavenost a v prostoru depa nová stanice+ bus terminál. Na jihozápadě depa je dost prostoru pro odstav autobusů. Takhle by to dávalo smysl. A původní konečná jen průjezdná a okolo postavit vysoké bytové domy, využít uvolněné místo po terminálu a parkovištích a zajistit městské bydlení pro… Číst vice »
Na jihozápadě depa je rezerva na třetí halu pro vozy metra. Takže žádné volné místo pro autobusovou točnu tam není.
Ne, rezerva je v jihozápadní části haly, ne v jihozápadní části celého pozemku depa. Obě rezervy haly jsou krásně vidět na leteckém snímku.
Akorát že většina z toho bude nereálná nebo přinejmenším složitá. Stávajícíterminál je nad podzemním objektem metra, spojkami do depa a obratovou kolejí. Nad tím stavět nejde, rozhodně ne jednoduše. A přemýšlím, jako výhodu má vymístit terminál od rychlé tratě metra do pomalé po spojkách a přes výhybky depa. Jediné co tam je nevíc je místo pro parkoviště, ale jinak to výhody nemá.
Na jihozápadě depa je rezerva pro halu, která se má v dohledné době stavět.
Zas tak složité by to být nemuselo, dostávat soupravy z depa do vedlejší stanice. Chtělo by to pouze investici. A prostor podél Řevnické pod kterým vede tunel metra není širší než nějakých 25 metrů, tam se může udělat třeba liniový park a stavět domy za tím, pořád tam zůstává naprostá většina pozemků k užitku. Toto řešení by možné bylo, stálo by to pár miliard ale výhody by byly nesporné.
„Naprojektovat“ (p+r parkoviště, terminál) a postavit jsou dvě docela odlišné věci… rozdíl mezi nimi je pár set milionů korun… a to raději nemluvím o tom že takové věci je třeba i udržovat (průběžné náklady na provoz, občas větší opravy). Takže pokud se to bude využívat jen „zlehka“ tak to bude věčná černá díra rozpočtu…
Treba ta zprava neni cela … jakoze protahnou metro do Rep k najezdu na Karlovarskou, bude tam i napojeni na tram (posunou smycku) a posunou i zastavku vlaku? Takze krome metra bude i rychly shuttle na Smichac?
A kudy?:-)
Pod Zlicinem … pod zemi, je tam krizovatka, hriste, par mensich baraku, to by metro dat mohlo
Jenže to metro je na Zličíně skoro na povrchu, než by sestoupilo dost hluboko tak by narazilo na terénní zlom (tuším kolem 5 výškových metrů), který začíná hned za těmi baráky a i kdyby sjelo dost hluboko, tak pod těmi baráky je park Na Prameništi, který se tak jmenuje, protože jsou tam prameny a plno spodní vody (pitné) a o další kus dál je rybník. Jako na mapě bez vrstevnic to vypadá dobře. Skutečnost je horší.
A jak se to resilo u Nadrazi Holesovice pri prodluzovani linky C na sever?
Tam stanice neni nejak extra hluboko, ten sesup dolu pod Vltavu je znat a nejak se tam jezdi. Nicmene konkretni info o vyskovem vedeni nemam (proto se taky ptam 🙂 ).
Ostatne, na starsich leteckych fotomapach je hezky videt, jak se oba konce pod Vltavou stavely.
…tunel není pod Vltavou, ale na dně řeky…nejdřív se postavily tubusy na břehu, zahnuté, a pak se posunuly do rýh na dně řeky…https://www.idnes.cz/bydleni/stavba/stavba-vysouvanych-tunelu-metra.A230222_114655_stavba_rez
Dekuji.
Jako asi taky chapu, ze by to bylo vic prace … treba i uprava (zahloubeni) stavajiciho Zlicinu.
Ale v dobe, kde se stavi desitky dlouhe kilometry pod morem apod. mi to neprijde technicky nemozne – jen drazsi.
Za me by si odstavny parkoviste zaslouzily obe napojeni na dalnici. Jak D5, tak i D6.
Ale u ty D5 by asi stacilo predelat parkovani vedle metropole Zlicin na patrove a upravit najezdy. Tedy bez dudovani dalsi zastavky metra. Klidne i zkapacitneni parkovist u zbylych obchodaku a nejaky lavku (i s pohyblivym chodnikem) na metro.
Jen dražší… a v tom to je. Vybudovat lze plno věcí, ale je otázkou, zda to za to stojí?
To už je spíš pravděpodobnější, že by se udělalo prodloužení Áčka přes Bílou Horu a Řepy na Zličín.
Problem prazskeho metra je pro me vyrazna casova neefektivita, staveni po par metrech a esicka, kvuli kterym cesta trva dele nez autem. Podivejme se na vzdalenost centrum-severni periferie, Karlak-Letnany, vzdusnou carou 8km. Prekonat tuto vzdalenost metrem je 30 minut. Autem rano 20, odpoledne 40. Tak co si asi vyberu?
A teď se cvičně přesuňte v čase o nějakých 20 let a představte si tam těch aut dvakrát tolik.
Tak ono je metro celkem drahý dopravní prostředek, jak na výstavbu, tak i na provoz. Praha není zase až tak velké město, aby se tu dalo zaplatit třeba 8 linek metra. A tak když se budovaly a budují, musí se hledat nejdůležitější přepravní proudy, aby to dávalo smysl. To asi Karlák – Letňany úplně nebude. Ale i tak, metrem se to dá zvládnout za 25 minut, povrchovou MHD to trvá minimálně 45 minut. To mi zase tak neefektivní nepřijde.
Je dost podobná Mnichovu a ten má 6 linek metra a S-Bahn, které jezdí v centru v podzemí. Praha má ale velmi nízkou hustotu zalidnění i třeba proti Mnichovu.
Hlavně metro má spojit hustě obydlené oblasti, proto ta esíčka. To není tak úplně rychlá doprava z centra přímo na periferii skoro bez zastávek. Tuhle úlohu by měl plnit spíš vlak.
Hm, esíčka… kolik to podle vás reprezentuje trasy „navíc“, oproti vzdálenosti vzdušnou (podzemni…?) čarou? Nějakých 25% navíc? Ale to pak zdaleka neznamená o 25% delší jízdní dobu, jelikož podstatnou část jízdní doby tvoří zastavování (brždění, zrychlování) a nastupování lidí… Takže i kdybyste to metro udělal ideálně přímé jak bič, tak uštříte něco jako 10-15% jízdní doby, ovšem neobsloužíte docel značný počet cestujících, což je dost nevýhoda. Ono obtížné porovnávat individuální dopravu s hromadnou. Kdyby vám vypravili extra kabinku expres bez zastavování z bodu A do B tak to by pak byly jízdní časy, že? Třeba by to šlo aspoň v… Číst vice »
Výborně, tak můžou ty peníze použít na B do Počernic
V Počenicích je depo a trať metra? Jestli ne, tak „ty peníze“ nestačí.
To je mi jasné, já to netvrdím, ale prostě by se tyto peníze využily na jiný smysluplnější projekt
Doslova to tvrdíte 😀
Tam snad jezdí poměrně často vlak, který má kratší jízdní dobu do centra, než by mělo metro.
Viděl jste někdy kolony mezi Počernicemi a Černý Mostem?
Kolony na železnici?
Vidím,źe by si pražáci už měli udělat pořádnou praženici.
Pokud by se tam kompletně vymistil i terminál a udělalo velké P+R, tak to asi může mít smysl..ale jestli terminál zůstane,kde je,tak bych se na to asi vys*al taky..ani teda nevím,jestli tam je na nějakou větší infrastrukturu místo + venkovní by si možná stejně vymrčeli,ať jim busy jezdí až k obchoďákům.
Tomu novému sídlišti by nejvíc pomohla zastávka na hlavní, místo komické linky hned za roh.
A nebo aby ta 249 projela to sídliště celé.
Každopádně v plánu PID je/byla zastávka K metru (podle ulice…) v ulici Na Radosti, kupodivu po dvou letech tam furt není.
Tam byly problémy s pozemky pod ulicemi, které patřily developerovi, potom s šířkou těch ulic a hlavně nikdo nechtěl mít zastávku před domem, aby nepřišel o nějakých 8 parkovacích míst.
Zastávka K Metru by měla být tuším v plánech stále?
Předpokládám že pro každého byla idální ta zastávka „u vedlejšího baráku“… o ty místa ať příjdou oni, a já to mám pár kroků 🙂
Optimaliza ovšem výhradně podle osobních kritérií.
Spojení busem z venkova k obchoďáku není tak podstatné, tohle se stejně jezdí dost autem. Problém by byl kdyby u Metropole přestalo stavět metro a městské busy.
„Podobným způsobem jako navrhovaná stanice Depo Zličín vznikla v roce 2006 stanice Depo Hostivař ve Strašnicích, kterou DPP postavil jako součást depa z jedné jeho někdejší haly. Kromě dep v Hostivaři a na Zličíně funguje v pražském metru ještě třetí na Kačerově.“
Mohl bych tu fungující stanici v kačerovském depu vidět?
Sledujte větný smysl. Dam je řeč už jen o depech.
Více číst, méně psát…
Zrušte prosím i Letňany nebo Depo Hostivař a zastavte i přípravu metra D až do Depa Písnice. Vždyť tam taky vlastně nic není. Ušetříte ještě víc…
A pak se konečně naplní přesvědčení primátora, že se v Praze „nic neděje“.
Kolik se jenom vydá peněz na to, když jedna strana něco z dopravy připravuje a druhá to shodí. Nejedná se jenom o tuto stanici metra, ale třeba také o lanovku do Bohnic, i když jsem o ní moc nestál. Není lepší nejprve vytvořit studií se všemi pro a proti, a potom ji prodiskutovat s odborníky, s opozici a s veřejnosti a na základě výsledku potom stavbu realizovat na základě dohodnutých podmínek? Když už se jedná o stavbu metra, tak znovu byl vybrán stejný vítěz na stavbu úseku metra D, a znovu byl napaden jinou firmou. Tak doufám, že vítěze už… Číst vice »
No myšlenka hezká, ale zkuste dojít ke shodě se všemi (když ještě uvážíte jaké strany/hnutí v politice máme a jaké lidi do zastupitelstev posílají). To by se nedohodlo nic nebo by to oproti dnešku trvalo alespoň 2x tak dlouho a udělali by se tam nějaké kompromisy, takže efekt by byl asi tak poloviční. Co se týče Déčka tak to to ÚHOS určitě neshodí, to jedině ÚOHS, čemuž bych se ani moc nedivil vzhledem k tomu, že průběh té soutěže je podezřelý od začátku.
> Co se týče Déčka tak to to ÚHOS určitě neshodí, to jedině ÚOHS
Tak shodí to nebo ne?
ÚOHS jo, ÚHOS ne. 😀
Taky to někdy řikám. 😀
Píše se ÚOHS, čte se to úhos😉
Tu zkratku jsem popletl.
Diskutujeme o tom, Listere. Co je tohle, když ne diskuze? Dieselová lokomotiva?
Nedělat nic, Hřibe, a Piráti, není řešení. Jeden Pirát zastavil kolaudace, stavební v ČR A druhý Pirát Hřib, zastavil dopravu v Praze. Vlastně jí zablokoval. Nedělat nic není řešení!
No a třetí pirát Bartoš ani neumí zajistit digitalizaci stavebního řízení.
Bartoš je asi myšlen tím prvním pirátem.
Tak zaprvé motáte do sebe totální nesmylsy – jakže dlouho trvalo do letošního června získat stavební povolení a následně kolaudaci, opravdu se nemluvilo o rocích? Takže když se rozhodla a začala realizovat změna tothoto zjevně pomalého, a tedy nefunkčního systému, tak to je dle Vás nedělat nic 🙂 ? Zadruhé ovšem netvrdím, že realizace dané změny proběhla vpořádku – nový systém za mě nebyl jistě připraven správně a včas, a proto ani nebyli dostatečně s ním seznámeni jeho uživatelé – např. úředníci, a proto za mě není divu, že aktuálně v něm nedokáží pracovat dostatečně rychle. JINAK PODSTATNÉ VŠAK JE,… Číst vice »
Protože měl nový systém stejně funkcí jako psací stroj, tak se zastavení práce stavebních úřadů vůbec nedivím…
Tak pevně věřím, že Praha 5 teď bude následovat příkladu Prahy 6 a začne proklamovat zákaz vjezdu Středočechů. Protože to je při absenci záchytných parkovišť přímo ideální kombinace něco takového rozjet.
Hřib investoval do barev a laků na cyklopruhy. Barva na vymalování depa Zličín už mu došla. Nemá prachy.
prachů je spoustu, ale přece se nebude pod něco podepisovat a riskovat soud, raději vše zastaví a bude říkat, že nepodporuje autíčka.
Kdokoli, kdo zná silniční zákon ví, že cyklopruhy jsou jen infrastruktura pro auta, ne pro cyklisty. Ale nedávejte si dál.
Muzete mi vysvetlit ty investice do barev a laku? A tykajici se Hriba?
A to je zajímavý, většina cyklopruhů vznikla v minulém období za Scheinherra…
vznikají úplně stejně doteď, akorát „za to může Hřib“, ale je to úplně jedno, vznikají kvůli rozhodnutí města snad už před Sch. A navíc je to bonus hlavně pro řidiče, protože pak nemusí dodržovat 1,5 m odstup a ten cyklopruh mohou využít taky, když je nutno.
Tohle má svá pro a proti a řekl bych, že k čemu se kdo přikloní vychází primárně z jeho subjektivních preferencí.
Ale kde si Hřib maluje to alternativní P+Rko, to by mne tedy hodně zajímalo. A jaké.
Hrib v podstate otevrene rezignoval na pripravu dopravnich projektu…
Nebo žije ve finanční realitě.
Kez by zili ve financni realite i stavitele Filharmonie…
Finanční realita je taková, že když se zastaví investice, bude ta Finanční realita ještě horší.
Ale on nezastavuje investice, jen vzhledem k výši financí musí prioritizovat. Plánované trolejbusové tratě budou mít větší přínos než zbytečná stanice metra.
Hřib má pravdu. Stavět další stanici metra asi 500 m od nynější konečné je fakt totální kravina
Zaprvé zkreslujete informace – mez nejbližšími kraji těch stanic by bylo vzdušnou čarou přes 700metrů – https://mapy.cz/s/busurobesam a obecně platí že je tot tak minimum pro mezstaniční úsek metra, ale v konkrétní situaci by, kdy do daného místa (areálu depa) vlastně koleje vedou tomu je jinak, tak jako např. na trase C nemohly ani fungovat stanice Hlavní nídraží a Muzeum, protože jsou mnohem blíž k sobě! Za mě je spíš podstatný problém projektovaná malá kapacita toho P+R – vždyť jen střechy hal toho depa, vedle nějž se s tou stanicí počítá, mohou výhledově mít https://mapy.cz/s/jazakekuze až 185m x 250m =… Číst vice »
Tu stanici jste umístil špatně. Měla by začínat při příjezdu ZC už na úrovni bezejmenné ulice od skladů, ne až na úrovni budovy depa. Protažení té ulice by vedlo ke vchodu do stanice. A lidé většinou nechodí po úsečce tvořené vzdušnou vzdáleností dvou bodů, ale po chodnících, takže určitá úspora by tam byla, ale kolem 300-400 metrů. S budováním P+R na střeše metra se nepočítalo, té by nákladově vyskořilo někam úplně jinam, možná výš než ten za Krndy plánovaný parkovací most od matra Zličín k Homeparku.
Na jednu stranu chápu, že peněz není nekonečně mnoho a jine stavby mají větší prioritu. Na stranu druhou, roste tam sídliště a kdy jindy postavit dostatečnou infrastrukturu než před stavbou domů (resp. cp nejdřív v průběhu stavby když už ne před). Takhle tam jezdí bus jednou za 20-30 minut, což moc cestujících nezláká, takže budou jezdit autem v rámci města, když doslova pod nosem jim jezdí metro.
A argument o vesnicích a intervalech jednou za den nepokládám za důležitý, bavíme se o městě, ne vesnici.
Zase takovou velkou tragédii bych z toho nedělal, nevím že by se tam teď stavěli další domy a z toho současného sídliště značná část lidí chodí k metru pěšky. Není to příliš daleko a tak se to dá.
Tam žádné sídliště neroste. To sídliště už tam víc než 5 let stojí a nemá se kam rozrůstat, bydlí v něm 3 – 3,5 tisíce obyvatel . Další bytová výstavba má být u metra Zličín (bývalý areál ČKD) a u žst. Praha – Zličín, tedy u Řep (bývalý areál Technocomu).
Lidi z Nového Zličína jezdí autem přes Prahu kvůli tomu, že na metro to mají 800 metrů místo 300 metrů? Jinak ten bus má 30 minut interval jen v sedle, jinak je to 15 minut a ráno 12.
Já bych se jim nedivil, v nové zástavbě máte garáže přímo v domě. Zatímco ta cesta na metro je kolem frekventované silnice a samá parkoviště nebo přechod. Já jsem to dokonce jednou šel, jak se dívám, jako správná socka od metra pěšky do ulice Na Radosti 399. Foukal vítr a nachladil jsem se.
A kdy se má ta bytová výstavba přiblížit k té uvažované stanici? Argument, že by teď za jezdilo metro prázdné a město to platilo, je samozřejmě důležitý, ale stejně tak by mělo platit, že dopravní infrastruktura je obyvatelům k dispozici už od nastěhování a ne doplňována o mnoho let později, když už si svůj život přizpůsobili závislosti na autech.
Pohledem systematického rozvoje města máte samozřejmě pravdu. Dobrý hospodář by tu cestu také preferoval, ale ten by si hlavně mnohem lépe spočítal a hlídal, zda se na poskytovaných službách řádně obyvatelé města podílí. Nemusel by tak být v situaci, kdy odpovědí na tenhle argument bude prst na zeď plnou prioritnějších akcí, kde prostě není kde škrtat. Tohle ani není ten případ, kde by dávalo smysl zapojení soukromého kapitálu do výstavby a provozu něčeho uceleného a izolovaného, tuhle příležitost už město minulo u linky D.
Nikdy. Bytová výstavba je v této části Zličína uzavřena, z jedné strany D0, z druhé strany depo metra, ze třetí strany už je sídliště Metropole 60 metrů od ulice Na Radosti a pak jsou tam sklady. Další prostor pro bytovou výstavbu je v brownfieldech, ale úplně jinde na Zličíně.
Na vizualizacích té stanice byla nová výstavba až někam k Na Radosti.
Už teď stojí domy sídliště Metropole (Nového Zličína) 60 metrů od ulice Na Radosti. Tam se možná vejde jedna řada domů, ale to jen tak všechno. Z druhé strany je kolejiště depa, na západě D0. Jestli se tam dá natlačit bydlení pro 1000 lidí tak je to moc. Jiné pozemky tam nevidím. Rozvojový potenciál pro bytovou výstavbu má areál po ČKD.
Však jasně, ale to je tisíc lidí v novostavbách, tisíc lidí z P+R, samozřejmě něco z existující nedaleké zástavby atd.
Pokud by ta stanice nebyla pojatá tradičně opulentně, tak by si myslím, že by se to mohlo nasčítat, aby dávala smysl.
Nejméně vytížené stanice pražského metra využívá asi 10 tisíc cestujících denně. To byste tady dosáhl: P+R, příměstské autobusy, Nový Zličín a případná výstavba, jenže o ty příměstské autobusy a Nový Zličín by se zase ponížil počet cestujících na Zličíně, protože teď nastupují tam. Takže pořád se pohybujeme v tom, že by to byla stanice pro max. 2000 lidí z aut, 500 lidí z nové výstavby a pro 2000 lidí z Nového Zličína by se zkrátila cesta k metru o 300 – 400 metrů. Tam není co nasčítat.
Prodlouzeni metra na Depo Zlicin navic v synergii s rekonstrukci celeho Depa davalo rozhodne smysl.
1) parkovaci dum az pro 1200 vozidel,
2) prestupujici z regionalnich autobusovych linek
3) obyvatele prilehle nove ctvrti, kteri jinak budou odkazani jen na automobily
3) tez by to byly rozhodne lepe utracene penize nez do Radlicke radialy.
Problém je, že parkovací dům pro 1200 aut je z hlediska kapacity metra nic. To by znamenalo prokládáný interval, ještě menší atraktivitu a stejně prázdné vlaky. Příměstské autobusy staví na Zličíně, což je o minutu jízdy více.
Pro přilehlo zástavbu by to bylo přiblížení metra, ale ne zase tak zásadní.
Jediná výhoda je, že to je stávajícím zhlaví, tedy cena stanice by byla relativně nízká (ale byl by to zásah do provozního režimu depa).
Ehm, vše znegovat ? Smysluplný rozvoj dopravního podniku nic. Takhle se nikam Praha, Střední Čechy, ČR neposune.
Takže těch minimálně 1200 aut zaparkuje kdekoliv, není kde, než v to parkovacím domě ?! To prostě nedává smysl, to co píšete.
To jsou prázdné politické fráze. Rozvoj dopravního podniku je co? A jak se ho dosáhne postavením stanice v existujícím depu dopravního podniku. Déčko se nestaví, nebo tramvajové tratě, nový most? Tahle stanice nikdy neměla jednoznačně pozitivní přijetí, ani v DPP ne, protože rozbíjí provoz v depu.
Parkování pro 1200 aut je jistě zajímavé, ale není to nic vytěžujícího pro obsluhu metrem. Metro má kapacitu kolem 20 000 – 30 000 lidí za hodinu. Tohle celé parkoviště pohodlně poberou dva vlaky.
Kromě toho je to asi 10 min chůze do stanice Zličín, šel jsem to tam mockrát.
Se semafory po cestě je to určitě víc než jen minutu jízdy, ale o to zas tolik nejde. Příměstské autobusy, které nekončí na Zličíně, ale pokračují dále do Prahy po ulici Na Radosti, zdrží zajížďka ke konečné metra minimálně o 5 minut. To už přeci jen je znát.
Neříkám, že se to má za každou cenu stavět a rozhodně chápu, že to není mezi prioritami, ale nějaký benefit by to pro dojíždějící autobusy přineslo. Ne že ne.
Tomu rozumím, ale popravdě mi ta stanice vždy přišla jako z nouze ctnost a snaha přitáhnout metro k parkovišti, což není ideální model, proto se dal model se zastavením příměstských linek, otázka je nakolik atraktivní, pokud by tam bylo pásmo a dost velké intervaly.
Tedy ne že bych byl proti, ale pokud ekonomicky nevychází, tak radšji dát peníze do staveb s větším potenciálem.
Na Zličíně nekončí a dál na Vypich pokračují jedna linka z Berouna (380) a jedna z Rakovníka (304). To je asi 60 – 70 autobusů denně. Všechny ostatní příměstské linky končí na Zličíně a do Prahy nemají kam pokračovat, protože by je nebylo kde odstavit, protože to je dalších asi 330 autobusů za den. Nemluvě městských linkách.
Já neříkám že jich je moc, ale pár jich je a pro ty by to mělo IMO velký přínos. Malý přínos by byl i pro ty ostatní třístovky, protože by prostě na tom metru byly o ty dvě minuty dřív.
Prostě by to podle mě nebylo k ničemu, byť by ten přínos rozhodně nebyl obří. Na druhou stranu obří by nebyly ani náklady. Každopádně, jak už jsem říkal, jsem v pohodě s tím, že to odkládají.
Pokud se nepletu, tak náklady na samotnou stanici metra (tedy bez P+R) jsou cca 600 mil. Kč. To mi jako „neobří“ moc nepřijde.
Já teda viděl 250 M. Což jsou asi tak 3 tramvaje. To si troufnu říct, že teda obří náklady nejsou.
Stavba se nikdy nezaplatí ale cokoliv lepší než kolony aut
U takové stanice je problém, že to prostě není jen peron ke koleji v depu (případně s nějakým hogo fogo obalem), musí se překopat celé zhlaví depa, předělat zabzař a to významně táhne cenu nahoru. Takže to sice nemá cenu podzemní stanice s ražbami, ale levné to bohužel není.
Podobně ve Strašnicích, taky nejdřív mysleli že to bude levné, pak z toho měli hogo fogo, a co tam staví teď ? Akorát nová tramvaj přibyla.
Byly by na metru o dvě minuty dřív ale metrem by se pak jelo o dvě minuty déle, možná i o tři, s dalším zastavením na Zličíně. Pro cestu jinam než na metro by to bylo ještě horší.
No tak on to hlavně ten autobus jede dvě minuty podle jízdního řádu. Reálně to většinou jede déle. To by se tomu metru asi nedělo.
Tu minutu moc neušetříš, když chytneš metro, co k depu nepojede (viz Skalka).
Přiměstské autobusy by jezdily do Zličína i po otevření stanici u depa + ne každy vlak by zajižděl do této stanici (asi každý třetí), a za čas čekání je možna i dojít pěšky do toho sídliště
ad 1) 1200 vozidel je pořád jen kapka v moři a bez možnosti dalšího navyšování kapacity v místě; ad 2) které by musely pokračovat k terminálu Zličín, aby bylo kde odstavit autobusy a přestoupit na městské linky;) ad 3) obyvatelé přilehlé čtvrti (max. 3500 obyvatel) to teď mají k metrů 700 – 1000 metrů, vzdálenost by se jim zmenšila na 300 – 600 metrů, to asi nejsou odkázáni jen na auta; ad 4) Radlická radiála má odlehčit hustě obydleným oblastem Košíř, Smíchova, Radlic a z části i Bílé Hory a Břevnova, to je přínos možná pro 50 tisíc lidí, ne… Číst vice »
Ad 3) – pokud se nepletu, ani Radlická radiála není na seznamu prioritních dopravních staveb.
Všude se staví. Stačí se podívat do Polska jak tamní velkoměsta investují velké prostředky do infrastruktury.
Druhé největší Polské město Kraków bude mít co nevidět severní obchvat – vznikne tím celý dálniční kruh okolo města, staví se první úsek podzemní dráhy do části Mistrzejowice, byla dokončena aglomerační železnice, je zde přímé železniční spojení na letiště.
V tomhle ohledu jsou česká města obrovsky pozadu.
A čím to je? Zákony, politici, peníze?
Lidi?
Politici. Praha v mnohém chová jako charita a ještě se diví, když ekonomové varují s výhledem vedoucím k paralýze jakéhokoliv rozvoje.
To řešení pro Prahu vidím především ve zvýšení příjmů z místních daní a zvýšení poplatků. Rozhodně to nechci z rozpočtového určení daní.
Lidi. Voliči. Mnoho z nich mě přesvědčuje, že tramvaje na Václaváku jsou nesmysl. Mnoho z nich má zkreslenou představu o záležitosti, na kterou si mají udělat názor. Tihle lidi pak volí sobě rovné, přitom sami mají paměť akvarijní rybičky a znovu budou chtít volit ty, kteří už je zklamali. Další věcí je, že veřejná doprava není pro mnoho lidí prioritou. Když už, tak jen silniční infrastruktura. Už mají auta a nic víc je nezajímá. Myšlení obyvatel se nezmění jen tak. Takže je potřeba obměnit obyvatelstvo. A na to si budeme hodně dlouho muset počkat. Až se obmění obyvatelstvo, budou voleni… Číst vice »
Tím problémem, který popisujete trpí všichni vizionáři a revolucionáři – skončí vždy se „spatným druhem lidu.“ Není náhodou chyba v nich?;)
Jenže to jsou alespoň v českém rezortním rozdělení vše investice státu, nikoli města.
Poláci mají největší výhodu v tom, že nemusí nic opravovat, protože do teď tam skoro nic nebylo.
Zato v ČR toho je, co ?
Ne? Opravdu tam nic nebylo?
Spíš musí, protože se jim to od poválečné (ne)obnovy rozpadalo pod kolama i nohama.
Přesně tak. Polsko předběhlo ĆR. Pořád inovují a staví.
Tak je pravdou, že by se u té stanice, aby měla smysl, musel postavit autobusový terminál, ale pro všechny linky. Nemá smysl, aby tam stavěly jen linky příměstské, ale ne městské. To by ty příměstské busy musely jinak i dál jezdit na Zličín kvůli přestupům. A sídlišti Metropole by to metro přiblížilo asi o 400 metrů. Z pohledu investic je v pražské veřejné dopravě plno důležitějších míst, kdy se za stejné peníze obslouži více obyvatel. Osobně nechápu, proč se ustoupilo od toho projektu zastřešit terminál Zličín a přemostit to přes Rozvadovskou spojku až k Homeparku. Tam mělo být P+R pro… Číst vice »
P+R parkoviste, dle studie odhadovane na 3,5 miliardy, nakonec by vyslo na 5 miliard, tedy jedno parkovaci misto temer 1,5milionu. Na depu Zlicin byl planovan parkovaci dum pro az 1200 vozidel s polovicnimi naklady na 1 parkovaci misto. Plus tam vznika zastavba pro nekolik tisic obyvatel.
Jsou oblasti, kde žije víc než nízké jednotky tisíc lidí, a metro tam zatím nevede. Prostě ne všude má smysl takto kapacitní doprava.
To parkoviště nad Rozvadovskou spojkou byl jen záměr, neexistoval k tomu zatím projekt, neříkejte mi, že by se to nedalo zlevnit. U depa mělo být 600 míst s možným rozšířením na 1200. Také nikdo neví, kolik by stálo rozšiřování? A pokud jde o zástavbu, ta už tam vznikla. Sídliště Metropole je ucelený, více méně uzavřený celek, který už se nemá kam moc rozrůstat. Počet obyvatel Zličína je 7,5 tisíce lidí, z toho sídliště Metropole bude kolem 3,5 tisíce. Ne, na to nemá smysl budovat stanici metra. Další rozvojové plochy jsou na Zličíně bývalé areály Technocomu, což je na straně u… Číst vice »
Nedělat nic není řešení.
A jaký problém se teda má řešit? Obsluha Nového Zličína? Ta působí trochu divně s tou cancourovou 249, že ji nikdo nespojil s 246 nebo 130 (nebo příměstem…), ale i tam je snaha o zlepšení – například zlepšení intervalu od září.
To je snad všechno v této oblasti, zbytek už je dostupný od metra. Je pravda, že jeho okolí by si zasloužilo uklidit…
Vy si evidentně pletete umístění budoucího sídliště na místě areálu ČKD (Siemensu). To je úplně někde jinde, než je depo Zličín a sídliště Metropole vedle 😉
O 400 metrů by to měly na metro blíž akorát ty domy v rohu sídliště. Od základní školy by to bylo blíž tak max o 100 až 200 metrů – to vlastně znamená, že rychleji do centra by to pořád bylo přes „starý“ Zličín za cenu, že místo 3 minut v metru obětuju 2 minuty chůze.
Pravda, já to bral odhadem od kruháku v Míšovické. Ale i od školy by to bylo asi o 300 metrů blíž, ale to je fakt zanedbatelné.
Přesně z tohoto důvodu jsem ten projekt moc nepochopil – využití jednoho „terminálu“ se rozprskne do dvou, cesta příměstským busem do města se ani nezkrátí (přestoupím na metro o něco dřív ale to bude pak ještě jednou stavět), při cestě příměstským busem jinam než na metro (třeba do Metropole) to bude komplikovanější, nebo přinejmenším delší (pokud by ten bus nadále na Zličín jel).
V Praze jsou teď v kurzu pouze tramvaje a trolejbusy… Poslední rozšíření metra bylo v roce 2015 směrem Motol a od té doby nic. Významnější stavby už v Praze nikdy nevzniknou?!
Eh, déčko?
Co metro D?
Tu ostudu s metrem D bych vůbec nezmiňoval. Pokud by se stavělo stejným tempem, jako tomu bylo v minulosti, tak pokud by výstavba začala hned v roce 2015, dnes jsme mohli jezdit z Pankráce do Písnice. Kdy je plánováno otevření teď?! Ale chápu, tramvaje jsou jednodušší.
Taková příprava tratě na Dědinu nebo Malešic trvala /trvá mnohem delší dobu než metro D.
Spíš jste na to ve svém „souhrnu“ zapomněl, tak je to potřeba zhejtit. A také je tu „v kurzu“ to „Metro-S“ a staví se trať na Kladno, plánuje se nová traťová spojka Zahraďák – Běchovice. Prostě žádné významnější stavby už nikdy nevzniknou.
Ohledně rychlosti výstavby metra „v minulosti“ stojí za to připomenout, že určité projekty jsou známé už z roku 1941, první stanice byla nahrubo postavena 1952-60 v „moskevské“ hloubce, a pak opuštěna (pokud to nebyla jen hra na utajení vládního krytu), aby se vše naprojektovalo a postavilo úplně jinak.
Ještě se v těch svých výkalech pořádně poválej, to je velká zábava sledovat.
Jen připomenu, že proti stavbě byly velké protesty, donesly se až do celostátní televize.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/ministerstvo-dopravy-zamitlo-namitku-o-podjatosti-magistratu-u-stavby-metra-d-jeste-chybi-stavebni-p-25178
Všichni mínusáři jsou asi s tempem výstavby metra v Praze spokojení, tak je vše v pořádku. Tramvaje a trolejbusy místním stačí.
Nestačí, podsouváte tady nesmysly, ale stavba metra není záležitost na 2-3 roky a navíc je to drahé, ono to město nemůže jen tak vyhodit x desítek miliard, aby to neohrozilo jeho další provoz.
Praha si nemůže dovolit 1 (slovy jednu!) stanici metra u sjezdu z okruhu s P+R, aby nabídla dojíždějícím autem alternativu a zároveň připravila oblast pro novou výstavbu? Od roku 2015 se metro nerozšířilo a ta bájná linka D se možná otevře po roce 2030. To je smutné konstatování reality.
Proč by si nemohlo dovolit vždyť už tam je, stačí vedle stávající stanice postavit parkovací dům. Ne ho postavit o pár set metrů dál a tahat k němu metro.
A proč se plánuje Depo Písnice? Nestačí Vaší optikou pouze Písnice? Depo Hostivař je taky nesmysl?
To je ale jiná situace. Sama stanice Zličín je dostatečně na kraji Prahy. Není třeba budovat další stanici, pro kterou nebude využití. Stanice Depo Hostivař přiblížila metro k Černokostelecké, protože další stanice u této ulice (Vinohradská) je až Želivského a tam P+R nepostavíte.
Ne. Postavit stanici metra pro 600 – 1200 aut na parkovišti P+R a pro 3,5 tisíce obyvatel sídliště jsou opravdu vyhozené peníze. Žádná další výstvba bytová výstavba se v tomto území neplánuje, není tam totiž kde.
Škoda, umím si představit, že kdyby se stávající autobusové nádraží a P+R parkoviště u stanice Zličín přesunulo na Depo Zličín, na uvolněném pozemku by mohly vzniknout bytové domy pro cca 500 lidí. Hned na metru.
Jenže ono se do toho prostoru u depa plnohodnotné autobusové nádraží s prostorem pro odstavy autobusů tak úplně nevejde. Takže by z toho byl kočkopes. Zastavily by tam 304 od Rakovníka a 380 od Berouna, co pokračují na Vypich, které by ale potom asi nezajížděly na Zličín, jenže další příměstské linky by na Zličín zajížděly dál a odjížděly by z něj i městské linky. To nedává smysl.
Je otázka, zda k propojení stanic metra Zličín a Motol jsou vhodné regionální linky, zda by nebylo výhodnější místo toho zde zavést městskou linku.
Městská linka (180) tam jezdí, ale bere to přes Zličín a Řepy a je pomalá. Pro dojíždějící od Berouna/Rakovníka jsou proto protažené 380 a 304, aby je dovezly k metru A a k fakultní nemocnici a jsou o 8 minut rychlejší a bez přestupů. Dříve jezdily autobusy od Rakovníka na Hradčanskou. Po přesměrování na Zličín se zachovala vazba na metro A.
Linka 180 nezajistuje dopravní obslužnost zastávek Na Radosti a Lidecska. Regionální linky mohou nabírat zpoždění, což se projeví i na těchto zastávkách. Kromě toho je otázkou, jaká je dopravní vytíženost tohoto městského úseku. Asi před dvěma lety jsem jel regionální linkou od Nemocnice Motol přes Zlícin do Loděnice. V úseku Nemocnice Motol – Zličín jelo pár cestujících, autobus se zaplnil až ve Zličíne. Jsou tendence, aby městská linka 116 z Jeneralky byla trvale prodloužena do Borislavky. Pak by bylo lepší, kdyby Kladenskou ulici, kde by obsloužila obyvatele s menší pohyblivosti, vedla až k Nádraží Veleslavín a místo regionální linky by… Číst vice »
Obslužnost zastávek Na Radosti a Lidečská zajišťují linky 304 a 380. Městské jízdenky PID v nich platí. Sám píšete, že kapacita v autobusech je tam dostačná, tak proč zavádět další linku? Navíc kde byste na Zličíně našel odstavné plochy pro další autobusy linek 304 a 380 a té případné městské linky? A proč je hledat? Když jsou na Vypichu.
Městská linka by měla odstav na Vypichu. Stačil by na ni minibus, zejména jestli se uskuteční tramvajové propojení mezi Motolem a Vypichem. Konečně po tomto zprovoznění tramvajové trati bude nejspíš zlikvidovan provoz 180 mezi Vypichem a Sídlištěm Řepy.
Spíš prodlouží 174 z Vypichu na Dejvickou, dneska 180 navazuje minutu po 174.
To spíš 184. 174 se na Lukách převléká na příměsto a jezdí to standardní busy. Kloubové jezdí na 184 a Praha 6 bude chtít pro Břevnov určitě kloubové, i když v tomto případě možná zbytečně.
No ale pořád nevím, k čemu by byla taková městská linka, když ty příměstské, které jedou po 15 – 30 minutách dělají stejnou službu. A nemusí to řešit DPP se svými řidiči, protože to jezdí královodvorská Arriva a rakovniský Transdev.
Zdalipak pánům strhnou z platu to, co už se do akce investovalo? (raději nespekulujme o tom, kdy další radniční partě dojde, že by se P+R a stanice hodily a začne se od nuly, tedy platit to samé znovu)
Už teď se do (nejen) komunální politiky moc kvalitních lidí nehrne a kdyby se ještě měla uplatňovat hmotná odpovědnost za politická rozhodnutí (čí – těch prvních, nebo těch druhých, co zrušili rozhodnutí prvních??), tak tam zůstanou už jen gangsteři.
Takového hnusu od „architektů“ mi léto nebude. Na dětský letecký den na Sobínce se jednou za rok v pohodě přepravíme autobusem i o tu zastávku více.
Kdyby tam udělali 10.000 a víc parkovacích stání a sjezd z dálnice bez bariér tak to přeci bude mít koho vozit..
Ano, celých 10 souprav by to odvezlo. Hallelujah. To i Nemocnice Motol je na tom líp.
A kam by to tam nacpali?
no jo, jenže pak přijede auto ze středočeskýho kraje, zaparkuje za pár šušňů na dotovaným místě a ten řidič (a spolujezdci) naskáčou s lítačkou, co nepokreje ani 70% nákladů na mhd do socky. všeobecně asi jako dobrej nápad, ale pro prahu docela blbej byznys, pokud to člověk hodnotí takhle krátkozrace. samozřejmě někteří i chápou, že ty lidi jezdí do prahy obecně hlavně pracovat a jsou za ně rádi, ale co se honí v hlavách radním, o tom radši nepřemýšlet…
Jen pro srovnání… největší parkoviště Evropy je (při otevření bylo) u Allianz areny a to 10 500. To jen abyste věděl, o jak obrovskou stavbu by se jednalo.
Tohle je velmi neefektivní způsob řešení dojíždění do Prahy.
V pořádku, je to jeho politická odpovědnost, pokud se to někomu bude zdat smysluplné, může ve volbách volit Prahu Sobě. Kdyby takto Hřib zastavil lanovku do Podbaby, tak neřeknu ani popel, ale ten trik s EIA se mi hrubé nelíbil. Tak snad ty peníze poslouží někde jinde lépe.