Slepci mohlo tlačítko zachránit život, lidé ho ale neumí používat. Zkusili jsme zastavit metro

Tlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Nedávné tragédii v metru se snažila řada lidí zabránit, nikdo z nich však neudělal tu jedinou potřebnou věc.

Odebírat
Upozornit na
guest
91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rvt1

Metrem nejezdím až tak často, ale upřímně, tlačítka jsem si nikdy nevšiml. Chtělo by to lepší značení, nebo o tom víc psát.

Ruda

Jedno z nejhorších instruktaznich videí, co jsem viděl. Vlastně tam neni vůbec nic vidět. Fotky jsou o fous lepší . A z textu mi osobně není jasné, zda se tlačítko jednou zmackne nebo drží nějakou dobu nebo se mačá několikrát.

Capek

Chyba je i na straně DPP. Automaticky předpokládá, že cestující má povědomí o umístění tlačítka nouzového zastavení vlaku.
Přitom design celé desky, kde je tlačítko umístěno, se nejspíš nezměnil od roku 1974 a z dálky na nástupišti také vidět není.
Takže, kdo není sám aktivní o umístění vědět vůbec nemusí.
A časem veřejnost zapomene i ten poslední tragický případ…

JiP

Bezpecnosti prvky jsou u nas obecne reseny spise v rovine alibismu nez realne funkcnosti. Uplne totalne se popiraji jakekoliv poznatky z lidske psychologie a ergonomie. O techto tlacitcich v metru vim, ale najit ho je orisek, protoze neni zadny jednotny zpusob jeho umisteni + rozbity skla je obecne mnohem vetsi psychologicka prekazka nez si mnozi mysli. Vzpomel bych priklad nasich zeleznic a generalni stop. Puvodni provedeni bylo v naprostem stresu vymackat bezchybne 6-mistny kod, coz se jedne vypravci ani na 3x nepovedlo a skoncilo to velkou hromadou. Az potom nekomu pomazanemu doslo, ze krizovy prvek posledni moznosti musi byt zkratka… Číst vice »

Zabezpečovák z Mostu

Všichni tady zkuhrají, jak je nějaké tlačítko marné a kde si co si, a že tam má být AI a podobně. Přitom to jsou ti první, co budou křičet něco o GDPR a Big Brother. To by všichni tihle visionářští remcálové čučeli, kdyby věděli, že v Japonsku, kde jsou s kolejovou dopravou o více jak 60 let před námi (VRT-Shinkansen budiž důkazem), také mají pouze tlačítka. A to i na všech přejezdech, kde mají i už pěkných pár ne-li desítek let světelné závory. Aneb v jednoduchosti je síla.

vbba

Bude zajímavé sledovat jak rychle a zda vůbec se objeví nějaká informace pro cestující v metru, oznamující sdělení o tlačítku. Také v jakých jazykových mutacích kromě češtiny bude případně sdělana.

bod

Začínám pochybovat, zda se nacházíme v 21. století. Pokud bychom v něm opravdu žili, předpokládal bych infračervené paprsky a čidla v prostoru kolejiště před nástupištěm, které v případě přerušení toku paprsků „zmáčknou tlačítko“ samy, pokud není ve stanici vlak.

Petr

To není jen problém metra. Na automatizaci, ale potřebujete údržbu a to je u nás pořád popelka. Na stavbu a rekonstrukci, dostanete peníze, ale na údržbu už peníze nejsou. Takže stav techniky u nás probíhá v pilové funkci. Tedy od super stavu po rekonstrukci po žalostný stav před rekonstrukcí.

Dejf

ale notak, čidla přítomnosti (víceméně radar) je možné ohlídat víceméně automaticky, musí ve správný čas ve správném pořadí sektorů detekovat přijíždějící soupravu, při údržbě, když tam courají zaměstnanci je možné ten jejich „obraz“ porovnat s tím z kamery. technologie existuje, jenom chtít. všichni výrobci, co ty čidla v průmyslové kvalitě dodávají k tomu mají i implementační a údržbové plány.

jinak k tomu tlačítku, jako rodilej pražák vím že existuje, vím jak se obsluhuje, ale taky vím, že je na nouzové zařízení, které je nutné rychle najít a obsloužit umístěno zoufale „neviditelně“.

Tomáš V.

Nesouhlasím. I interní údržba stojí obrovské „fixní“ prostředky (musíte držet mnoho, mnoho zaměstnanců), externí údržba je pak ještě o dost dražší, protože neplatíte pouze odpracované hodiny, ale ještě marži a % ze zisku (teď vypouštím srovnání efektivity). S tím, jak neustále přibývá infrastrukturních staveb je podle mě nereálné očekávat, že se údržba bude plošně jen a jen zlepšovat. A ani mi tedy nepřipadá, že bychom u nás byli nějaká banánová republika a co pár měsíců nám tu padaly věci na hlavu. Něco jiného je, pokud věci navrhnete a zrealizujete v principu tak blbě, aby se udržovat vůbec nedaly. To jsou… Číst vice »

s J.

„Žádáme cestující, aby při čekání na vlak, nevstupovali na bezpečnostní pás, který je vyznačen žlutou čarou na okraji nástupiště!“ To hlášení znáte? Ve vašem řešení nepočítáte s bezpečností cestujících kteří zůstanou uvěznění v soupravě v tunelu a následně se situací zastavení provozu na celé trase, protože někdo zamával rukou nebo třeba deštníkem? A jak bude řešeno následné zprovoznění? Musí přijít dozorčí ve stanici zkontrolovat pohledem volnost koleje? Jak dlouho to potrvá? Správné řešení pro 21. století je instalace takového kamerového systému, který spolehlivě vidí do celého prostoru kolejiště, vybaveného software s detekcí rizikových situací. Takový systém výstrahou v obraze upozorní… Číst vice »

Ares

A? Zkontroluje pohledem volnost koleje, zodpovídá za to. Tohle vám kamera fakt nevynahradí. On je zodpovědný a má se přesvědčit. Pod to bych se nepodepsal.

Kateřina

Tak ono tam, kde mají moderní metro (například Soul), tak tam mají zejména zábrany, takže tam vůbec není možné nijak spadnout. Metro je pak plně automatizované. To je moderní doprava, žádné paprsky ani čidla nejsou potřeba.

Tomáš R.

Akorát tohle všechno by bylo k ničemu, když někdo skočí přímo pod vlak, kterýchžto případů je v metru největší procento.
A taky se obávám, že by došlo, aspoň v začátcích, než by si cestující zvykli, k mnoha falešným poplachům, kdy by stačilo, aby někdo paprsek přerušil třeba kouskem batohu, který bude mít přes rameno.

Pavel

Co se stane, když se tlačítko obslouží moc brzy?

bod

IMHO: Stane se totéž – nulový kód do kolejí. Pokud je vlak v kolejovém úseku (jsou po celé trase oddělené) před nástupištěm, „práskne mu épévéčko“ (ElektroPneumatickýVentil vypustí vzduch z brzd) a vlak intenzivně brzdí až do zastavení. Pro některé kaštany, co se ve vozech nedrží madla, je to nezapomenutelný zážitek.

Metrák

To mi přišlo jako nešťastná poznámka. Nestane se nic, bude to fungovat stejně, akorát ta souprava zastaví plynuleji a nemusí brzdit nouzově. Mačkat okamžitě, když někoho uvidím v kolejích.

Tomáš V.

Spíš než „nejideálnější“ tam mělo být „nejzazší“.

„Nejideálnější“ je mj. sémanticky absolutní nesmysl, „ideální“ je už sám o sobě superlativ, který vyjádřuje ten myšlený nejlepší možný stav.

Frantík

Já bych čekal že zastaví v tunelu, ne před nastupistem…

Tomáš R.

Já bych s tou kritikou „nečinnosti“ přihlížejících byl opatrný. Na zvládnutí těžkých krizových situací musí být člověk dobře připraven. To jsou záchranáři, hasiči, ale rozhodně ne většina běžné populace. Když se člověk stane svědkem nehody, tak to vyvolá obrovský stres a i ten, kdo teoreticky ví, co by měl dělat, může prostě ztuhnout. Nejsme zvyklí vídat těžce raněné lidi, nejsme zvyklí na krev, můžeme mít obrovský blok se takového člověka dotknout a třeba zrovna tahle situace, kdy někdo leží na kolejích a blíží se vlak, to je fakt brutální nápor na nervovou soustavu. Že pak nikoho nenapadne pod časovým tlakem… Číst vice »

Petr

To máte pravdu, spousta lidí se dnes hroutí, když vidí zabít králíka, ale k obědu si králičí stehno dají. Odtržení od drsné reality života je čím dál tím větší. Život není pohádka ale boj o přežití, který ale stejně končí smrtí.

bkv

>Že pak nikoho nenapadne pod časovým tlakem hledat a najít relativně malé tlačítko umístěné kdoví kde, tomu se nelze divit.
Zajímavé, že ten samý člověk je schopen vytáhnout odkudsi mobil a vytočit 158…

Kateřina

Tak není to o nečinnosti, ale o neznalosti. Místo toho aby DPP všude umisťoval reklamy, lépe by udělal kdyby všude umisťoval bezpečností a etické návody (jak se chovat při požáru, co dělat při pádu člověka do kolejiště, že máte pustit sednout toho a toho, co dělat, když ztratíte zavazadlo…). Ono by se to těm lidem zautomatizovalo. Na Seznamu se hlasovalo o tom, kdo zná toto bezpečnostní tlačítko v metro a ANO uvedlo snad jen 10% lidí.

Tomáš R.

To zní logicky, jenže to má jeden háček. Znáte povinnou bezpečnostní instruktáž z letadel? A dokážete odhadnout, kolik procent cestujících jim věnuje pozornost? Myslím, že jednotky a to ještě v případě, že tam těma rukama máchá nějaká výjimečně pěkná letuška či stevard.
Dosáhnout toho, aby se všichni cestující naučili to, o čem píšete, je nemožné. Značná část lidí víceméně ignoruje i dost důležité bezpečnostní předpisy třeba na pracovištích, v metru by to nestudoval prakticky nikdo. A ještě by se strhla obrovská vlna nevole, že z nás „dělají děti“.

Aleš Petrovský

První problém je, že provedení tlačítka je extrémně nepraktické. Jakmile se musí něco rozbíjet, než jej mohu zmáčknout, tak je to v takové situaci, kde jde o vteřiny psychologická bariéra jak hrom. Daleko praktičtější bylo táhlo podobné záchranné brzdě (v Německu mají myslím podobně vyřešené i STOPky u eskalátorů).

Druhá věc je, že je tlačítko ve stanici neviditelné. Měl by být kontrastní barevný pruh na nástupišti a na stěně, kde tlačítko je, aby případný zachránce jedním pohledem viděl, kde ho najde.

prox.alfa

Souhlasím. Viděl jsem obrázky z Mnichova, kde je SOS sloupek dominantní součást nástupiště
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:U-Bahn_M%C3%BCnchen,_neuer_und_alter_Notruf,_1.jpeg

bkv

Ale to vlak nezastaví…

Stadler

Tak si to hezky rozkliknete a uvidite, ze je tam zachranna brzda na obou stranach… 😉

Petr

Přesně tak největší blok je sklíčko a pak různé výhrůžky o zneužití.

Marcela

Metrem jezdím jen při návštěvě Prahy, což je tak jednou do roka. S povědomím o existenci tlačítka se asi Pražáci rodí, my venkované nikoliv. To je jedna věc. A druhá je, že je sice fajn, že na krabici s tlačítkem je napsáno, že se zneužití trestá, ale už se na ní nedočtete, že musíte tlačítko několik sekund držet, aby skutečně vyslalo ten správný kód (aspoň to tak z videa vypadá). Takže chybu bych nehledala u cestujících, ale u dopravního podniku.

Metrák

Držet se nemusí, stačí silně zmáčknout.

Fuchs

Když někam jezdím tak si nejdřív zjistím jak to tam funguje! To že je někdo venkovan není žádná omluva! A žasnu kolik lidí o tom tlačítku neví! Přitom cestující má povinnost seznámit se s bezpečnostními předpisy dopravce!

vojta

Proč už nejsou ve stanicích dávno stěny mezi kolejištěm a nástupištěm s automatickými dveřmi? Proč nejsou ve stanicích automatické senzory, monitorující nestandardní situace, schopné ihned zastavit vlak? Tohle všechno jde za DPP potažmo městem…

Anonymous

Co za vemeno vám dalo palec dolů ? chtěl jsem napsat to samé .. přesně jak píšete , stačí moderní metro s dělící stěnou a automatikou na dveře a žádné tlačítko potřeba nebude . Pořád se hledá řešení tam , kde to nedává smysl . Doufáme v brzkou modernizaci všech linek metra , těch pádů do kolejiště je fakt hodně .

TnM

Lidi jsou sice ovce na celem svete, ale v Cesku je to extrém.
Nestesti druheho si sice vsimnou, ale prvni o cem přemýšli je – co mi neni rovno, po tom je mi h….
Ochotu pomoci to pak v nekonecne spirale akorat snizuje – vim ze ostatní by mi nepomohli, tak proc ja bych to delal?

To stejne poradek na ulicich, apod.

borek.soukup

Když před lety havaroval expres ICE u Eschede, události předcházelo rozvinutí nákolku a jeho prostup až do kupé mezi cestující. A cestující se jal shánět vlakový personál, místo okamžitého stažení rukojeti nouzového brzdění. Než se to podařilo, vlak vykolejil a plnou rychostí trefil most. Bylo tam mnoho mrtvých a zraněných a nemuselo to být tak fatální. Z mého pohledu je to nepochopitelné. Jenže jsem bývalý stojvedoucí a vlakem jezdím poměrně často. O nouzovém tlačítku v metru třeba nevím, tedy teď jsem se to dověděl. Já bych se asi snažil dát strojvedoucímu metra návěst: „Stůj zastavte všemi prostředky“. Dříve byla většina… Číst vice »

Jan

Mohu se prosím zeptat, co si jako laik mám představit pod „rozvinutí nákolku a jeho prostup až do kupé mezi cestující“? Předem děkuji.

Petr Nick

je to tak, najděte si články z té doby, už je to 26 let . nákolek prolítl podlahou jako mačeta někam k sedačkám.. reakce cestujících byla bohužel zmatečná a pak se to stalo..

Dejf

z obruče nasazené na kole se stala tyč a tak jako oštěp prolítla podlahou, v tý zůstala zaseklá. tyč cca 1,5m dlouhá 75x75mm průřez. jako se znalostí problematiky bych po brzdě skočil hned, ale chápu, že takový zajímavý úkaz by běžného smrtelníka asi spíš vyvolal zvědavost…

Twix

Mávat rukama „zastav všemi prostředky“ asi můžete, ale pokud stojíte na nástupišti, strojvedoucí to stejně asi nespatří dřív než tu osobu ležící v kolejišti.

Metrák

V mnoha jiných případech cestující toto tlačítko použili včas, takže o nezájmu se rozhodně nedá mluvit. Tady také pomoct chtěli, akorát nevěděli jak …

Petr

Vy jste ale truhlík

Honza

Ono je otázka, kolik z těch lidí na nástupišti byli češi a tedy věděli co mají dělat.

Karel

A dozorčí tlačítko NZV nemá? Nebylo funkční? Nebo si toho dozorčí nevšiml? K čemu tam tedy pak je.

Ares

Asi si nevšiml, nemůže být všude, zkuste přemýšlet.

Blzx

Zrovna dozorčí je většinu času na svém stanovišti. Pokud tam byl, tak to měl vidět a reagovat. Je to přesně v záběru kamer (na koleje a napište) a ještě tam byl ten hlouček lidí. Rozumím, že při délce směny je to značně monotónní činnost, ale i to je součást

Petr

Tam je spíš otázka SW kamer, které neidentifikují neoprávněný vstup do kolejiště.

JanO

O tlačítku vím, ale asi bych ho nedokázal rychle najít. A pak bych ještě přemýšlel, čím rozbít to sklíčko.

Lukas

Ve videu pán normálně zatlačil prstem na sklíčko, které se rozbilo. Následně už zmáčkl tlačítko.

Matyáš

Kdysi jsem k tomu viděl nějaké instruktážní video, z kterého vycházelo jako nejlepší rozbít sklíčko buď klíčem, nebo telefonem. Rukou / loktem to jde sílou taky, ale prý by mohlo člověka pořezat.

Jeník

Dneska už je to jinak, sklíčko se nerzbije, je to udělané tak že se na sklíčko zatlačí a ono samo zapadne dolů.

Honza R.

Souhlas, to pořezání ruky je celkem reálné a snadné. Ale když jsem kdysi tlačítko potřeboval použít, tak mi těch pár kapek krve neublížilo, ani jsem nad tím dopředu takhle nepřemýšlel. Prostě jsem ho promáčkl rukou, šlo to snadno a bylo to hned.

Jan

Možná by tyto instruktážní videa měly mít své místo na vhodných místech v metru. Ne jen vizuální smog z reklam…

Petr

To mi říkejte, nějaký chytrolín v depu dal v Bdtn, plexisklo na tlačítko. Naštěstí vozím na klíčích i velké klíče pro rozvaděče, ale stejně jsem se o to plexisklo pořezal.

Bjorn

Tak to opravdu nepochopím. 20 lidí a nikdo neudělal tak jednoduchý úkon a díky tomu zemřel člověk. Nechce se mi věřit, že o tom nikdo nevěděl (pokud ano, tak je se společností něco špatně…). Něco podobného jsem v metru už zařil na eskalátoru. Jel jsem dolů a zhruba za polovinou vidím staršího muže, který se na vedlejším eskalátoru vydal směrem nahoru. Po pár vteřinách (ekvivalent asi prvního patra) se zapotácal, spadnul a začal se kutálet dolů, aby pak zůstal nohama napřed, hlavou dolů ležet na schodech, které ho dál vezly nahoru. Lidé si zakrývaly otevřené pusy a zírali. Ti dolů… Číst vice »

Jiří Kocurek

Stres, šok … to pak člověku hlava nefunguje jak by měla, obzvlášť když máte hledat něco, o čem možná ani nevíte.

prox.alfa

Zastavit jedoucí schody není vždy nejlepší řešení. Pokud člověk leží, tak je lepší, když ho schody dovezou až nahoru do vestibulu, kde je dozorčí s lékarničkou. Případná záchranná služba se k němu také dostane lépe, než když budou muset zraněného vynášet z prostředka schodiště. Navíc při náhlém zastavení eskalátoru hrozí, že spadnou další lidé. Proto je lepší eskálátor zastavit, když bude zraněný až na jeho konci.

Kopr

To ja tedy snadno pochopim, tenhle cerveny box jsem perifernim videnim urcite parkrat zaregistroval, ale nezkoumal jsem jeho ucel, spis bych myslel hlasic pozaru – necekal bych, ze je mozne takto zastavit vlak.

Pavel

Osobně považuji pražské řešení za nešťastné: neintuitivní a vyloženě user-unfriendly („někdo mi vynadá, že jsem ho rozbil“ / „poraním se“ + ačkoli je sklíčko tenké a měkké, nevypadá to a ne každý si na něj troufne, i kdyby chtěl – třeba starší lidé). V Německu bývá červená krabice s táhlem směrem dolů, která skutečně vypadá jako nouzová brzda a není za žádným sklem – viz https://www.alamy.de/notbremse-am-u-bahnhof-in-berlin-griff-ziehen-um-den-zug-zu-stoppen-image359401197.html . Stejné řešení mají i ve vozech. Daleko intuitivnější řešení, které zvládne využít kdokoli, bez znalosti jazyka a nutnosti četby jakýchkoli instrukcí, navíc viditelnější než nějaké ucmrnděné tlačítko v našem podání. Nechápu, že toto… Číst vice »

Martin
Metrák

Od té doby se sklíčko nešroubuje napevno, ale jenom velmi zlehka, aby šlo odšoupnout i prstem. Mnohdy spadne i samo.

kevin

To je dáno tím, že se snažíme vypadat moderně, ale podstata jaksi uniká. V této zemi to máte tak všude. Vzpomeňme třeba na digitalizaci státní správy, která je spíše digitalizací občana a to podstatné, zdigitalizovat státní správu se vlastně nekoná.

Tomáš V.

A vy s sebou nenosíte peněženku / mobil / krabičku od sluchátek, abyste překonal tenoučké sklíčko? Jakýkoliv zdravý člověk si taky během 1-2 vteřin dokáže sundat botu atd. Já úplně nestojím o to, aby opilci nebo hloupí lidé nahazovali soupravě metra stůj a všichni jsme na sebe popadali jen proto, že někomu je zatěžko třísknout do sklíčka loktem nebo peněženkou. Proto tam to sklo je. Dost možná je to takto přejaté ze Svazu, mohl by někdo doplnit? Pokud někdo vidí, že v kolejišti metra leží člověk a je mu zatěžko křachnout tenký plátek skla, tak to mu přeji hezké spaní… Číst vice »

Pavel

Nemluvím o sobě, mluvím o lidské psychologii. To sklíčko je nesmysl, prostě lidi odrazuje od užití, i když mají sebelepší úmysly. Přečtěte si něco o nudgingu, tohle je přesný příklad toho, jak někoho od něčeho odradit. Mimochodem, nouzovou brzdu by měl být schopen zatáhnout i méně mobilní/slabší člověk. A sundavat si botu kvůli nouzové brzdě? Kde to jsme?? V Berlíně jsem v metru nikdy zneužití brzdy nezažil, a to tam na nástupišti nemusíte mít jízdenku (až ve vlaku) a metro jezdí o víkendu celou noc. Stejné brzdy jsou i ve vozech metra a tramvajích, opět, nikdy za několik let tam… Číst vice »

jaroslav.dohnalik

Hlavně, že PID dělá rádoby vtipná instruktážní videa na přepravu psů v MHD apod., ale skutečná osvěta schází. Ty tlačítka mají být zcela jasně označena – křiklavé barvy např. Těžko se něco takového hledá v případě, že tlačítko se snaží zapadnout do designu stanice.

RDP

O tlačítku vím snad od doby co jsem prvně vlezl do metra, ale KDE ho v každé stanici najít – to bych nevěděl ani náhodou, přijde mi to značení hrozně podceněné – v situaci kdy jde o každou vteřinu není možné nic hledat …

Matěj

Prosím redakci, aby místo slova slepec používala slovo nevidomý. Ne všichni, co mají hůl pro nevidomé nebo vodící psy jsou zcela slepí a je to obecně považováno za slušnější výraz. Děkuji.

kevin

Slovo slepec osobně nepovažuji za nijak urážlivé a slovo nevidomý považuji za synonymum, tedy slovo s úplně stejný významem. Ty, co trochu vidí bych označil za slabozraké. Ve všech případech to jsou pro mě slova slušná a označující reálný stav.

Kopr

Slepec jsem asi ja, protoze v nadpisu jsem cetl „Slepici“ namisto „Slepci“ haha

Souhlas s Matejem, nevidomy je asi vhodnejsi, tak nejak pocitove, cestinsky

Frantík

Na nevidomé koleji stojí vagón plný sýra…

Matěj

Neziskové organizace, které nevidomým pomáhají to za synonyma nepovažují.

Chleba Nakup

Prosím redakci aby nepodlehla „korektnosti“. Korektností to začíná a strachem použít tlačítko (raději to nezmáčknu, aby nebyl problém) to končí.

MP22

Slepce je mi líto, stejnětak přítomných spolucestujících, musel to být traumatizující „zážitek“. Takových mimořádností kvůli tragickému pádu do kolejiště je strašně moc, možná mám na to štěstí, ale přijde mi, jako by se to dělo tak co měsíc. Pražské metro nutně potřebuje 2 věci, automatické stěny právě pro tyto případy a tou druhou věcí jsou turnikety, tak jako je tomu ve většině jiných měst a to kvůli bezdomovcům a feťakům, kterých je v metru poslední roky obrovské množství a dost znepříjemňují cestu všem přítomným. Jako třetí vidím klimatizaci a nízkopodlažnost ve všech vozech povrchové dopravy a pak se možná splní… Číst vice »

micat1

Stěny určitě, ale s turnikety nesouhlasím. Je to za mě drahé a zbytečně komplikované řešení, navíc často nesprávně provedené, takže zdržuje cestující. Jsem rád, že je Praha jedním z mála měst, kde turnikety v metru nejsou. Klimatizace a nízkopodlažnost by byla určitě super, ale nemyslím si, že je to rozhodující faktor o přesednutí z auta. Tím je co se týče samotné MHD ve špičce nedostatečná kapacita metra i tramvají, dlouhé intervaly mimo špičku, úplně nesmyslný prázdninový provoz a především chybějící linky, hlavně okružní metro. Taky nedostatečná kapacita příměstských tratí, za což ale Praha úplně nemůže. Co se týče města obecně… Číst vice »

MP22

K odstavci jedna: někde je to blbě, proto je to blbost? No myslím že by stačilo udělat to dobře a to je celé, ne? Nevím jak moc jezdíte metrem, já po celý den a těch příhod se závislými a bezdomovci mám už tolik, že mám taky chuť přesednout do auta. Zrovna dnes si jedna feťačka udělala obývák přímo ve dveřích soupravy, v centru a v ranní špičce. Vytvořila značné zmatky ale z místa se nehnula přes několik stanic, muselo se chodit jinými dveřmi, při plné soupravě, krásné. A to je prakticky denně něco takového. Odstavec dva: klimatizace a spolehlivost je… Číst vice »

Frantík

Dlouhé intervaly mimo špičkou jsou snesitelné, jiná města to zvládají a tedy i levnější. Příležitost by se dala zlepšit tím, aby líp vycházely přestupy.

Komarek

Dík za článek, nejsem z Prahy a o tomhle tlačítku jsem vůbec nevěděl. Je ve všech stanicích v nějakém podobném umístění?

Martas

V každé stanici jinde, např. na lince C (červená) je většinou na začátku nástupiště, když sejdete schody, tak se otočit o 180 stupňů. Ale třeba na I.P.Pavlova to tak není, tam je myslím na jednom z těch sloupů. Označení není, je to jen takto v červeném polepu, ale nevedou k tomu nějaké šipky, nebo označení infografikou na stropě (jako jsou třeba exity) a zároveň to tlačítko je v ochranném skle, které musíte rozbít. Podle mě když nemáte aspoň 30s od začátku situace a nestojíte poblíž toho tlačítka, že byste ho začal aktivně vyhledávat po příchodu, je to bezpředmětné. Např. na… Číst vice »

Frantisek X

Po nalezení by to mělo být poměrně rychlé – loktem rozbít sklo a prstem zmáčknout tlačítko – ale ještě jsem (naštěstí) neměl příležitost to použít.

Někdo

Já o tom tlačítko už věděl právě jsem si říkal jak je to na i.p Pavlova.

Jmeno

Jestli nikoho ve stanici po pádu do kolejiště nenapadlo stisknout nouzové tlačítko, tak je to s gramotností národa dost špatné

Šejdr

To je spíš mentální blok: „Nebudu to mačkat, ještě bych pak někde musel vysvětlovat, proč jsem to zmáčkl.“
Připomenu nehodu v Olomouci, kde tramvaj několik set metrů táhla dítě za nohu skřípnutou ve dveřích a svědci v tramvaji jen čuměli a zvonili na řidiče. Funkční záchrannou brzdu, kterou měli před očima, nestiskl ani jeden. https://di.gov.cz/uploads/Zpravy/MU/MU_Olomouc.pdf

Frantisek X

O té brzdě bych nevěděl, prý je to i celkem novinka a mají to jen v Olomouci. O tlačítkách v metru vím jako rodilý Pražan od dětství, ale chápu, že se s tím leckdo ještě nesetkal.

Ares

Záchrannou brzdu už dnes má snad každá tramvaj. Pokud by byl někdo ve dveřích, tak nebudu zvonit na řidiče, ale zastavím tramvaj, vlak to samé. Eskalátor má také bezpečnostní tlačítko, někdo na něm upadne a jsem blízko, ihned zastavím. Tohle prostě halada lidí v sobě nemá, bohužel..

Metrák

Záchrannou brzdu měly už všechny tramvaje T3 (na prostředních dveřích), to žádná novinka opravdu není.

Jirka

Nejsem z Prahy a v metru jsem nebyl už pár let. A i když vím (respektive tušil jsem) že tam takové tlačítko bude, tak to že mě napadne ho zmáčknout je jedna věc, ale podařilo by se mi ho během pár desítek sekund vůbec najít?

Frantisek X

Pravidelní cestující by je ovšem najít mohli. Při čekání na vlak si lze i projít příslušnou stanici, co kdyby někdy (hodí se mi třeba vědět i to, kde tam je záchod, bankomat apod.).

Matfyzák

> kde tam je záchod, bankomat apod Ani jedno z toho bezne na nastupistich nebyva > lze i projít příslušnou stanici ono za tech par vterin mezi soupravama (a i to jen za predpokladu, ze mi to predchozi metro ujede „pred nosem“) se toho moc nestihne. Spolehat se ma spis na to, ze vsichni budou zodpovedni, a v pripade mimoradne udalosti se rozhlidnou, a ten, kdo to tlacitko bude mit nejbliz, ho aktivuje. Nebo samozrejme taky moznost (ale to by do toho DPP musel investovat) je, aby tech tlacitek bylo v kazde stanici nekolik, nejlepe tak, aby treba od libovolneho… Číst vice »

Jiří Kocurek

Nevyjde levněji IR paprsek fungují jako brána, alarm a vjezd do stanice podle rozhledu?

🗺️ Petr

Video mi připomíná moji reklamaci z Aliexpressu, kdy mi nepřišlo objednané zboží a prodejce chtěl poslat fotku jako důkaz. Tak jsem mu poslal fotku ruky, jak drží nic. 🤦

JardaP

Má to takové cimrmanovské prvky …