Slepci mohlo tlačítko zachránit život, lidé ho ale neumí používat. Zkusili jsme zastavit metro
Tlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Nedávné tragédii v metru se snažila řada lidí zabránit, nikdo z nich však neudělal tu jedinou potřebnou věc.
Že existují tlačítka na nástupištích vím od malička, když jsem jezdil s rodiči do Prahy na výlety. Pamatuju taky „aféru“, kdy se po nějakém podobném průšvihu, jako teď, při ukázce, jak jednoduše zastavit vlak, nějaký politik (Bém ?) docela pořezal.
Přesto, když jsem teď ze zvědavosti ty tlačítka hledal (Pankrác, Budějovická, Kačerov), dalo mi to dost práce. Pokaždé je jinde a pokud nejste pár kroků od něj, vůbec není vidět.
Za mě naprosto NEDOSTATEČNÉ.
V dnešní době automatizace mít dvě ušmudlaná tlačítka na koncích zastávky?
Nikdo za nic nenese zodpovědnost, nikoho to nenapadlo…
Tlacitek by na nastupistich melo byt vice,… take by meli mit formu – resp. obdobu pozarnich tlacitek…. meli by byt oznacene tabulkou v urovni jinych tabuli, napr. jako je ukazatel casu a nasvetlena…
Rozhodne by neskodilo mit tuto informaci i na informacnich tabulich…
Je i skoda, ze zmizelo metrovision bez nahrady, kde se obcas mohli vysilat i osvetove informace..
Proč tedy o tlačítku neřekli lidem do toho telefonu z linky 158? Taky o něm neví?
Najednou je velká osvěta, ale očividně doteď nikdo nic nevěděl a díky tomu je jeden člověk mrtvý:-(.
To je asi stejna otazka jako „Co delal dozorci, kde vas upozorni na to, ze stojite za bilou carou, ale cloveka v kolejisti ani jeho pad nevidel“…
Díky ne, kvůli.
Skleněné stěny nic nevydrží, možná v civilizovaných zemích. V České Republice se vždy najde někdo, kdo se dostane mezi stěnu a vlak.
Všichni řeší tlačítko, ale nenašel se tam nikdo, kdo by tomu chudákovi udělal asistenci, nebo ho dokázal chytit za ruku, aby do kolejí nespadl. Nehas, co tě nepálí. Potom už bylo na nějaké hašení příliš pozdě.
Hm, obdivuji vaši sebejistotu. Dokázal jste sám sebe přesvědčit že to určitě šlo. Anebo si nejste jistý, nicméně přesto kritizujete, což už ovšem hodné obdivu není…
Tem chudák by se taky mohl rozčílit, že si pomůže sám.
Jo jo, taky mě takhle kdysi odbyla jedna nevidomá, která se právě chystala vejit přímo před projíždějící auto, naštěstí to zdržení stačilo na to, aby auto projelo, a další už nás zaregistrovalo a stihlo zastavit…
V letecke doprave se cely svet uci z kazde prkotiny. A diky tomu je to tak bezpecne.
V ostatnich dopravach, vcetne metra, si ty slepe ulicky vsichni proslapavame zvlast.
Ja vim, ze tam je nekde tlacitko, ale nevim kde, nevim jak rozbit sklo, a opravdu jsem nevedel, ze neni jednodussi zavolat 112 – naivne jsem si myslel, ze maji nejakou primou linku…
Pře 112 by se metro zastavilo moc pozdě.
Tlacitka na koncich nastupist kdesi u hydrantu, ale schodiste do dvou tretin stanic vedou doprostred do okoli 3. vozu. To beru jako zasadni vec, jak to za roky zivota v Praze vubec nepotkat… Musim se ztratit, abych to tlacitko potkal…
Určitě je tam někde v přepravních podmínkách napsané že tlačítko je zaznačeno na plánku stanice… vy nemáte prostudované SPP, nečtete ihned po příchodu na nástupiště plánek (aktualizace zda se něco nezměnilo od minule)?? Ostuda… (/irony OFF)
Studovat plánek stanice je na dlouho, lepší jsou tabulky s piktogramy a šipky vedoucí k takovému zařízení, stejně jako k únikovým východům, požárně-bezpečnostním zařízením atd.
A vůbec nejlepší by byla čidla signalizující přítomnost nežádoucího objektu v kolejišti nebo v jeho blízkosti
Však právě, byly tam (nepřehlédnutelné tabulky)?
1. Umístění záchranných prvků v uzavřeném dopravním systému by mělo být standardizované, zřetelné a viditelné i z větší vzdálenosti, např. zvýrazněné zavěšeným panelem, podobně, jako jsou orientační cedule. Nezaznamenal jsem, že by projekt „Čitelná Praha“ toto zahrnoval. Tam se spíš estéti zabývají tím, jak vše nabarvit načerno, aby to vypadalo „édl“, bez ohledu na informační vypovídací hodnotou svých výtvorů. 2. Zcela jistě by nebylo od věci, kdyby DPP (kromě reklam) zařadil (jako jedno z nápravných opatření) promítání krátkých instruktážních šotů, jak se v Metru správně chovat v různých krizových situacích, z nichž tato tragédie byla jen jednou z mnoha možných.… Číst vice »
Obecne se pristupnost neresi. Po vzoru S-bahnu to ma byt sloupek (ci dva sloupky) metr od hrany nastupiste, aby tu vec potkaval kazdy cestujici kazdy den. Tvar rukojeti zahrane brzdy, proc ne…
Ve stanicich, kde eskalatory vedou doprostred zabloudi na konec nastupiste k hydrantu jen turista, ktery je tam poprve… Vsechen reklamni smog je vyraznejsi a jsme navykli ho ignorovat.
Tlačítko je určitě dobře, ale v dnešní době by přeci neměl být problém osadit stanice kamerami se sledováním kolejiště a zpracováním obrazu s napojením na nouzové zastavení vlaku, co dělá tlačítko…
Eh, no evidentně lze na kamerách přehlédnout nejen osobu v kolejišti ale i skupinu horečně gestikulujících a mobilujících cestujících…
Automatizase? Fotobuňka? Optická závora?? Fůůůj… takové manýry nám sem netahejte…
Zapomněli jste tam napsat, že zároveň tlačítko vypne napájení.
Pokud jsou lidi takoví ignoranti, že celé roky chodí kolem docela velké krabičky s obřím červeným vykřičníkem a polopatickými nápisy, ale vůbec je nenapadne si toho všimnout, tak to je potom marné. A to ještě buďme rádi, že IPR Praha neprosadilo, aby ten vykřičník byl nenápadný a antracitový černý. Maskovací zbarvení zastávkových sloupků a bezpečnostních zábradlí je opravdu hloupý nápad.
5% chlapů je barvoslepých. Zvýraznit jen barvou je přešlap. Ale to už jsem psal 100x…
Ano, lidi jsou ignoranti. Z toho je třeba vycházet. Ne spoléhat na to, že nejsou, když jsou.
Já jsem studoval v Praze 8 let (i s Ph.D.) a nevybavuji si toto tlačítko. Neviděl jsem, vyignoroval jsem.
Mělo by člověka praštit do očí.
A když už ne praštit do očí každý den, tak aspoň ve chvíli kdy se rozhlíží a hledá… jako zde nehledal jeden, tak je to buď několikanásobný fail nebo někdo zfailoval umístění a označení tlačítka…
O rozbíjení sklíčka nemluvě, každý s sebou přece nosí kladívko… ne??
Lidi nechodí kolem. Zejména v malých stanicích jako Křižíkova je to tlačítko někde na konci nástupiště u hydrantu, kam normálně nikdo neleze.
Mě by zajímalo, jestli se volající na lince 158 dověděli něco ve smyslu: „Hledejte na nástupišti červené tlačítko pro nouzové zastavení vlaku a zmáčkněte jej!“
Než by se vykecali, tak už by stejně bylo pozdě.
Přesně to mě napadlo. Všichni by to měli vědět, ale nikdo to těm volajícím asi neporadil.
Dovolte mi, abych se k tomu trochu vyjádřil. Nejdřív chci říct, že mi trochu vadí v tom titulku že se tam píše jako o slepém a ne o nevy domem, to že mám to slova ve svojí přezdívce je trochu něco jiného než to napsat do titulku. Dále chci říct, že o těchto tlačítcích vím, ale problém obecně systému metra je v tom že žádná stanice není stejná s nějakou další a to je v Praze bohužel vidět. To tlačítko mohlo pomoct ale nejsem přesvědčen o tom že by tomu člověku zachránilo život, život by tomu člověku zachránilo, kdyby místo… Číst vice »
Ty jo, tak dlouhý, to muselo dát práce – a přitom taková blbost.
Zkuste si zavázat oči a projít se.
A potom si ten příspěvek přečtěte znovu.
Tlačítko „nouzové zastavení vlaku“ na perónech mě už od dětství zajímalo, stejně jako další detaily povrchů stanic. Proto vůbec nepochopím, že někdo o tlačítku neví. Lid hloupne, co není na displeji, to jako by nebylo. Stisknout tlačítko zastavení vlaku po pádu do kolejiště musí být logická a rychlá reakce pro svědka s průměrným IQ. A ti druzí, mínusujte :-).
neuvedl jste, kdo vas zasvetil k cemu to tlacitko vlastne je a jak ho pouzivat. V mem detstvi byl na perone jeste obvykle clovek na hlidce, predpokladala jsem, ze to nejak obsluhue on.
A záchrannou brzdu v tzv. salonu vlaku železnice či tramvají také obsluhuje zaměstnanec dopravce a nesmí ji v oprávněných případech použít kdokoliv z tzv. svědků nehody – ostatních cestujících?
K čomu to tlačítko je, dosť jasne vystihuje nápis na tlačítku a umiestnenie vo výrazne sfarbenej skrinke, čo už na pohľad evokuje myšlienku „použi v prípade núdze“.
Nepochopiť to môže v dospelosti len niekto, kto sa prvýkrát v živote ocitol v civilizácii.
U toho tlačítka je přímo napsáno, že se má použít v případě pádu člověka do kolejiště.
Hezké, já třeba celý život v šalinách vídám tlačítko nouzového zastavení. Pocud fajn. Akorát jsem se v článku o něhodě v Olomouci k mému zděšení dozvěděl, že toto tlačítko je (aspoň v Olomouckých T3) POUZE U STŘEDNÍCH DVEŘÍ…
Doposud jsem se nestal účastníkem situace že bych ho ve stresu skutečně „naostro“ hledal, ale živě si představuju kdybych byl u prvních či třetích dveří jak bych ošahával ze všech stran bedno pohonů dveří a drtil u toho mezi zuby „debile hledej, někde tady přece musí být“… a ztratil u toho mnoho kritických sekund 🙁
upřímně, to tlačítko je v metru 50 let, tedy od začátku provozu, je viditelně označené a ve stanici na několika místech, nápis je i v angličtině. Problém jeho neznalosti je ale typická česká povaha, o nic kolem sebe se nezajímal, existuji přeci pouze já a o okolí se zajímat vůbec nemusím. Upřímně bych všechny osoby z videa zveřejněném policií obžaloval z úmyslného neposkytnutí pomoci a to je jejich problém, že tvrdí, že o tlačítku které je v metru již uvedených 50 let. Tedy není novinkou a je řádně označeno. Ale jak říkám, typicky český přístup. Nedávno jsem četl o tom… Číst vice »
krom toho, že žádný tč „umyslné neposkytnutí pomoci“ neexistuje, tak .. i kdyby existoval – tak ten úmysl byste prokazoval jak?
Existuje paragraf 150. A tak trochu není z nedbalosti.
Trestný čin neposkytnutí pomocí existuje. V ceskem pravu trestnost činu je obecně úmyslná, pokud v konkrétním případě není stanoveno, že stačí k trestnosti nedbalosti – viz Trestní zákoník 40/2009Sb. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40, §13, odst.2 + Příprava je trestná. § 150-Neposkytnutí pomoci „(1) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví nebo jiného vážného onemocnění, neposkytne potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta. (2) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví nebo vážného onemocnění, neposkytne potřebnou pomoc, ač je… Číst vice »
Uznavam, blbe jsem to napsal 🙂
O co mi šlo, byla reakce na takové to „všechny zavřem“ v komentáři předřečníka, a že i když máme paragraf o neposkutnutí pomoci, tak není možné všechny začít honit po soudech, protože by každému jednotlivému musel dokazovat, že o tom, že někdo spadl do kolejiště věděl, že věděl, že je tam nějaký tlačítko, který má mačkat apod.
dokazování je celkem jednoduché,na zveřejněném videu je zcela očividné, kdo toho spadlého do kolejiště viděl, kdo stál hned nad ním, kdo mával na soupravu vjíždejicí do stanice … a jasně to uvádí paragraf 150 odstavec 1. A psát že takový paragraf neexistuje je hloupost. Existuje a bohužel v Česku se všichni chovají jako kdyby neexistoval. Lidi se starají jen o sebe. Kdyby se to stalo někomu z vás, že by spadl do kolejiště a zázrakem to přežil a pak by se dozvěděl, že by stačilo kdyby vám někdo poskytl pomoc a zmáčkl tlačítko vedle kterého navíc stojí, jaká by byla… Číst vice »
Tí ľudia sa predsa snažili pomôcť tak, ako v danej chvíli považovali za najlepšie. Toto nebola ignorancia. Nie sú to trénovaní profesionáli.
A co tak neznalost zákona neomlouvá?
Jinak co je profesionálniho na povinnosti znát přepravní podmínky využívané hromadné dopravy s vyznamem nouzových tlačítek a vědět, kdy je právo je použit?
Přepravní podmínky tyto nouzové prvky řeší pouze z pohledu zneužití. Ani zákon tyto prvky neřeší. A přepravní podmínky nejsou zákon.
Přepravní rád je vyhláška ministerstva dopravy – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-175, která obsahuje §17 znějící: „(1) Zvuková a vizuální informační zařízení používaná ve veřejné osobní dopravě slouží přednostně k podávání bezpečnostních a přepravních informací pro cestující. (2) Cestující mohou používat sdělovací, bezpečnostní a informační zařízení umístěná v prostorách určených pro cestující a ve vozidlech jen podle pokynů jejich provozovatele a v souladu s účelem použití těchto zařízení.“ To není dostatečně návodne na použití např. tzv.zachranyh brzd ve vlacích železnice a tlačítek v metru či tramvajich? Jinak ta vyhláška podléhá zákonu o drahách – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1994-266, který obsahuje např.Práva a povinnosti provozovatele dráhy a povinnosti… Číst vice »
V první řadě by se z toho měl poučit ten, kdo v DPP řídí rizika. Pokud si na tlačítko nevzpomene jeden člověk, může to být jeho osobní selhání. Pokud si ho nevšimne 20 lidí, tak to prostě objektivně znamená, že tento systém zabezpečení není dostatečně efektivní a intuitivní. Já sice o tlačítkách povědomí mám, ale předpokládám, že ve většině případů bych ho stejně nestihl včas stisknout. Ale pořád je to bezpečnější než na železnici, kde žádná taková tlačítka nejsou.
A to už nemluvím o tom že jako součást systému zabezpečení je povinné pravidelně přezkušovat funkčnost SYSTÉMU. Chci vidět kolikrát a kdy naposledy přezkušovali zda nějaký statistický vzorek obyvatelstva dokáže tlačítko najít (pokud možno nasimulovat i ten stres, ne že ho najde po několika minutách klidného uvažování)…?
To je gól, chcete snad tvrdit že v SPP je jednoznačně popsáno kde se nachází tlačítko nouzového zastavení či jak má vypadat??
Hm, na téhle úrovni „ostrosti“… laskavě předejte své údaje orgánúm činným v trestním řízení spolu s odkazem na článek kde jste je naváděl k zneužití pravomoci úřední osoby…!
To je těžký, já asi bych během té chvilky si taky na to tlačítko nevzpomněl. Člověk většinou čučí na peronu do mobilu, než zaregistruje, že se něco stalo, co se stalo, že tam někdo spadl, tak vteřiny běží. Jenom by mě v hlavě asi vyjelo „nelez dolů, je tam elektřina“ a na to tlačítko jsem sice párkrát koukal, ale v tu chvíli za těch pár desítek vteřin bych mě to v tý hlavě v tom stresu prostě dost pravděpodobně nenapadlo. Že nouzové zastavení eskalátoru, to mám v hlavě, protože kolem toho tlačítka člověk chodí denně, když jezdí metrem, ale tohle… Číst vice »
Už i umělá inteligence na Google mi označuje sama osoby na fotkách a moje kamera u dveří umí detekovat tváře…..a přitom v metru by stačilo detekovat jakýkoliv předmět v kolejišti a jen upozornit dispečera, který by rozhodnul o vážnosti situace
takže navrhujete další systém za stovky milionů Kč, jehož funkce také nemusí být 100%?
Ne. Navrhuje systém za stovky tisíc až jednotky milionů, který bude detekovat osobu v kolejišti na 90 %,což je oproti současnosti (0 %) významné zlepšení a na ušetřených časových a společenských ztrátách se to vrátí během několika měsíců.
Stovky tisic až jednotky milionů tak možná pro jednu stanici. Pokud se domníváte, že detekce předmětu na obou kolejích všech stanic metra bude stát stovky tisíc celkem, tak jste zamrznul pred 50 lety
Tak ano, pokud by bylo nutné kamery instalovat tak věřím vaší ceně, ale já se domnívám že kamery snímající nástupní hranu (když už ne kolejiště) ve stanici už jsou?
Tak schválně, byly zde? Byl záznam? Dohledali ho dodatečně? Tak proč by nebylo průběžné vyhodnocení??
To je tak téma někomu na diplomku a „první verze“ bude prakticky zadara…
A na každé stanici je dispečer….který dělá co? Zrovna se díval zda je vše na eskalátorech v pořádku.
Presence sensor stojí cca dva litry. Na délku nástupiště jich potřebujem tak 20. Tedy 40 na stanici. 960 senzorů na trasu B. I za ceny na alze se to vejde do dvou mega. K tomu wifi routery s repeaterama a nějakej tablet na kterŷm se budou zobrazovat alarmy. Cca 2 mega celkem. Plus samosebou napájení, natáhnout CYKY počítám v metru někdo umí.
Je to nejlepší řešení? Není. Nejlepší by bylo instalovat 1,5 metru vysoký stěny jak v Asii. Ale to bude trvat desetiletí a stát desítky životů…a stovky milionů na škodách ekonomice….
Takhle to spíš nefunguje, ale proč vymýšlet něco podobného, když jsou fungujícími a určitě dost drahými průmyslovými kamerami vybaveny snad všechny stanice? Nejspíš i nástupiště, protože pohled na ně se vždy zobrazuje strojvedoucímu na monitorech přímo u čela metra.
Teď už jenom najít klasifikátor a vymyslet způsob, jak urychleně nechat zásáhnout člověka a informovat ho o něčem neobvyklém v kolejišti. Ale to je něco tak běžného, že bych to u takovéhodle velkoprojektu asi nikdo něčekal.
Metrem nejezdím až tak často, ale upřímně, tlačítka jsem si nikdy nevšiml. Chtělo by to lepší značení, nebo o tom víc psát.
Metrem jsem jel dvakrát v životě a jako trolejbusák – a to si myslím, že se o MHD tak nějak zajímám – jsem o nějakém tlačítku na peróně dodnes také nevěděl. A zjevně nejsem zdaleka sám. Bohužel to víme až po takové události. Ale lidí padajících do kolejiště není zrovna málo (resp. ve smyslu že se to sem tam děje) takže se tomu, že se o tom tlačítku nikde nikdy nepsalo, celkem podivuji. Přirovnal bych to k nehodám na přejezdech, kdy hromada lidí vůbec netušilo, že závory jdou prostě lidskou silou zvednout, a teprve cca po nehodě Pendolina ve Studénce… Číst vice »
Uprimne zaznamenavam pri takovych udalostech take jakesi selhavani novinarske profese – jestlize je tolik udalosti padu do kolejiste, proc u clanku o takove udalosti neni take vzdy a okamzite uvedeno jak se spravne zachovat a jake zabezpeceni je k dispozici? To by byla hodnotna informace a sluzba verejnosti. Tady jsme se to take dozvedeli az po tydnu od udalosti a vlastne jen proto, ze ten nebozak zemrel (mozna zbytecne). Totez u hroznych udalosti usmrceni novororozencu – plno clanku pro kliky, ale v kolika y nich byly take uvedeny informace o tom jak najit a pouzit baby boxy a jak to… Číst vice »
O tom tlačítku se píše na každém tom tlačítku, tak jaképak „nikde nepsalo“.
…pořád je to tady sraz šotonerdů… A i tady je to 50/50. Ja si ten panel vybavuji na Vysocanske u vytahu. Ale vsiml jsem si ho, protoze byl posprejovany nejakym stribrnym humusem. Vlastne jsem si dodnes nespojil ze slouzi k zastaveni metra. A to jsme v metru resili nasazeni PLC Wago na existujici system padackovych rele. Takze jsem k tomu mel vyrazne bliz nez bezny cestujici… A stejne jsem si to nespojil.
Na každém automatu na jízdenky je napsáno „automat na jízdenky“ tím pádem musí každý jednoznačně vědět kde se nachází nejbližší automat na jízdenky…!
Jediným spolehlivým způsobem, jak zabránit pádům, ať už takovýmto nebo násilným, je zavést na všech stanicích ochranné stěny. Je to investice, ale rozhodně se vyplatí. Žádné pády by se pak nemusely řešit.
A ne, není nutné čekat kvůli tomu na vozy bez řidiče a na linku D (která stejně bude bůhví kdy). Hromada linek různých systémů metra po světě není plně automatizovaných a zároveň má fungující ochranné stěny.
Protože i všechny stávající vlaky v nich i se strojvedoucím reálné zastavují ve stanicich automaticky s přesností na centimetry a je tomu tak i u všech aktuálně běžně provozovaných souprav pražského metra. Takže instalaci těch s žen v pražském metru vážně nic nebrání.
Určitě někdo najde „problém“ v tom, že lidský řidič ne vždy zastaví těsně. (Musí ale mít stěny stejné rozměry jako dveře?)
Nemusí, může mít dvakrát větší výřez a dvakrát větší křídla „stabilních dveří“ a pak bude mít toleranci cca. +- 50cm, akorát by to bylo trochu dražší…
Jedno z nejhorších instruktaznich videí, co jsem viděl. Vlastně tam neni vůbec nic vidět. Fotky jsou o fous lepší . A z textu mi osobně není jasné, zda se tlačítko jednou zmackne nebo drží nějakou dobu nebo se mačá několikrát.
Chyba je i na straně DPP. Automaticky předpokládá, že cestující má povědomí o umístění tlačítka nouzového zastavení vlaku.
Přitom design celé desky, kde je tlačítko umístěno, se nejspíš nezměnil od roku 1974 a z dálky na nástupišti také vidět není.
Takže, kdo není sám aktivní o umístění vědět vůbec nemusí.
A časem veřejnost zapomene i ten poslední tragický případ…
Já nechápu, proč to umístění není značené na podlaze výrazným barevným pruhem napříč.
I když jsem metrem jela naposled snad před 10 lety, o tlačítku teoreticky vím. Naprosto si však nevěřím v tom, že bych ve stresu správně vyhodnotila situaci. Ta první, a nesprávná reakce „jít na pomoc“ bude u spousty lidí. Mít tam nepřehlédnutelné vizuální upozornění na možnost zastavení soupravy by hodně zvýšilo šanci, že to někomu i přesto dojde.
Bezpecnosti prvky jsou u nas obecne reseny spise v rovine alibismu nez realne funkcnosti. Uplne totalne se popiraji jakekoliv poznatky z lidske psychologie a ergonomie. O techto tlacitcich v metru vim, ale najit ho je orisek, protoze neni zadny jednotny zpusob jeho umisteni + rozbity skla je obecne mnohem vetsi psychologicka prekazka nez si mnozi mysli. Vzpomel bych priklad nasich zeleznic a generalni stop. Puvodni provedeni bylo v naprostem stresu vymackat bezchybne 6-mistny kod, coz se jedne vypravci ani na 3x nepovedlo a skoncilo to velkou hromadou. Az potom nekomu pomazanemu doslo, ze krizovy prvek posledni moznosti musi byt zkratka… Číst vice »
Všichni tady zkuhrají, jak je nějaké tlačítko marné a kde si co si, a že tam má být AI a podobně. Přitom to jsou ti první, co budou křičet něco o GDPR a Big Brother. To by všichni tihle visionářští remcálové čučeli, kdyby věděli, že v Japonsku, kde jsou s kolejovou dopravou o více jak 60 let před námi (VRT-Shinkansen budiž důkazem), také mají pouze tlačítka. A to i na všech přejezdech, kde mají i už pěkných pár ne-li desítek let světelné závory. Aneb v jednoduchosti je síla.
A také tam mají na silničním semaforu modrou.
Jiný kraj, jiný mrav. Co funguje v Japonsku nemusí fungovat tady.
(Zeleno)modra ma byt vsude. Evropska populace ma poruchu barvocitu u 5% muzu a 1% zen. Vetsi odstup vlnovych delek umoznuje orientaci podle barev i temto lidem. V noci je to zasadni problem.
Samozrejme se na to lze ve jmenu tradice vykaslat…
Nebo to jako v Cine prohlasit za geneticky defekt a temto kriplum zakazat ridit…
Nebyl bych tak tvrdý… zakázat řídit v noci.
Není pravda, typicky se jedná o dvě nezávislé skupiny, NEBUDOU to ti stejní lidé, to jenom vám to tak připadá že „vždycky se někdo ozve proti“ ale nejsou to titíž lidé…
Bude zajímavé sledovat jak rychle a zda vůbec se objeví nějaká informace pro cestující v metru, oznamující sdělení o tlačítku. Také v jakých jazykových mutacích kromě češtiny bude případně sdělana.
Ta informace je už 50 let na každém tlačítku. Kdo kolem toho celou tu dobu chodí a nikdy se nad tím nezamyslel, tomu nepomůže nic.
…vsiml jste si, ze s timto nazorem jste tu prakticky sam? Kdyz vas vysadim v Kodani nebo Berline, zastavite dopravu do 2 minut? (spoiler: Ano, protoze do toho sloupku na peronu vrazite)
Začínám pochybovat, zda se nacházíme v 21. století. Pokud bychom v něm opravdu žili, předpokládal bych infračervené paprsky a čidla v prostoru kolejiště před nástupištěm, které v případě přerušení toku paprsků „zmáčknou tlačítko“ samy, pokud není ve stanici vlak.
To není jen problém metra. Na automatizaci, ale potřebujete údržbu a to je u nás pořád popelka. Na stavbu a rekonstrukci, dostanete peníze, ale na údržbu už peníze nejsou. Takže stav techniky u nás probíhá v pilové funkci. Tedy od super stavu po rekonstrukci po žalostný stav před rekonstrukcí.
ale notak, čidla přítomnosti (víceméně radar) je možné ohlídat víceméně automaticky, musí ve správný čas ve správném pořadí sektorů detekovat přijíždějící soupravu, při údržbě, když tam courají zaměstnanci je možné ten jejich „obraz“ porovnat s tím z kamery. technologie existuje, jenom chtít. všichni výrobci, co ty čidla v průmyslové kvalitě dodávají k tomu mají i implementační a údržbové plány.
jinak k tomu tlačítku, jako rodilej pražák vím že existuje, vím jak se obsluhuje, ale taky vím, že je na nouzové zařízení, které je nutné rychle najít a obsloužit umístěno zoufale „neviditelně“.
Pozor na to, ze tohle je narocnejsi v podzemi, kde mate nastupiste a prijizdejici vlak v tunelu + spolehlivy prenos informaci.
Nejde pouze o údržbu polní instrumentace. No spíš bych už nasadil Lidar, případně vyhodnocení obrazu z kamer.
Však je to fuk, co se nasadí, jako pilotní provoz se může nasadit všechno, stanic máme dost, dodavatelů, co na zkušební provoz zapůjčí technologii je taky dost, kdo bude mít nejlepší výsledky, má kšeft. Reálně nějaká detekce a k tomu kamera, co to dispečerovi zobrazí, když nastane detekce objektu v kolejišti je běžná technologie. Podmínky nasazení krásný, stála teplota, přijatelná vlhkost, relativně čisto.
Nesouhlasím. I interní údržba stojí obrovské „fixní“ prostředky (musíte držet mnoho, mnoho zaměstnanců), externí údržba je pak ještě o dost dražší, protože neplatíte pouze odpracované hodiny, ale ještě marži a % ze zisku (teď vypouštím srovnání efektivity). S tím, jak neustále přibývá infrastrukturních staveb je podle mě nereálné očekávat, že se údržba bude plošně jen a jen zlepšovat. A ani mi tedy nepřipadá, že bychom u nás byli nějaká banánová republika a co pár měsíců nám tu padaly věci na hlavu. Něco jiného je, pokud věci navrhnete a zrealizujete v principu tak blbě, aby se udržovat vůbec nedaly. To jsou… Číst vice »
To je ale ono, vlastní údržbu propustím a externí neobjednám. Oblíbená místa pro úspory fixních nákladů.
„Žádáme cestující, aby při čekání na vlak, nevstupovali na bezpečnostní pás, který je vyznačen žlutou čarou na okraji nástupiště!“ To hlášení znáte? Ve vašem řešení nepočítáte s bezpečností cestujících kteří zůstanou uvěznění v soupravě v tunelu a následně se situací zastavení provozu na celé trase, protože někdo zamával rukou nebo třeba deštníkem? A jak bude řešeno následné zprovoznění? Musí přijít dozorčí ve stanici zkontrolovat pohledem volnost koleje? Jak dlouho to potrvá? Správné řešení pro 21. století je instalace takového kamerového systému, který spolehlivě vidí do celého prostoru kolejiště, vybaveného software s detekcí rizikových situací. Takový systém výstrahou v obraze upozorní… Číst vice »
A? Zkontroluje pohledem volnost koleje, zodpovídá za to. Tohle vám kamera fakt nevynahradí. On je zodpovědný a má se přesvědčit. Pod to bych se nepodepsal.
Pointa mého příspěveku je, že nějaká infra čidla jsou nesmysl a napáchají více škody než užitku.
Infra ne. Stejne jako v Automotive by to byla detekce objektu kamerou, pripadne na cca 200m lidarem (ale 2×256 vzdalenosti) je rado, ze vubec detekuje prekazku.
Co dava smysl hned, je doplnit tu informaci do nektereho z beznych hlaseni (to nic nestoji) a nasledne se pobavit o umisteni jednoho/dvou madel ve tvaru “nouzove brzdy” ke stredu nastupiste do mist, kde skutecne chodi lide…
Nemusí hned zastavit vlak, může hodit „čtyřicítku“ (nebo jinou vhodnou sníženou rychlost) při přiblížení ke stanici, dokud to dozorčí nepotvrdí nebo nestornuje. JSOU tam dozorčí (aspoň centrální) že??
Tak ono tam, kde mají moderní metro (například Soul), tak tam mají zejména zábrany, takže tam vůbec není možné nijak spadnout. Metro je pak plně automatizované. To je moderní doprava, žádné paprsky ani čidla nejsou potřeba.
Akorát tohle všechno by bylo k ničemu, když někdo skočí přímo pod vlak, kterýchžto případů je v metru největší procento.
A taky se obávám, že by došlo, aspoň v začátcích, než by si cestující zvykli, k mnoha falešným poplachům, kdy by stačilo, aby někdo paprsek přerušil třeba kouskem batohu, který bude mít přes rameno.
Právě jste v podstatě znefunkčnil pražské metro.
Uvědomujete si , že od toho okamžiku by Pražské metro víc stálo, než jelo, protože by stačilo , aby tam kdokoli (byť neumyslne) natáhl ruku, nebo se otočil s báglem na zádech a na chvili by ty paprsky přerušil .. a metro by stálo?
Neblázněte, když budou detekovat narušení prostoru geometricky ZA hranou nástupiště a zároveň POD úrovní nástupiště, tak tam někdy někdo vstoupí/vloží předmět neúmyslně??
Úmyslně to už je potenciálně jiná věc…
Co se stane, když se tlačítko obslouží moc brzy?
IMHO: Stane se totéž – nulový kód do kolejí. Pokud je vlak v kolejovém úseku (jsou po celé trase oddělené) před nástupištěm, „práskne mu épévéčko“ (ElektroPneumatickýVentil vypustí vzduch z brzd) a vlak intenzivně brzdí až do zastavení. Pro některé kaštany, co se ve vozech nedrží madla, je to nezapomenutelný zážitek.
To mi přišlo jako nešťastná poznámka. Nestane se nic, bude to fungovat stejně, akorát ta souprava zastaví plynuleji a nemusí brzdit nouzově. Mačkat okamžitě, když někoho uvidím v kolejích.
Spíš než „nejideálnější“ tam mělo být „nejzazší“.
„Nejideálnější“ je mj. sémanticky absolutní nesmysl, „ideální“ je už sám o sobě superlativ, který vyjádřuje ten myšlený nejlepší možný stav.
V článku je použito “nejoptimálnější”, což je totéž. Nesmyslné slovo. Ovšem redaktoři bohužel často s češtinou zápolí…
https://dotazy.ujc.cas.cz/odpovedi/?detail_polozka=868&filter=1
https://dotazy.ujc.cas.cz/odpovedi/?detail_polozka=868&filter=1
Já vám vaše výstupy nijak nezazlívám, je to vaše věc, natož u citací třetích osob. Mám dost pochopení z vlastní webové tvorby. Ale když už tedy na sebe reagujeme odkazy: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=410 „Na druhé straně však lze argumentovat tím, že přídavné jméno optimální znamená (jak se lze dočíst v SSČ) ‚relativně nejlepší, nejvhodnější, nejpříhodnější‘. Optimálnost je vlastnost relativní.“ A dále: „Z optimálních kandidátů lze pak dále vybírat a zvolit toho nejoptimálnějšího.“ Toho zde zcela očividně dosaženo nebylo. „Optimálnější“, chcete-li (já ne), je jistě zastavit vlak daleko dříve, než když už se lapený nešťastlivec dívá na přední světla soupravy. Nejoptimálnější a nejideálnější… Číst vice »
Hm, z výkladu v tomto odkazu se domnívám že odpovídající (trochu překvapivě) zvažuje možnost lokálního extrému optimalizační funkce vs. globálního extrému, to je ovšem hodně vyjímečný stav, zde se zcela jistě jedná o podstatně jednodušší průběh/vyhodnocení toho co je optimální…
Já bych čekal že zastaví v tunelu, ne před nastupistem…
A nezačíná nástupiště metra za jeho tzv.tratovym tunelem a nestoji vedle tzv. staniční koleje, a v neposlední řadě nerikase, že vlak zastavuje běžné u nástupiště – tedy myšleno vedle něj?
Já bych s tou kritikou „nečinnosti“ přihlížejících byl opatrný. Na zvládnutí těžkých krizových situací musí být člověk dobře připraven. To jsou záchranáři, hasiči, ale rozhodně ne většina běžné populace. Když se člověk stane svědkem nehody, tak to vyvolá obrovský stres a i ten, kdo teoreticky ví, co by měl dělat, může prostě ztuhnout. Nejsme zvyklí vídat těžce raněné lidi, nejsme zvyklí na krev, můžeme mít obrovský blok se takového člověka dotknout a třeba zrovna tahle situace, kdy někdo leží na kolejích a blíží se vlak, to je fakt brutální nápor na nervovou soustavu. Že pak nikoho nenapadne pod časovým tlakem… Číst vice »
To máte pravdu, spousta lidí se dnes hroutí, když vidí zabít králíka, ale k obědu si králičí stehno dají. Odtržení od drsné reality života je čím dál tím větší. Život není pohádka ale boj o přežití, který ale stejně končí smrtí.
>Že pak nikoho nenapadne pod časovým tlakem hledat a najít relativně malé tlačítko umístěné kdoví kde, tomu se nelze divit.
Zajímavé, že ten samý člověk je schopen vytáhnout odkudsi mobil a vytočit 158…
To číslo do vás hustí ale už od školky minimálně. To, že máte zmáčknout nějaké tlačítko, aniž byste na první dobrou věděl, kde je, je poněkud složitější. Schválně zkuste přijít na stanici a do třeba pěti vteřin najít tlačítko a ted zkuste naťukat do pěti vteřin na mobilu 158.
Tak není to o nečinnosti, ale o neznalosti. Místo toho aby DPP všude umisťoval reklamy, lépe by udělal kdyby všude umisťoval bezpečností a etické návody (jak se chovat při požáru, co dělat při pádu člověka do kolejiště, že máte pustit sednout toho a toho, co dělat, když ztratíte zavazadlo…). Ono by se to těm lidem zautomatizovalo. Na Seznamu se hlasovalo o tom, kdo zná toto bezpečnostní tlačítko v metro a ANO uvedlo snad jen 10% lidí.
To zní logicky, jenže to má jeden háček. Znáte povinnou bezpečnostní instruktáž z letadel? A dokážete odhadnout, kolik procent cestujících jim věnuje pozornost? Myslím, že jednotky a to ještě v případě, že tam těma rukama máchá nějaká výjimečně pěkná letuška či stevard.
Dosáhnout toho, aby se všichni cestující naučili to, o čem píšete, je nemožné. Značná část lidí víceméně ignoruje i dost důležité bezpečnostní předpisy třeba na pracovištích, v metru by to nestudoval prakticky nikdo. A ještě by se strhla obrovská vlna nevole, že z nás „dělají děti“.
Ono pokud letíte vícekrát za rok, ta instruktáž je de facto z 99% stejná. Takže už ji spousta cestujících vnímá jen okrajově. Přiznám se, že já taky. Ale vím, co kdy dělat a jak se chovat v případě, kdy se něco děje.
O tlačítku na zastavení metra vím, ale hledat ho někde na nástupišti ve stresu, no nevím, jestli bych to dal včas. Pokud bych ho vůbec našel. Mělo by být viditelně označeno nějakým výrazným způsobem.
Myslim, ze zvyseni informovanosti by take dost pomohlo napr. pokud kazda reportaz o padu do kolejiste bude obsahovat informaci ze existuje takove tlacitko zhruba tam a tam a v takovych a takovych pripadech se takhle ma spravne pouzit. A kazda senzacni reportaz o usmrceni novorozence z duvodu zoufalstvi matky v neresitelne situaci bude obsahovat informace kde a jak a k cemu je baby box. Pak se zvysi pravdepodobnost, ze nejaka dalsi zoufala zena, nebot uz o tom neco zaslechla, muze ziskat pocit, ze takova situace neni uplne neresitelna a pouzije baby box radsi nez igelitku v kontajneru.
Pravidelni letecti cestujici nevnimaji, ale pasivni znalost maji. Kufry nebrat, vestu nafukovat az venku, predklon, ruce za hlavu, na skluzavku bez bot… …stejne jako si pamatujeme deb.lni reklamy a jine neuzitecnosti… Forma BOZP “udelame z toho byrokratickou frasku” a revize “polep lidem i soukrome nabijecky na mobil, uctujeme 10Kc za nalepku” vedou k tomu, ze to nikdo soudny vazne nebere. Takove zkousky na VN jsou take specificke, ale tam uz vetsina pozor dava, neb jde o krk. Tim nerikam, ze by treba prikaz B nemel jit ziskat snaz… …blbe je forma, protoze se snazime jen splnit povinnost, nikoli chapat a… Číst vice »
Toto co uvádíte ovšem není omluvou pro neřešení faktického obsahu této instruktáže s výmluvou „co se budeme snažit, stejně to nikdo neposlouchá“… ostatně, ty instrukce jsou vytištěny i na kartě, kde existuje nezanedbatelná šance že si ji v nebezpečí někdo najde a „prolítne“ pohledem… teda pokud je přehledná a k věci.
Ostatně, proto Stopařův průvodce má na obálce vlídný nápis „DON’T PANIC“ a je tak citelně oblíbenější než Velká galaktická encyklopedie… 🙂
První problém je, že provedení tlačítka je extrémně nepraktické. Jakmile se musí něco rozbíjet, než jej mohu zmáčknout, tak je to v takové situaci, kde jde o vteřiny psychologická bariéra jak hrom. Daleko praktičtější bylo táhlo podobné záchranné brzdě (v Německu mají myslím podobně vyřešené i STOPky u eskalátorů).
Druhá věc je, že je tlačítko ve stanici neviditelné. Měl by být kontrastní barevný pruh na nástupišti a na stěně, kde tlačítko je, aby případný zachránce jedním pohledem viděl, kde ho najde.
Souhlasím. Viděl jsem obrázky z Mnichova, kde je SOS sloupek dominantní součást nástupiště
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:U-Bahn_M%C3%BCnchen,_neuer_und_alter_Notruf,_1.jpeg
Ale to vlak nezastaví…
Tak si to hezky rozkliknete a uvidite, ze je tam zachranna brzda na obou stranach… 😉
Já tam vidím něco německy 😉
Bingo!
Přesně tak největší blok je sklíčko a pak různé výhrůžky o zneužití.
Já nejsem příznivcem nějakých obludných reklam a křiklavých blbostí v metru (ani jinde v podstatě), ale nějaká zářivá skříńka viditelná ze všech stran by se fakt šikla.
Také si myslím, že záchranná brzda ve vlacích na železnici na zatažení, které samo přetrhne pojistku/plombu, čímž se pohledem pozná použity spínač je násobně praktičtější, protože pojistku ničí samotné použití daného spínače zatímco u toho metra potenciálně pojistné krycí sklíčko lze i rozbít bez následného použití spínače pod ním.
Metrem jezdím jen při návštěvě Prahy, což je tak jednou do roka. S povědomím o existenci tlačítka se asi Pražáci rodí, my venkované nikoliv. To je jedna věc. A druhá je, že je sice fajn, že na krabici s tlačítkem je napsáno, že se zneužití trestá, ale už se na ní nedočtete, že musíte tlačítko několik sekund držet, aby skutečně vyslalo ten správný kód (aspoň to tak z videa vypadá). Takže chybu bych nehledala u cestujících, ale u dopravního podniku.
Držet se nemusí, stačí silně zmáčknout.
Když někam jezdím tak si nejdřív zjistím jak to tam funguje! To že je někdo venkovan není žádná omluva! A žasnu kolik lidí o tom tlačítku neví! Přitom cestující má povinnost seznámit se s bezpečnostními předpisy dopravce!
no to moc lidi nedela, urcite by me nenapadlo si krom telefonnich cisel zjistovat dalsi informace jako zda maji tlacitka v metru na zastaveni vlaku a kde… tu informaci ani nikde jen tak na webu nenajdete…
Jsou i lidi, kteří nejsou v 45 panici, jako obvykle bývají fanoušci kolejí 😉 Tomu odpovídá i přátelskost těchto lidí, kteří nedokážou pochopit, že život není jen o kolejích. Kdyby to totiž pochopili, tak by celý systém kolem železnice byl výrazně jednodušší a přátelštější i k lidem bez autismu.
A člověka, který roky chodí kolem velikánské krabice s červeným vykřičníkem, výrazným nápisem a červeným tlačítkem, ale ani jednou si nevšimne a nezamyslí se, k čemu to tam je, byste označil jakou diagnózou?
Velikánské krabice? Chodí roky kolem? Tlačítka jsou na krajích nástupiště. Je to rpostě špatně umístěný.
https://x.com/adamzabransky/status/1824471456505290797
Takže toto je ta velikánská krabice? Kolem toho červeného člověk projde a ani ho nenapadne, že to zastaví provoz. V metru, které je zavaleno reklamním smogem si opravdu tohoto člověk nevšimne. Lidi od kolejí jsou prostě jiní. Život nejsou jen koleje, ano stroje na ní jsou hezké, chápu to. Ale železnice by se začala nejvíce inovovat, kdyby přišli lidi odjinud a začali to tvořit na zelené louce. Tak jako Apple s iPhonem, Tesla s auty, SpaceX s raketami… Nejvíce ze železnice dělají skanzen ti největší zastánci. Inu jak zní první přikázání ze železničního desatera?
Proč už nejsou ve stanicích dávno stěny mezi kolejištěm a nástupištěm s automatickými dveřmi? Proč nejsou ve stanicích automatické senzory, monitorující nestandardní situace, schopné ihned zastavit vlak? Tohle všechno jde za DPP potažmo městem…
Co za vemeno vám dalo palec dolů ? chtěl jsem napsat to samé .. přesně jak píšete , stačí moderní metro s dělící stěnou a automatikou na dveře a žádné tlačítko potřeba nebude . Pořád se hledá řešení tam , kde to nedává smysl . Doufáme v brzkou modernizaci všech linek metra , těch pádů do kolejiště je fakt hodně .
Vsadím boty, že mínusy dávají bojovníci za starou Prahu a podobní ublíženci, kteří radši vidí „krásnou prostornou sovětskou stanici“ než prostředek nevraždící nevinné lidi.
Steny se resi, i v historickych ci pamatkovych objektech se daji pouzit, staci nizke cca 1.2m, aby nezakryvali treba vzhled stanice jako takovy.
Mmch. DPP uz nektere zkousi ve st.Zlicin.
Nástupištní dveře se nemohou porouchal, stěna ze skla se nedá něčím rozbít a pak proskočit či bude až ke stropu, aby nesla nějak přelézt? Ta tlačítka tam budou potřeba pro bezpečnost i se stěnou na hraně nástupišť!
Sebevrah si cestu najde vždy, ale OMYLEM prorazit / přelézt tu zeď určitě nepůjde tak snadno, jako spadnout do otevřeného prostoru. Nemyslíte?
Lidi jsou sice ovce na celem svete, ale v Cesku je to extrém.
Nestesti druheho si sice vsimnou, ale prvni o cem přemýšli je – co mi neni rovno, po tom je mi h….
Ochotu pomoci to pak v nekonecne spirale akorat snizuje – vim ze ostatní by mi nepomohli, tak proc ja bych to delal?
To stejne poradek na ulicich, apod.
Když před lety havaroval expres ICE u Eschede, události předcházelo rozvinutí nákolku a jeho prostup až do kupé mezi cestující. A cestující se jal shánět vlakový personál, místo okamžitého stažení rukojeti nouzového brzdění. Než se to podařilo, vlak vykolejil a plnou rychostí trefil most. Bylo tam mnoho mrtvých a zraněných a nemuselo to být tak fatální. Z mého pohledu je to nepochopitelné. Jenže jsem bývalý stojvedoucí a vlakem jezdím poměrně často. O nouzovém tlačítku v metru třeba nevím, tedy teď jsem se to dověděl. Já bych se asi snažil dát strojvedoucímu metra návěst: „Stůj zastavte všemi prostředky“. Dříve byla většina… Číst vice »
Mohu se prosím zeptat, co si jako laik mám představit pod „rozvinutí nákolku a jeho prostup až do kupé mezi cestující“? Předem děkuji.
je to tak, najděte si články z té doby, už je to 26 let . nákolek prolítl podlahou jako mačeta někam k sedačkám.. reakce cestujících byla bohužel zmatečná a pak se to stalo..
co to takove je co nazyvate nakulek?
Tu nehodu si pamatuji. Nevím, co nákolek. Proto se ptám.
z obruče nasazené na kole se stala tyč a tak jako oštěp prolítla podlahou, v tý zůstala zaseklá. tyč cca 1,5m dlouhá 75x75mm průřez. jako se znalostí problematiky bych po brzdě skočil hned, ale chápu, že takový zajímavý úkaz by běžného smrtelníka asi spíš vyvolal zvědavost…
Pokud do kupé vlítne železná tyč, tak naprostou většinu lidí ani nenapadne že by to mohl být kulatý nákolek. To i když třeba docela normálně praskne za jízdy okno kvůli tlakům v karoserii, tak většina lidí nabude mylného dojmu, že na vůz někdo střílel.
Na streamu je série Slavné dny a jeden díl se věnuje této nehodě. Doporučuji si ho prohlédnout, je tam i animace. Já teda doporučuji i zbytek dílů…
Nebo Vteřiny před katastrofou: https://www.youtube.com/watch?v=cPwQJ8XsXbo
Byl o tom zpracován díl Vteřiny před katastrofou: https://www.youtube.com/watch?v=cPwQJ8XsXbo
Pusťte si to, tam to je dobře vysvětleno a lépe si celou situaci představíte.
Díky.
Mávat rukama „zastav všemi prostředky“ asi můžete, ale pokud stojíte na nástupišti, strojvedoucí to stejně asi nespatří dřív než tu osobu ležící v kolejišti.
To byl nejen technicky problem, ale take slendrian DB.
Jinak u vlaku v Japonsku existuji cidla na prejezdech a tlacitka, kterym automaticky zastavite vlak a cestujici dostanou automaticky info.
V metru to supluje take to tlacitko, ale jak je videt, spousta lidi o nem ani nevi…
Pokud se dobře pamatuju ze seriálu o katastrofách, tak cestující za nouzovou brzdu sice zatáhli. Nicméně tenkrát u ICE nezpůsobovala zastavení vlaku, ale jen signalizaci a než průvodčí zjistili, co se děje, tak vlak vykolejil.
Cestující se po tom, co pár centimetrů vedle něj podlahou proletěl dost velký kus železa (s velkou ránou) šel hledat průvodčího. Překlenutí záchranné brzdy se používá i u nás, ale na označených místech.
Navést stůj, zastav všemi prostředky – kroužením nataženou paží proti vozidlu by měli znát pracovníci všech drah v republice, protože je v předpisech i drah tramvajových a snad i trolejbusových.
Navíc jako fíra tzv. velke dráhy by si měl vědět, že by se stejná navést na ní měla používat na přejezdech při ručním zastavování silničních vozidel, ale kolik řidičů se její význam naučilo v autoškole? Dle mne snad nikdo!
V mnoha jiných případech cestující toto tlačítko použili včas, takže o nezájmu se rozhodně nedá mluvit. Tady také pomoct chtěli, akorát nevěděli jak …
Vy jste ale truhlík
Děkuji. Potrefená…?
Ono je otázka, kolik z těch lidí na nástupišti byli češi a tedy věděli co mají dělat.
IQ není až tak závislé na národnosti.
A dozorčí tlačítko NZV nemá? Nebylo funkční? Nebo si toho dozorčí nevšiml? K čemu tam tedy pak je.
Asi si nevšiml, nemůže být všude, zkuste přemýšlet.
Zrovna dozorčí je většinu času na svém stanovišti. Pokud tam byl, tak to měl vidět a reagovat. Je to přesně v záběru kamer (na koleje a napište) a ještě tam byl ten hlouček lidí. Rozumím, že při délce směny je to značně monotónní činnost, ale i to je součást
Tam je spíš otázka SW kamer, které neidentifikují neoprávněný vstup do kolejiště.
Tak odpovídá to tomu, jak se neinvestuje do modernizací technologií metra. Tady se asi čekalo na automatizaci
Není v silách člověka udržet pozornost x hodin při počtu x vlaků, to prostě nejde, stejně tak mohl někdo zavolat, něco řešit, jak chodí na wecko, někdo ho střídá? On tam nemá hlavu přišroubovanou na displej kamer. Tohle souzení, že je tam k ničemu, byl bych s tím opatrný, nevíte o tom mnoho.
Samozřejmě, proto by měly být směny rozvržené tak, aby se pozornost nesnižovala příliš (viz hromada jiných zaměstnání, kde to je potřeba). Jasně, že mohl řešit něco jiného, proto jsem přesně psal – „Pokud tam byl…“ Je mi jasný, že systém to zdaleka není ideální.
Má samozřejmě víc povinností než jen hlídat, jestli někdo nespadl do kolejiště
A co když byl dozorci na záchodě? Nebo to nesmí v pracovní době si odskočit? Třeba si z lednice vyndaval jídlo, to taky nesmí? Nebo třeba řešil nějaký problém v technických prostorách, s cestujícím ve vestibulu? Ne! Oni si totiž všichni mysli, že tam ten zaměstnanec nic nedělá, a světě div se, on tam toho děla docela dost, ale cestující to nevidí, takže “neděle nic”… Ono je těžké byt někdy na té stanici sám, starat se o eskalátory, cestující, úklid, technicky stav zařízení, eps, koukat na kamery, usmernovat lidi. Teď volat na vedlejší stanice, když si nějaký cestující něco zapomene… Číst vice »
O tlačítku vím, ale asi bych ho nedokázal rychle najít. A pak bych ještě přemýšlel, čím rozbít to sklíčko.
Ve videu pán normálně zatlačil prstem na sklíčko, které se rozbilo. Následně už zmáčkl tlačítko.
Kdysi jsem k tomu viděl nějaké instruktážní video, z kterého vycházelo jako nejlepší rozbít sklíčko buď klíčem, nebo telefonem. Rukou / loktem to jde sílou taky, ale prý by mohlo člověka pořezat.
Dneska už je to jinak, sklíčko se nerzbije, je to udělané tak že se na sklíčko zatlačí a ono samo zapadne dolů.
Souhlas, to pořezání ruky je celkem reálné a snadné. Ale když jsem kdysi tlačítko potřeboval použít, tak mi těch pár kapek krve neublížilo, ani jsem nad tím dopředu takhle nepřemýšlel. Prostě jsem ho promáčkl rukou, šlo to snadno a bylo to hned.
Možná by tyto instruktážní videa měly mít své místo na vhodných místech v metru. Ne jen vizuální smog z reklam…
To mi říkejte, nějaký chytrolín v depu dal v Bdtn, plexisklo na tlačítko. Naštěstí vozím na klíčích i velké klíče pro rozvaděče, ale stejně jsem se o to plexisklo pořezal.
Já si vždy, když to vidím, říkám, že to rozbiju loktem. V tu chvíli je pár škrábanců asi jedno v porovnání s nějakou horší věcí.
A zkoušel jste to loktem? To je totiž pomalu na hraně hoaxu. Musíte mít loket, který je ve velokosti otvoru, dále nesmíte mít bundu nebo jiné silnějši a tlumící oblečení, například dva svetry. Bohužel nejlepší jsou klíče a pěst.
Samozřejmě jsem to nezkoušel. Do takové situace jsem se nikdy nedostal. Ale tak pro mě logické uvažování je prvně loket, pak pěst, která je větší než loket a hrozí tam větší poranění prstů.
V té pěsti máte ty klíče, podobně jako při sebeobraně. Takže klíče rozbijejí a pěst drží.
Já nikdy nepředpokládal, že to sklo je nutné rozbijet klíči. Já myslel, že na to nepotřebujete vyvinout nějak extra velkou sílu, natož klíčí. Což by mě zajímalo, jak bych udělal, když je mám v klíčence…. (chápu ten princip).
Tak to opravdu nepochopím. 20 lidí a nikdo neudělal tak jednoduchý úkon a díky tomu zemřel člověk. Nechce se mi věřit, že o tom nikdo nevěděl (pokud ano, tak je se společností něco špatně…). Něco podobného jsem v metru už zařil na eskalátoru. Jel jsem dolů a zhruba za polovinou vidím staršího muže, který se na vedlejším eskalátoru vydal směrem nahoru. Po pár vteřinách (ekvivalent asi prvního patra) se zapotácal, spadnul a začal se kutálet dolů, aby pak zůstal nohama napřed, hlavou dolů ležet na schodech, které ho dál vezly nahoru. Lidé si zakrývaly otevřené pusy a zírali. Ti dolů… Číst vice »
Stres, šok … to pak člověku hlava nefunguje jak by měla, obzvlášť když máte hledat něco, o čem možná ani nevíte.
Zastavit jedoucí schody není vždy nejlepší řešení. Pokud člověk leží, tak je lepší, když ho schody dovezou až nahoru do vestibulu, kde je dozorčí s lékarničkou. Případná záchranná služba se k němu také dostane lépe, než když budou muset zraněného vynášet z prostředka schodiště. Navíc při náhlém zastavení eskalátoru hrozí, že spadnou další lidé. Proto je lepší eskálátor zastavit, když bude zraněný až na jeho konci.
Já jsem si zase říkal, že pokud by ho to vezlo dál nahoru, tak dolů by případně padal z o to větší výšky. K tomu, aby padal dál, pak právě onen pohyb schodiště docela dost přispívá, speciálně pokud ležel hlavou dolů. Stanoviště personálu je pak nahoře, ale i na nástupišti. Mimochodem, nikdo v uniformě nepřišel.
To ja tedy snadno pochopim, tenhle cerveny box jsem perifernim videnim urcite parkrat zaregistroval, ale nezkoumal jsem jeho ucel, spis bych myslel hlasic pozaru – necekal bych, ze je mozne takto zastavit vlak.
Jezdící schody jsou jakési ucelené zařízení, třeba jako nějakej soustruh atd. Prostě si u nich tak nějak představíme, že to má nějakej vypínač. Tedy nehledě na to, že zrovna na těch schodech jsou nouzáky dobře viditelné hned při vstupu na schody. Navíc se člověk dívá dolů na schod který hodlá „trefit“ a tam jsou zrovna na očích ty nouzáky. Kdežto metro, obecně tedy vlak, si jako „věc co jde vypnout“ typicky nepředstavíme, protože za tím „vypnout“ si představíme strojvedoucího, jak mačká nějakej čudl nebo hejbe brzdičem atp. Že jde souprava metra zastavit z nástupiště, je technicky představitelné teprve tehdy, až… Číst vice »
Osobně považuji pražské řešení za nešťastné: neintuitivní a vyloženě user-unfriendly („někdo mi vynadá, že jsem ho rozbil“ / „poraním se“ + ačkoli je sklíčko tenké a měkké, nevypadá to a ne každý si na něj troufne, i kdyby chtěl – třeba starší lidé). V Německu bývá červená krabice s táhlem směrem dolů, která skutečně vypadá jako nouzová brzda a není za žádným sklem – viz https://www.alamy.de/notbremse-am-u-bahnhof-in-berlin-griff-ziehen-um-den-zug-zu-stoppen-image359401197.html . Stejné řešení mají i ve vozech. Daleko intuitivnější řešení, které zvládne využít kdokoli, bez znalosti jazyka a nutnosti četby jakýchkoli instrukcí, navíc viditelnější než nějaké ucmrnděné tlačítko v našem podání. Nechápu, že toto… Číst vice »
Pravdou je, že se sklíčkem už byly problémy dříve https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/video-jde-to-zkousel-sef-dpp-rozbit-kritizovane-sklicko-a-porezal-se.A101005_151343_praha-zpravy_ab
Od té doby se sklíčko nešroubuje napevno, ale jenom velmi zlehka, aby šlo odšoupnout i prstem. Mnohdy spadne i samo.
To je dáno tím, že se snažíme vypadat moderně, ale podstata jaksi uniká. V této zemi to máte tak všude. Vzpomeňme třeba na digitalizaci státní správy, která je spíše digitalizací občana a to podstatné, zdigitalizovat státní správu se vlastně nekoná.
A vy s sebou nenosíte peněženku / mobil / krabičku od sluchátek, abyste překonal tenoučké sklíčko? Jakýkoliv zdravý člověk si taky během 1-2 vteřin dokáže sundat botu atd. Já úplně nestojím o to, aby opilci nebo hloupí lidé nahazovali soupravě metra stůj a všichni jsme na sebe popadali jen proto, že někomu je zatěžko třísknout do sklíčka loktem nebo peněženkou. Proto tam to sklo je. Dost možná je to takto přejaté ze Svazu, mohl by někdo doplnit? Pokud někdo vidí, že v kolejišti metra leží člověk a je mu zatěžko křachnout tenký plátek skla, tak to mu přeji hezké spaní… Číst vice »
Nemluvím o sobě, mluvím o lidské psychologii. To sklíčko je nesmysl, prostě lidi odrazuje od užití, i když mají sebelepší úmysly. Přečtěte si něco o nudgingu, tohle je přesný příklad toho, jak někoho od něčeho odradit. Mimochodem, nouzovou brzdu by měl být schopen zatáhnout i méně mobilní/slabší člověk. A sundavat si botu kvůli nouzové brzdě? Kde to jsme?? V Berlíně jsem v metru nikdy zneužití brzdy nezažil, a to tam na nástupišti nemusíte mít jízdenku (až ve vlaku) a metro jezdí o víkendu celou noc. Stejné brzdy jsou i ve vozech metra a tramvajích, opět, nikdy za několik let tam… Číst vice »
Hlavně, že PID dělá rádoby vtipná instruktážní videa na přepravu psů v MHD apod., ale skutečná osvěta schází. Ty tlačítka mají být zcela jasně označena – křiklavé barvy např. Těžko se něco takového hledá v případě, že tlačítko se snaží zapadnout do designu stanice.
O tlačítku vím snad od doby co jsem prvně vlezl do metra, ale KDE ho v každé stanici najít – to bych nevěděl ani náhodou, přijde mi to značení hrozně podceněné – v situaci kdy jde o každou vteřinu není možné nic hledat …
Prosím redakci, aby místo slova slepec používala slovo nevidomý. Ne všichni, co mají hůl pro nevidomé nebo vodící psy jsou zcela slepí a je to obecně považováno za slušnější výraz. Děkuji.
Slovo slepec osobně nepovažuji za nijak urážlivé a slovo nevidomý považuji za synonymum, tedy slovo s úplně stejný významem. Ty, co trochu vidí bych označil za slabozraké. Ve všech případech to jsou pro mě slova slušná a označující reálný stav.
Slepec jsem asi ja, protoze v nadpisu jsem cetl „Slepici“ namisto „Slepci“ haha
Souhlas s Matejem, nevidomy je asi vhodnejsi, tak nejak pocitove, cestinsky
Na nevidomé koleji stojí vagón plný sýra…
Neziskové organizace, které nevidomým pomáhají to za synonyma nepovažují.
Takže vítr vane od neziskových organizací? A já už myslel, že to vadí slepcům.
Prosím redakci aby nepodlehla „korektnosti“. Korektností to začíná a strachem použít tlačítko (raději to nezmáčknu, aby nebyl problém) to končí.
Slepce je mi líto, stejnětak přítomných spolucestujících, musel to být traumatizující „zážitek“. Takových mimořádností kvůli tragickému pádu do kolejiště je strašně moc, možná mám na to štěstí, ale přijde mi, jako by se to dělo tak co měsíc. Pražské metro nutně potřebuje 2 věci, automatické stěny právě pro tyto případy a tou druhou věcí jsou turnikety, tak jako je tomu ve většině jiných měst a to kvůli bezdomovcům a feťakům, kterých je v metru poslední roky obrovské množství a dost znepříjemňují cestu všem přítomným. Jako třetí vidím klimatizaci a nízkopodlažnost ve všech vozech povrchové dopravy a pak se možná splní… Číst vice »
Stěny určitě, ale s turnikety nesouhlasím. Je to za mě drahé a zbytečně komplikované řešení, navíc často nesprávně provedené, takže zdržuje cestující. Jsem rád, že je Praha jedním z mála měst, kde turnikety v metru nejsou. Klimatizace a nízkopodlažnost by byla určitě super, ale nemyslím si, že je to rozhodující faktor o přesednutí z auta. Tím je co se týče samotné MHD ve špičce nedostatečná kapacita metra i tramvají, dlouhé intervaly mimo špičku, úplně nesmyslný prázdninový provoz a především chybějící linky, hlavně okružní metro. Taky nedostatečná kapacita příměstských tratí, za což ale Praha úplně nemůže. Co se týče města obecně… Číst vice »
K odstavci jedna: někde je to blbě, proto je to blbost? No myslím že by stačilo udělat to dobře a to je celé, ne? Nevím jak moc jezdíte metrem, já po celý den a těch příhod se závislými a bezdomovci mám už tolik, že mám taky chuť přesednout do auta. Zrovna dnes si jedna feťačka udělala obývák přímo ve dveřích soupravy, v centru a v ranní špičce. Vytvořila značné zmatky ale z místa se nehnula přes několik stanic, muselo se chodit jinými dveřmi, při plné soupravě, krásné. A to je prakticky denně něco takového. Odstavec dva: klimatizace a spolehlivost je… Číst vice »
Dlouhé intervaly mimo špičkou jsou snesitelné, jiná města to zvládají a tedy i levnější. Příležitost by se dala zlepšit tím, aby líp vycházely přestupy.
Nechapu, proc se nikdy nikde u takove udalosti neobjevi take informace o bezpecnostnim tlacitku a jak a kdy ho pouzit, kdyz je takovych padu do kolejiste strasne moc???? Clanky o tom pokazde jen senzacne informuji aby byla ctenost, ale zadnou informaci ze existuje bezpecnostni tlacitko, kdy se pouzije a jak se spravne zachovat, aby nikdo nezemrel k tomu nepripojuji. To je opravdu smutne. Musel zemrit clovek, abychom se vubec dozvedeli o nejakem bezpecnostnim tlacitku.
To není chyba novinářů ale PIDu a DPP
Dík za článek, nejsem z Prahy a o tomhle tlačítku jsem vůbec nevěděl. Je ve všech stanicích v nějakém podobném umístění?
V každé stanici jinde, např. na lince C (červená) je většinou na začátku nástupiště, když sejdete schody, tak se otočit o 180 stupňů. Ale třeba na I.P.Pavlova to tak není, tam je myslím na jednom z těch sloupů. Označení není, je to jen takto v červeném polepu, ale nevedou k tomu nějaké šipky, nebo označení infografikou na stropě (jako jsou třeba exity) a zároveň to tlačítko je v ochranném skle, které musíte rozbít. Podle mě když nemáte aspoň 30s od začátku situace a nestojíte poblíž toho tlačítka, že byste ho začal aktivně vyhledávat po příchodu, je to bezpředmětné. Např. na… Číst vice »
Po nalezení by to mělo být poměrně rychlé – loktem rozbít sklo a prstem zmáčknout tlačítko – ale ještě jsem (naštěstí) neměl příležitost to použít.
Nebo využít fytický předmět, klíče nebo třeba mobil. Všechno se dá použít,co přijde pod ruku a nechcete se pořezat o střepy.
Já o tom tlačítko už věděl právě jsem si říkal jak je to na i.p Pavlova.
Jestli nikoho ve stanici po pádu do kolejiště nenapadlo stisknout nouzové tlačítko, tak je to s gramotností národa dost špatné
To je spíš mentální blok: „Nebudu to mačkat, ještě bych pak někde musel vysvětlovat, proč jsem to zmáčkl.“
Připomenu nehodu v Olomouci, kde tramvaj několik set metrů táhla dítě za nohu skřípnutou ve dveřích a svědci v tramvaji jen čuměli a zvonili na řidiče. Funkční záchrannou brzdu, kterou měli před očima, nestiskl ani jeden. https://di.gov.cz/uploads/Zpravy/MU/MU_Olomouc.pdf
O té brzdě bych nevěděl, prý je to i celkem novinka a mají to jen v Olomouci. O tlačítkách v metru vím jako rodilý Pražan od dětství, ale chápu, že se s tím leckdo ještě nesetkal.
Záchrannou brzdu už dnes má snad každá tramvaj. Pokud by byl někdo ve dveřích, tak nebudu zvonit na řidiče, ale zastavím tramvaj, vlak to samé. Eskalátor má také bezpečnostní tlačítko, někdo na něm upadne a jsem blízko, ihned zastavím. Tohle prostě halada lidí v sobě nemá, bohužel..
Záchrannou brzdu měly už všechny tramvaje T3 (na prostředních dveřích), to žádná novinka opravdu není.
Záchranná brzda není žádná novinka a rozhodně ji nemají jen v Olomouci. Tramvaj, ve které se to tenkrát stalo, byla 38 let stará T3 a záchrannou brzdu měla už z výroby.
To neni mentalni blok, to je problem, ze o zadnem tlacitku netusime. Co chvili senzacni clanek o padu do kolejiste, ktery ovsem nikdy zadou informaci o bezpecnostnim tlacitku a jeho moznem pouziti nezminil. Nejsem ded vseved, vubec netusim, ze mam jako cestujici pravo zmacknout nekde nejake tlacitko.
Vždyť to máte na každém tom tlačítku napsané, k čemu je.
Nejsem z Prahy a v metru jsem nebyl už pár let. A i když vím (respektive tušil jsem) že tam takové tlačítko bude, tak to že mě napadne ho zmáčknout je jedna věc, ale podařilo by se mi ho během pár desítek sekund vůbec najít?
Pravidelní cestující by je ovšem najít mohli. Při čekání na vlak si lze i projít příslušnou stanici, co kdyby někdy (hodí se mi třeba vědět i to, kde tam je záchod, bankomat apod.).
> kde tam je záchod, bankomat apod Ani jedno z toho bezne na nastupistich nebyva > lze i projít příslušnou stanici ono za tech par vterin mezi soupravama (a i to jen za predpokladu, ze mi to predchozi metro ujede „pred nosem“) se toho moc nestihne. Spolehat se ma spis na to, ze vsichni budou zodpovedni, a v pripade mimoradne udalosti se rozhlidnou, a ten, kdo to tlacitko bude mit nejbliz, ho aktivuje. Nebo samozrejme taky moznost (ale to by do toho DPP musel investovat) je, aby tech tlacitek bylo v kazde stanici nekolik, nejlepe tak, aby treba od libovolneho… Číst vice »
Nevyjde levněji IR paprsek fungují jako brána, alarm a vjezd do stanice podle rozhledu?
Video mi připomíná moji reklamaci z Aliexpressu, kdy mi nepřišlo objednané zboží a prodejce chtěl poslat fotku jako důkaz. Tak jsem mu poslal fotku ruky, jak drží nic. 🤦
Má to takové cimrmanovské prvky …