umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Nostalgické léto: pravidelné vlaky i jednorázové akce. JHMD bez parní lokomotivy

Lokomotiva U47.001 Malletka se už jen tak na jindřichohradecké úzkokolejky nepodívá. Národní technické muzeum si ji stáhlo zpět. Foto: Petr Tylšar
Lokomotiva U47.001 Malletka se už jen tak na jindřichohradecké úzkokolejky nepodívá. Národní technické muzeum si ji stáhlo zpět. Foto: Petr Tylšar

Letní měsíce jsou ve znamení nostalgických vlaků, z kterých se za poslední roky staly už i pravidelné linky. Letošní provoz ale mohou ovlivnit výrazněji dva faktory: omezení provozu parních lokomotiv na řadě míst kvůli suchu i stav některých strojů.

Marně zatím čekají cestující na provoz nostalgických parních vlaků na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) nemá aktuálně s čím jezdit. Na svých stránkách oznámila, že dosud nemá s čím jezdit. Ze dvou lokomotiv nemá firma k dispozici ani jedinou. Zatímco opravu lokomotivy „Resita“ plánovali na delší dobu, lokomotiva U46.101 měla už jezdit.

Podle JHMD stroj z roku 1955, přezdívaný podle místa výroby „polka“, aktuálně prochází závěrečnou etapou prací. „S ohledem na náročnost oprav a stáří stroje je však proces opětovného uvedení do provozu poměrně složitý a plný komplikací, s nimiž nebylo vždy počítáno. Z toho důvodu se bohužel oprava nestihla dokončit ještě před začátkem letních prázdnin. Před zahájením zkušebních jízd bude ještě potřeba smontovat a vyměřit opravený šoupátkový rozvod, válce a přilehlou armaturu. Souběžně se dokončuje osazení všech komponent stanoviště,“ uvedly JHMD na svých stránkách.

Naopak na úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy mohou letos i návštěvníci počítat během léta s parním provozem. Parní lokomotivy U57.001 a U46.002 jsou v provozu střídavě každý víkend, v některé dny obě najednou.

České dráhy na letošní rok připravily řadu spojení zejména historickými motorovými vozy. Celé léto bude o sobotách a nedělích vyjíždět například červený historický Hurvínek na lokálku z Břeclavi do Lednice na jižní Moravě.

Téměř po celou dobu prázdnin přibližně jednou týdně jsou plánované také pravidelné jízdy zvláštního vlaku Králický Sněžník z České Třebové přes Ústí nad Orlicí, Letohrad a Lichkov do Hanušovic po dnes jen zřídka využívané trati a na muzejní lokálce Kolešovka z Lužné u Rakovníka do Kolešovic. Na Kralickém Sněžníku se budou střídat parní lokomotivy s historickými vagóny a rychlíkový motorový vůz přezdívaný krokodýl. Na Kolešovce jsou plánované jízdy s parní lokomotivou. Při těchto jízdách lze navštívit také železniční muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka s řadou unikátních historických lokomotiv, ať již jsou parní nebo patří k tzv. moderním trakcím. Muzeum je o prázdninách otevřeno denně od 9:30 do 17 hodin.

Jednou týdně bude vyjíždět také historický motorový vůz řady M 240.0 přezdívaný singrovka na spoje Mattoni expresu z Karlových Varů do lázní Kyselka. Část pravidelných vlaků na první elektrifikované železnici na sever od Alp pak odveze historická elektrická lokomotiva bobinka z roku 1956. Bobinka jezdí každý víkend od poloviny června do poloviny září.

Od konce července a během srpna se bude konat také tradiční akce Parní léto na trati 227 v okolí kouzelného městečka Telč. Historické parní vlaky zde budou jezdit od Kostelce u Jihlavy až do Slavonic například 27. a 28. července a také 3., 4., 10. a 11. srpna. Parní léto v Rožnově pod Radhoštěm se chystá na 6. července, 3. a 17. srpna

Chystají se ovšem i další zážitkové jízdy s historickými vlaky. Ty vyjedou například mezi železničním muzeem v Lužné u Rakovníka a depozitářem NTM v Chomutově, v okolí Bezdružic v západních Čechách, na tratích kolem Berounky nebo Sázavy.
Přehled plánovaných nostalgických jízd lze nalézt také na webu ČD Nostalgie.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Křivánek

Proč autor nezmiňuj Osoblažku? Parní vlaky, jezdí pořád, je to krásné. Ale zmínka není.

Pavel Křivánek

Děkuji. Hezký den.

Josef Kubeš

Nikoliv ze 2, ale ze 3. U46.001, U46.101. ani U37.002 nejsou bohužel provozní. Je to dost smutné v kontrastru s tím, že v roce 2014 jezdily na JHMD 4 parní lokomotivy. Kdy už Boris narazí na dno?

Tuzemák

+odvezená Malletka U47.001 a věčně nefunkční ponorky 🙂
Zrovna léto, turisticky nejatraktivnější část roku a nejezdí ani jedna pára…

Obtloustlý Travolta

Ještě aby utahali malletku. Nedivím se strachu muzejníků.

Ušatá

Problém je s akcí Mattoni. Zřejmě je to dělané jen pro místní, protože dojet tam na ty spoje třeba z Prahy je skoro nemožné. Asi je jim jedno, že by tam mohli mít více zájemců a návštěvníků.

PetrB

To pekne kecate. Vlak z Prahy hl. n. s odj. v 05:22 pres Usti s prij. do Varu v 08:43 hod. nebo autobus RegioJet s odj. z Florence v 06:30 hod. prij. Vary, terminal dolni nadr. 08:45 hod. anebo bus Flixu s odj. z Florence v 07:00 hod. s prij. do Varu, terminal dolni nadr. v 09:10 hod. Vlak na Kyselku odjizdi z dolniho nadrazi v 09:30 hod., z horniho nadrazi pak o 10 min. pozdeji.

železničář v důchodu

Opravdu „velice moudý“ návrh (a názor): kdo bydlí někde třeba na okraji Prahy (a takových je většina třeba těch „sídlištních“), určitě bude s radostí vstávat o víkendu „za kuropění“, aby stíhal první ranní vlak z Prahy jen kvůli tomu, aby se svezl rozhrkanou „hydrou“ za drahý peníz do totálně zdevastovaných lázní v Kyselce, kde kromě „asijského“ obchodu nefungovalo loi vůbec nic (ani hospoda) – přitom by úplně stačilo, kdyby další rychlík z Prahy (a Ústí nad Labem) do Chebu zastavil o těch několika letních sobotách plánovitě „mimořádně“ ve Vojkovicích nad Ohří a ta „hajtra“ tam udělala od něho garantovaný přípoj:… Číst vice »

JanSuchy

Nevíte někdo, jak to vypadá s jízdami s Elinkou do Bechyně? Stále platí „ode dne vyhlášení“ a do té doby Bobinka? Děkuji.

železničář v důchodu

V „okurkové szóně“ redakce jen „objevuje Ameriku“: vše, o čem se zmiňuje, jsou vlastně jen některé z každoročně se v nějaké podobě objevující programy – jen letos opět asi v mnoha případech bude místo parní trakce muset jezdit náhradně něco jiného, co snad nezapálí okolí trati (jak třeba už preventivně upozorňuje KHKD v případě „Kolešovky“) … A nejlepší na výmluvě JHMD o neprovozování parních vlaků jsou ty „zvratné“ fráze typu „ono se“: proč „odpovědné“ osoby nepřiznají pravdu o tom, co je skutečnou příčinou a kdo je za ni odpovědný? Je zajímaví, že pod vedením Honzy Šatavy k tak podstatným problémům… Číst vice »

ukulele

Milý pane, běžte se projít.

železničář v důchodu

Klidně pište, ale o všem a především o tom, co tu ještě nebylo: proč omíláte dávno se opakující akce a neupozorníte raději na novinky nebo jednorázové záležitosti?

Panelák

Založ si konkurenční web s novinkama a jednorázovkama a místo zbytečných komentů převálcuj Sůru obsahem.

železničář v důchodu

Zakládat další internetové stánky rozhodně nehodlám, třeba i proto, že to v už tak velmi nepřehledné změti těch dosavadních považuji za úplnou pitomost, N.B. když i ty všechny už existující dříve či později ztrácejí na úrovni, protože je jejich provozovatelé nestíhají řádně udržovat – spíše by ovšem měli provozovatelé těch dosavadních trochu ustoupit od často přeháněné vlastní ješitnosti a presentovat všechny informace a v co nejpřesnější a nejúplnější podobě, byť to tak nevymysleli jako „jedině správné, úplné a dokonalé“ právě a jen oni sami. Kdysi třeba býval docela užitečný „Kalendář akcí“ na portálu „Zelpage.cz“, ale jeho průběžná údržba je pochopitelně… Číst vice »

A.R.

Ty taky máš asi okurkovou sezónu. Jinak nechápu, proč mrháš časem komentováním článku, který ti přijde zbytečný.

železničář v důchodu

Třeba právě proto, abych na tu v podstatě zbytečnost poukázal.
Asi nechápete v životě víc ve skutečnosti užitečných věcí – navíc jste tím to, na co narážíte, stejně nevyřešil …