Dvojička v Praze. Největší československá lokomotiva se ukáže v čele retro expresu Tatran

Retro expres Tatran tažený lokomotivou řady 131 zvanou dvojička. Foto: Železniční klub TatranRetro expres Tatran tažený lokomotivou řady 131 zvanou dvojička. Foto: Železniční klub Tatran

Podle organizátorů se nasazení dvojičky do čela mezistátního expresu nebude opakovat.

Železniční nadšenci se mohou těšit na další speciální nostalgickou jízdu. Pořádá ji Železniční klub Tatran a vyrazí v pátek 7. července ze Spišské Nové Vsi do Prahy. V neděli 9. července pak vlak zamíří zpět na Slovensko.

Potáhne ho lokomotiva řady 131 zvaná dvojička, jediná československá dvoudílná lokomotiva pro tratě s normálním rozchodem, která byla v počtu 50 dvojic vyrobena v roce 1980 v plzeňské Škodovce. S délkou téměř 35 metrů jde o největší lokomotivu, která na tratě v Česku dodnes pravidelně zajíždí s těžkými nákladními vlaky.

S ohledem na zavedení evropského zabezpečovače ETCS a změnu napájení trakčního vedení v Žilině na střídavé napětí 25 kV bude nasazení tohoto výjimečného stroje do čela mezistátního expresu neopakovatelné,“ upozorňují organizátoři.

Poprvé po renovaci se právě na jízdě zpod Tater do Prahy představí i vozy někdejšího expresu Tatran, který v 80. letech minulého století spojoval Bratislavu, Vysoké Tatry a Košice. Vyřazené vozy zakoupené od slovenského státního dopravce zrenovovali členové občanského sdružení Železničný klub Tatran v Liptovském Mikuláši.

Důraz kladli především na historickou věrnost a autentické zachycení podoby vozů z roku 1985, ať už jde o východoněmecký odstín zelené barvy vozu, dobové nápisy nebo návrat červenohnědých koženkových sedadel s původním vzorem.

Součástí soupravy bude i poslední vyrobený koženkový vůz, takzvané Béčko, s inventárním číslem 990, jejichž velké série pro české železnice v 70. a 80. letech dodávala vagónka ve východoněmeckém Budyšíně. Část těchto ikonických vozů, které sloužily několika generacím cestujících, prošla „humanizací“ interiéru a dodnes jezdí na rychlících po českých tratích.

Údolím Berounky

Kromě páteční hlavní jízdy ze Spišské Nové Vsi do Prahy a nedělního návratu pod Tatry, které jsou určeny pro širokou veřejnost, se v sobotu 8. července připravuje program i v Praze. Dopoledne vyrazí dvojička s Tatranem na jízdu skalními soutěskami v údolí Berounky do Karlštejna, v odpoledních hodinách bude spolu s lokomotivami ČD Cargo vystavena a zpřístupněna veřejnosti na Masarykově nádraží.

Součástí výstavy bude i odborný výklad personálu, který na dvojičkách jezdí. Pro nadšence železnic připravují organizátoři ČD Cargo a ČD Nostalgie v podvečerních hodinách fotojízdu dvojičky s nákladním vlakem.

Pro zájemce z jiných částí republiky je páteční a nedělní jízda navržena tak, aby vlak zastavil ve všech významných stanicích na trase. V pátek povede trasa retro Tatranu jednokolejkami z Chocně přes Hradec Králové a Nymburk, při zpáteční nedělní jízdě bude obsloužen Kolín a Pardubice.

Retro expres Tatran. Foto: Železniční klub TatranNávrat červenohnědých koženkových sedadel v retro expresu Tatran. Foto: Železniční klub TatranRetro expres Tatran. Foto: Železniční klub TatranRetro expres Tatran tažený lokomotivou řady 131 zvanou dvojička. Foto: Železniční klub TatranLokomotiva řady 131 zvaná dvojička. Foto: Železniční klub TatranRetro expres Tatran. Foto: Železniční klub Tatran
Tagy ČD Cargo ČD Nostalgie České dráhy historický vlak retro Retrotatran slovensko ZSSK Cargo
173 komentářů