Nejužší hrdlo na I. koridoru má zmizet v první polovině 30. let
Novostavba s tunely, z nichž tunel Oucmanice by měl být po dokončení nejdelší v republice, má trať narovnat, zrychlit a trasu zkrátit o 2,4 kilometru.
Novostavba traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň (UCho), která na I. koridoru obejde nejpomalejší úsek v údolí Tiché Orlice, se uskuteční v první polovině 30. let. „Předpokládaný start realizace stavby je v roce 2030,“ sdělila na dotaz deníku Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. Pro tuto stavbu se podle ní nyní zpracovává záměr projektu a doprovodná dokumentace.
Definitivní podobu nového úseku, který bude převážně stavěn pro rychlost 200 km/h a zahrne dva tunely (Hemže – 1160 m a Oucmanice – 4985 m), schválila centrální komise ministerstva dopravy v lednu 2019. Tehdy se hovořilo o zahájení výstavby v roce 2026 a nákladech 15 miliard korun. „Výše nákladů bude ještě prověřována,“ doplnila Eberl Friebová.
Novostavba s tunely, z nichž tunel Oucmanice by měl být po dokončení nejdelší v republice, má trať narovnat, zrychlit a trasu zkrátit o 2,4 kilometru.
V úseku přitom fakticky vznikne čtyřkolejka, neboť se počítá se zachováním i současné tratě (což je rozdíl například oproti III. koridoru u Plzně, kde byla po otevření tunelu Ejpovice původní trať zrušena). Propojení původní a nové trati se na obou koncích (v Chocni a Ústí nad Orlicí) předpokládá pomocí mimoúrovňových rozpletů kolejí.
„Do stanice Ústí nad Orlicí jsou zaústěny čtyři koleje (dvě koleje ze staré trasy a dvě koleje z nové). Vjezd do stanice Choceň bude kvůli stísněným podmínkám tříkolejný,“ dodala Eberl Friebová.
Stará trať prochází už dva roky rekonstrukcí, která způsobuje řadu omezení. Definitivně mají skončit 1. července, kdy se na trasu podél Orlice vrátí i dálkové vlaky do Brna, které nyní musejí odklonem přes Vysočinu. Jde o vůbec první velkou rekonstrukci tohoto úseku, který je na trati mezi Prahou a Ostravou sice nejpomalejší, ale také zřejmě nejmalebnější.