Infrastruktura Rozhovory Železnice

Náměstek SŽDC Nejezchleb: Stavba tunelů u Budějovic začne nejdříve za čtyři roky

Mojmír Nejezchleb. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Mojmír Nejezchleb. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železniční dopravní cesty slavnostně zahájila tento týden jednu z největších staveb na 4. koridoru: sedmimiliardový úsek Sudoměřice – Votice. O tom, co bude následovat, hovoří náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Koridor se začal stavět v roce 2005, po jeho dokončení (optimistický termín je rok 2026) se cesta mezi Prahou a Českými Budějovicemi zkrátí na hodinu 40 minut, vlaky s naklápěcí skříní ji urazí za hodinu 23 minut.

Když pomineme aktuálně zahájené práce na úseku Sudoměřice – Votice, v jaké fázi přípravy jsou ostatní části 4. koridoru?

Vedle úseku Sudoměřice – Votice se ještě pracuje na úseku Nemanice – Ševětín, druhá stavba (Ševětín – Dynín, pozn. red.). A letos na podzim po dořešení majetkového vypořádání bychom chtěli vypsat tendr na úsek Soběslav – Doubí u Tábora, kde vznikne dvojkolejná přeložka stávající trati.

Kdy stavba začne?

Práce bychom rádi započali příští rok na jaře. Nejde o tak náročný úsek jako Sudoměřice – Votice, práce by měly skončit do konce roku 2022. Hovoříme o nákladech zhruba čtyři miliardy. Potom zbývá už jen poslední úsek Nemanice – Ševětín, který napojí koridor do severní zastávky v Českých Budějovicích. Poslední rozhodnutí je ve prospěch velkorysé varianty se dvěma tunely, z nichž jeden bude s více než pěti kilometry nejdelší u nás.

Jak daleko jste s přípravou?

Tam jsme v situaci, že zadáváme zpracování záměru projektu. Už máme dokumentaci pro územní rozhodnutí a dokonce i nepravomocné územní rozhodnutí. Jsou tam ale nějaká odvolání, například obce Hosín. Budeme čekat na výsledek řízení u odvolacího orgánu, kterým je krajský úřad v Českých Budějovicích. Mezitím zpracujeme záměr projektu a bude následovat dokumentace pro stavební povolení.

Kdy dojde na poklepání kolejnice?

Myslím, že se nám nepodaří zahájit stavbu dříve než za čtyři roky. Celkové investiční náklady odhadujeme na maximálně 11 miliard. Víc by to být nemělo.

Zmiňme ještě pražský úsek Hostivař – hlavní nádraží.

Tam byla stavba už fakticky zahájena, staveniště bylo předáno a probíhají přípravné práce. Do nějaké rozsáhlejší výlukové činnosti bychom se měli pustit v červenci.

Můžete ty výluky trochu rozvést?

Na rozdíl od úseku Sudoměřice – Votice to bude u Hostivaře asi docela náročné. Razantní výluková činnost tam bude probíhat od příštího roku. Zatím nejsem schopný říci, zda tam bude nějaká náhradní autobusová doprava. Nejspíš ne, protože v Praze lze dobře využít MHD. Hotovo má být v roce 2021.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nemanice nejdrive 2022??? Hluboke zklamani. At jdou do hajzli tihle pseudosraci

    • Naprosto souhlasím – ale proboha minimálně na rychlost 160 km/h a né, jak jsem někde četl, že se to plánuje snad jen na 120-140 km/h – dyť je to 1. KORIDOR – na 4. KORIDORU u Budějovic se budou stavět tunely na 200 km/h a na 1. KORIDORU na 120 km/h – kde to jsme – to je čistokrevnej BANÁNISTÁN

      • Variant bylo více, počítá se s tou na 200km/h, ale co je to platné, když Oustím se jede 130…

  • S těmi tunely mi SŽDC udělalo radost. Ten současný jednokolejný tobogán přes Zámostí je tragický.

  • … rozhodnutí je ve prospěch velkorysé varianty se dvěma tunely, z nichž jeden bude s více než pěti kilometry nejdelší u nás …

    Je to bída, pan inženýr ještě ani nezná závazné TSI, platné už 2 roky (kde je limitní délka 5 km) ani svoji projektovou dokumentaci (kde má tunel cca 4,9 km).

    • Myslím, že to platí pro Vmax=200 v úseku Veselí-Nemanice, která se tam projektovala, aby se stihla systémová jízdní doba 30 min mezi Táborem a ČB. A na 200 pořád nejsou normy.

  • Do Hostivaře lze jezdit přes Libeň a Malešice, minimálně rychlíky a expresy budou doufám takto vedeny. Jet z centra na vlak až kamsi do Hostivaře tramvají je dost těžko představitelné.

  • Kolik se kvuli oddalovani tunelu mezitin nasypalo azd kvuli stare trati?

    A proc herr namestek ze Zpsv nerekne radsi kdy se zacne nejpozdeji? Nejdrive za 4 roky je asi jako szdci „az na 160″… Coz znamena treba i 80

    • Ono se tam snad na zabzař dělalo něco jiného než prostá údržba?

      Kdy se začne nejpozději těžko řekne, když naši úředníci nejsou schopni rozhodnutí příčetně odůvodnit, takže se chystá stopadesátéprvní kolečko rozhodnutí-odvolání-zrušení s vrácením k dalšímu řízení.

  • Jakou tak odhadem jízdní dobu bude mít rychlík s V max 140 mezi Veselím a Budějovicemi tunelem?

  • To je zase rozhovor hodný mimoňů ze SŽDC 😀 Na celou stránku a prdlačku se dozvíte 😀

    • No hlavně mi přijde, že na úseku Sudoměřice-Votice se stará trať s novou kříží několikrát a v různých nivelitách, zatímco Vršovice-Hostivař se po výstavbě nové stopy „jen“ napojí do Hostivaře. Takže na co a kam NAD?

      • Ono to napojení nebude do Hostivaře, ale obě koleje v nové stopě se napojí mezi Hostivaří a Odbočkou Záběhlice a to tak, že od konce dokončeného úseku bude nová trať téměř v délce 500 metrů postupně „uhýbat“ z původní stopy doleva do prostoru „ranžíru. Definitivně ji opustí kousek za budovou Odbočky Záběhlice. Navíc jsou v těch 500 metrech dva mostní objekty – jeden přes vodní tok a druhý přes dvoukolejnou trať Malešice – Vršovice. Takže zcela jistě nějaký ten tzv. nickolejný provoz bude potřeba.
        Při každém uvádění do provozu nového úseku je potřeba nastavit a kompletně přezkoušet, m.j. zabezpečovací zařízení, přepojit trakční vedení… a za provozu je toto nemyslitelné. A potom jsou tady Vršovice osobní. To bude na koordinaci velice náročné. Už jen z důvodu nutnosti zachování průjezdnosti souprav z/do ONJ. I proto bude jistě jednodušší vyloučit osobní přepravu než zastavit ONJ.
        Harmonogramy prací jsem neměl možnost vidět, ale jistě se moc nepletu.

        • No, kdyby byla v předstihu vhodně upravena žst. Praha-Malešice a hostivařská traťová kolej (a neřku-li dokonce nezrušila zbytečně brzy žižkovská trať), tak by se leccos dalo provézt i tudy (a případně i na Žižkov) – ona „tangenta“ ve všední dny až do / z Hostivaře brzy prokáže, že by tam kapacita byla, ale to by bylo třeba vše včas připravit a hlavně zajistit spolehlivost všech zařízení infrastruktury (především TV).

          • Jestli jsem správně pochopil článek, tak řeč je o odklonech nebo výlukách osobních vlaků elektrické trakce v počtu cca. 3-4 párů za hodinu.

            Váš návrh je revoluční, jen mi úplně není jasné, jak by se to na Žižkov dostalo (přípřež brejlovce za ešus?) a kde byste kaštany chtěl vykládat (žádná infrastruktura pro cestující tam nikdy neexistovala), nemluvě o tom, jak by to po té jednokolejce všechno projelo…

Newsletter

Partneři


Výběr editora