Náměstek SŽDC Nejezchleb: Stavba tunelů u Budějovic začne nejdříve za čtyři roky
Správa železniční dopravní cesty slavnostně zahájila tento týden jednu z největších staveb na 4. koridoru: sedmimiliardový úsek Sudoměřice – Votice.
Správa železniční dopravní cesty slavnostně zahájila tento týden jednu z největších staveb na 4. koridoru: sedmimiliardový úsek Sudoměřice – Votice. O tom, co bude následovat, hovoří náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Koridor se začal stavět v roce 2005, po jeho dokončení (optimistický termín je rok 2026) se cesta mezi Prahou a Českými Budějovicemi zkrátí na hodinu 40 minut, vlaky s naklápěcí skříní ji urazí za hodinu 23 minut.
Když pomineme aktuálně zahájené práce na úseku Sudoměřice – Votice, v jaké fázi přípravy jsou ostatní části 4. koridoru?
Vedle úseku Sudoměřice – Votice se ještě pracuje na úseku Nemanice – Ševětín, druhá stavba (Ševětín – Dynín, pozn. red.). A letos na podzim po dořešení majetkového vypořádání bychom chtěli vypsat tendr na úsek Soběslav – Doubí u Tábora, kde vznikne dvojkolejná přeložka stávající trati.
Kdy stavba začne?
Práce bychom rádi započali příští rok na jaře. Nejde o tak náročný úsek jako Sudoměřice – Votice, práce by měly skončit do konce roku 2022. Hovoříme o nákladech zhruba čtyři miliardy. Potom zbývá už jen poslední úsek Nemanice – Ševětín, který napojí koridor do severní zastávky v Českých Budějovicích. Poslední rozhodnutí je ve prospěch velkorysé varianty se dvěma tunely, z nichž jeden bude s více než pěti kilometry nejdelší u nás.
Jak daleko jste s přípravou?
Tam jsme v situaci, že zadáváme zpracování záměru projektu. Už máme dokumentaci pro územní rozhodnutí a dokonce i nepravomocné územní rozhodnutí. Jsou tam ale nějaká odvolání, například obce Hosín. Budeme čekat na výsledek řízení u odvolacího orgánu, kterým je krajský úřad v Českých Budějovicích. Mezitím zpracujeme záměr projektu a bude následovat dokumentace pro stavební povolení.
Kdy dojde na poklepání kolejnice?
Myslím, že se nám nepodaří zahájit stavbu dříve než za čtyři roky. Celkové investiční náklady odhadujeme na maximálně 11 miliard. Víc by to být nemělo.
Zmiňme ještě pražský úsek Hostivař – hlavní nádraží.
Tam byla stavba už fakticky zahájena, staveniště bylo předáno a probíhají přípravné práce. Do nějaké rozsáhlejší výlukové činnosti bychom se měli pustit v červenci.
Můžete ty výluky trochu rozvést?
Na rozdíl od úseku Sudoměřice – Votice to bude u Hostivaře asi docela náročné. Razantní výluková činnost tam bude probíhat od příštího roku. Zatím nejsem schopný říci, zda tam bude nějaká náhradní autobusová doprava. Nejspíš ne, protože v Praze lze dobře využít MHD. Hotovo má být v roce 2021.