Na vlastní kůži: České dráhy poprvé nasadily do provozu švýcarský panoramatický vůz

Interiér panoramatického vozu Apm61 Panorama Švýcarských spolkových drah při zastávce v Bohumíně. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInteriér panoramatického vozu Apm61 Panorama Švýcarských spolkových drah při zastávce v Bohumíně. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Vůz s velkými obloukovými okny jsme vyzkoušeli v úseku z Ostravy do Krakova na vlaku Porta Moravica, kde bude pravidelně nasazován.

Letní změna jízdních řádů se na železnici projevila mimo jiné také zařazením švýcarského panoramatického vozu Apm61 Panorama do vlaku Porta Moravica mezi Štýrským Hradcem (Grazem) a Přemyšlí. Na českém území se mohou cestující svézt tímto vozem mezi Břeclaví a Bohumínem. V 1. třídě nahrazuje dosud nasazované vozy s kupé rakouských drah ÖBB.

Deník Zdopravy.cz osobně vyzkoušel panoramatický vůz v úseku mezi Ostravou a polským Krakovem. Za jednu Včasnou jízdenku Evropa jsme zaplatili celkem 578 korun. Místenka byla zdarma. Kupříkladu jízda z Břeclavi do Ostravy na Flexi základní jednosměrnou jízdenku včetně místenky zdarma by nás vyšla na 433 korun při nákupu přes e-shop nebo aplikaci Můj vlak. Cesta z Ostravy do Štýrského Hradce (Grazu) přes horskou železnici Semmeringbahn by nás díky Včasné jízdence Evropa do panoramatického vozu stála 1181 korun.

Po nástupu do vozu si může cestující odložit svá zavazadla v dostatečně velkém, k tomu určeném prostoru, případně mezi sedadla. I tam se totiž vejde kufr velikosti kabinového zavazadla. K dispozici má také elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, malý koš na odpadky a pevný, případně menší rozkládací stolek. Sedadla jsou částečně polohovatelná, bezdrátové připojení k internetu chybí. Jídelní vůz ÖBB jede ze Štýrského Hradce jen do Bohumína.

Klimatizované vozy na maximální rychlost až 200 kilometrů v hodině

Třicet let staré vozy určené pro mezistátní provoz dálkových vlaků mohou jezdit maximální rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. V roce 2010 prošly modernizací. Získaly tehdy například již zmíněné zásuvky. Vozy mají 54 míst k sezení a jsou klimatizované. Právě teplota mohla pro některé cestující při nedělní premiéře vozu na vlaku Porta Moravica představovat problém: zatímco během krátké cesty z Ostravy do Bohumína bylo v prosluněném voze téměř nedýchatelno, z Bohumína do Krakova se po výměně lokomotivy i personálu rozjela klimatizace tak silně, že někomu mohla být zima i v mikině.

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) zakoupily v roce 1991 dvanáct těchto panoramatických vozů. Určené byly pro vlaky EuroCity projíždějící regiony s výhledy na horskou krajinu či údolí řek, tedy přes Alpy nebo údolím Rýna. Nasazovány byly na spoje ze Švýcarska do Itálie, Francie, Německa, Nizozemí nebo do Rakouska.

Velká oblouková okna s větším výhledem jako tahák pro železniční nadšence

Díky velkým obloukovým panoramatickým oknům poskytují panoramatické vozy až o 90 % větší výhled oproti klasickému vozu a úhel, který pasažér může ze svého místa sledovat, je o 25 až 40 procent větší. Navíc je ve voze výše položená podlaha. O jízdu vozem panoval velký zájem mezi železničními nadšenci. Spousta jich byla jak přímo ve vlaku, tak na nádražích a v okolí tratí, po kterých projížděl.

Byť jde o první třídu, zastávku v Bohumíně využilo několik cestujících-nadšenců k nákupu alkoholu, který vzhledem k rychlosti nástupu účinku pravděpodobně nebyl ten v den jejich první. Cesta tak bohužel začala brzy připomínat výjezd fotbalových příznivců na exponovaný zápas mezi velkými rivaly. Velká část osazenstva se však v Katovicích vyměnila a přibližně hodinová jízda do Krakova již pokračovala v poklidu.

Zároveň se potvrdily spekulace o rovněž premiérovém nasazení vozů 2. třídy SBB na tento spoj. Z Krakova pokračoval prakticky plně obsazený vlak přes Řešov do Přemyšle, kde by měl být podle jízdního řádu v 16:48.

Panoramatický vůz "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah v Ostravě.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInteriér panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýMísto pro zavazadla v panoramatickém voze "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInteriér panoramatického vozu Apm61 Panorama Švýcarských spolkových drah při zastávce v Bohumíně. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInteriér panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah při zastávce v Bohumíně.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInteriér panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah při zastávce v Bohumíně.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýVybavení panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýVybavení panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýVybavení panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýVybavení panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýInteriér panoramatického vozu "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPříjezd v panoramatickém voze "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah do Katovic.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPříjezd v panoramatickém voze "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah do Katovic.Panoramatický vůz "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah v Krakově.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPanoramatický vůz "Apm61 Panorama" Švýcarských spolkových drah v Krakově.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

 

Tagy Apm61 České dráhy Panoramatický vůz Porta Moravica SBB
72 komentářů