Na vlastní kůži: České dráhy poprvé nasadily do provozu švýcarský panoramatický vůz
Interiér panoramatického vozu Apm61 Panorama Švýcarských spolkových drah při zastávce v Bohumíně. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Vůz s velkými obloukovými okny jsme vyzkoušeli v úseku z Ostravy do Krakova na vlaku Porta Moravica, kde bude pravidelně nasazován.
Mám právě opačné zkušenosti s vlaky Českých drah. Stará „Béčka“ nebo „Ačka“ pavidelně vozí už jen na jediné lince, jinde jen doplňkově při vyšší frskvenci, nebo když mají více modernější vozů v garanční opravě. Drtivou většinou vozí moderní klimatizované vozy se vším, co takové vozy mají mít. Tam, kdy nabízí gastr služby, jsou na nejvyšší úrovni minimálně ve střední Evropě. Že by jídelní vůz chyběl na vlaku, kde má být řazen, jsem zažil zcela výjimečně. Podle mého názoru je to u nás stále jediný dopravce, který skutečně ví, o čem osobní železniční doprava je.
Kde nejde otevrit okno do toho nelezu a to plati i v autobusech jednou mi to stačilo v takovet skleněné rakvi
Taky rad jezdim na kole.
– Proč jen 1. třída ?
– V Rakousku její na regionální lince Wiener Neustadt – Fürstenfeld diesel s panoramatickými okny už před 5 lety a bez příplatku.
– Tzv. „rychlodráha “ se 150 km rychlostí, co se budovala někdy v ’90 letech, když v ’69 roce vlak Praha – Paříž po překročení hranice s NSR v té době měl průměrnou rychlost 120 km/hod a špičku 140 km…a teď snad někdy v budoucnosti ji budeme zase přestavovat…NESKUTEČNÝ …..
V zemích, které byly 100 let za námi, jezdí vlaky 400 km rychlostí a my se chlubíme v r. 2023 panoramatickým vozem. Nevím zda se smát nebo plakat.
Tu klimatizaci ovlivnuje lokomotiva? psali, ze po vymene lokomotivy tam mohla byt zima.
A proc tam neni pripojeni k netu? To neumi udelat? nebo na tomto useku v Cesku neni vubec internet signal 😀
Klimatizace je napájena z kabelu el. topení, takže když strojvedoucí ve Svinově vypne vlakové topení s tím, že on v Bohumíně končí, má vlak smůlu. Jiná překvapení mohou také nastávat při změně napěťové soustavy.
České dráhy by měli především vyřešit věčně přecpané rychlíky,zapojit klimatizaci a spoždění snížit ze 60 minut aspoň na 30 minut 🙉😂
Za zpoždění je v drtivé většině zodpovědná Správa železnic.
Až se to trochu rozšíří, tak bude alespoň z vlaků na zabetonovaných koridorech něco vidět 👍
…tedy až do doby než někdo kvůli hluku na ty betonové protihlukové zábrany začne dávat i stříšku 😁😆
budeme mít nejdelší tunely světa, a to ještě v nížinách
Můžou je poslat na S1. Za pár dní z nich nebude vidět vůbec nic 🙂
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) zakoupily v roce 1991 dvanáct těchto panoramatických vozů. Určené byly pro vlaky EuroCity projíždějící regiony s výhledy na horskou krajinu či údolí řek, tedy přes Alpy nebo údolím Rýna.
Pro to jsou tyto vozy učeny, území ČR, kde jezdí to moc nesplňuje. Chlapec ve včerejší tv reportáži to nemohl vyjádřit lépe: „… alespoň vidím na dráty…“, takže zde zbytečná atrakce.
Ono to jede i přes Semmering… jasně že to není top scénická trasa, ale pokud to pořád chtějí někde nasadit, tak už moc není kde – na těch původních linkách jsou dnes převážně railjety nebo ICE.
To musí být pro cestující nádhera kochat se zdevastovanou krajinou slezského Polska.
Nepřehánějte.
Jestli to jede někde mezi vysokými fabrikami, či ruinami, tak je to fajny výhled.
Zato Pendolino a všechny něcojety mají okna nižší, takže z nich je výhled horší, než z Xmz a starších vozů.
Jo, jezdit pouze parní mašinky… tak krajina zdevastovaná není!
sarkasmus
Ano i my běžní cestující jsme rádi, že je v portě po dvou vozech první třídy, kde je i standardní vůz kromě tohohle pojízdného cirkusu. Standardní zásuvky i klima
Zajímavá nabídka to jistě je. Říkám si, že bych se někdy svezl. Zdaleka se nemusí jednat o šotojízdu, tuto trať pro své cesty využívám. V hlavě mi však vrtá jedná věc. Z cest vím, že parném létě můžete být sluneční záření hodně nepříjemné. Ne nadarmo jsou na oknech vlaků záclonky. Sice ne všude, hlavně z mnoha šukafonů a podobných vozidel nenávratně zmizely. Tam ale cestující obvykle nestráví moc času. I tak je zajímavé pozorovat, jak se všichni tlačí na tu stranu, kam nesvítí. Tady jsou velká okna a žádné zastínění. Osobně bych se rád svezl, ale v létě by to… Číst vice »
Jsou tam rolety, ale…
Záleží hlavně na tom, jestli ve voze zima, vedro, nebo akorát. Takže někdy bych se i slunil, avšak determální fólie mi to znemožňuje.
Do stínu si také sedají sledovači mobilů.
Aby to bylo přesné, tak ÖBB, které se dohodly s SBB, nasadily tento vůz. České dráhy vlak Porta Moravica provozují pouze na českém území, nevypravují ho, takže vozy na něm jsou zpravidla cizích železnic.
České dráhy jsou dopravcem na českém území. Tedy je to i vlak Českých drah. Kdyby tento vlak jel na českou licenci ÖBB po českém území, budeme samozřejmě psát, že jde o vlak ÖBB
De facto tomu tak je, ale přece jen, když mi půjčí auto soused, nebude to moje auto, i když ho řídit budu.
Podle této logiky by měl být titulek, že švýcarské dráhy nasadily:)
V tom příapdě švýcarské dráhy nasadily žluté šroty na R8! 😀 😀
Nikoho nezajímá, že to auto nevlastníte a je půjčené. Každý bude říkat, vy máte ale auto.
Absolútna zbytočnosť, Ampeer je 98x lepšie
Nezáviď 😉
Ja taký vergel a šrot nezávidím, skôr Švajčiari by nám mali závidieť vozne 1. triedy.
Jojo, takový ani v muzeu nemají.
To že Švajčiari jazdia v šrotoch z 1990 a 1980 rokov to je v poriadku? My tu jazdíme na novších vozňoch z nultých a 10. rokov, a oni v šrotoch z 90. rokov… Takže kto je na tom lepšie?
Ale viděl jsi ten interiér ? No problém
Jo, už vidím ty vyprodané letenky do Prahy a statisíce švýcarů, jak se jedou svéz v B209, protože je to přeznačená jednička.
https://www.atlasvozu.cz/rada/cd/448-B209.html
… alebo slovenskú obdobu takého vozňa
Pokud vím, tak přes slovenské území nejezdí, takže můžete být v klidu, na vašich kolejích ho nepotkáte. 🙂
Vďaka bohu že sem také šroty nejazdia, ojazdené preboha. Aj tak radšej chodievam IC 52x než Porta Moravicou s hnusným radením.
Zrovna na Slovensku by byl platnější než v rovinách.
Od Slováka ty šroty fakt sedí. 😀
no jestli je to jednicka bez wifi, tak je to trochu blbe.
Vůz moc pěknej, nicméně v Erste Klasse preferuji velké stolečky, kam si mohu položit objednané občerstvenií z jídelního vozu
Nevím, proč v článku je zdůrazněna přítomnost zásuvek na 220V. Když si koupím jízdenku do tohoto vagonu, tak se kochám okolní krajinou a nečumím na obrazovku mobilu nebo notebooku.
Většině cestujících bude ten vůz úplně jedno a budou rádi civět do mobilu nebo laptopu.
Protoze vetsina lidi si jizdenku do tohoto vagonu nekoupi kvuli tomu, ze to je vagon na slintani nad okolni krajinou, ale proto, protoze potrebuji jet z mista A do mista B, a vubec je nezajima, v jakem vagonu sedi, ale jakou ma jimi vybrane misto specifikaci (stolek, zasuvky, smer jizdy…)
.. přesně tak, mnoho povyku pro nic… v horách bych to ocenil, ale po moravské nížině (jinak velmi hezké),v tom nevidím až takový zázrak… jel jsem s ním před 30 lety ve Švýcarsku,to mi oči vypadly a i u nás již chvíli jezdil na EC Albert Einstein…
Zásuvka na 230V (220V už není v síti pěknou řádku let) je v dnešní v podstatě povinná výbava. Stejně jako klimatizace.
Tak zrovna ve Švýcarsku mají 220V stále. Předpokládám tedy, že i ve vozech SBB. Nemám to změřené.
Tak zrovna ve Švýcarsku mají 230V, jako celý zbytek Evropy.
Ale můžete si během toho kochání ten mobil nebo laptop aspoň nabít, než přestoupíte třeba v Břeclavi do hydry a zbyde na Vás jen nekochací místo v uličce 🙂
Jak je vyresena bezpecnost cestujich v pripade nehody? V Cechach celkem risk, poustet takovy vuz na trat.
??
Úplně stejně jako ve Švýcarsku, kde jsou tyto vozy doma. Na to existují závazné mezinárodní normy
Taky v Čechách na trať puštěný není, jede jen na Moravě a Slezsku.
Výhoda je, že až tohle ty český úplně vylízaný sprejerský hovada počmáraj těmi svými tagy, tak bude vidět aspoň kousek oblohy.🤣
V ČR nikde odstavený určitě nebude, pouze projede daným úsekem tam i zpět. Takže šance na posprejování v ČR je téměř nulová.
No, může se vyřadit pro poruchu.
A sprejeři z čech pojedou na Moravu, vyprodají express. Jó kdyby jeli přes Chornici…
Tak tam dojedou dva dny po jeho zprovoznění.
Takový krásný jasný fotografický den. Očekával jsem nějaké záběry toho, co je těmi obřími okny možno na Moravě vidět. Z toho, že tu není ani jedna fotka pořízená za jízdy, lze usoudit, že v té nudné placaté rovině se může nad rozsah běžných oken vypínat akorát nějaké to pokroucené potrubí na Ostravsku. A to fakt vidět nechceš. 🤣
Zdravím, je sice pravdou že autor reportáže jel „na Moravě“ jen nějakého půldruhého kilometru (Ostrava hl. n. – most přes Ostravici a za ní již Slezsko), ale třeba by někoho zaujaly i téměř střešní industriální pohledy na produktovody nad tratí u přívozské koksovny. Osobně bych se těšil vlastně na jakýkoli pohled umocněný prosvětleností vnitřního prostoru vozu. Velehohory a hluboká údolí to sice nebudou, ale borové lesy za Hodonínem, krajina podél řeky Moravy, staveniště D 55 mezi Moravským pískem a Napajedly, pohled z mostu před Otrokovicemi na Moravu, Bečva z mostu v Přerově, zespodu skouknutelný most Dluhonické spojky, výhled z Jezernického… Číst vice »
Tož foťte, ať je vidět, co je vidět.
Zdravím,
hmm, fotit netřeba. Stačí vidět a tak nějak v klidu si to užít.
David
Však jsme toho moc nevypili 🙂 jsme před šichtou
Já si počkám a ty naše Mariánské Hory si projedu některý pracovní den.
Lepší výhled na oblohu (zpoza PHS) určitě v těch rovinách do Krakova stojí za to. : – )
Dnes jsem se svezl 😀.
ja masturboval na zachode
A podařilo se ?
David
Zjevně ne, musel to dodělat tady.
Byť jde o první třídu, zastávku v Bohumíně využilo několik cestujících-fanoušků k nákupu alkoholu, který vzhledem k rychlosti nástupu účinku pravděpodobně nebyl ten v den jejich první. Cesta tak bohužel začala brzy připomínat výjezd fotbalových příznivců na exponovaný zápas mezi velkými rivaly. Velká část osazenstva se však v Katovicích vyměnila a přibližně hodinová jízda do Krakova již pokračovala v poklidu.
Nechte je, zapíjeli smutek, že nejede 810 do Mochova.
wooooooow 🙈