Na Osoblažské úzkokolejce začala oprava čtyř nádraží, každé bude mít správce
Obce na Osoblažsku se spojily na projektu s Poláky, většinu nákladů tak pokryje dotace.
Osoblažská úzkokolejka projde v příštích letech velkou proměnou. Obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha dnes zahájila opravu čtyř nádraží na této trati a také úpravu přednádražního prostoru ve Slezských Rudolticích. Cílem projektu je nalákat do tohoto koutu Moravskoslezského kraje více návštěvníků.
Opravy se týkají nádraží Liptaň, Koberno, Bohušov a Osoblaha. Devadesát procent nákladů pokryje Evropká unie z dotace z programu Interreg V-A Česká republika-Polsko, česká společnost se pro projekt spojila s polkou obcí Kuźna Raciborska. Ta z projektu opraví halu opravny vagónů a lokomotiv a promění jí v multimediální místo.
Obcím Osoblažska pomohl v roce 2018 Moravskolezský kraj, který jim pomohl finančně s výkupem budov a pozemků od Správy železnic a opravou nádraží ve Slezských Rudolticích. Budovy stály osm milionů korun, zaplatil je kraj. Projekt na opravu všech nádraží ale zůstal nejprve jako náhradní.
„V roce 2020 jsme byli informováni, že v dotačním programu zůstaly peněžní prostředky a náš náhradní projekt tudíž může být realizován. Upravili jsme finanční rámec, z něhož jsme vypustili první etapu odkupu všech budov a rekonstrukci budovy nádraží Slezské Rudoltice. V červnu minulého roku došlo k podpisu smlouvy. Bohužel pandemie OVID-19 projekt výrazně zabrzdila. Až během jara 2021 se podařilo domluvit s Moravskoslezském krajem na úvěru, který celý projekt předfinancuje, jelikož většina dotačních prostředků bude poskytnuta až po úspěšném ukončení projektu,“ řekl Mojmír Pargač, ředitel společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha a starosta Slezských Rudoltic. Výše úvěru od Moravskoslezského kraje pokryje 90 % nákladů projektu, dotace je milion eur.
Opravou prochází i trať, chystá se rekonstrukce v Třemešné
Kromě čtveřice nádraží v majetku obecně prospěšné společnosti připravuje rekonstrukci výpravní budovy v Třemešné ve Slezsku také Správa železnic. Ta začala i s opravou osvětlení stanice v Osoblaze. Úspornější svítidla a nové sloupy nahradí z části již zchátralé a často nefunkční osvětlení. Oprava tak navazuje na rekonstrukci z roku 2019, při které Správa železnic na Osoblažské úzkokolejce vybudovala nová nástupiště, přechody, přístupové cesty a osvětlení ve většině stanic na trati. Dalším velkým projektem Správy železnic na úzkokolejce bude dále celková modernizace tří přejezdů. Přejezdy v Dívčím hradě, Horních Povelicích a Bohušově budou nově vybaveny přejezdovým zabezpečovacím zařízením včetně závor.
Oprava bude probíhat podle původních plánů nádražních budov, které se podařilo nadšencům získat. Jde o budovy, které jsou v havarijním stavu. Nádražní budovy by po opravě měly mít každá svého správce. „Podle podmínek dotačního programu nesmí zatím generovat žádné příjmy, takže z nich budou například infocentra nebo muzea. Každé nádraží bude mít svého správce, v některých budou bydlet,“ dodal Pargač.
Osoblažská úzkokolejka je dráha s atypickým rozchodem 760 milimetrů nacházející se v Osoblažském výběžku, na úzkokolejce je již od roku 1898 pravidelný osobní provoz. Slezské zemské dráhy zde od roku 2004 provozují turistický parní vlak a společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha zakoupila v roce 2018 nemovitosti a pozemky okolo trati. Úzkokolejka je zajímavá například svou klikatostí, i proto se jí říká dráha sta oblouků.