Cestovní ruch Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

Dvě úzkokolejky, zcela odlišné finance. Ve Slezsku přispívají téměř dvakrát víc než na jihu

Malý štokr Slezských zemských drah. Pramen: Slezské zemské dráhy
Malý štokr Slezských zemských drah. Pramen: Slezské zemské dráhy

Financování provozu na úzkorozchodných tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně je už dlouho předmětem sporů mezi společností Jindřichohradecké místní dráhy a oběma dotčenými kraji. Spor se vyhrotil především v kraji Vysočina.

Má šéf JHMD Boris Čajánek ke svým finančním nářkům důvod? Ve srovnání s úzkokolejkou na druhém konci republiky, která vede z Třemešné do Osoblahy, má. Moravskoslezský kraj je k unikátní trati a provozu na ní mnohem štědřejší než Jihočeši a Vysočina.

Na „Osoblažce“ jezdí České dráhy, kterým kraj tamní provoz ročně dotuje částkou přes devět milionů korun. To představuje 156 korun na vlakový kilometr. „Z technického pohledu se jedná o trať s nejnižší produktivitou ze všech tratí v Moravskoslezském kraji. Problémy jsou s údržbou v zimě, chybí fréza na úzkorozchodku. Řeší se také časté poruchy úzkorozchodné lokomotivy řady 705, kdy musí nastoupit náhradní autobusy. Ale z pohledu potřeb obcí v lokalitě je trať k přežití nezbytná,“ říká náměstek hejtmana Jakub Unucka. Kraj navíc podle něj dává další statisíce ročně na jízdy historickými vlaky spolku Slezské zemské dráhy.

JHMD loni dostávala na Vysočině 83 korun za vlakový kilometr, celkem 13,7 milionu korun. Jihočeský kraj platí zhruba 87 korun za vlakový kilometr, celkem 18 milionů. Provoz na obou tratích je přitom fakticky postaven na stejných vozidlech, když jej táhnou především lokomotivy 705.9 a úzkorozchodné Balmy.

Na druhé straně nelze pominout ani argument kraje Vysočina, že přesně dodržuje uzavřenou smlouvu. Spor nerozlousklo ani ministerstvo vnitra. Navíc se nabízí i jiné srovnání: lokálky v jihočeské části Šumavy obsluhuje GW Train Regio, který vyhrál otevřenou soutěž. Nyní bere zhruba 90 korun za vlakový kilometr.

[yop_poll id=“27″]

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
všd

Upřímně, na Osoblažce mají jiné podmínky. Zaprvé, ta trať je kratší, ale některé náklady jsou fixní na jakkoli dlouhou trať. Zadruhé, ČD a kraj se nejsou schopni dohodnout na dost let dopředu, takže nedošlo k nákupu novějších vozidel, namísto Faurů bych to viděl na motoráky 5090, pokud by byly na prodej, jako že by snad mohly být po tom totálním zkrouhnutí provozu v Rakousku. Další možnost by byla oslovit ve spolupráci s dalšími dopravci výrobce, zda by byli schopni vyvinout zcela nové vozidlo, s tím že by došlo k většímu nákupu na více tratí. Tratí, kde nejsou dráty (na 750-950… Číst vice »

Josef Kubeš

5090 vám Rakušáci neprodají ani náhodou. A už vůbec ne v době, kdy JHMD koupilo Faury…

Anonymni Petr

Uvedené ceny vlkm jsou kompenzace prokazatelné ztráty a smlouva není brutto. Jak někdo může jen tak porovnávat porovnávat 2 čísla vlkm na netto smlouvách?

Jestli je JHMD podfinancované, tak si za to může samo, za Šatavy to šlo.

Petr

Právě Šatava tehdy uzavřel původní smlouvy, kvůli kterým dnes oba kraje platí JHMD tak málo, resp. podle ní to bylo ještě výrazně méně. Taková dráha má nějakou setrvačnost, takže podfinancování které způsobil pak museli řešit jiní. Nechávám stranou, jestli to řeší správně.

Anonymni Petr

… a kolik platily kraje JHMD před těmito smlouvami? Ví někdo?

PetrB

Pro porovnání s tramvají: Nákladová cena dopravního výkonu se v autobusové dopravě v Mostě pro rok 2019 stanovuje na 43,29 Kč na 1 km a v tramvajové dopravě v Mostě s Litvínovem na 71,38 Kč na 1 km. Dochází tedy ze strany Ústeckého kraje ke zvýšení finanční kompenzace za každý ujetý kilometr o 2,98 Kč v autobusové a 3,82 Kč v tramvajové dopravě. Důvodem navýšení platby je změna cen motorové nafty a průměrné hrubé mzdy.
Zdroj: Magistrát města Mostu

Dalibor

|No jo, když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Zde ji vidět, jak nešťastné pro traťr je dělení regionů na Kraje. Když má každý kraj jinej názor.

Vojta

Jo, Vysočina by mohl směnit okolí Obratně za Dačicko, tím by se hned 2 tratě dostaly do pouze 1 kraje a navíc by se vyřešil problém okupace moravského Dačicka Jihočeským krajem.

exttmis

A už jsi někdy slyšel přísloví „Mluviti stříbro – mlčeti zlato“?

Jan Sova

Souhlasím, ale co s tím chcete dělat? Žádný známý politik nechce kraje zrušit (a že by se na papaláších a pronájmech ušetřilo). Pár malých stran by tu socanskou zrůdnost zrušilo, ale ty se k moci jen tak nedostanou, pokud nechtějí být populistické v jiných oblastech.

Tronda

A nebo, když jsou platby za km na Vysočině pro JHMD dle šotoušků v pořádku (viz nedávná diskuze). Tak snížit platby pro ČD na Osoblažce za stejný typ výkonů, tak aby měli všichni stejné podmínky. Stejně tak by se mělo prošetřit, jestli Moravskoslezský kraj přistupuje ke svěřeným veřejným prostředkům s péčí řádného hospodáře a vybraného dopravce na Osoblažce nepřeplácí, když dle ministerstva vnitra je jednání Vysočiny v pořádku, tak asi na severní Moravě dochází k rozkrádání našich daní.

MiKi

No když se na to podívám, tak jakýkoli podpora je rozkrádání „naších“ daní. Jaké podmínky si dopravci s krajem vyjednali, takové je mají. Vy pane se řadíte některými svámi příspěvky (za každo cenu něco k něčemu říci) do kategorie troll.

Tronda

A váš trollí příspěvek byl úplně o ničem. Vyjednali, to známe, jak se v Čechách vyjednává. A jak transpartně MSK vybírá vlamové dopravce.

MiKi

Poslouchám, jak se v Čechách vyjednává. Kdyby jste mohl být konkrétnější. Jinak váš příspěvek spadá do kategorie JPP.
Na druhou stranu, ČD mají lepší pozici. Nebude se jezdit na Osoblažce ? Hurá, o tisíc starostí méně a pro těch šest strojvedoucích místo v Krnově mají. Naproti tomu JHD je soukromá a pokud přestanou jezdit, její paní manažeři přijdou o svá teplá mista.

Tronda

I kdyby, MSK platí za stejnou službu dvakrát tolik než Vysočina. A co tam za ty prachy dělají ČD na víc? Má to klimatizaci, je to nízkopodlažní, vakuové WC?

Zlínka

Co je vlamový dopravce? A transpartně to je něco o Spartě? Ty režijky vám zatemnili to pod vlasy. 🤣

Tronda

Jedinný kdo tu trollí i režijkách jste vy. A copak, že to je svámi?

Zlínka

96% vašich příspěvků obsahuje slovo režijka. To, že neumíte psát, za to režijka nemůže. Transpartně vlamový dopravce. 😄😃

Tronda

A svámi, že. Ostatní nemohou za to, že neumíte psát k tématu a tak trollíte. O režijce jste zde začal vy, asi vztek, že vám ve zlínském kraji skoro přestane platit. 😀😀😀

Flinta

Ale doprava v režimu veřejné zakázky přece není běžný obchodní vztah, kde se cena stanoví vyjednáváním. Tady jsou přece podmínky těchto kontraktů dost přesně upravené zákonem a žádná smlouva nemůže jít nad rámec zákona a pokud tomu tak je, je její ustanovení kolidující se zákonem neplatné.

PetrB

Občanský zákoník se považuje z hlediska právního za všeobecný zákoník. Pokud jiný zákon nestanoví jinak, řídí se ustanovení podle tohoto zákoníku.
V §2 občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb.) se uvádí:
Nezakazuje-li to zákon výslovně, mohou si osoby ujednat práva a povinnosti odchylně od zákona; zakázána jsou ujednání porušující dobré mravy, veřejný pořádek nebo právo týkající se postavení osob, včetně práva na ochranu soukromí.

Jussi

Snížíš platby ČD, ty se na tu trať vybodnou a v regionu, kde už takhle není práce další místa ubudou. Není lepší doplácet na v daném kraji použitelnou trať, než na více nezaměstnaných? Brutálně větší rozkrádání v MSK jsou dotace letiště v Mošnově…

Tronda

Ale no tak, vždyť přece podle šotoušků to hodné ČD dělají kvůli babičkám z Osoblahy a zajištění síťového efektu pro cestující z Amalína do Hranic v Čechách. Tak určitě letiště je další tunel na peníze, o tom žádná.

Jackub

Práce je dnes všude, firmy se o zaměstnance doslova perou! A tím spíš je pro daný region lepší autobus, protože zoufale pomalá úzkokolejka je pro denní dojíždění naprosto nepoužitelná! Navíc je proti autobusu řádově dražší. Dvě výhody v jednom, panečku! 😀

Anonym ze severu

Zeptal bych se kolegů od AŽD :-D, jestli by nešlo tu úzkokolejku nějak zrychlit nebo zatraktivnit pro denní dojíždění. Každá sjízdná trať se jednoho dne bude hodit.

Jackub

Jakou apokalypsu, den po níž se každá sjízdná trať bude hodit, máte na mysli? 😉

Tronda

Nehledě na to, že úzká v podání ČD v posledních letech spíš nejezdí než jezdí a reálně jede NAD. Tak podniká se to hezky, vyinkasovat za km 156 Kč, zaplatit za bus 30 Kč a rozdíl uvízne za nehty.

PetrB

30? Bývalo… navíc to bude ještě víc, protože to není soutěžená cena, ale je to bus na objednávku, takže cena bude vyšší…

Zlínka

30, – za bus Nad? Nezmoknul jste.

noerf

Zlinka: Tak 35 – 40 Kč/km je standard. Ovšem pro ČD to bude zřejmě ještě více.

Zlínka

Za ty peníze už dopravce nenajdete. To musíte jít výše.

všd

Za tyhle peníze Vám možná někdo pojede zájezd, kde to bude mít domluvené měsíc předem a nebude téměř nikde muset zastavovat. Ne linkovou dopravu, a navíc NAD.

Tronda

Hele a teď se požadavků na zvýšení platby od Vysočiny nedočkáme, jako nedávno v případě Libereckého kraje? To je asi vztek, že vám ve většině zlínského kraje přestanou platit režijky.

Zlínka

Mě to nevadí, já pracuji v DSZO a vlakem jezdíme na výlety. Režijku nepotřebujeme a ani o ní nesnime jako vy Troniku. 😅

Tronda

Tak když režijku nepotřebuješ, uděláš nejlépe, když budeš mlčet, stejně k tématu úzkokolejek nic nemáš. My totiž zase nejsme zvědaví na tvé výplody.

Hhdm

Ty seš normálně nemocný 😂😂😂

Jussi

Nejsi ty z Prahy? U nás je o práci sakra nouze 😉 Jinak mě nešlo ani až tak o dojíždění, ale o ty lidi, kteří na té dráze dělaj. A na dráze těch lidí zaměstnáš mnohem víc.

Jan Sova

řešení by bylo předělat to na komerční/kulturní záležitost (nechat to tomu spolku co tam je a pustit jim nějaký příspěvek). Jako nostalgie by to nemuselo být možná tak dotováno. Ty autobusy na svoz žáků a pracantů by byly vhodnější.

Sova

„Provoz na obou tratích je přitom fakticky postaven na stejných vozidlech, když jej táhnou především lokomotivy 705.9 a úzkorozchodné Balmy.“
By mě zajímalo, jaké provozní náklady v porovnání s touto klasikou mají ty slavné JHMD motoráky.

jal

Osoblažku lze přirovnat k větvi na Obrataň, nikoliv k té bystřické. Ta má obrovský potenciál v množství turistů pobývajících v jejím okolí.
Pokud chce někdo udržet provoz a nakonec i lidi* kolem dalších dvou tratí, musí tam dát víc.

*V případě osoblažky je to hlavní důvod. Jinak by o ty nyní jakž takž se vzmáhající kempy, zámky atd v tom konci republiky nikdo nezavadil.

Jiří Kaňa

V téhle souvislosti mě napadá – proč vlastně na JHMD neplatí ta jihočeská síťová jízdnka? Mám na mysli tu obskurní kartičku za 250 prodávanou v rámci místní parodie na IDS. Když kraj financuje z veřejných peněz provoz JHMD, neměla by tam platit i ta síťovka?

-MS-

Bude platit od 12/2019, dříve nebyla shoda na podmínkách akceptace.

PetrB

Tak JIKORD plus se neprodává na IDS. JIKORD plus je jednodenní jízdenka platná na všech linkách (mimo některých dálkových autobusových linek) a ve všech vlacích na území Jihočeského kraje a zakoupit ji lze i tam kde není zaintegrované území. Mimo to v Jihočeském kraji jsou tři různé systémy IDS (tak to prezentuje JIKORD), přičemž ten plnohodnotný by se dal označit jen jeden. 1) IDS Jihočeského kraje – České Budějovice + přilehlé okolí převážně většina okresu České Budějovice s mírnými přesahy do jiných okolních okresů 2) IDS TA – Tábor a blízké okolí, převážně však síť MHD Tábor. MHD v Táboře… Číst vice »

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO