Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Správa železnic opraví slezskou úzkokolejku, vymění 500 pražců

Malý štokr Slezských zemských drah. Pramen: Slezské zemské dráhy
Malý štokr Slezských zemských drah. Pramen: Slezské zemské dráhy

Správa železniční dopravní cesty se na podzim pustí do opravy úzkorozchodné trati mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou. Vypsala na to podlimitní zakázku, předpokládané náklady nezveřejnila.

Oprava je naplánována mimo turistickou sezónu, konkrétně na období od 7. do 25. října, trať čeká nepřetržitá výluka. Místo pravidelných vlaků Českých drah bude cestující vozit náhradní autobus.

„Součástí prací bude výměna 500 pražců, oprava sedmi přejezdů, dále nástupišť v Třemešné ve Slezsku, Slezských Rudolticích, Bohušově a Osoblaze, opravou projede také přechod pro pěší v Třemešné ve Slezsku,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Podle něj je trať pravidelně udržována a nežádá si výraznější zásah, který by byl ve „škatulce“ modernizace či rekonstrukce. „V horizontu minimálně pěti let není na této trati plánována rekonstrukce či modernizace,“ doplnil Tesař.

Dvacetikilometrová slezská úzkokolejka je poslední, kde provozují vlaky České dráhy. Jezdí zde s lokomotivou 705.9 a úzkorozchodnými Balmy. Kraj provoz ročně dotuje částkou přes devět milionů korun, což představuje 156 korun na vlakový kilometr. Další statisíce dává ročně na jízdy historickými vlaky spolku Slezské zemské dráhy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

A dorazí na Osoblažku i normozabradlizace, s úpravou nástupišť?Aby nás projektanti SŽDC svým výkladem norem zachránili od různých pádů do nikam, aby nám přidali kilometry chůze v zabradlizovaných koridorech apod?

kasta
Host
kasta

A co bude jak dojezdí to poslední provozuschopné TUčko ?

Kubrt
Host
Kubrt

Autobus? Za 156 Kč/km jim autobusoví dopravci urvou ruce, aby to mohli vozit…

malý bobeš
Host
malý bobeš

Opravdu jde o opravu hodnou zaznamenání? Nepamatuji si z hlavy rozdělení pražců v úzkorozchodné koleji; předpokládejme, že bude podobné rozdělení „b“ na normálním rozchodu. To je 1360 pražců/km = cca 27 000 pražců na 20 km trati.
Jde tedy o výměnu cca 2% pražců a to si dovolím nazvat „nejnutnější údržbou“ 🙁

herma
Host
herma

Tak tak, 500 pražců je banalita kterou běžně zvládá traťový okrsek. To rozhodně není hodno titulku! Nástupiště a přejezdy je věc jiná..

Zak druhe tridy
Host
Zak druhe tridy

Tak tak, 500 prazcu je nic stejne jako plyvnuti do rybnika. To dokaze posoudit selskym rozumem i zak druhe tridy.

Ale autor clanku ma senzaci, ktera ohromi a uplne oslni zdejsi sotousstvo ;-D
A o to jde predevsim! 🙁

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tam je to asi všechno „na dřevě“ (ostatně: jak jinak …), takže asi půjde především o výměnu shnilých podvalů (= problém „držebnosti upevňovadel“) – ale i když jde zřejmě především o reklamu SŽDC, rozhodně bych na to „neplival jedovaté sliny“ – buďme rádi, že stále ještě existují snahy o udržení té zajímavé lokálky v provozu.

Lech Malý
Host
Lech Malý

Na mladějovské byly předloni při rekonstrukci přejezdu použity plastové prazce: https://www.mladejov.cz/fotogalerie-2017-4-oprava-prejezdu/11#content
To bych na SŽDC asi nečekal, ale třeba překvapí 🙂

Kubrt
Host
Kubrt

Na 760 mm se dají použít i betonové pražce s pružným upevněním, např. ŽPSV je má v nabídce. Samozřejmě pokud se jedná o výměnu pár vyžilých kousků, tak to bude zase dřevo (nebo ten plast?:-)). Téhle trati zachránilo zřejmě život, že někdy v roce 1988 na ní proběhla kompletní obnova svršku.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zkuste si někdy nechat vyprávět od Honzy Šatavy, případně přímo od Myrona, kterého jako předtím šéfa lesní železnice kdesi ve Vygodě na Ukrajině nalákal s kamarády na JHMD, jak lze levně a kvalitně „repasovat“ upevnění kolejnic ke dřevěným pražcům na JHMD – a funguje to tam asi v pohodě dodnes, jen SŽDC by to asi nevyhovovalo, protože to neodpovídá platným normám …

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll