Vlaky u Plané opět jezdí, oprava výhybky skončila

Lokomotiva Siemens Vectron v Plané u Mariánských Lázní. Foto: Jan SůraLokomotiva Siemens Vectron v Plané u Mariánských Lázní. Foto: Jan Sůra

(Aktualizováno 6:15)Provoz na trati Plzeň – Cheb by se dnes ve dvě hodiny ráno vrátil do normálu. Správa železniční dopravní

(Aktualizováno 6:15)Provoz na trati Plzeň – Cheb by se dnes ve dvě hodiny ráno vrátil do normálu. Správa železniční dopravní cesty namontovala náhradní díl do vjezdové výhybky ve stanici Planá u Mariánských Lázní. Provoz na trati stál kvůli vadné výhybce od včerejška.

K zastavení dopravy došlo v úseku mezi Planou a Brodem nad Tichou, nejezdí ani vlaky do Tachova. Důvodem byla defektoskopická vada výhybky na vjezdu do stanice ve směru od Plzně. Místo vlaků jezdí autobusy.

Pozastavení provozu vyvolalo značné diskuze o tom, zda je běžné, aby závada jedné výhybky na téměř dva dny zastavila koridorovou trať. Podle mluvčí SŽDC Nely Friebové jde transformaci výhybky do poloměru oblouku koleje v místě použití.

Obloukové výhybky se používají tam, kde je potřeba z důvodu stísněných poměrů postavit zhlaví železniční stanice ve směrovém oblouku. Umístění zhlaví ovlivňují požadavky na zajištění dostatečných užitečných délek staničních kolejí, využití a vlastnické vztahy k pozemkům v okolí zhlaví i disponibilní investiční prostředky na výstavbu nebo rekonstrukci zhlaví,“ vysvětlila.

SŽDC má podle ní na skladě náhradní díly na výhybky v základním tvaru. U transformovaných výhybek, které mohou mít přímý vliv na provozuschopnost dráhy,  má smluvně ošetřeno s výrobcem výhybek, aby měl dohodnutý počet náhradních dílů, respektive jejich polotovarů, ve svém servisním skladu. „V případě vzniku mimořádné události na takovéto výhybce náhradní díl u výrobce objednáme, on provede potřebné finální výrobní operace a díl operativně dodá. U výhybky v Plané se jedná o případ, kdy bylo nutno využít servisní sklad výrobce a polotovar náhradního dílu ve výrobně upravit do potřebného tvaru,“ upřesnila.

Obloukové výhybky se v ČR používají již od 70. let 20. století, celkem jich je v síti SŽDC 2786. V soustavě UIC60, tedy v zatížených kolejích hlavních tratí, je to 534 kusů.

(Text byl aktualizován v 6:15 o informaci o obnovení provozu)

Tagy Správa železniční dopravní cesty SŽDC výhybka
36 komentářů