LOT 3a leaderboard

Na českou železnici vyjíždí poprvé státní postrková služba, zajistí ji RegioJet

Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Postrky se zatím budou týkat jen vlaků, které potáhne lokomotiva Siemens Vectron.

Tuzemská železnice zažije dnes v půlnoci v souvislosti se zahájením výluk na koridoru z Prahy do České Třebové i svoji premiéru. Správa železnic bude poprvé nákladním dopravcům nabízet takzvanou postrkovou službu.

Najaté lokomotivy mají pomoci těžkým vlakům pomoci projet sklonově náročnou trať přes Vysočinu. Po rovinatější trati přes Českou Třebovou vlaky mezi Brnem a Kolínem kvůli omezením neprojedou. Od půlnoci musí být připraveny každý den v Brně a v Kutné Hoře celkem čtyři lokomotivy společnosti RegioJet se strojvedoucími. Správa železnic za ně bude platit bez ohledu na to, kolikrát je využije. Dopravci budou mít službu zdarma.

Zavedení postrkové služby dlouhodobě prosazovalo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Důvodem je snaha minimálně zachovat současný rozsah železniční nákladní dopravy v České republice bez toho, aby nás vlaky objížděly nebo zásilky přecházely ze železnice na silnici v důsledku nekvality a velkých zpoždění,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Nákladním dopravcům by se úsek přes Vysočinu nevyplatilo najímat si vlastní postrky. „Takové vícenáklady by pro dopravce znamenaly snížení konkurenceschopnosti proti kamionům. V případě promítnutí vícenákladů do cen by se stala železniční nákladní doprava dostala na náročném trhu mimo cenovou realitu,“ dodal Sládek.

Inspirací jim byla vodní doprava, u které stát provozuje „přípřež“ v podobě remorkéru Beskydy. Správa železnic proto nakonec vypsala veřejnou soutěž, ve které hledá dopravce s lokomotivou na tuto službu.

RegioJet vyhrál veřejnou soutěž

Správa železnic vybírala dopravce pro postrkovou službu ve veřejné soutěži. Zakázku vyhrál RegioJet s celkovou cenou 244 milionů korun za tři roky. RegioJet bude dostávat denní paušální odměnu ve výši 222 tisíc korun bez DPH bez ohledu na to, kolik kilometrů najede.

„Smluvně začíná provoz od půlnoci, během dnešního dne probíhá návoz lokomotiv tak, abychom byli o půlnoci řádně připraveni a zahájili postrkovou službu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle smlouvy RegioJet nasadí čtyři lokomotivy řady 193 Siemens Vectron. Dvě budou ve stanici Kutná Hora hlavní nádraží a dvě ve stanici Brno–Maloměřice. Kvůli zajištění postrkové služby měl RegioJet posílit počty strojvedoucích o dalších 18. Provoz postrkové služby bude v režimu 24/7 rozdělený do denních a nočních směn.

Postrky se budou týkat všech nuceně odkloněných vlaků bez ohledu na to, jakou mají lokomotivu, technicky ale mohou jet společně ve výkonu jen lokomotivy Siemens Vectron. Důvodem  je rušení kolejových obvodů. V příštích dnech má ale proběhnou testování, zda bude provoz kompatibilní i s lokomotivami Bombardier TRAXX a lokomotivou 363.5.

Do soutěže se přihlásili ještě dopravci ČD Cargo, LTE, ODOS a LokoTrain a Cargo Motion. RegioJet nabídl cenu 244,167 milionu korun, druhé LTE 245,58 milionu korun.

(aktualizováno 7:54 o zpřesnění informací ohledně kombinace lokomotiv u postrku)

Tagy postrková služba RegioJet seznam Správa železnic státní postrk Top
154 komentářů