Na 4. koridoru se bude jezdit 200 km/h, Správa železnic vypsala tendr na přeprojektování úseku Soběslav – Doubí
Úsek Sudoměřice - Votice. Autor: Petr Špetlák
Jihočeský 4. koridor bude zřejmě první, který se bude v tuzemsku stavět na rychlost až 200 kilometrů v hodině. A
Trochu opožděná aktualita. Tohle výběrko bylo vypsáno už 13.12.2019, ale bylo zrušeno a vypsáno znovu s upraveným návrhem smlouvy, viz. https://zakazky.szdc.cz/contract_display_6316.html
Diletantská správa železnic. Dokumentace pro stavební povolení na tuto stavbu byla hotová už asi před osmi lety, během té doby se vůbec nic nedělo, jen se marnil čas.
Na druhou stranu je lepší i během realizace udělat nějaké změny, než stavbu dokončit a pak ji zas měnit.
Nicméně to dost vypovídá o neskutečném chaosu v této státní organizaci a především chybějící koncepci, chybí především definování cílového stavu řekněme k roku 2030, prostě nic. Lepí se to páté přes deváté.
To to i pozitiva. Rozhodně lepší a přísnější normy přinesou bezpečnost a komfort i když většina vlaků pojede stále 160.
Z hlediska cestujících budou lepší a bezpečnější a větší nástupiště atd…
Vagony protijedoucích vlaků budou dále od sebe. Pokud se změní osová vzdálenost kolejí…
Tzn. že ty starý recyklovaný vagony budou lépe snášet tlaky na skla a stěnu i když pojedou jen okolo 160.
Menší tlaky zaléhávání uší v tunelu
atd
Konečně se začalo zdravě uvažovat při budování železnice v ČR
Řekl bych že zdravě až tak nad 350.
Zdravě uvažovat se začne, až nebude cílem prostě jen za každou cenu dosáhnout určité maximální rychlosti (která je v tomto případě jen výkřik do tmy), ale až bude rychlost pouze nástrojem k dosazení vytyčeným cílů, tedy například konkurenceschopných jízdních dob (s výhledem na dalších X desítek let, než se dá očekával další velká přestavba trati). A pozor, obecně to nemusí znamenat hnát se všude co nejrychleji to jde, někde to může znamenat třeba jen i 120 km/h. Zavádět 200 km/h na dvacetilikometrovém úseku nemá v praxi moc využití kromě vyšší spotřeby energie a úspory pár desítek vteřin. Sám přínos té… Číst vice »
Jestli Mapy.cz měří dobře, tak je to 17,9 km, kde by ta dvoustovka být mohla. Zkrz Sezimovo Ústí je to už zbytečné, jekoliž se v Táboře bude zastavovat. Provozní brždění z 200 km/h je cca 3 kilometry. Pro oblouk před stanicí Tábor (směrem ku Praze) platít totéž, ani omezení na 120 by tam žádný nezpomalilo zbytečně. VSOE jedoucí jednou za několik roků je pro tyto účely jen statistická odchylka. Předělat nástupiště ve fázi projeku, když ještě nestojí, je mnohem levnější, než to předělávat za 5-25 roků, až to bude hotové. Na již hotových úsecích z těch 17 km to bude… Číst vice »
Pro cely usek z Prahy do Budejovic bude zasadni nova trat Praha-Benesov, …
Otazkou je, zda 200 bude stacit na konkurenci dalnice D3 a zda preprojektovani nenarazi na problemy typu osova vzdalenost koleji, mosty a tunely… Ale 200km/h by nemel byt zasadni rozdil oproti projektu na 160km/h…
Dalsi z ceho mam obavy jsou zastavky, nemaji vetsinou prujezdne koleje, tudiz zastavkove vlaky mohou slusne brzdit provoz rychlejsich vlaku…
PS: jak jste dosel na ty 3km? To se lisi vlak od vlaku, tedy predpokladam, ze provoz nebude zajistovan pouze vlaky s lokomotivou, ale i lehcimi elektrickymi jednotkami s vice hnacimi podvozky…
Těch osobáků tam jezdí minimum, takže to určitě pujde udělat tak, aby nepřekážely.
Ted ano, ale trat muze byt vyuzivana vice, zvlaste, kdyz bude rychla… a nemyslim kazdou ves, spise jen nektere,… a snad mate pravdu…
Ale tam teď vzniká dvoukolejná trať jako náhrada současné jednokolejky. Tudíž bych vytížení na hranici kapacity rozhodně nepředpokládal. Aspoň zpočátku ne.
S preferencí VRT přes Poříčany v podstatě nová trať Praha-Benešov padá, resp. odsouvá se na termíny, které je zbytečné brát v potaz… Moc si totiž neumím představit, že by trať Praha-Benešov dostala větší prioritu než VRT Drážďany-Praha-Brno-Vranovice/Ostrava, tunel Praha-Beroun či třeba Milovice-Liberec (+ další rekonstrukce/dílčí novostavby konvenčních tratí), tzn. bavíme se o horizontu 2050+…
A zastávkových vlaků bude na zmíněných úsecích na 200 km/h málo na to, aby to zásadním způsobem žralo (dostatečnou) kapacitu.
Toho se obavam, ale prave preference pres Poricany totiz studie novou trat na Benesov doporucuje, nebot po stare trati jezdi „S-bahn“ a roste tam poptavka po doprave, uz ted jsou i D1 a I/3 docela na hrane a roste tam zastavba jako houby po desti… bez odvedeni dalkove dopravy se tam kapacita brzo vycerpa…
Ta VRT tam mela pomoci i rychlemu spojeni benesovska a taborska s Prahou a vyrazne zrychlit cestu do Budejovic a Lince… ted se preprojektovava trat na 200km/h, aby se dohnal dojezdovy cas do Budejovic… ale u Prahy bude velmi uzke hrdlo…
Naprostý souhlas – jen jsem trochu pesimista, když vidím, jak rychle se řeší prioritnější projekty… Zároveň je potřeba, aby byl na trati větší zájem o nákladku, protože bez ní bude mezi Benešovem a ČB stále dost volné kapacity a zároveň bude mít Praha-Benešov menší šanci na schválení, protože 3 rychlé vlaky za hodinu asi stačit nebudou…
Lukrativnost pro expresy a nakladni dopravu neni nic moc v aktaulnim stavu.
Uzke hrdla jsou i vyjezdy z Budejovic na vsechny svetove strany… nebo vyjezd z Veseli na Trebon.
Jednokolejna nedavno zmodernizovana trat Budejovice Linec moc nelaka asi nakladni dobravce.
Nyni se modernizace deje i na trati do Velenice.
Jsem pesimista s penezi. Nebude ani 20-30miliard rocne na VRT :/
Co se tyce exitu pro nakladni dopravce atd…
Drive asi vlada zaplati trat Plzen Domazlice.
Je to tak, i když jsem teda ve svojí úvaze počítal s dodělaným koridorem včetně tunelu u Budějovic, tak pořád zůstane kopcovitá trať na Linec a Budějovice samy o sobě asi moc nakládky neužíví… Možná by více nakládky přinesly právě ty Velenice, ale nevím, jestli to zrovna obhájí novou trať z Prahy do Benešova…
Úsek Praha-Bystřice je tak zprasený proto, že původní halucinace byla tunel z Prahy až do Bystřice.
Pak v souvislosti s VRT někomu došel význam Benešova a bylo to někam na sever od něj (a rozplet jih s Benešovem a Brno).
Pak se objevila možnost tunelu ze ZM do Strančic, ten by obrovsky pomohl kapacitě a konstrukci GVD, ale času by to uspořilo tak okolo pěti minut.
Strančice-Čerčany zrychlíte jen minimálně a draze, Čerčany-Bystřice už trochu líp (s propadem v Benešově). Z Bystřice dál vymysleli projektanti vypřeložkovanou novostavbu… na 140 Km/h, asi si vyčerpali invenci tím tunelem… 🙂
Z Bystřice až před Tábor je/staví se 160 km/h (ted tedy snad kus i na 200). Mezi Benešovem a Bystřicí taky ještě mohli narovnat tu šikanu. ZM je zahradní město?
To měli myslet trochu dřív na konkurenci dálnice..
Zdravím. Nejsem až tak dobrý v pohybových úlohách. Zajímá mne za jak dlohou dobu s využitím uvedené rychlostí přepravím ze zastávky Tábor-Čápův dvůr do zastávky Řípec-Dráchov?
Mám pro Vás špatnou zprávu. V logice se vám také nedaří. Vytahujete neplatné zadání.
Jedno spojení by mohlo být za 3:11.
Tábor-Čápův Dvůr ——8:41___8:42 Vlak Os 8206 úschova během přepravy (do vyčerpání kapacity)
Tábor —————– ——8:46___9:19 Vlak Ex 531
České Budějovice——10:02___11:12 Vlak Os 8210 úschova během přepravy (do vyčerpání kapacity)
Řípec-Dráchov———–11:53___11:54
Vlak Ex 531 by mohl tu dvoustovku využívat.
Děkuji za to, že jste si namáhal(i) mozkové závity. Stačilo by mi spočítat teoreticky dobu letmo projížděné trasy mezi těmito dvěma zastávkami s využitím největší možné předpokládané rychlosti. Samozřejmě, měl to být pokus o vtip. 😃
Pokud chcete v obou zastávkách jen v plné rychlosti mávat kamarádům, tak je blbý, že v tlakotěsných vozech nejde ani stáhnout okno. To vás sotva uvidí. Jinak 180 km/h jsou 3 km za minutu, to pak cesta utíká rychle (než se to někde zasekne). No nic, počkejme si jaké vtipy vypadnou z vrchnosti při té prezentační jízdě. To se možná spolu ještě nasmějeme.
Idos pracuje za mě…
Chtěl jste se přepravit, ne se projet…
Ta má odpověď byl taky pokus o vtip 🙂 .
Si udělejte rači vejlet do Dolních Kralovic, tam tydlety novoty nejsou.
Kéž by byly samotné Dolní Kralovice (ty staré) a celá trať která tam vedla.
Za ty ušetřený vteřiny vcelku zbytečně vyhozený peníze do rychlostního cimbuří..
Co na to EIA ? přece se nemůže navýšit rychlost bez procesu EIA. Budeme čekat 2 roky nebo obejdeme zákony?
Snad nejde o změny, „které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména pokud má být významně zvýšena jeho kapacita a rozsah“. Tedy snad posuzoiváno nebude. 🙂
Třeba hluk bývá obvykle problém, když se někde zvyšuje rychlost. Ale snad to vyjde, když rychleji budou jezdit jen moderní osobní vlaky a na rachotící Wapky.
Tak Wapky jedoucí více než 120 km/h, ložené, je snad nesmysl na jakékoliv trati. Jelikož Wapky, obuté či nikoliv, můžou v loženém stavu max 100 km/h, prázdné max 120 km/h.
EIA nová nebude, jen hluková studie.
Děkuji cenzorovi za editaci příspěvku. Co vám vadilo na externím odkazu na článek, kde se dá dozvědět víc informací? Mažete všechny odkazy, anebo jen vám nepohodlné? Díky za veřejné vyjádření.
Mažu odkazy na servery, které mají problém uvést zdroj informace.
Tak jakékoliv zvýšení rychlo na 200 km/hod je super zpráva! Ale proč se uvedené úseky neprojektovaly na vyšší rychlost už dříve? Vždyť jdou prakticky v nové stopě (Soběslav-Doubí dokonce zcela v nové stopě), to přece muselo být logické, připravovat vyšší rychlost na těchto úsecích (co se už z počátku projektovaly poměrně „rovné“)? Celá tahle šaškárna jenom ukazuje na naprostou nekoncepčnost krátkodobých i dlouhodobých plánů SŽDC, na neschopnost vedení (časté personílní změny, různorodé politické vztahy atd.) i obecně na katastrofální komunikaci mezi SŽDC a státem. Je to přesná ukázka toho, jak stát a jeho organizace obecně fungují v praxi. Je to… Číst vice »
Super je to zejména proto, že se nejspíš bude jezdit po staré o něco dýl 🙂 Jinak to taky mechápu, když to bude téměř celé novostavba a žádné úrovňové přejezdy tam nejspíš navržené nejsou, proč to není na 200 rovnou.
Zhruba o jeden rok déle bude v provozu stará trať. Když to člověk srovná s jinými případy, tak to není až tak hrozné. Mimoto také již zaznělo, že ke zdržení už došlo − zpožďuje se ražba tunelů. A změna před dokončením stavby se stává i v „lepších rodinách“.
To zpozdeni oproti planu neni nijak dramaticke, u tunelu se to muze stat…
Tunel u Mezná je sice ve skluzu, ale pořád by to bylo dříve než podzim 2021. Teď celý úsek Votice Sudoměřice bude o rok prodloužen do podzimu 2022. Škoda přeškoda a komedie najednou. Bohužel sice vyšší rychlosti fandím, ale zdržet kvůli tomu o rok práce, to je děs.
No to je právě super, že ještě rok se bude jezdit po hezké trati. Sice ona už moc pěkná není, ta stavba jí narušila, ale i tak dobrý.
Tak ono se to klidne mohlo cele projektovat treba na 230km/h, ty useky jsou velmi casto v nove stope a pripadne narovnane, nehlede na nektere uplne rovne useky… a dojezdove casy na koridoru by byly kratsi v desitkach procent,…
Dalsi chybou bylo nepostavit na nekterych stanicich prujezdne koleje pro predjizdeni zastavkovych a nakladnich vlaku… o tolik drazsi by to nebylo…
Stejne tak je v planu nova trat Praha-Benesov a pak byste v budejkach byl cca za 1 hodinu,…
Horsi situace je mezi Plzni a C.Budejovicemi, kde se rekostrukce dela casto i na mensi rychlost nez 160km/h…
Úsek Praha-Benešov byl rekonstruován poměrně nedávno a je to největší brzda na této trati. Dokud se to nepostaví v nové stopě, tak to lepší nebude
Taky se pocitalo s VRT na Brno, to se diky cene neuskutecnilo, ale porad je tam rezerva v UP kraje pro novou trat… jen by SZ by si ji mela pohlidat…
Něco k oběma stavbám – tedy jak Sudoměřice – Votice, tak Soběslav – Doubí: Hlavní důvod dle mého, proč se to celé přeprojektovává a řeší až teď a ne už v začátku je to, že my tu 200-ku děláme takovým vychytralým českým kočko-pejskem, neboť obě stavby jsou navrženy primárně na V = 160 km/h pro klasické soupravy a pak pro V = 200 km/h pro klopidla s dosažením standardních parametrů v obloucích dle příslušné normy s tím, že technicky jsou možné i rychlosti nad 160 km/h, ale tím dojde k dosažení mezních nebo dokonce minimálních přípustných hodnot z pohledu komfortu… Číst vice »
Srovnáváte nesrovnatelné. Viz kdy se začal projektovat úsek Sudoměřice (kde už se dělá) a kdy Brno-Přerov kde se ani nekoplo a dost dlouho ještě ani nekopne. Taky podle mě to že se tam zavede rychlostník 200 neznamená, že tam všichni hned začnou jezdit touto rychlostí. Podle mě to skončí tak, že se v jízdní řád nastaví na 160 s tím, že když bude zpoždění, tak fíra drobet přitopí pod kotlem – to ojedinělé nepohodlí asi cestující skousnou pač přijedou načas.
Tak u staveb se prece neda projektovat na nizkou rychlost jen proto, ze tam ted nema co jezdit, pokud se postavi trat bud rovnou na vyssi rychlost, nebo se uz od projektu s ni pocita, je pak zmena jednoducha,… rozhodne nesmi dojit k tomu, ze za par let zjistime, ze se to musi prestavet…
A co EIA? ta je na 200
A jak tato rychlost ovlivní přírodu?
Že by mohlo být více sražených zvířat? Tady se asi schyluje k oplocování rychlých tratí.
Hluková studie tam bude jak tu píše Neruda.
Totez co dalnice…
Když jsem se před časem díval do situace úseku Soběslav – Doubí, tak ten je celý trasovaný více méně na 200 km/h (oblouky o poloměru >2 km) ovšem s výjimkou obou konců. Na severním konci je napojení zářezem (takže se to bude těžko rovnat i kdykoli v budoucnu) na jižním konci napojení do stanice. V obou případech to tam bylo přesně na 160 km/h (oblouky R ~ 1,5 km), víc jen klopidla. Pokud to dobře chápu, tak trasování měnit nehodlají, takže ta dvoustovka bude buď Pendolino, nebo cimbuří?
Na obou koncích bude V = 175 km/h pro I = 130 mm a V = 180 km/h pro I = 150 mm…GPK tomu bez problémů vyhovuje včetně poloměrů a stavebního převýšení v krajních obloucích.
Na jihu vidím oblouk R = 1500 m, následuje R = 4000 m a teprve potom stanice Doubí. Takže samotné zapojení do stanice není problém.
A navíc k tomu zdržení, SuVo má zdržení už dlouho kvůli ražbě jednoho z tunelů, co se psalo. Tak myslím že když už zdržení stejně je a bude, tak není úplně mimo nechat zpracovat projekt na navýšení rychlosti.
Jo, to je dobrej postřeh. Až tolik to nevadí, zpožděné jsou tunely oba i rubání v Nazdicích.
A možná by se při zkoumání rozšiřování mostu pro zastávku „Střezimíř“ mohlo i přijít na to, že tyhle zastávky pro tři lidi denně někde v pustině, kde se přestoupí na courák do Benešova jsou k prdu a je lepší obsluha mikrobusem na spešňák do Heřmaniček. (Za cenu té zastávky můžete ten mikrobus několik roků provozovat…)
No jenže ty peníze má SŽ na výstavbu zastávky, ne na provozování midibusu, tohle by šlo (možná) tak v centrálně řízeným hospodářství.
Z pohledu SŽ je to jednoduché – znamená to zastávku vynechat. 🙂 Žádný mikrobus kupovat nemusí.
Což ovšem nepovolí obec. Která ještě bude trvat na jejím umístění v původním místě daleko od zástavby. Aneb vítejte v ČR.
A nebude taky problém, že když se to začalo projektovat, tak normy a zákony rychlost nad 200 vůbec neznaly a nedalo se počítat jako u trati Brno – přerov), že se to reálně změní? Plus teda bych přidal zase malost SŽDC ve svých vizích. 🙁
To už se ty koridory mohly stavět dávno na 200 nebo 230 km/h když do toho jdou miliardy.myslet do budoucna to bolí ,místo aby se to změnilo v zákonu o drahách .tak co se vymysleli že přejmenujeme SŽDC,opravdu 3000 let za opicema.
No mohly, ale bez velkých přeložek by se jezdilo jen na místech, kde se (teprve) dneska plánuje to zvýšení na 200.
Vypadá to jako by se skoro nikomu nelíbilo, že se konečně ČR posune kupředu. Sice se stavba prodlouží možná o rok, ale sloužit pak bude další desítky let. Finanční rozdíl bude minimální a rychlá vozidla na 200 možná že začátku nebudou, ale po několika letech se budou upravovat navazující stavby na 200 a to bude stát mnohem více, než kdyby to udělali hned. Předchozí vedení stále opakovalo že něco nejde a hle, konečně se našel někdo, kdo to změní. Je to politicky odvážný krok, a věřím že to v brzké budoucnosti ocení široká veřejnost. Doufám že i další stavby budou… Číst vice »
V130 bude 170 km/h, takže ten posun dopředu je takový nepříliš významný. Dvoustovka na rychlostníku NS má sice vysoký šotomasturbační potenciál, ale další bimbadla nebudou a pro ta stávající je spousta vhodnějších tratí, kam je nasadit.
Na dvoustovku na rychlostníku se šotouši mohou jezdit ukájet na zkušební okruh. 🙂
To je jedině dobře, že se prodlouží.
Tedy měnit základní projektové parametry až během realizace stavby ukazuje na hrubé nedostatky projektového řízení SŽ. Někdo by měl ty vícenáklady dostat k úhradě.
Tak prostě samotná blbost od začátku bylo, že se zvolilo 160 a ne 200. Alespoň v některých placatých úsecích. Protože jak to vypadá tak 160/200 není tak jednoduché předělat, jak by si člověk myslel.
Stejně jako za Klause se degradovala rekonstrukce koridorů na 160. Ne 180. Ne 200. Prostě největší lowcost.
Když by se to modernizovalo tímhle stylem na 180 nebo 200, tak se stejně ušetřili akorát tak jednotky minut..
Mno hlavně že za drívbylolíp se jezdilo max 130, ve stanicích 100 km/h a bez jakéhokoliv váhledu na zlepšení, Přerovka se naprojektovala a později zadrátovala na 70−90 km/h a šlus, šmytec, howg.
Konečně
To není dobré. Je to nebezpečné. Říká se „Spěchej pomalu“. Následky nehody při 200 km/h jsou fatální. A co třeba obchůzkář?
A rychlost nad 100 už člověk nemůže přežít….se říkalo dříve.
Kdepak, 40 km/h to bylo. A jinak toho pochůzkáře mužou sebrat i cibule (vagony na cement) při 80 km/h.
Nehledě nato, že pochůzky se smí vykonávat pouze na tratích s traťovou rychlostí do 120 km/h.
160 nebo 200 to už je jedno. Oboje je hodně rychlý a člověk se ani nestihne leknout.
co to je obchůzkář?
Pracovník SŽDC, který chodí po trati a kontroluje koleje.
No to je blbost, posoudil to někdo ekonomicky? jestli jsou vícenáklady obhájeny přínosy?
Bohužel pan Svoboda je trochu střelec. Projekty Blending Call jsou taky trochu jeho dílo, vyhozených 20 mld. Kč
A za kolik se má rekonstruovat opotřebená vysoce výkonná trať s vložením odbočky natrvalo? Vy snad máte údaje, že ta trať vyhovuje normám? Po dvaceti letech intenzivního ježdění a několika typů závad nejspíš vadně postavených PTZ?
Tady jde o koncepční věci. například Velim – Poříčany – základem je nedostatečná kapacita, ale Pečky se budou konfigurovat až po roce 2025, mezitím tam přivedeme VRT od Prahy, ale stále máme 2 koleje. Všichni ví, že je potřeba 3.kolej, ale my tam vložíme drahé odbočky, protože to financuje úvěr EIB a CEF. Mezi tím ještě rozestavíme objízdnou trasu koridoru Praha – Lysá.
Ale je tu světlo naděje, např. Choceň – Uhersko se připravuje na 200 km/h 🙂
A proč jen do uherska? Dál do Pardubic to není potřeba? Jestli je v přípravě uhersko – Pardubice tak mlčím ať už bude financování kýmkoliv.
ten úsek je v pořádku, nemusí se do něj zatím stavebně lézt. až to bude potřeba, připravit to na 200 km/h
jako ze koncepcni by bylo dat v Poricanech 200km? To fakt nedava smysl
logicky když mi už nyní chybí kapacita, přidat 3.kolej a připravit trať na 200 km/h když už se do toho leze
a současně to spojit s žst.Pečky a ne je vynechat, se to bude dělat 2x a za 5 let znova na 200. úplně to vidím.
kam pridat kolej? To znamena vykupy pozemku a zatim se vam cela trat rozpadne… Blending call je o nutnych opravach
Že ten úsek by potřeboval předělat se ví už pár let a od té doby mohly běžet výkupy pozemků. Nebo by mohly běžet od teď s tím, že stavebně se to teď na 3. kolej všechno připraví a položí se hned po dokončení výkupů. To by tu ale musela být nějaká koncepce rozvoje železnice a muselo by podle ní jet.
S takovou se ovšem nikdy nikam neposunem…
Na jednu stranu je to neuvěřitelná šaškárna, jak to tady v diskuzi někdo pěkně nazval… na druhou stranu je prostě fantastické, co všechno jde, když se chce. Přestože v tomhle případě bude přínos zanedbatelný…
Mnoho povyku pro nic. Nominální 200km rychlost na tak krátkém úseku velkým přínosem není. Navíc, běžná rychlost bude stejně nižší.
Je to asi dobrá zpráva a krok dopředu, ale za ten rok navíc to asi nestojí, mimochodem s čím tam chtějí těch 200 jezdit?
S čím? To je už problém dopravce, nikoliv správce infrastruktury.
Tipuju něco jako Vectron + Amz + Bdmpz + 5x Bmz. To by mohlo pro začátek stačit.
Vozidla na 200 km/h nebo více mají dopravci už dnes.
Tak na expresech dneska jezdí Zátopci a Vectrony, takže s čím jezdit bude (mmch. s čím by se tam jezdilo 160?)
A otázka je jestli zdržení rok bude kvůli přeprojektování nebo se jen využilo skluzu v řažbě tunelu.
Vectrony tam nejezdí, jezdí tam 380 v různě dobré kondici, navíc ve společném turnusu s esama a ještě se v Bulharsku přidávají posily jako béčka (bo polidštit pár Bymee by asi nešlo). V současnosti jsou expresy kreslené na 140.
V současnosti ano, ono ostatně kvůli stavbám jsou vaty, takže JD stihne i Brejlovec. Ale až bude hotovo, tak stejně byly jen 2 možnosti (protože ČD vícesystémové lokomotivy na 160 km/h nemají) – buď budou jezdit moderní stroje, co mají Vmax stejně 200, nebo se nadále bude jezdit 140 kvůli Esům.
Takže otázka s čím jezdit 200 je úplně tatáž jako s čím jezdit 160.
Ano, to je pravda. A 200 nedají ani Bymee, ani různé rekonstrukce, takže je to na Vectrona + fungl nové vozy.
A tak tam na 50 let zabetonujeme 160 jen proto, že Škodovky 109E se, služně řečeno kazí, a Bymee, kterým je 30 roků, tam budou jezdit na věčné časy.
Víte… Vozy jsou nejmenší problém.
Tunel Mezno i Deboreč by se stihli úplně v poho do podzimu 2021i tak.
Bude-li dodáno 10 netrakčních jednotek, se kterými se počítá na obě větve Chebů a hlavně uvažovaných AŽ 180 vozů v netrakčních jednotkách pro Hamburky a Budapešti, tak se situace s vozovým parkem výrazně zlepší a soupravy na 200 nebude problém na Budějky posílat. Ale i tak si myslím, že dělat na 200 tak krátké úseky bez naděje prodloužení do delšího úseku v budoucnu nemá ekonomické opodstatnění.
Šaškárna. Měnit parametry zadání během stavby a vše tím zdržet o rok, to je potravina. SŽDC z managementu nejezdí po tomto úseku denně asi, netrápí je to tedy. 🙁
Lepší rovnou na 200, než to na dalších 30 let zaseknout na 160.
Jestli po stavební stránce je „nejvýraznější změnou“ posunutí čáry a všeho o 50 cm dál od koleje, tam mi to nepřijde jako raketová věda na to, aby to už dávno v tom projektu nebylo. Byť jen jako výhledové opatření..
Nejde o to jenom posunout čáru, ale rozšířit celé nástupiště (lidé musí někde stát) a další. Viz článek.
Však jo a to je taková věda rozšířit nástupiště o 50 cm? Pokud vím, tak se o výhledové rychlosti 200 směrem na jih mluví už léta, to se na tuhle věc nedalo myslet už tehdy? Chápal bych to, kdyby byl požadavek, že hrana nesmí být u traťové koleje, ale tohle?
Ono se spíš někde psalo, že je třeba širší štěrkové lože. Takže nejde jen o čáru na peronu.
Na tom osmikilometrovém úseku mi vychází úspora 36 sekund 😀
A není to málo, Antone Pavloviči… ? 🙂
Když ale uvedete, že úspora času činí 20%, tak už to zní lépe..
Btw. se nebavíme o zvýšení rychlosti na 200 ze 160, ale z původních kolika? 80-100? To už je jiná písnička.
Člověk tím myslel 36 vteřin úspory v rozdílu 200 km a 160 km. Mně v tom smrdí korupce a zneužití pravomocí. Během stavby to předělat (Votice Sudoměřice) a zdržet to o rok, to je podvod na veřejnost. 🙁
Dokončení by se zdrželo by se to tak jako tak. Kvůli tunelům, kde stavba trvá déle, než se plánovalo.
No kdyby jste takhle „jednoduše“ spočítal všechno, tak by se pořád jezdilo 100. Nač 120. Úspora minimální náklady obrovské. Nač 140, stačí 120atd.
Ještě že Vy, a vámi chudí rozumem o tom nerozhodují.
Jakým složitějším výpočtem to teda chcete obhájit?
Výše uvedenému výpočtu chybí jiná zásadní věc, a sice, že ta dvoustovka má být jenom pro klopidla, která zde s největší pravděpodobností jezdit nikdy pravidelně nebudou. Pro klasické soupravy se počítá s V130=170km/h.
Tak ono bylo prezentováno, že do budoucna chtějí prověřit a případně upravit na 200 i další úseky, kde to půjde. Takže ano, jako haha, na 8 km se ušetří 30s a to je ničemu. Jak se říká, kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.
Naprosto souhlasím s tím, že touhle logikou se mohlo nechat jako maximum 120 km/h a bylo by vyřešeno.
Další navazující úseky se v tomto století těžko upraví – v Sudoměřicích zůstal úrovňový přejezd (a o pár km dál zůstaly oblouky malých poloměrů) a v Olbramovicích, Plané a Soběslavi by to znamenalo přerubat celou stanici kvůli širším perónům.
Přijde mi nešťastné, že to budou dva oddělené úseky, a mezi nimi bude zase rychlost nižší.
Přesně tak. Fandím novým kolejím a modernizaci a vyšší rychlosti, ale pokud nebude udělána modernizace až do Budějovic pro aspoň 200 km a nevybuduje se pro expresy z jihu nová kolek z Benešova do Prahy pro aspoň 160 km, pak to zrychlení je zcela zanedbatelný a lidi stejně budou jezdit mnohem levnější vždy nebo auty.
Propad rychlosti u Tábora není tak důležitý, neboť je plánováno, že tam bude vše zastavovat. Ale na úsek Doubí-Soběslav navazuje již hotový úsek Soběslav-Veselí n.Luž-Ševětín, který je zcela rovný kromě velkého oblouku okolo Veselí. Tam měla/mohla být také vyšší rychlost a šlo by již o významně dlouhý úsek!
Modernizace Praha-Benešov je písnička sama prosebe a se zvolením severní varianty VRT na Brno to velmi degraduje všechny ostatní stavby 4. koridoru.
Řekl bych, že ten úsek dál k Veselí půjde předělat na 200 poměrně snadno při běžné opravě někdy za 15, 20 let, možná i dříve. Takže nakonec se bude jezdit 200 Doubí-Ševětín.
No, pokud 200 potřebuje o 0,5 metru hlubší a širší profil, tak asi nee.
Pan Anonymous má buď věšteckou kouli nebo pěkné auto, které rád řídí.
Jinak si nedokážu vysvětlit jeho posledních 12 slov.
Čuchám to je já? nebo je to nový způsob jak předělat projekt bez zbytečných excesů který by tomu jinak (být to od začátku na 200km/h) předcházeli. Ne že bych byl proti. Jestl ito pomuze obejít ty zkur… syny z dětí země apod. spolky a zvýší se rychlost po kolejích tak jsem jedině pro..
Vy máte informace, že někde „zkur… syny z dětí země apod.“ blokují nějakou železniční stavbu? Já ne.
„Apod spolky“… třeba Voda z Tetčic.
Voda z Tetčic je jeden jediný qverulant qverulantů.
Ty ekologické organizace se starají celkem věcně o přírodu. Například pokud by se stavěla D8 podle požadavků ekologických organizací, vedla by středohořím tunelem a byla by bez problémů a dřív hotová. Do ekologických organizací ovšem nepatří mnohé účelové spolky, jako třeba Kastanka v HK.
Ano, protoze ponorenim do tunelu problemy s geologii zmizi, to vi kazde male dite, ze…
Trasa Středohořím nebyla v té samé stopě jenom tunelem, ale jinou trasou, kde byly jiné geologické podmínky. Proto bylo pravděpodobnější, že tam se onen sesuv nestane. Ale už to stojí tam kde to stojí… Až se Země naštve setřese ze sebe všechny tyhle „beďary“ jak pes blechy nebo jak most v itaském Janově.
Ano, viz. Kaštanová alej v Hradci Králové.
To je ryze účelový spolek několika místních, kteří se bojí poklesu cen nemovitosti po zdvoukolejnění. A ta alej, co tam byla vysázená pravě v místě rezervy pro druhou kolej, se jim jen hodila do krámu. Pak tam obchází lidi v okolí, že chtějí 2k příspěvek na spolek, který slouží ku prospěchu všech v sousedství. S ekologíí to nemá absolutně nic společného, teda krom toho že se snaží vytvářet mediální obraz ochránců přírody, který jim pomohl získat pár naivních podporovatelů. Celé je to, ale dosti krátkozraké. Protože město které se nerozvíjí, ztrácí na významu a nakonec i ty ceny nemovitostí poklesnou.… Číst vice »
Tam to bylo kapánek jinak – úplně původně se měla celá alej vykácet a stát tam PHS a právě proti tomuhle se zvedl odpor. Místním tam nevadí vlaky ale vadil by jim výhled do betonu. Takže dalším nápadem bylo vykácení půlky aleje což by asi opravdu poškodilo tu zbývající část protoyže jsou prorostlé kořeny. A protože nápad s posunem kolejí o cca o metr (nevím přesně) neprošel u majitelů pozemků tak se nejspíš opravdu půlka aleje vykácí s tím, že by se tam snad měla vysázet nějaká zeleň.
Jen by mě zajímalo jestli ta dvoustovka bude jen pro klopidla, nebo i klasické soupravy typu Jancura
Ano, jen pro NS
Hm, a jelikož MDČR provoz naklápěcích souprav nikde nepožaduje, tak to bude na…. pěkná výstavka.
David: očekávám, že vlaky rychlost využívat budou. Doufám.
Zvyšovat nárazově rychlost v tomto relativně krátkém úseku je časově bezvýznamné a energeticky ztrátové.
Tak situace by se dala zachránit tím, že sem ČD ty naklápěčky pak přesune. Úspora jízdní doby v této relaci by mohla být zajímavá. Jejich nasazení do Ostravy nemá velký smysl.
Jaké naklápěčky? Těch 7, který budou v době zprovoznění pomalu zralý na vrakoviště?
Jako za ty 3 roky? To jsou Pendolína tak starý? Nejsou z konce 90. let?
Největší efekt by měla klopidla na chebské, přesto tam zajíždějí naprosto minimálně a kvůli dodržení taktu svatého mají jízdní doby stejné jako klasiky. Myslíte, že tady by to dopadlo jinak?
Nepravidelný provoz naprd, s tím se nedá počítat v JŘ, ale když by to bylo pravidelně na Ex do Lince, tak proč ne?
No vycházel jsem právě z toho, že toto je směr, kde by hustota provozu umožnila jezdit Pendolinu netaktně:-) Jinde si naklápěcí rychlostí, čili mimo takt, moc nezajezdí. Jinak komerčně by Pendolino bylo nejzajímavější právě do Ostravy nebo Brna, kdyby mohlo takto jezdit. Do Brna by mohlo dát klidně i minus 20 minut. A teď konec teoretizování, jde se spát…
Mělo de na to myslet už původně, ale i tak mi to přijde jako správné rozhodnutí.
No jo, ale to jste předem neřek.
Jen mě zaráží, že oba zmiňované úseky IV. koridoru se dělají na zelené louce a tudíž rychlost 200 km/hod se mohla zahrnout do projektu již dříve.
Pak by měl zajímal počet cestujících ve staničkách Heřmaničky a Střezmíř. Zda-li je nutné budovat zastávky na mostech, kde jezdí osbní vlaky po dvou hodinách a mezitím tudy budou projíždět rychlíky a expressy rychlostí 200 km/hod mi přijde zvláštní.
A kde jinde než na mostech byste chtěl ty zastávky postavit? Najděte si projekt a uvidíte, že tam nic jiného než mosty nebude.
Ba ne, je tam i několi tunelů.
Heřmaničky a Sudoměřice jsou vesnice, kde nic není. Tam cestující nenastupují, ani nevystupují. Možná ještě v Heřmaničkách, ale jinak tam nic není a lidi tam prostě nejezdí. Stejně tak Mezno.
Co jsem se díval, tak to že někde žije málo lidí, není důvod nestavět tam zastávku, pokud se počítá i s regionálními vlaky. To se týká Sudoměřic, Heřmaniček, jakž takž i Mezna a Střezimíře. Na Červeném Újezdu zase staví i stanici, takže tam to nejsou velké vícenáklady.
Nechápu však, proč staví zastávku Ješetice zcela v pustině, když už tam lidé někoho povezou na zastávku autem, dovezli by ho i na Červený Újezd. A pěšky tam nepůjde skoro nikdo.
Náklady na peróny na záhlaví stanice jsou úplně stejné jako na širé trati.
Nesmyslná je už ta původní premisa o obsuze tohoto území regionálními vlaky, když charakter osídlení je tak na mikrobus, spíš ale na taxík.
Asi tak, kdo pojede autem na zastávkový vlak v dvouhodinovém (jestli to tam vůbec vydrží) taktu?
Mno návazné autobusy mají přece pouze ve Švajcu, navíc na České Sibiři v zimě (narozdíl od Švajcu) ten autobus neprojede.
>proč staví zastávku Ješetice zcela v pustině
Dovolím si citovat známý vtip: Víte, to jsou křesťané. Oni to tak chtěli.
A když už jste si našel ty Heřmaničky (740 obyvatel), o návazném autobusu do Prčic (2900 obyvatel) jste uvažoval?
Tak ty zastávky se tam staví i proto aby ty dane vesnice neprotestovaly proti stavbě.
což je dost smutná vizitka českých zákonů