Na 4. koridoru se bude jezdit 200 km/h, Správa železnic vypsala tendr na přeprojektování úseku Soběslav – Doubí
Jihočeský 4. koridor bude zřejmě první, který se bude v tuzemsku stavět na rychlost až 200 kilometrů v hodině. A
Jihočeský 4. koridor bude zřejmě první, který se bude v tuzemsku stavět na rychlost až 200 kilometrů v hodině. A to přesto, že stavby už jsou v plném proudu a byly projektovány a schváleny pro maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. Přeprojektování je zdrží.
Správa železnic ve čtvrtek vypsala výběrové řízení na přeprojektování devítikilometrového úseku Soběslav – Doubí. Stavba přitom od října běží. „Aby stavba po zavedení výhradního provozu ETCS v samostatné budoucí stavbě umožnila následné zvýšení rychlosti nad 160 km/hod. do max. 200 km/hod. bez dalších zásahů do stavební části,“ píše se v zadávací dokumentaci. Změna a doplnění projektu vyjde dle odhadů Správy železnic na 5,4 milionu korun.
Koridor staví sdružení firem Eurovia, Strabag a Metrostav, které zvítězilo v tendru s cenou 3,865 miliardy korun. Zda a jak se změní celková cena není zatím jasné. Dokumentace pro stavební povolení i stavební projekt mají být hotovy do šesti měsíců od uzavření smlouvy.
Úsekem Doubí – Soběslav ale zrychlování rozestavěného 4. koridoru nekončí. Přeprojektování až na 200 kilometrů za hodinu se má týkat i dvacetikilometrového úseku Sudoměřice – Votice, který se staví od jara 2018. V článku pro server Silnice Železnice to napsal ředitel stavby Lumír Pyszko ze zhotovitelské firmy OHL ŽS. Správa železnic na dotazy deníku Zdopravy.cz neodpověděla, v pondělí chce nicméně své plány na zavádění „dvoustovky“ představit při prezentační jízdě na Břeclavsku.
„Trasování celého úseku zůstane stejné, ale většina železničních zastávek se bude muset upravit, jelikož zvýšením rychlosti se výrazně mění jejich bezpečnostní parametry. Především šířka bezpečnostního pruhu z 80 cm na 130 cm. S tím je spojena řada dalších prací – umístění osvětlení na zastávkách, trakční vedení, kabelizace a návaznost na železniční spodek. Vzhledem k tomu, že zastávky Heřmaničky a Střezimíř jsou na mostech, musí se změnit i již navržená konstrukce mostů,“ napsal Pyszko.
Podle něj to znamená, že dokončení stavby se posune minimálně o jeden rok. Znamená to, že koleje půjdou do provozu nejdříve koncem roku 2022.
Zvýšení tuzemského limitu ze 160 km/h na 200 km/h je jedním z cílů současného šéfa Správy železnic Jiřího Svobody, který to prohlásil při svém nástupu na jaře 2018. Dřívější vedení vesměs tvrdila, že měnit rychlost v pokročilé fázi přípravy stavby nelze.