egoe-plus
Autobusy

Most koupil z Prahy devět kloubových autobusů, které DPP vyřadil po více než 15 letech. Kvůli výlukám tramvaje

Irisbus Citybus v Praze. Foto: Michal Chrást
Irisbus Citybus v Praze. Foto: Michal Chrást

Zatímco vedení Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova v Praze na veletrhu CzechBus prezentuje jeden z pěti nových autobusů SOR NS12, z Prahy do Mostu přejely autobusy staré až 17 let.

Nákup celkem devíti autobusů vyplývá z registru smluv, podle informací deníku Zdopravy.cz už byly převezeny všechny autobusy do Mostu. Jde o kloubové autobusy Irisbus CityBus vyráběné v letech 2000-2005. Autobusy splňují emisní normu Euro 3, tedy s podstatně mírnějšími podmínkami, než s jakými se musí vyrábět vozidla nyní. Nejstarší autobus, který v Mostě koupili, jezdil v Praze od října 2003

Podle smlouvy zaplatí mostecký dopravní podnik za autobusy 1,17 milionu korun, za každý 130 tisíc korun. Nový kloubový autobus by městského dopravce vyšel nejméně na 7 milionů korun. „Připravujeme modernizaci a rekonstrukci tramvajové tratě mezi Mostem a Litvínovem. Tyto vozy z DPP využijeme na náhradní autobusovou dopravu při této modernizaci a rekonstrukci,“ řekl Jiří Holý z Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Podle něj by k modernizaci trati mělo dojít v letech 2020 a 2021. „V případě potřeby je využijeme i na našich linkách,“ dodal Holý.

Podobně kvůli výlukám kupovaly kloubové autobusy z DPP také v  Liberci. Autobusy nakonec jezdí i na pravidelných linkách mimo výluky.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sitgestravel

Tak to Liberec prosvihnul.

Gremli

Jestli se nepletu, tak velmi podobné autobusy (Irisbus Citelis 18M) už v Brně skončily ve šrotu všechny a to po nějakých 10 či 11 letech v provozu. A zhruba 10 starších Karos B961 nám ještě jezdí… To taky ledasco vypovídá o kvalitě a výdrži těchto autobusů. Takže se ani nedivím tomu, že vyřazují tyto a starší klasické Karosy si nechávají.

Jiří

Ona taky otázka za jakých podmínek byl ty autobusy koupeny, já se doslechl, že za nově dodané nízkopodlažní autobusy musely být vyřazeny opět nízkopodlažní. Ale taky můžete mít pravdu.

Y.K.

V Praze takové B961 jezdí také, ale o jejich kvalitě to moc nevypovídá, protože jsou po komplexní GO (možná ne jen jedné). Nový či po GO motor, převodovka a hlavně značná část karoserie nově posvařovaná. Jestli to ten Citelis dožil bez GO, tak to není vůbec špatné.

Petr

Pro DPP celkem solidní kšeft, vraky, které by jinak skončily na šrotišti, což by sebou neslo i jisté náklady dokázal poměrně slušně zpeněžit… A pro Most dobrý 🙂

AAA

vraky, které by jinak skončily na šrotišti, což by sebou neslo i jisté náklady

povinnost ekologické likvidace (kterou musí oprávněný subjekt provádět zdarma) se na autobusy nevztahuje?

jakub

Pokud někdo něco musí dělat, tak potom je to povinný subjekt, ne oprávněný. Jinak se mi ale nezdá, že by někdo musel pro někoho provádět likvidace zdarma.

AAA

Tím že je subjekt oprávněný provádět likvidace je zaroveň i povinný je provádět. Jistě že nemusí když nechce – pak ale holt nemůže vraky likvidovat vůbec.

Oran Gutan

Ve svý podstatě se ekologická likvidace vztahuje jen na osobní a nákladní automobily do 3,5 tuny. Autobus, náklaďák, motorku nebo vozejk můžete odvýzt do lesa.

Jiří Kocurek

Nemůžete, to by byla černá skládka a znčištění životního prostředí. Vcelku masné pokuty za to.

Ale můžete to doma rozřezat a rozvézt do sběrných surovin/dvora. Nebo to přestavět dle libosti, třeba na včelín.

Jiří Kocurek

Jestliže se dá jedna pneumatika koupit za 6.000 kč, tak si za ty slušné peníze může DPP nakoupit 200 pneumatik. Čili za to přezuje 33 atuobusů, což je každý 40. autobus provozovaný DPP (mají jich cirka 1200). To jen tak pro představu o jakou částku v rozpočtu se jedná.

Jiří Kocurek

A než budete mínusovat, že 200 děleno 4 není 33, tak si uvědomte, že autobus má 6 pneumatik. Děkuji.

Leinad

Jenom 6, kloubák nemá tuplák?

Jussi

Jojo, kloubák vychází na krásných 10 gum 🙂

Jiří Kocurek

Měl jsem samozřejmě na mysli krátké autobusy.

XXXD

Trochu mě překvapuje, že byly vyřazeny právě tyto autobusy a karosy, které nejsou ani nízkopodlažní, se Prahou stále prohání. Ty snad splňují novější euronormy než právě vyřazené irisbusy?

Filias

Třeba kvůli levnější údržbě a množství náhradních dílů.

X 1

Karosa Forever 😉

LiborV

Ony ty Karosy dlouho v Praze nezůstanou. Nebojte. Nejpozději v září 2020 odjedou do věčných lovišť. Obecně jsou v současnosti i v kategorii ojetých vozů prodejnější pro další provoz nízkopodlažní autobusy. A v Praze těch kloubových Karos již moc nejezdí a jezdit tak i tak v roce 2020 přestanou.

Jindra

Věčná loviště? To se dá přeložit jako Liberec? 😀

LiborV

Poslední kloubové středně podlažní vozy (Karosa) by rád vyřadil DPP na konci léta (v září) 2020. Byly vyřazeny vozy, které by jezdily nejdéle dalšího půl roku. Je otázkou zda jsou zbývající Karosy v takovém stavu, že je zájemce o jejich odkup na provoz, nikoliv na šrot.

Petr

Ano, novější Karosy skutečně splňují novější ekonormy, než vyřazené citibusy…A nízkopodlažních busů je už v Praze vysoko nad 90%,takže to taky nehraje svou roli

jva

Ony se Karosy 9xx vyráběly i s motory Euro4? To mi nějak uniklo…

pozorovatel

Nemůže být důvodem vyřazování třeba i (menší) počet míst k sedění v Renaultech?