Autobusy Doprava ve městě

Detaily k rozlučce Prahy s Citybusy. V sobotu vyjedou nakonec čtyři, na Strahově bude společné focení

Irisbus Citybus 12M v barvách pražské MHD. Foto: DPP
Irisbus Citybus 12M v barvách pražské MHD. Foto: DPP
Praha se loučí s průkopníky nízkopodlažního cestování v MHD, jeden z autobusů zůstane pro retrolinku.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zveřejnil další detaily o sobotní plánované rozlučce s autobusy Irisbus Citybus. Ty byly prvními plošně rozšířenými vozy v pražské MHD. K původnímu plánu na jednu rozlučkovou jízdu se nakonec DPP rozhodl do běžného provozu nasadit čtyři autobusy včetně speciálního fototermínu na Strahově.

Citybusy končí v Praze po téměř čtvrt století. Pro pražskou MHD znamenaly svoji nízkopodlažností v 90. letech minulého století zásadní posun v kvalitě cestování.

DPP nasadí v sobotu 4 standardní dvanáctimetrové autobusy do běžného provozu na linku 149, kloubový autobus na linku 180. Tři autobusy budou v sobotu odpoledne v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice, odkud vyjede i speciální rozlučková jízda.

Všechny provozuschopné City Busy DPP budou pospolu naposledy k vidění jako fotopříležitost na obratišti autobusů Stadion Strahov v sobotu v 17:30. Do budoucna DPP počítá s nasazováním jednoho vozu (evidenční číslo 3468) na připravovanou autobusovou retrolinku.

V sobotu se z garáží DPP Kačerov vydají na cestu vozy evidenčních čísel 3454 a 3456, z garáží DPP Klíčov autobusy 3437 a 3438. DPP je od rána nasadí na linku č. 149 jako 21., 22., 23. a 24. pořadí. Kloubový autobus vyjede z klíčovských garáží na linku 180 na 27. pořadí. Jako doplněk budou na stejné lince na 12. a 14. pořadí jezdit také obě Karosy B961 s evidenčními čísly 6379 a 6380.

Všechny autobusy zamíří na Strahov

DPP chystá kromě rozlučkové jízdy také setkání všech končících autobusů. V sobotu v čase mezi 17:30 a 18:15 budou mít fanoušci MHD unikátní příležitost vyfotit si na Strahově všechny provozuschopné Citybusy DPP pohromadě včetně muzejního vozu ev. č. 3251.

V 18:15 se všech osm City Busů rozjede v rozlučkové koloně již bez cestujících po trase Stadion Strahov – Turistická – Na Hřebenkách – Švédská – Holečkova – Elišky Peškové – Preslova – Matoušova – Jiráskův most – Resslova – Ječná – Sokolská a dále do svých domovských garáží.

Citybusy dlouhá léta tvořily páteř flotily autobusů DPP a nepočítáme-li tři Neoplany N4014/3 z let 1994 a 1995, byly to současně první nízkopodlažní autobusy v pražské MHD. Standardní 12metrové sloužily DPP a cestujícím bezmála čtvrtstoletí a kloubové více než 18 let,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch. Jízdní řády jsou k dispozici zde.

Historice Citybusů v Praze

Prvním Citybusem 12M ve flotile DPP byl vizuálně poněkud odlišný prototyp tohoto vozu, dostal evidenční číslo 3004 a byl nasazen do provozu 24. září 1996. Posledním vozem tohoto typu, který DPP zakoupil, byl vůz ev. č. 3470, nasazen do provozu 15. listopadu 2004 a vyřazen letos v srpnu. DPP za celou dobu provozu zakoupil celkem 321 Citybusů 12M.

Prvním kloubovým Citybusem 18M, který DPP zařadil na sklonku prosince 2001 do své flotily, byl vůz evidenčního čísla 6500. Poprvé byl nasazen na linku č. 200 z autobusového terminálu Nádraží Holešovice do Bohnic. V pražské MHD jezdil až do 17. prosince loňského roku. Posledním přírůstkem byl vůz ev. č. 6552, který byl nasazen do provozu 1. prosince 2004 a vyřazen v polovině května 2017. DPP měl ve své flotile celkem 53 kloubových City Busů 18M evidenčních čísel 6500 až 6552. Naprostá většina Citybusů najezdila v pražské MHD přes 1 mil. km. V Muzeu MHD zastupuje tento typ od roku 2017 vůz ev. č. 3251.

Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leoš Konečný

Ty jo vzpomínám si, když byli tyto autobusy nové, obdivoval jsem ty potahy se siluetou Prahy. Hrozný, jak ten čas letí.

David

V jiných městech dál jezdí staré karosy a Praha dává do šrotu skoro nové citybusy.

Tomáš V.

Skoro nové…

Jedna věc je mít právo na názor, které Vám samozřejmě nikdo nebere a ani nesmí – a věc druhá je to právo bezpodmínečně využít…

Kubrt

Placani blbostí není názor; věk tech autobusů je jasně dan jejich rokem výroby, na nazory tady není prostor 🙂

Vilém

Pan David asi nikdy v posledních letech tímto „křápem“ (pardon) nejel. Ono když řidič třikrát během deseti minut musí ručně dovírat dveře, není to moc známka „novoty“. A pozor, to jsem zažil opakovaně…

Kalanis

17 let? Nové?!

Martin V.

Vzpomínáte ještě na tmavě modré látkové potahy sedaček se siluetou Hradčan? To byl asi nejpříjemnější materiál, který se v autobusech vyskytl. Hodně dlouho už jsem ho neviděl, ale ten by si zasloužil dostat se do muzea.

Tomáš V.

Ani ho už dlouho vidět nemůžete. Pokud se nepletu, byl v novějších Renaultech a ranních Ivecách, nicméně vše se postupně vyměnilo za červenou koženku.

Robert

A v odpoledních už ne?

Leoš Konečný

Ty potahy byly moc pěkný

Martin

Bude i kloubak?

Martin

Myslim, zachovany, nebo si muzeum vezme jen standardni…

Sitgestravel

Zas tak legendarni autobusy to nejsou a v podstate porad jezdi, jenom se posunul design a motory, takze moc nevidim duvod mit nejake velke mecheche. To bych poradal az bude koncit soucasne vedeni na magistratu.

vydra

Citybusy byly jednou etapou pražské MHD, v budoucnu si SORy zaslouží stejné rozlučky.

XYZ

Nezaslouží … SORy vyhodit a nevzpomínat. 😀

Jan

Jestli si odjezdí těch svých 20 a více let tak zaslouží.

Radek

Dožil se nějaký Citybus dvacítky?

Kubrt

Jasně, u Štěpánka několik takových bylo 🙂 A pak v DP v Hradci mají ted už muzejní, ale byl v beznem provozu 1996-2019, byť s přestávkami.

Tomáš V.

Děkujeme za názor. Prosíme o zaslání adresy, čeká na Vás Braníček v PET lahvi, samozřejmě s klíčenkou.

Kalanis

Tak teď tam ještě dojet s tím trolejbusem – a při focení hezky doprostředka a faje nahoru!