Autobusy

Moravskoslezský kraj uzavřel autobusové smlouvy s provizorními dopravci

Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva
Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva

Moravskoslezský kraj odvrátil hrozící výpadek autobusové dopravy v některých oblastech. Po odsouhlasení radou kraje se mu počátkem listopadu podařilo uzavřít smlouvy s dopravci, kteří dočasně obslouží Hlučínsko, Opavsko, Vítkovsko, Frýdecko-Místecko a Bílovecko.

Smlouvy, které se objevily ve veřejném registru, jsou na dobu do 8. června příštího roku, kdy by se zpožděním měli vyjet vítězové tendrů. Výjimkou je pouze Hlučínsko, kde tendr na popud dopravce TQM zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Kraj tak bude muset vypsat soutěž znovu a ve smlouvě s dočasným dopravcem si vymínil možnost prodloužení až do prosince příštího roku. Hlučínsko po přechodnou dobu budou obsluhovat Arriva Morava a ČSAD Karviná.

TQM naopak zatím neuspěla u ÚOHS se stížností na průběh soutěže na Opavsku a Vítkovsku. Kraj tak uzavřel smlouvy s vítězným ČSAD Vsetín. „V obou případech již byla vydána prvostupňová rozhodnutí, jimiž došlo k zamítnutí návrhu na zákaz plnění smlouvy. Proti těmto rozhodnutím byly podány rozklady, takže v současné době probíhají druhoinstanční řízení,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. ČSAD Vsetín může vyjet až v červnu, do té doby proto bude obě oblasti pokrývat právě TQM. Zpoždění nástupu ČSAD Vsetín je jedním z hlavních argumentů TQM proti podpisu smlouvy. TQM je přesvědčena, že jde o selhání kraje i vybraného dopravce.

Podobné zpoždění je i v dalších oblastech, kde měli podle plánů kraje vyjet vítězové tendrů už v prosinci. Na Bílovecku tak bude i v prvním pololetí příštího roku pokračovat Arriva. Stejná firma se na Hlučínsku podělí o provoz s ČSAD Karviná, na Frýdecko-Místecku bude podobně spolupracovat s ČSAD Frýdek-Místek.

Objemově největší z provizorních kontraktů je půlroční úmluva kraje s TQM na Opavsko za 70 milionů (42,63 Kč/km). ČSAD Vsetín zvítězilo v tendru na dlouhodobou smlouvu pro stejnou oblast s cenou 37,01 Kč/km.

5
Diskuze

avatar
2 Komentáře
3 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
Miroslav PetřekJiříkPPželezničář v důchoduDaniel Mach Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PP
Host
PP

Prosím Vás, kde dělám ve své úvaze chybu.
Dal jsem do Google hledat autobusová doprava, rozklikával jsem odkazy odshora, dokud jsem nenašel 3 ceníky. Našel jsem, 24 Kč/km od 300 km, dále 32 Kč/km bez omezení a 29 Kč/km velký bus a 23 Kč/km midibus. Nic z toho se ani neblíží 37,01 Kč/km v článku. Co je v požadavku kraje navíc, co soukromý dopravce nemusí dělat? To se starají o zastávky, nebo je to všimné tak vysoké?
Za co je ten příplatek minimálně 5 Kč/km?
Jen ještě doplním, že to nejsou ceny za staré Karosy, kdyby to náhodou někoho napadlo…

Jiřík
Host
Jiřík

Problém je, že příměstská doprava je zcela jiná, než zájezdová. V příměstské dopravě se hradí řidičům mzda, i když čekají mezi spoji a není to vlbec málo – 90 % hodinové mzdy. Poměr čekací doby u příměstské dopravy vs zájezdová doprava je podstatně vyšší. U příměstské dopravy je třeba investovat do odbavovacího zařízení, informačních tabulí, zastávek, systémů na jízdní řády, do zaměstnanců dispečerů, kteří dohlíží na pravidelnost dopravy, do zaměstnanců předprodejů a informačních středisek, do zaměstnanců revizorů. Objednatelé si vymýšlí nízké stáří vozového parku, což zvyšuje investice. Na zájezdy jezdí často luxusní zájezdové auta, ale vůbec nevadí, že jsou stará… Číst vice »

Miroslav Petřek
Host
Miroslav Petřek

Třeba je nutné připočíst 1,6 za km pro koordinátora ids odis

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Jen jedna „rejpavá“ poznámka – neměl by ten nadpis znít spíš, že kraj uzavřel provizorní smlouvy s autobusovými dopravci?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nejsem právník, ale formulace „provizorní smlouvy s autobusovými dopravci“ ovšem také není úplně správná: ty smlouvy samy přece nejsou „provizorní“, ale jsou to smlouvy na dobu určitou a fakticky „na přechodné období“ …