Monopol AŽD Praha v instalaci ETCS na českou železnici trvá, do dvou soutěží se nikdo jiný nepřihlásil

Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽ Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD PrahaZahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽ Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha

Cena za zabezpečení jednoho kilometru trati již přesáhla 8 milionů korun.

Správa železnic (SŽ) uzavřela dvě další smlouvy na instalaci ETCS na dva traťové úseky. Společnost AŽD Praha dodá evropský zabezpečovač na úsek Pardubice hl. n. (mimo) – Hradec Králové (mimo) a Milovice – Praha hl. n. (mimo). Ani do jedné soutěže se nepřihlásil jiný uchazeč. Dosud se nikdy v historii české železnice nestalo, že by ETCS instaloval na české tratě někdo jiný než AŽD Praha.

Za pokrytí 25,5 kilometru mezi Pardubicemi a Hradcem Králové zaplatí Správa železnic 159,8 milionu korun bez DPH, za 34,5 kilometru z Milovic do Prahy zaplatí 279 milionů korun. Vyplývá to z dat na profilu zadavatele. Cena za jeden pokrytý kilometr tak vychází na 6 až 8 milionů korun. Ceny za jeden kilometr ale stoupají: nedávno otevřený úsek z Ústí nad Orlicí do Lichkova vyšel včetně projektu na zhruba 5 milionů korun za kilometr. Ještě větší skok je patrný u instalace ETCS zasmluvněných dříve. V roce 2018 uzavřela Správa železnic smlouvu s AŽD Praha na tratě Kralupy – Praha – Kolín a Praha – Votice, kdy cena vyšla na lehce přes tři miliony korun za kilometr.

Správa železnic jde dlouhodobě metodou, která se označuje někdy hanlivě jako „salámová“. Zakázky na instalaci ETCS rozděluje na menší části, pro větší zahraniční dodavatele je tak soutěž nezajímavá. První změnou je instalace ETCS pro trať z Kralup nad Vltavou do Dolního Žlebu, kde se soutěží celý úsek najednou. Tendr s odhadovanou cenou téměř 12 miliard korun má přilákat i velké zahraniční hráče.

Instalace systému ETCS přispívá ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Zařízení kontroluje průběh jízdy vlaku a dohlíží i na dodržování návěstí na trati a nejvyšší dovolené rychlosti. Při jejich nerespektování nejprve varuje strojvedoucího, a pokud je to nezbytné, samo dokáže zastavit i vlak.

Tagy AŽD Praha ETCS Správa železnic
114 komentářů