Monopol AŽD Praha v instalaci ETCS na českou železnici trvá, do dvou soutěží se nikdo jiný nepřihlásil
Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽ Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha
Cena za zabezpečení jednoho kilometru trati již přesáhla 8 milionů korun.
Nevím teda jak chytré tohle zabezpečení tratě je, ale snad v žádné jiné evropské zemi se mi nestalo že bych čekal na závorách už 5 minut před odjezdem vlaku ze stanice. Stává se to denně ve stanici Suchdol n.O., kde stojí 816 a 5 minut před odjezdem už jsou závory dole. Myslím že takových míst je u nás spousta. Třeba v Holandsku se sklápějí závory až když se vlak rozjíždí a nestojí tam na přejezdech kolony.
To závisí na umiestnení priecestia a tomu, ako moc sa v danom štáte verí, že to automobilisti a chodci stihnú „včas“. Ja skôr viem o fúre krajín naokolo, kde je zavreté priecestie vždy podmienkou pre rozsvietenie voľnoznaku bez ohľadu na polohu vlaku, ergo sa často čaká ešte dlhšie…
Měli bychom si vážit takových top českých firem jako je AŽD, které jsou schopny vyvážet i do zahraničí české technologie – takových moc není… fandím jim… a jestli je tady vyhlášen tendr na tak rozsáhlou zakázku jak je uvedeno, tak bude pro AŽD dost důležitá a je nefér od autora článku stavět ji do tak negativního světla..
Kluci, když dostanete pokyn psát chválu na ažd, dělejte to alespon doma a ne z firemní sítě. já vaše IP adresy vidím a je jistě čistě náhoda, že uživatel Ivan má prakticky stejnou. Dobrý trolling není volba Miss Švestková dráha:-)
To, že mám sympatie k české firmě, neznamená, že v ní pracuji… takže pro vás ještě jednou – nepracuji v AŽD
Jasně, je to náhoda, že z IP adres, které se liší pouze posledním číslem, přijdou téměř tři stejné komenty.
Nooo… jestli Vaše články mají stejné základy, jako Vaše nepravdivé tvrzení, že já píšu z firemní IP adresy AŽD, tak to je tedy síla… ale asi se to tak teď dělá
Já bych jim fandil, kdyby odpovídala kvalita. To, bohužel.
Top ceska firma prisata na stat, ktera by bez monopolniho postaveni neprezila ani do svestek.
Tím monopolem se tu krmíte furt dokola, ale AŽD neni jediná firma, která se zabývá zabezpečovací technikou. Je tu třeba SignalMont, Monzas, AK signál a ještě nedávno ( než ho koupila AŽD 🙂 ) tu byl Starmon. Proč si nekonkurují je věc jiná.
Proč mám pocit, že pan Sůra tu chce zahraniční firmy, které u nás nebudou platit daně? Že by AŽD nepřispívalo na jeho web?
Sůra tu chce tržní prostředí v oblasti železničního zabezpečení. Nejsem zoufalec, který píše texty podle toho, kdo si zaplatí reklamu. Tento web bez problémů uživí tzv. programatická reklama.
Nechtěl jsem se pana redaktora dotknout. Já jen že mu jiné monopoly nevadí, které na jeho web přispívají 😉 hmm
Které máte na mysli?
Tak zveřejněte seznam svých sponzorů, myslím, že by to všechny zajímalo
Všechny určitě ne, mně je to třeba jedno.
Nemáme sponzory, máme inzerenty a obchodní partnery. Co tam máte dál?
Tak budeme jmenovat inzerenty:
Ale tady nejde o zahraniční firmy, ale konkurenci a odpovídající porovnatelné ceny pro zadavatele. K čemu je vám výnos zdaní, když pak přeplácíte zbytečně na výdajích.
V železniční zabezpečovací technice žádná konkurence není a na tak malém trhu jako je ČR nikdy nebude. Jediné k čemu pravděbodobně dojde je že AŽD bude koupena velkým globálním hráčem, který zde opět bude plně monopolní akorát už to nebude česká firma. Bude-li to Siemens, plně ovládne trh a do zakázek nikoho nepustí. Proč myslíte, že AŽD nevyhrává zakázky v západně Evropě? Protože je to transparetní a čistá soutěž? Spíš proto že těch pár firem na světě, které ovládají celý trh prostě konkurenci nedovolí a to všemy prostředky.
> Jediné k čemu pravděbodobně dojde je že AŽD bude koupena velkým globálním hráčem,
AŽD je s.r.o. někdy od začátku 90. let. A „koupení velkým hráčem“ mu mnozí předpovídají už od samého začátku 🙂
Aha já jsem to teda předtím nějak nevnímal a spíš mi díky expanzi na východ přišlo, že AŽD svoji pozici dost upevnilo. Až někdy na přelomu roku jsem slyšel vyjádření pana generálního, který tak nějal naznačil stupňující se tlak na prodej firmy. Dost mě to překvapilo, ale jak píšete třeba je to každoroční dramatické téma, jen jsem ho nějak vypustil…
Jak není konkurence? U nás není konkurence. Ale jinak je výrobců stavědel, zabezpečovací techniky a RBC celá hromada. Třeba v Německu provozují zabezpečovačky od Hitachi, Thalesu, Alstomu a já nevím koho ještě (vynechám-li domácí Siemens), takže tam se rozhodně uspět dá, nicméně nároky budou jistě vysoké. Bohužel sleduji spíše netransparentní zakázky u nás. Třeba dodávka vlakového zabezpečovače pro linku B metra bez výběrového řízení a poněkud fluidními parametry byl majstrštyk vedení. Obnova staničních zabzař na lince C (samozřejmě AŽD) před soutěží na CBTC je také poněkud podivná. To že se na dráze tak nějak automaticky osazují autobloky a jiná technika… Číst vice »
Ten pocit máte naprosto přirozený. Celý web ZDopravy je v podstatě jen uměle vytvořený a tendenčně podporovaný antiAŽD plátek, za kterým stojí firmy, kterým se nikdy nic takového, jako je kvalitní a bezpečné ZZ nepodaří vyvinout a vyrobit, ale chtěli vždycky hlavně urvat nějaký ten milion. Naštěstí pro SŽ se jim to nikdy nepodařilo, protože by to skončilo tím, že by SŽ zbyly jen oči pro pláč. Pan Sůra je člověk, který nikdy nic nedokázal a jediné, co mu jde skvěle, je pošpiňovat dobrou a opravdu technicky světově uznávanou práci českých machrů. A to nemluvím jen o AŽD. Bohužel i… Číst vice »
Pokračujte, tohle je fakt dobrý:-)
Pokud někdo umí nabídnout nižší cenu, tak ať se přece přihlásí 🙂 a pokud nejsou jiní uchazeči, tak to vyhraje AŽD
Přesně. Plnou hubu toho, jak je to drahé, má kde-kdo. Ale aby teda šel se svou kůží na trh a řekl „já to dodám za půlku“, tak toho se nedočkáme.
Uvidíme, jak dopadne soutěž na ETCS Kralupy – st. hranice. To je konečně otevřená zakázka, tak by se mohlo ukázat, pokud to vyhraje někdo jiný než AŽD, jak to s těmi cenami od AŽD je.
Jo,jo. Zatím SŽ slibuje prodloužení jízdní doby do Děčína o 20-30 min, Roudnice – Ústí NAD za osobní vlaky.
Nedávno byla sláva v Vimperku 120 let tratě a měli starou drezínu na ruční pohon – kolik bude stát krabička na ETCS pro toto vozítko, aby mohla jezdit po koleji v rámci stanice ? Hmmm
Jeden se musí rozmyslet jestli chce železnici nebo skanzen.
130 let
Po stanici se jezdí jako posun a to ETCS neřeší.
Něco sem dám k těm cenám: a) ETCS Kralupy n.Vlt. – Praha – Kolín/112 km/307 210 137 Kč/2 742 947 Kč/1 km b) ETCS Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav/204 km/670 922 031 Kč/3 288 833 Kč/1 km c) ETCS Česká Třebová – Přerov/108 km/402 165 391 Kč/3 723 753 Kč/1 km d) ETCS Praha – Votice/54 km/221 510 820 Kč/4 102 052 Kč/1 km e) ETCS Břeclav – Kolín/270 km/1 273 878 000 Kč/4 718 066 Kč/1 km f) ETCS Beroun – Plzeň-Cheb(*)/64 km/471 189 630 Kč/7 362 338 Kč/1 km (*) – cena včetně komplet nového SZZ Cheb (= pokud si… Číst vice »
A helemese – takže ty neustále oštívané ceny jsou nakonec na cca polovině normativu.
Když ale ono je to slovo „předražené“ tak populární a tak hezky se na něm demonstruje, že dotyčný umí vyslovit „ř“ a „r“, takže není úplnej tydýt…
Projekty čistého ETCS na modernizované trati celkem sedí na tyto normové ceny (i aktualizace 2021 je zhruba stejná), ale obvykle se najde nějaký nemodernizovaný úsek nebo typologicky něco jako levobřežka, kde se bude dělat úplně celé zab. zař. a další technologie, takže pak už lítají miliardy, takže tady je normová cena úplně mimo….jako konkurence je tu potřeba.
Slyšel jste někdy o „economy of scale“? Jakákoli stavba na 25 km nemůže stát na km stejně jako stavba na řekněme 250 km.
Takhle bez hlubší znalosti problematiky mi to přijde jako velmi dobrý šolich.
Pár instalaci jsem viděl, ale nic z toho mi nepřipadalo pozlacené.
Nikdo, ale opravdu nikdo vám nebrání se do příštího výběrka přihlásit také a nabídnout to třeba za 1 milion / km.
Ještě tak znát ceny licencí za SW a vědět, jestli je to vč. podpory 24/7 od dodavatele, jestli to licencuje za kus nebo za kilometr koleje… protože tenhle SW student po večerech nespíchne. A když ano, tak si to nechá pořádně zaplatit.
Ano, na tom „bez hlubší znalosti problematiky“ bychom se shodnout dokázali… 😉
„Instalace systému ETCS přispívá ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu.“ Zajímala by mě nějaká statistika potřebnosti téhle legrace. Imo jeden dobře vybraný úsek dálnice zachrání víc lidí, než celé ETCS.
S tou dalnici mate patrne pravdu, ale asi to neznamena, ze by mel stat rezignovat na bezpecnost na zeleznici, ne?
Za x desítek mega na lokomotivu? Nemohla by data o poloze s rychlostí posílat appka z mobilu za násobně méně?
Nabídněte…
Komu to má posílat? A jak zabrání srážce s jiným vlakem, kde také appka posílá data o rychlosti?
Pokud fíra usne, tak se nadosmrti nedozví, že appka v jeho mobilu o té srážce s určitostí věděla.
Uhlí mobil nenosí, aby ve vagoně skočilo po záchranné brzdě…
A pak ta appk apošle akorát rychlost v okamžiku srážky ?
Pošle notifikaci „sorry, something got wrong“.
Taááákže: Appka to musí číst z té správné lokomotivy. Nesmí to číst z žádné jiné lokomotivy a nesmí to číst appka v nesprávném mobilu. Dále ta appka v mobilu musí být schopná přijímat povely a předávat je lokomotivě. Té jedné jediné a žádné jiné. (pro začátek programujeme bez postrku) To celé bez prodlení delšího než, řekněme 40 metrů jízdy (1000 ms při 160 km/h). Měřil jste si někdy ping z vlaku „na zem“? Těch 1000 ms to přeleze raz-dva a bylo to v rámci sítě operátora. Pro skladování a párování šifrovacích klíčů budete potřebovat nějaké řízení přístupů, aby si šifrovací… Číst vice »
Pokračování: Anténka v tom mobilu uvnitř ocelové lokomotivy na tom bude o dost hůř s příjmem signálu, takže bych ty antény raději viděl na střeše lokomotivy.
A v tuhle chvíli můžu ty antény napojit přímo na řídící systém lokmotivy a ten doplnit o příslušné funkce. A na bezpečnostní díru v podobě něčího (a možná rootnutého) mobilu se hlasitě vychrchlat a zbavit se tak potenciálního útočníka uprostřed na cestě signálu od řízení provozu do řízení lokomotivy.
Ale jinak si můžete přes mobil připojit třeba bankomat, bude u něj sedět technik s mobilem… a to nejde o život.
Když ono to ETCS ani zdaleka není jen posílání „dat o poloze s rychlostí“. Ještě Ti tam chybí poslat na ten mobil nazpátek informace o tom, kam až smí dojet, vyhodnotit, kolik z toho ještě zbývá, spočítat, jak rychle se může pohybovat, a v případě nutnost zabrzdit.
Největší tragédie je pak ta, že oč méně o tom různí Davidové vědí, o to zásadnější soudy vynášejí…
Že vyrušuju, jak si „v Evropě“ vedou ty optimalizované brzdné křivky…?
První ze dvou ČR je pokud vím schválenej.
…CR, tedy Change Requestů
U nových lokomotiv jako Vectronů nebo Traxxů to je zanedbatelný rozdíl oproti bez ETCS. Problém je u starých lokomotiv a jednotek které nikdy neměly ani přípravu na nějaké ETCS, kde se musí vytvořit technické řešení, nejde to tam prostě plácnout, protože ETCS potřebuje trochu hlubší integraci, technicky by mělo zvládnout vše co dokáže strojvedoucí pomocí ovládacích prvků. Také zde hraje roli množství strojů, čím více kusů série, tím nižší cena na kus.
Tak ono lze spočítat i celkové náklady na dopravní nehody na železnici, kterým v průměru do roka dochází a které by ETCS eliminovalo. A celkovými náklady myslím i ty nepřímé, tedy ztráta ekonomicky aktivního občana způsobená úmrtím, celkové ztráty způsobené zpožděním, atd. Kdyby třeba ETCS umělo stahovačky, jsem si jist že by si na sebe vydělalo během několika let.
Tak stahovačky by to umělo, ale jsme v CZ…
Ono by umělo, ale to by se to nesmělo ohýbat na český způsob.
Ztráty jsou i na klientele v důvěře v železnici. Nejsou to auta, kde lidi riziko ignorují, pověst je u veřejné dopravy důležitá.
Kdyby se u auta riziko ignorovalo, tak v nich nejsou bezpečnostní pásy, natož povinnost je používat, nějaké denní svícení by už tuplem nikdo neřešil a lidi od crash testů by šli prodávat chleba, ztratili by práci.
Jo a předky aut by mohly mít na ozdobu zubovou lištu ze sekačky, nejen rohy z býka.
Ten práh je ale jinde, když někde jednou za pět let spadne letadlo nebo nabourá vlak, je to hned tragédie co zaplní titulní strany novin, to že mnohem větší počet lidí umře za rok v autech trápí lidi spíš okrajově. Spousta lidí i zde v diskuzi staví rychlost nad bezpečnost a kruhový objezd či přechod pro chodce je pro ně sprosté slovo.
Kruhový objezd je hlavně nesmysl, resp. vulgarismus, správný termín je „okružní křižovatka“ (viz příslušné Technické podmínky Ministerstva dopravy České republiky).
Ale jděte, Šmudlo…
Zák. 361/2000 Sb
§ 22
Jízda křižovatkou
….
(5) Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
To je pravda, ale vnímání je jinde. Kolik desetiletí to trvalo, než lid mentálně přijal nutnost se poutat a dodnes jsou tydýti „kterým nikdo nebude nařizovat“.
Přes všechni ty fičury v autech v autě ročně na světe zemře přes milion lidí, stovky jen u nás, násobky pak mají těká zranění a následky a nezdá se, že by do toho populace sedala se strachem. Za to se někteří klepou při vyslovení 737Max což byl megaprůser a přitom je Boeing vlastně žabař proti silniční dopravě. A tamhle srážka vlaků u Perninku, děsivé…
No ale to nevyrieši situáciu, kedy každá sebamenšia nehoda je vnímaná ako tragédia (s náležitým dopadom na stratu dôvery), kdežto zomierať za volantom je vnímané ako normálne (a skoro nikto kvôli tomu meniť zvyky nebude).
Jízda na bicyklu po lese je taky dost riskatní a není to kvůli automobilům, stejně tak lyžovačka na sjezdovce, z toho je taky dolámaných hnátů…
Lenže bicykel je na dopravnom trhu okrajová záležitosť a lyže v podmienkach ČR vôbec.
Do první řetězové nehody…
Krásná fotka! Jak to asi bylo v účetnictví?
„Kladívko manažerské poklepávací 3 ks po 1999 Kč za kus, celkem 5997 Kč.
Kladívko manažerské záložní 4 ks po 2999 Kč za kus, celkem 11996 Kč.
Kladívka manažerská (7 ks) úhrnem 17993 Kč.“
Ťuk, ťuk, ťuk!
Ta kolejnička bájvoko čtvrt mega?
A na každou další zakázku (salámově rozdělený kousek) samozřejmě nová sada kladívek. Jde přece o úplně nezávislou akci s úplně nezávislým poklepáním, žejo.
/s
Takových kladívek jsem nedávno viděl v pracovně ministra dopravy celou vitrínu.
Tak zas si říkám furt lepší hafo kladívek a rozjeté stavby než ten cimbál Bárta z VV , co vše zastavil..
Kolik stojí koncovka RJ45 od AŽD?
https://www.mironet.cz/datacom-konektor-rj45-cat6-10ks-drat-stp-8p8c+dp301447/
Odhaduju, že dneska jedna tak 2 kila. Pamatuji, jak jsem viděl od nich fakturu, kde datová zásuvka na zeď, která tehdy stála 80 Kč (maloobchodní cena) byla za 800.
A ještě k tomu to má ten Mironet drahé. Já je kupuju za cca 4,- bez DPH za kus (balení je 100ks). Takže AŽD tak za … 100,- ?
Ano, tento druh obchodů má tyto drobnosti notoricky předražené (u zeleného skřeta je to ještě dražší).
Navíc moloch opravdu nenakupuje za MOC.
Mají tam i levnější, tohle má stíněný i konektor.
Najdete 100 ks balení za necelé tři stovky, ale obávám se, že to jsou přesně ty, kterým se ulomí zobáček při třetím vytažení.
Nerozporuji drahé ceny na české železnici, ale dodat mi na kritickou infrastrukturu kabel s tímto konektorem, tak vás vyrazím. Kvalitní průmyslové RJ45 stojí vyšší stokoruny
Já nepsal že bych je tam dodal. Jen za kolik kupuji ty z odkazu. Ale teda ještě jsem asi neviděl ty „kvalitní průmyslové“ za vyšší stokoruny, nejdražší jsem viděl asi za 180,-
Zkuste si vyhledat třeba IE-PS-RJ45-FH-BK
Za kvalitní považuji třeba 6GK1901-1BB12-2AA0. Ten stojí více než 500 Kč za kus.
A ještě kvalitnější nejsou RJ45, ale M12…
Mezi M12 a RJ45 je rozdíl v krytí. Pokud mám zařízení s IP20 tak nebude mít M12 (kromě PSS4000)
Samotná koncovka je -gh-, ještě k ní potřebuješ chlapa, co ji umí správně nalisovat na kabel, aby se nestalo, že za ni za rok vezmeš a ztratí kontakt…
Materiál a montáž uvažuju zvlášť.
Kolik stojí instalace ETCS (v průměru na kolometr) v zahraničí, nevíte někdo?
Příklady jsou složitější, ale… Švýcarsko ETCS L1 3000 km za 125 megaEuro (3 miliardy Kč cca) včetně výměny staničních a traťových zabzař. Zhruba milion Kč na kilometr (traťový, ne kolejí).
Norsko ETCS L2 4 200 km a 375 stanic za 800 megaEur 19 milirad Kč). 4,5 milionu na km, zahrnuje i kompletní náhradu úplně VŠECH zabzař v síti na jednotné digitální a výměnu VŠECH komponent na digitální (přestavníky, přejezdy atp.).
Zkracene – jsme nekolikrat drazsi nez drahe vyspele trhy v Evrope
Kdyby se nesoutěžilo 20 km, ale 4200 km, tak by ta jednotková cena byla taky jiná.
Není právě u té náhrady VŠECH zabzař za ETCS zakopán pes? Že by bylo jednodušší vše vyházet a nainstalovat jen ETCS než se to pokusit nějak implementovat mezi stávající zabzař a řešit pak různé komplikace vyplývající ze současného provozu vlaků s/bez ETCS?
Samozřejmě že je, ale zase je jistota, že to dostane AŽD protože nikdo jiný se nebude pokoušet se na systémy AŽD napojovat.
ETCS je vlakový zabezpečovač, nikoli stavědlo! Pokud vše ostatní vyházíte, nemáte jak stavět cesty, tedy přestavovat výhybky, návěstidla, kontrolovat obsazenost kolejových ůseků, atd.
Není to stavědlo, ale jak je vidět na uvedených příkladech, i s novými stavědly to vyjde leckde levněji, než u nás „jen“ naroubovat RBC na ESU a osadit kolejiště balízami.
Jenže potřebuje informace ze zabezpečovacích zařízení (staniční, traťová, přejezdová). A když je dotyčná ZZ neumí poskytnout, tak se musí nahradit nebo složitě upravit.
A jaká všechna zabzař se „nahrazují za ETCS“…?
Aneb nejsme tak bohatý stát jako Švýcarsko, ale naše SŽ je bohatší než SBB, když si může dovolit platit takovéto ceny. A to nejen za ETCS.
Porovnávat L1 (povětšinou nejspíš LS) a L2 je jako porovnávat jablka a hrušky.
Anebo porovnávat jednokolejku (Lichkov) s dvojkolejkami (PU-HK, Praha-Lysá)…
A o kolikakolejné tratě a jak velké stanice jde? A kolik je tam přejezdů?
Jednokolejné, dvoukolejné, uzel typu Oslo, to Norsko je například úplně celá kolejová síť. Na severu asi moc přejezdů nebude, za to tam budou specifické polární popdmínky, na jihu jich je hodně (ale čísla nevím). Předpokládám, že to měřítko je jeden z hlavních důvodů tak zajímavé ceny a to že se to s ničím nepáruje, prostě vše nové bez ohledu jestli tam byla elektromechanika, reléovka, nebo elektronické stavědlo.
Fujtajbl, dejte to pryč!
Zabezpečení trati je fujtajbl?
V tom případě jeďte na Balkán.
Zabezpečení trati není fujtajbl. Ovšem těžce fujtajbl je instalace ETCS na český způsob. Zejména výběrová řízení s podmínkami, které předem odradí všechny konkurenční dodavatele. Tohle by prostě měl antimonopolní úřad zrušit a nařídit zadavateli změnu podmínek, aby byly zajímavé pro více dodavatelů.
Jenže na to zadat celou ČR jako jednu zakázku jaksi nejsou peníze.
No nevím. Existují i věci jako rámcové smlouvy, navíc je to projekt přímo pod vládní taktovkou s daným jízdním řádem, takže celkem předvídatelná věc.
Podmí.ky nejsou diskriminační, ani nemůžou. Ale český trh je malý, resp. soutěžené stavby jsou malé pro velké hráče.
Jsou to účelové podmínky, dal by se soutěžit větší balík.
Úžasné…
Konkurence je prospesna. Ceny AZD jsou velmi špatne sepsané ve výkazu výměr. RJ45 muže stat majlant zato zadlazdeni zamkovkou měli v cenách předrevolučních. Takže užitečné je sledovat srovnatelné projekty v jiných lokacích. Je možné že AŽD je předražené na některých projektech. Jisté ale je, že němci kupříkladu jsou hrdí na to, že na jejich trh nepustí cizí. Tady se volá otevřeně po odevzdání české kotliny do Německých rukou. A aby byla z ČR jen montovna. Takže bych byl opatrný s tím co chceme a jak to chceme.
Ale to není myšleno tak aby se naše AŽD zlikvidovalo. Jenom ať jsou tu ještě jeden-dva hráči (radši dva), aby se trochu drželi při zemi. Tedy pokud by si i tak neudělali (tajnou) dohodu, že jednou vyhraje první, jednou druhý a jednou třetí a budou +/- furt stejně drazí…
U Škodovky se taky objevovaly stejné nazory.A jak pod VW vyrostla.
„němci kupříkladu jsou hrdí na to, že na jejich trh nepustí cizí.“
A proto je Německo pro českou Škodu (auto) největším světovým trhem a to dlouhodobě. Nedávno dokonce DB koupily vlaky od Španělů. Jaképak tam asi mají mobily?