Obří tendr na ETCS může pokračovat, úřad zamítl stížnosti AŽD. Marginálie, vysvětluje rozhodnutí

Stanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&TintěraStanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&Tintěra

Poprvé se do soutěže přihlásila i zahraniční konkurence.

Správa železnic může pokračovat s dosud největší zakázkou na instalaci evropského zabezpečovače ETCS na české železnici. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl návrh dosud jediného dodavatele ETCS pro Správu železnic, společnosti AŽD Praha proti průběhu celého zadávacího řízení. Rozhodnutí je již pravomocné, předseda ÚOHS Petr Mlsna zamítl i rozklad. Zakázka se týká instalace ETCS na takzvanou levobřežku, tedy trať z Kralup nad Vltavou až na státní hranici s Německem. Její odhadovaná hodnota je přes 11,8 miliardy korun.

Rozhodnutí je na stránkách úřadu. AŽD Praha oddálila možný vstup konkurence v oboru instalace ETCS na tuzemskou železnici o několik měsíců. Řizení u ÚOHS trvalo od loňského července, soutěž běží od loňského března. Je současně jasné, že výhradní provoz pod ETCS na hlavní koridorové trati nebude i kvůli těmto průtahům zaveden od 1. ledna 2025 jako na jiných tratích sítě TEN-T, ale později.

V byznysu instalací ETCS v Česku  jde o průlomovou zakázku. Dosud Správa železnic postupovala metodou rozdrobení zakázek na pokrytí ETCS do menších soutěží, což nebyl dostatečně velký objem pro zahraniční dodavatele. Sjednocení je mělo přilákat a zvýšit konkurenci. To se stalo: žádost o účast kromě AŽD Praha podaly ještě Alstom a Siemens.

Konec monopolu na ETCS. Největší zakázka na železnici přilákala poprvé i zahraniční obry

AŽD Praha podala v první fázi soutěže námitky proti vyřízení žádosti o vysvětlení dokumentace. Jejich vyřízení přišlo firmě nedostatečné, proto se obrátila na antimonopolní úřad. Úřad se zastal Správy železnic, že postupovala v souladu se zákonem. Správa železnic označila dotazy za marginální, což potvrdil i ÚOHS.

Hra o čas

Řada dotazů v první fázi soutěže, kdy se řešila kvalifikace, směřovala do detailů, například počty závor s kloubovými břevny. „Navrhovatel nepotřebuje nic vysvětlit, nýbrž požaduje detailní informace ohledně počtu železničních přejezdů zajištěných závorami s kloubem a u těchto zajištěných přejezdů chce znát přesnou specifikaci požadavků na kloubová břevna,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Mlsna v rozhodnutí. Řada dotazů působí, že AŽD hraje hlavně o čas. ÚOHS konstatoval, že se ptá na věci, které musí firma sama znát z jiných zakázek pro Správu železnic. „Jsme stále přesvědčeni, že celá tato soutěž, tak jak probíhá, je připravena pro zahraničního uchazeče či spíše zahraniční konsorcium,“ uvedl v únoru mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

Antimonopolní úřad aktuálně řeší i na návrh Alstomu na další zakázku na ETCS týkající se instalace na trati z Českých Velenic do Českých Budějovic a dál na rakouské hranice.

Další velká zakázka na ETCS je u antimonopolního úřadu. Podle Alstomu nemají všichni stejné možnosti

Tagy AŽD Praha ETCS Správa železnic Trať 090 ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
58 komentářů