Modernizace trati z Brna do Adamova vyjde o 412 milionů korun dráž, nickolejný provoz začne v prosinci
InterPanter Českých drah na trati mezi Adamovem a Brnem. Foto: České dráhy
Z Brna do Blanska nepojedou od prosince rok žádné vlaky.
Nejhorší na tom není ta výluka jako taková, ale souběžné silniční uzavírky. Rozkopaný Šebrov (odhad do 11/21, ale nevěřím tomu, že se to stihne), semafor kvůli plynu mezi Blanskem a Šebrovem (opět do 11/21, ale stihne se?), v Blansku kruháč u Penny a stavba přemostění (takže jak ty autobusy pojedou na Svitavskou, jak je napsáno ve výlukovém JŘ?). Do Brna bude z Blanska dojet snad na dýl, než do Prahy, kam ty vlaky pojedou…
Tož dobré to je, někdo by to měl poslat Havlíčkovi pro inspiraci. Obratem by mohl otevřít tisíce kilometrů nicproudých dálnic a pochlubit se obřími budovatelskými úspěchy #budelíp
A jak má jezdit R Svitava? Blansko-Praha?
s přípojem dvou autobusů – jeden Hl.n. a druhý KrPole
(tak jsem to pochopil)
Len doplním, že dve autobusy v zmysle dvoch liniek, nie dvoch kusov vozidiel.
Ti lidi se krásně naučí jezdit autem na nové D1.
Z Blanska do Brna? Po D1? Určitě ano.
A jinak po 25 létech provzu by se opotřebené věci vyměnit:
a) měly
b) něměly, stačí pomalá jízda
Na druhou stranu přijde vám v pořádku, že se postaví něco, co za 25 let potřebuje kompletní přestavbu spojenou s roční výlukou? To za dalších 25 let máme očekávat znovu? To už by snad vážně stálo za to postavit ten tunel (resp. nejspíš soustavu tunelů https://mapy.cz/s/fujoluvujo) s přínosem pro dálkovou i nákladní dopravu. Pravda, asi by to trochu zhoršilo přinosy VRTky.
Rekonstrukce trati za reáĺného socialismu se táhla jako smrad a poslední úsek za Blanskem byl odfláknut, úpravou prošla jen jedna kolej. Takže ne znovu, ale teprve až teď. Navíc se nedá moc měnit stopa trati, vystřílené ve skalnatém údolí. Bude koridor s rychlostí 100.
B1. stačí pomalá jazsa až kým sa niečo nevykotí
A ta už pak tak krásná nebude…
Rok výluka na páteřní trati. Pro 10 km.
A teď si představte, že v Prostředním Žlebu to byl jen 3 metry dlouhý mostek! Vždyť to mohli přeskočit!
A tady je to taky několik tunelů, kde je potřeba opravit hydroizolaci. Což ovšem experti vědí, že lze dělat za provozu a s trolejí pod napětím, vedle toho vrtat do skály ocelovou tyčí, uvnitř dutou, pro průtok chladící vody.
A jinak teda měříte špatně. Je to dvojnásobek než píšete.
Ty protihlukovky mne taky sejří. Vzhledem k rychlosti jízdy vlaku se daly použít jiné prostředky na útlum hluku, ale né… SŽ za toto už nakopat do zadku, fakt.
Hmm…
Nešlo by tu stěnu vyklenout dovnitř tak, aby zakrývala jen podvozek?
Zkouší se v Praze v Prokopáku. Nevím s jakým úspěchem.
Zkouší (resp. mělo se zkoušet, jestli se realizovalo, nevím) i u Tetčic. Jestli to tam nezarazila místní Voda.
to sa obráťte na dementkraciu v €Ú
V rámci stavby by měl být poprvé v ČR použit na některých úsecích systém upevnění kolejnic Vossloh SKL30 HH – viz link níže:
https://www.vossloh.com/en/products-and-solutions/product-finder/product_11023.php
Zatím je ve světě použit pouze v SAE a Severní Americe – tuším.
V čem je to v porovnání se současně používaným systémem lepší?
Je to dělaný na hmotnost až 35 tun na nápravu, teploty – 60 a + 50 stupni Celsia, které to umí tady asi (zatím) úplně nemáme, ale mělo by to být celkově robustnější a o něco více odolné proti stávajícímu upevnění Vossloh SKL14 – lépe to má odolávat silovému působení mezi kolejnicí a pražcem a předpokládám a asi i údržba bude probíhat v nějakých delších cyklech – nižší cena. A samozřejmě méně výluk (doufám)….
Nějak nevidím rozdíl mezi traťovou výlukou a nickolejným provozem. Existuje k tomu nějaká definice?
To vidím jako právnický termín.
Výluka je prostě vyluka, zato nickolejný provoz je stále nějaký provoz.
Provoz po 0 kolejích 😀
Nickolejný provoz je kravina. Bezkolejný provoz je česky, úplná traťová výluka je správně.
Nickolejný provoz kravina není … terminus technikus pro výlukovou situaci, kdy provoz osobní dopravy je zajišťován náhradní autobusovou dopravou … provoz není zajišťován kolejích, ale jinak …
V noci je mezi Českou Třebovou a Chocní „provozován“ nickolejný provoz, přestože obě traťové koleje nebo jedna traťová kolej jsou sjízdné, ale provádí se činnosti při nichž je zasahováno do průjezdného průřezu nebo je nutné vypnutí TV nad kolejemi ….
Jak píšu výš.
Česky by to bylo BEZkolejný. To „nic“ je uboze špatný překlad z germánštiny.
Jinak je to úplná traťová výluka. Nebo nákladní provoz má taky NAD?
Snad se někdy dočkáme toho, že vlaky z Brna do Prahy budou jezdit zase normálně jako předtím, bez toho aby byla co půl roku nějaká roční výluka. Součásné řešení přes HB je otřesné, ty 3 hodiny času ztratit na každou cestu na 200 km :-D.
Problém je hlavně ten, že se na Havlíčkobrodskou štreku převedl provoz za situace, kdy je z celkového upgradu hotovo na 49 % délky trati…kdyby to bylo 75-90 %, tak by to zase celé bylo o něčem jiném. Jenže holt SŽ chce ten upgrade dokončit ve skvělém termínu „po roce 2030“ a holt asi dalších 10 let už by ten Adamov nepočkal:-))
Jak se to vezme. Po roce 2040 by naopak rozhodně počkal…
Je to víc. Včera jsem to jel a prodloužili jsme si to ještě přes Nymburk. Takže čas 3 hodiny 18 minut.
Cca 3:18 je celkem často i bez Nymburka… Naposled v neděli s Flixem zpoždění díky odstraňování uzávěry před Mirošovicema, ale na Roztylech za cca 2:20. Neber to….
Zas je tam hezká krajina:-)
To jistě… Jenže kochat se dá občas a hlavně když je člověk tak trochu v uvolněném režimu, ne když se neustále honí mezi prací, potřebami famílie a někdy i těmi svými, čímž je myšleno spíše chození za felčary, než za ženskými. Takže SŽ(DC) je v tomto stejná banda jako ŘSD. Pustili se do údolí Svitavy, aniž dořešili alternativu přes HavlBrod, tak jako 8 let pekla na D1 spustili bez existence D35. Člověk již ani nenadává, jen mu je smutno.
A co byste chtěl řešit přes HB. Před 40 lety byla mezi Krpolem do Pohledských Dvořáků jednotná traťová 100 …
Dneska od 100 do 160 … víc to asi nepůjde. Z Čáslavi do HB s tím nic neuděláte, zejména z Čáslav do Světlé …. Jedině postavit trať částečně v nové stopě ….
No to budou no…přes Havl. Brod…
Tam to rychlíkem bude 2:25 i při 160 km/h kvůli množství navazujících tratí (Kutná Hora, Čáslav, Světlá n. S, Žďár n. S., Tišnov).
Ale zároveň Ampz, Bmz241/245 a Bdmpee…
Současné řešení odpovídalo stavu, kdy byla provedena drátizace úseku z Brna do Jihlavy a především dálkové R vlaky – o nákladech ani nemluvě byly z tehdejší trati 26 převedeny na tratě 25 / 23. Po 26 jezdily R Brno – Liberec, R Praha – Budapešť (273 / 272 Amicus), R Praha – Bratislava – Zvolen – Košice (653 / 652 Horenronec), Praha – Brno 609/679 – 678, Praha – Nové Zámky (-Štúrovo) 675/674. Ta čísla se mohla měnit …. Na 26 / 260 se vrátily po drátizaci ČT – BO …. Cesta přes HB prodlužuje cestovní dobu o cca 30… Číst vice »
S vaší argumentací VRT nepotřebujeme. 🙂
Jo, doba je uspěchaná, ale čas je prostě náklad na cestu pro někoho v podstatě nejcennější. Den má jen 24 hodin.
Tak aká náhrada??? 50 autobusov na D1?
A co z Brna směrem na Kyjov? Tam se kdy konečně začne něco dělat?
Dyť z Brna až po Nesovice jsou nové TK, kompletně reko jsou stanice Nesovice a Šlapanice, nové koleje jsou i přes Slatinu a částečně přes Blažovice (chybí jen zhlaví směr Šlapanice). Ze Slatiny do Šlapanic je nově autoblok,nová zastávka ve Šlapanicích. Traťová rychlost se zvedla z dřívější 80 km/h na 100 km/h, v úseku Slatina – Blažovice dokonce 115 km/h. Myslím, že se tam udělalo v posledních pár letech hodně, byť ještě chybí třeba žst Slavkov a Bučovice, které jsou původní i s mechanickými návěstidly…..
… a třeba to ještě takhle zadrátovat…
Přesně u Sp. je to i poznat.
To nejpodstatnější se udělalo na úseku Brno-Blažovice, ale jenom proto, že je tato část společná s tratí 300. Blažovice-Kyjov je zanedbatelné zlepšení. A na zbytek 340 se kašle přinejmenším od začátku století.
Podle předběžného plánu výluk to zatím vypadá na rok 2023
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/133904301/V%C3%BDsledek+p%C5%99edb%C4%9B%C5%BEn%C3%A9+konzultace+pl%C3%A1nu+DOK+2023/c5745ed4-8963-44a7-9773-b4c1cb282dbf
Mělo to být hotové už dávno, přitom se s tím ještě ani nezačalo. Ale chápu, že tato trať očividně nikoho nezajímá. Vždyť ten úsek Brno-Blažovice se předělává jenom kvůli tomu, že je společný pro trať 300.
Oni už skončili: https://mapy.cz/s/hufemerula
D1 Stojí jeďte a námi , vaše ČD 😉
Jenže kolem Brna stojí vše. Nic není dodělané a to co bylo, tak je rozvrtané. To je asi tak, kdybyste z nějaké Lhoty udělal město, tak vám ty uličky kolem návsi nebudou kspacitně stačit a ta lokálka za vsí taky ne i když bude mít 2 koleje.
No ono okolo uměle vytvořeného osídlení jménem Barrandov to taky není vždy úplně ideální.
Hlavně když potřebujete být někde úplně jinde…(v kanceláři, v posluchárně…)
A jaký mají vztah ČD k tématu?
Už se fakt těším na to, kdy v té době přijde bouřka a zablokuje trať přes Vysočinu. Co potom? Autobusem do Blanska a teprve pak vlakem? No asi. Nebo zásadním způsobem urychlit práci.
Zpoždění přes Vysočinu už občas jsou. Myslím ty větší. Malá zpoždění téměř pořád.
To zdaleka není jenom o vysočině. Večerní spoje objíždějí Cerhenice a jedou z Kolína přes Nymburk a zpět na Poříčany. Jenom tohle přidává na už tak úděsné JF dalších 20 minut.
Aha, takže není náhoda, že minulý čtvrtek jsem večerním RegioJetem jel oklikou přes Nymburk? Nebo RegioJet jezdí přes Nymburk vždy? Jinak 1.8. jsem se vracel z Prahy do Brna a railjet přijel do Brna přesně na čas.
O den dřív kupodivu přijel na čas taky. Cesta tam 10 min zpoždění.
Náhoda to není, na 010 se dělají noční výluky, proto se to musí objíždět přes Veliký Oser.
Přes Velký Osek jsme jeli i dnes v deset dopo do Phy…
Odklonem dle VJŘ žlutý 1006, z Kolína v 10,18 …. Poříčany 10,50.
V 10,51 by měl zastavit na HLN …
Jak které vlaky … dokonce i na různá data …. Náhradní souprava za EC 270 jela „rovně“ přes Pardubice a z Kolína do Poříčan přes Nymburk, ale taky z Chocně do Nymburka přes Týniště / Hradec Králové.
Jezdí se podle výlukového jízdního řádu.
Pouze ČD mají odklon přes Sadskou zapracován do výlukového jízdního řádu / vyhledávačů spojení „IDOS“;
Černý a žlutý dopravce se na TO vybodli … údaje firmě CHAPS s.r.o. poskytuje (musí poskytnout dopravce).
Kalamity mezi Prahou a Kolinem to asi nepřekoná…
Už se stalo, zásah bleskem v Říkoníně. Ono se blbě posmívá ostatním, když v tom vlaku sedíte taky, nemám pravdu?
za rok to tehdy celé postavili a to ručně -krumpáčem, kolečkem… 🙂
Za rok to nebylo, jednokolejka trvala pět let. I tak úžasné tempo.
To rozhodně.
Horší je, že dnes by těch 5 let přemýšleli, kudy to vlastně povede…
Ano, dokonce i s trolejovým vedením. Hleďte čytřkolejka přes Svratku: https://www.tugendhat.eu/data/images/pages/tugendhat_villa_f623.jpg
Protože mezi železnicí v roce 1860 a 2020 není žádný rozdíl.
To ano.
Železnice má i po těch 160 letech nějaké koleje, nějaké pražce…nějaké fyzikální vlastnosti…
Ano, tehdy ještě věděli, že do záplavového území se liniové hradící překážky (aka náspy) nedávají a tak to mohlo pomoct i přirozenému rozvoji města (viz Negrellák).
Místní jsou nápadem přímo nadšeni. Zvlášť, když ví, že se s tím budou crcat několik let. Bylo by asi zázrakem chtít, aby na ten rok (nebo spíše kratší čas) se to zavřelo celé už z Blanska a celé se to udělalo najednou. Není nad to mít rozvrácenou dálkovku na několik let. A ti co každý den jezdí do Brna budou nuceni buď se nacpat do autobusů a poskakovat zácpami anebo poskakovat v autě. Platí čím dál tím víc, že v tomto státě někam jet je za trest a je jedno jestli po silnici nebo železnici.
Teď nevím, jak to myslíte? Nickolejný provoz v kritickém úseku Brno-Blansko resp. všechny tři stavby jsou plánovány souběžně pouze na jeden rok a to 2022. A pojďme se všichni spolu modlit, ať nikdo nenapadne u ÚOHS výsledky ani jednoho výběrka!:-)
Můžete se přihlásit do soutěže a nabídnout takový postup, kdy při sanaci tunelů nebude nutná celková výluka provozu. Dost by to pomohlo. Mnohem víc než nadávat.
Překvapivá zpráva by byla, že stavba bude o 400 mil. levnější. Navýšení ceny je prakticky normální.
20 %, co to je, že?
Takový železniční folklór už..
Tento úsek má byt pro EC , IC a R zatunelovany od Blanska. Zvýšila by se tak kapacita nákladních vlaku a taky i těch osobních, které jsou neustále plné.
Jo, tunel od Obřan někam severně od Blanska by hodně pomohl… osmnáct kilometrů brněnským masívem, zaplatí kdo?
zdroje jsou. (špidla)
rozpočet vyrovname zdaněním majetku nad 100mio (špidla)
jsme 4.nejméně zadlužený stát v EU (Babis)
ani s jedním nesouhlasim
To já taky ne…
Nedostatek přijmů se dá nejlépe vyléčit snížením výdajů.
Ano, je ovšem třeba najít politickou shodu na tom, které to budou ….
Já například vidím možnou úsporu v neexistenci Gripenů, které pro ochranu vzdušného prostoru (před kým a čím) nepotřebujeme. Nicméně včera jsem se dočetl, že Gripeny jsou nutné pro ochranu vzdušného prostoru Islandu nemajícího armádu vůbec – a taky to funguje, včetně členství v NATO – no a dále na ochranu vzdušného prostoru pobaltských států, které si chytře „z ekonomických důvodů“ nadzvukové stíhačky nepořídily – ačkoli se cítí ohroženy Ruskem … Oni to spojenci – za účet jejich daňových poplatníků – udělají za nás …
No vidíte jak jsme se pochopili…
Bez gripenů se opravdu, opravdu obejdeme…
Oni za to platí, pane Zikmund.
Špidla – zdroje jsou > jednalo se o důchody v době odpovídající výroku …
On by dost pomohl i skromější tunel od Obřan k Bílovicím. Délka něco přes kilometr.
Ten by nic nepřinesl. Tady je zoufalý problém nejen s rychlostí, ale hlavně s kapacitou též i ve formě konfliktu pomalé a rychlé vrstvy. Čili od Blanska nebo ještě lépe od Rájce jsou potřeba do Maloměřic 4 koleje a existence VRT na této potřebě nic nezmění.
Rychlá vrstva je to nejmenší.
EC = šlus
R19 = degradace na Sp* a zkrácení do Třebové.
rj = odklon
RGJ = se vyřeší sám.
No nezaplatí no…
Sfdi, kdo jiny. Stavělo by se to nejméně 5 roku, spise 7 a to se v tomto fondu ročně cca 5-6mld ztratí. Navíc staci nerozhazovat a bude peněz dost i na nákladnější dopravní stavby, jako je tento úsek nebo úsek kolem Tiché Orlice, do Berouna, či do C-B. Staci přestat cpat nesmyslné peníze do lokalek, které ani po rekonstrukci nezrychli a nikdy nezrychlili..
Lokálky nejsou ten problém. Rozhazování na volební dárečky jsou ten problém.
Ono, samozrejme sa to celkom nedá porovnávať, ale určitá podobnosť tam je. Napríklad Gotthard basis tunel. Takže za 2,4 mld sa to môže robiť zasa tak, že sa nič nevyrieši a vlaky sa dál budú crcať ako v 19-tom storočí, alebo sa to urobí poriadne a je na desiatky rokov vystarané. Keby to bola lokálka, nepoviem. Ale jedná sa o hlavnú a riadne vyťaženú trať a preto by sa do toho určite oplatilo investovať. Ale keď tu sa idú vraziť do toho miliardy (len reko, náklady a straty spojené s výlukou budú podľa mňa zhruba rovnako vysoké), zároveň sa špekuluje… Číst vice »
A kdo zaplatil 33 kilometrů Koralmtunel a 27 km Semmeringbasistunnel? A to se ještě prohnilí kapitalisti nestydatě chlubí, jak zlepšují kvalitu drážní infrastruktury a jak je to velice efektivní a perspektivní.
Dělat tunel v krasovém území si dost dobře nedovedu představit. Spíš by se Dobrá správa měla zaměřit na zrychlení „zbytku“ 260 od Mun do Blanska bez výjimky na 160. Místo toho probíhá čekání na Godota (VRT) .
Kras začíná až kus na východ od řeky. Pokud by se šlo pod pravým břehem Svitavy, bude to v příbrněnské parodii na žulu.
Tak potom bych jako lepší viděl tunel mezi Českou a Rájcem (Blanskem), díky kterému by se lépe obsloužila severní část Šlingradu.
Pro nákladní dopravu byste musel objet ještě sklonově náročné úseky; jak stoupání do Kuřimi, tak především závlek přes Lesnou.
Dobré je, že počítají s tím současným přebujelým provozem.
V tom budoucím bude totiž trať 260 pojížděna buď nákladními vlaky a Os + Sp.
Žádná dálkovina. Ta bude jen na důležitých tratích…
Ta trať v celém úseku by spíš potřebovala přeložku… Jestli VRT bude až za 10-20 let, tak by těch 5-10 minut rychlejší cesty hodně lidí ocenilo…
Přeložku kam přesně? V tom říčním údolí je místo tak na řeku, trať a silnici. Ani oblouky není moc kam rovnat. Jiné paralelní údolí tak nějak není k dispozici. Takže leda do tunelu, a to by byl celkem drahý špás.
Ano, myslel jsem kompletní přeložku trati do tunelu ideálně…
Smysl by to dávalo. Pořád je trať svitavským údolím nejméně sklonově náročné spojení jižní Moravy s Čechami. Ale těch peněz.
To je těch nákladních vlaků tolik? Že potřebují tunel?
Ano je to zapotřebí, trať je nyní pretizena a pomalá, jakmile by se udělali přeložky, tak by byla vicekapacitni a hlavně by byly 2 paralelní tratě, takže by se trať co spojuje evropská moře určitě dala lépe využít.
Kompletní přeložka tratě do tunelu je dost nanic:
a) zastávky v tunelu pro příměsto?
b) kapacitu trati to nezlepší
Asi spíš ve smyslu „příměsto po stávající trati, rychlá vrstva do tunelu, náklad kdekoli se vejde“, aneb kvazičtyřkolejka.
Tak ji nakreslete.
Jestli teď začněte plánovat přeložku, tak bude nejdřív za 20 let, spíš nikdy.
Dojde k odstranění několika propadů rychlosti.
Má někdo podrobnější informace, kde a o kolik?
Díky
https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4285658 třeba tady je to pěkně popsáno
Rychlostní profil pro V100 zůstává myslím beze změny a naopak V130 se „rozseká“ na víc kousků po změnách +/- 5 km/h. Nově se zavádí i V150, profil V275 pro Pendolino by měl zůstat beze změny ve stávajícím stavu.
Nejvyšší čas na koupi auta protože cestovat na týhle trati náhradní dopravou je šílenost.
Kdežto autem po I/43 to bude jistě balzám na nervy…..
No nejhorší je proskákat k Lipůvce, no a to musí NAD i IAD. Do Pardubic jezdím z Brna autem už teď, a to jsem byl na vlak docela naučený.
Řekl bych, že příležitost jste již propásl. Dnes už ,,normální“ auto nekoupíte.
A veteráni budou čím dál tím dražší…
návrh NAD zde:
https://content.idsjmk.cz/kestazeni/NZJR2022xS2.pdf
R Svitava bude Blansko – Praha? Možná jsem to v rychlosti přehlédl.
A nakonec to bude Třebová – Brno jak u Sp (ex R19), tak u Os.
Ale kolik je nejvyšší přepravní proud v úseku Blansko – Adamov? 600 osob/h? Proč?
No nevím úplně jestli to je vychytane, přes rozkopaný Tomkáč… Než člověk dojede na Lesnou, tak zešediví…..
Ale i tak, mi to nejde moc do hlavy, proč to jede na Lesnou, když už tak bych to poslal do Židenic
na té Lesné není ani blbý záliv, tam minutu stojící autobus NAD zastaví padesát aut za sebou
Autobus na Lesné se dá objet.
https://mapy.cz/zakladni?x=16.6295942&y=49.2204767&z=18&pano=1&pid=68983973&yaw=3.180&fov=1.257&pitch=0.031
Nekecaj…
No tak do Židenic jsou ty kolony mnohem delší než z Valchařké na Provazníkovu.
Na Lesnú z dôvodu dobre známej dopravnej situácie pri židenických kasárňach. Dnes sa stále nájde niekoľko jednotlivcov, ktorí využívajú ostré prestupy medzi S2 a S3 z KrPole na Blansko a naopak. NAD by tie časové hrany nestíhala. Ono si úprimne povedzme, akú majú výhodu Židenice? Lepšie prepojenie na východné Brno (Juliánov, Líšeň, …)? To áno, no to zabezpečí L75. Kto chce ísť na Hlavák, podstatne rýchlejší bude L4. Otáčať NAD okolo Tomkáča je pomerne nemotorné. Ako vhodná alternatíva sa javí otáčanie a prestávkovanie v okolí ŠČ. Ako želaným bonusom je možný prestup od/na KrPole vďaka voľnejším hranám prakticky v ktorýkoľvek… Číst vice »
Kdo toto vymyslel? Na minutu propustit. Zaplať pánbůh že tama nebudu jezdit, chudáci lidi. Zacpaný okruh od kasáren, ještě se začne stavět Tomkáč, Lesná nádraží v zúžení a v zatáčce, celodenní zácpy na okruhu, k tomu zácpy u Lipůvky. Odhaduji navýšení času Blansko – Brno centrum +1 hodina….