lot
Autobusy

Místo nafty baterie. Deutsche Bahn začínají jezdit s prvními elektrobusy přestavěnými z klasických autobusů

Autobus MAN Lions City přeměněný na elektrobus. Foto: DB
Autobus MAN Lions City přeměněný na elektrobus. Foto: DB

Autobusový dopravce Autokraft GmbH patřící pod německé státní dráhy Deutsche Bahn dokončil proměnu prvního autobusu, který dosud jezdil pouze na naftu, na elektrobus. Pilotní projekt má dopravci ušetřit peníze za nákup jinak nákladných vozidel a snížit emise škodlivých látek ve městech.

Zprovoznění oznámily Deutsche Bahn v tiskové zprávě. Dopravce si nechal přeměnit klasický dvanáctimetrový autobus MAN Lions City pro provoz v Kielu ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko. Ta patří k největším producentům větrné energie v Německu.

Místní vláda se k proměně autobusů rozhodla i díky velkému objemu elektřiny vyrobené z větru. V případě severu Německa tak odpadá častý argument proti elektromobilitě, že výfuk vozidel je přesunutý jen do velké uhelné elektrárny.

Nový autobus může zvládnout dojezd až 250 kilometrů za den bez průběžného nabíjení, dobíjen je přes noc. Z autobusu technici odstranili motor, kompletní hnací ústrojí, nádrž a převodovku. Místo toho jsou v autobusu baterie. Zakázku na proměnu získala společnost I SEE Electric Busses GmbH. Firma neuvedla, kolik proměna stála, na pilotní projekt přispěla Evropská unie.

Místo motoru baterie. Přeměněný autobusy MAN na elektrobus. Foto: DB
Místo motoru baterie. Přeměněný autobusy MAN na elektrobus. Foto: DB
Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarek

Tak záhada hlavolamu vyřešena pomocí odkazované tiskové zprávy DB.
Rekonstrukci provedla garážovka I see busses (viz web https://www.i-see-busses.de/) a je to experimentální změna s využitím eurofondů.
Technicky z toho vykuchají motor, nádrž a zadní osu a nahradí to novou, elektromotorem poháněnou zadní osou, bateriemi a kompresorem na pomocné pohony.
Ono to stejně nebude ono, elektrobus vyrobený jako elektrobus bude vždy lepší než tenhle bastl. Takhle jen zkurvili zánovní autobus, který má stejně Euro 5/6 a který mohli radši prodat a koupit si nový elektrobus, když už tak strašně moc potřebujou jezdit na elektriku…

Jiří Kocurek

Jsou v tom dotace, je v tom politika. Politika Zelených. Takže bych v tom logiku nehledal, ikdyž … tamhle v koutě, co to tam je? Zmizelo to pod skříň. … Tak to nebyla logika, jen to jenom daňové přiznání.

Bivoj

Jak je vlastně takový elektrobus konstruován? Má motory v kolech, nebo má jeden velký a kardankou přenos síly na nápravu ? A na jaké napětí motor(y) má ? Jak se u něj řeší topení ? Brzdy jsou vzduchové ?

Jarek

České elektrobusy od Škody i SORu mají jeden motor pohánějící zadní kola.
Topení je lepší řešit naftou, ale někdo to chce plně zelené…

Jussi

Teda tahle stať: „Z autobusu technici odstranili motor, kompletní hnací ústrojí, nádrž a převodovku. Místo toho jsou v autobusu baterie.“ dává smysl pouze, pokud cílem bylo přestavět autobus na skladiště baterií.
Pane Sůra, pobavil jste (ale nezklamal), ale příště se u toho psaní trochu zamyslete…

pája

Je to torchu intelektuálně náročnější, ale pravidelní čtenáři si už zvykli, že autoři píšou ve zkratce a v náznacích. Takže „z autobusu technici odstranili motor, kompletní hnací ústrojí, nádrž a převodovku“ mělo znamenat, že odstanili ty součásti, které se týkají spalovacího pohonu.

Jussi

Budeš se divit, ale co odstranili jsem pochopil. Problém je, v tom, co tam (ne)nacpali xD Je tu popis částí, které šly ven, ale dovnitř jenom baterky? To je blbost přece… Buď nepíšu nic (když nevím) a zprávu nechám ve stylu v Německu přestavěli autobus, je to pilotní projekt, podpořený EU. Přestavbu provedla firma XY. A je to ok, všechno v pohodě, fajnová aktualita. Druhá možnost je rozepsat se technicky, co se přestavělo (to by mě osobně třeba zajímalo), ale pak je třeba o tom něco vědět a neskončit u naprostého nesmyslu, kdy vyndáš diesel, nádrž a převodovku a nahradíš… Číst vice »

Jarek

https://www.i-see-busses.de/ – popis nápravy.

Jussi

No aspoň něco! Takhle v kombinaci, když ta zpráva dává alespoň nějaké odpovědi na technickou část projektu, je to hned lepší. Díky 🙂

Alibaba

Nějak nechápu ten účel?
Proč si teda rovnou nekoupí elektroautobus jako konstrukci tomu navrženou? Tak nějak si myslím, že doba předělávání (třeba z důvodu výzkumu a zkoušek, kde jsem to chápal, když se konstruuje nová technologie) je už za náma.

Peeetr

To jsou teda šílenosti, co? Vykuchání poloviny ceny autobusu a superdrahá přestavba, místo toho mohli nakoupit elektrický nový a nejstarší přebytečné nafťáky odprodat do Afriky či Jižní Ameriky.

pája

Nebo do Liberce. Tam by po nich skočili jak Andrej po dotaci nebo Šimáně po státních penězích.

Jiří Kocurek

Pravda, pro Zemka je to moc nové.

Kalanis

A co tímhle upravit sedmistováky, devítistováky nebo citybusy?

Jarek

A to byl původně autobus s elektrickým přenosem výkonu?

PatriK

Technici odstranili původní motor, původní ústrojí a nádrž a místo toho osadili jiný motor, jinou převodovku a místo nádrže osadili baterie.