umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

Místo modré oranžová. Správa železnic v Hustopečích vyměnila barvu zábradlí

Nová podoba stanice Hustopeče u Brna. Foto: Správa železnic
Nová podoba stanice Hustopeče u Brna. Foto: Správa železnic
Od prosince budou jezdit z Hustopečí přímé vlaky do Brna.

Správa železnic finišuje s modernizací a elektrizací tratě ze Šakvic do Hustopečí u Brna. Samotná stanice v Hustopečích projde oproti jiným nádražím v české železniční síti po modernizaci i jinou vizuální proměnou: namísto desítek metrů modrého zábradlí budou zábrany v oranžové barvě.

„Vyšli jsme vstříc přání občanů a vedení města Hustopeče u Brna. Barva odkazuje na městskou vlajku, proto dominuje i zrekonstruované stanici. Nejde o změnu v barevnosti, ale výjimku,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Modré zábradlí se stalo v řadě případů nelichotivým symbolem utrácení za modernizace železničních stanic, v řadě případů vyrostlo i na místech, kde není jasné, koho chrání. Správa železnic ale kritiku odmítá, vysvětluje to bezpečností a normami. U některých akcí z poslední doby se ale někdy zábradlí tak intenzivně neobjevuje, například v Mikulášovicích. Samostatnou kapitolou je pak modernizaci Švestkové dráhy v majetku AŽD Praha, kde po modernizaci žádné nové kovové trubky nepřibyly.

K plnému obnovení provozu na trati dojde s novým jízdním řádem, stavebně bude hotovo v lednu. Modernizace trati vyjde na 1,6 miliardy korun.

V obou stanicích vzniká bezbariérový přístup na nástupiště. V Šakvicích je nový podchod, který zároveň vytvoří kratší a bezpečnější cestu pro veřejnost směrem od autobusového terminálu. Ve stanici Hustopeče u Brna vznikla dvě bezbariérově přístupná nástupiště a přístřešky pro cestující. Úpravami prochází také výpravní budova v souvislosti s umístěním nových technologií.

Do Brna po modernizaci déle než dosud

Pro cestující bude zahájení provozu rozpačité: dopravní koncept počítá s přímými osobními vlaky do Brna, které ale budou častěji zastavovat než spěšné vlaky, do kterých lidé dosud přestupovali v Šakvicích. V praxi se tak doba jízdy do Brna lidem prodlouží. „Technické parametry trati umožní zkrácení jízdní doby z Hustopečí do Brna na zhruba 35 minut. Skutečný čas ovšem bude záležet na jízdních vlastnostech vozidel a počtu zastavení daného spoje,“ uvedla Správa železnič v tiskové zprávě.

Jihomoravský kraj počítá s nasazením moderních výkonných vozových jednotek podle Správy železnic nejpozději v roce 2023/2024. Zároveň plánuje koncepci dopravy na předmětném úseku, kdy bude upřesňovat obslužnost jednotlivých zastávek konkrétními spoji. „Tato dvě opatření budou ve výsledku určovat zkrácení dojezdových časů až na plánovanou půlhodinu,“ dodala SŽ v tiskové zprávě.

Modernizace trati běží od loňského roku, zakázku získalo sdružení nazvané Šakal složené z firem Subterra, OHL ŽS, Firesta-Fišer rekonstrukce a stavby a Elektrizace železnic.

Rozsáhlá fotogalerie k výstavbě je na facebookovém profilu Správy železnic.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

Někde, kde by se to zábradlí hodilo, tam ho neudělaj 🙁

jan

A Šakvice jsou dělány 200 ready nebo šaškárna..

Zesp

Byl jsem se v Šakvicích a Hustopečích tam podívat v září, Hustopeče již byly téměř hotovy, takže se tam toho už moc nezměnilo. Přidávám odkaz na pár fotek:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Stanice_Sakvice_Hustopece_zari_2020

Václav

„Vyšli jsme vstříc přání občanů a vedení města Hustopeče u Brna. Barva odkazuje na městskou vlajku, proto dominuje i zrekonstruované stanici.
Ochota sama, kdyby byli tak vstřícní ve věci nádražních znělek.

Tomáš

Brno, Nádražní -> Hustopeče 30 km (autem). S tou jízdní dobou 40 min se dostáváme na průměrných 45 km/h, taková rekonstrukce za 1.6 mld mi uniká, zvláště když do Hustopečí vede dálnice. Podobně je na tom „zrychlování“ tratě Brno->Břeclav na 200 km/h, úspory budou v řádu desítek vteřin. To ukazuje, že největší časové úspory lze získat v lepší organizaci, a to za daleko menší peníz, než tyhle podivné investice.

xyz

„taková rekonstrukce za 1.6 mld mi uniká“ Jak již bylo psáno, součástí je mj. rekonstrukce žst. Šakvice (plná peronizace namísto poloperonizace; dvojice kolejových spojek na obou zhlavích namísto dosavadních jednoduchých spojek na obou zhlavích), která by byla vhodná v každém případě; bez ohledu na drátizaci Hustopečí. „To ukazuje, že největší časové úspory lze získat v lepší organizaci“ Jedno z těch organizačních opatření od 12/2020 vejde v platnost a právě díky němu bude možné z Brna do Hustopečí vůbec dojet za těch (obvykle lehce víc než) 40 minut; jde o opatření v podobě projíždění některých zastávek v úseku Brno – Hrušovany… Číst vice »

Milan C.

To je tak když plánují politici a ne dopravci. Viz Praha metro do Letňan, Motola, Hostivaře.

Domis

A ti dopravci by to podle vás naplánovali jak? Zrovna pro dopravce je metro do stávajícího depa poměrně výhodné, šetří tím náklady na zátahy a výjezdy z depa.
U Hustopeč díky projíždění Vojkovic a Popovic (a tedy umožnění ostrého obratu v Hustopečích) dopravce ušetří jednu soupravu na lince S3, a to zcela zadarmo, přitom mu to naplánoval objednatel, který neušetří nic…

Jaaa

Heh, soudruzi ještě nezjistili, že hlavní problém je to zábradlí.

Hanba projektantům. Hanba SŽ. Někdy se fakt stydím, pro koho pracuju.

pkajetan

máte můj respekt!

Premek

Nebo za půl roku zjistí, oranžová není dost IN…

Oranžové zábradlí

Proč se do mě tady všichni hnedka navážejí?

Vendelin

Jeden fíra smutně zavzpomínal – Jezdili jsme do Bratislavy, pak do Kútů, pak do Břeclavi a teď už jen Hustopeče s osobákama.

Jiří Kocurek

Proboha, kdo by jel zastávkovým osobákem z Brna až do Bratislavy. Jo, ony vlastně byly rychlíkové přípatky, aby se zbytečně pálila energie zbytečným zastavováním s vagony plnými dálkových cestujících.

xyz

Může se za pár let stát, že do vzpomínek přibude položka „jezdili jsme (tehdy ještě) s ČD).

Marek Janík

Barva odkazuje na městsku vlajku. Ta je žluto-červená. Proto jsme zábradlí udělali oranžové. Dobrý no

none

A? Nemohli si vybrat, tak to namichali.

Pravdepodobnost

Jo to je mnohem lepsi kdyz cloveku prekazi ruzovy zabradli nez kdyz musi prelizat modry.

Bob

Hlavně ho nelízat v mraze.

julio

Nebude potrebné ho často natierať, na oranžovej, prípadne hnedej hrdzu nie je moc vidieť.

Vlk

Ještě natřít koleje na žluto……………….

ušatá

No vida pak že neexistuje pokrok. Jen tak dál.

MLB

No tak to je revoluce!

dizgrafyq

Teď tu linku musí dát GW Trainu, aby to barevně ladilo.

Guláš

Vše je špatně Pane Sůra do dráhy už radši neser tak voliči co ti pochebujou jsou stejné mimo jako ty!

Franz

Pane Guláši, děkuji. Už dlouho jsem se tak nepobavil, jako při čtení vašeho příspěvku.

David

Co tam dělá ta modrobílá ludra?

Guláš

Je

xyz

Do 11. 12. 2020 tam pravidelně zajišťuje dopravní obslužnost objednanou Jihomoravským krajem.

Modré zábradlí

Jaký nelichotivý symbol? To už trochu přeháníte!

Luděk S.

Oni nás tu snad nemaj rádi, nebo co.

xyz

„Samostatnou kapitolou je pak modernizaci Švestkové dráhy v majetku AŽD Praha, kde po modernizaci žádné nové kovové trubky nepřibyly.“ Za tu cenu, že tamní stanice (tzn. Třebenice, Třebívlice, Libčeves) NEMAJÍ bezbariérová (tzn. příslušně vysoká + široká) nástupiště. Pokud by měly, pak by zábradní dost možná bylo i tam. „Modernizace trati vyjde na 1,6 miliardy korun.“ Slovo „trati“ je zavádějící, protože (jak vyplývá i z dalších údajů) nemalou část výdajů tvoří právě přestavba žst. Šakvice. „Zároveň plánuje koncepci dopravy na předmětném úseku, kdy bude upřesňovat obslužnost jednotlivých zastávek konkrétními spoji.“ Přeloženo do češtiny: obce Pouzdřany a Popice nezískají 30min. interval vlaků… Číst vice »

David

Nebyl bych takový pedant na názvy zakázek. Všichni víme, že si SŽ ty názvy tak nějak cucá z prstu. Viz: „Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo)“, nebo „Nemanice I – Ševětín, 1. stavba, úpravy pro ETCS, 2. část“

Jaaa

Ono to má dopady do rozpočtových kapitol. Na něco se můžou čerpat peníze z optimalizace, něco musí být jen rekonstrukce, a něco je snad konečně novostavba. Šaškárna.

Jedine vlaky

Přesně tak. Pokud by byla kapacita, ideální by bylo vranovické Os v pracovní dny prodloužit do Šakvic, stejně tak o víkendu. Myslím si, že jízdní doba 35 minut do Popic/Pouzdřan s půlhodinovým taktem a s novými jednotkami by výrazně přispěla ke zvýšení počtu cestujících v úseku Brno – Vranovice a i dál.

Domis

Ale vždyť ve Vranovicích nově žádné vlaky končit nebudou, do Hustopeč budou prodlouženy všechny. Vaši poznámku nechápu.

Dušan

Jenže to tak bylo zakresleno pouze ve studii proveditelnosti, resp. v dopravní technologii DSP+ PDPS stavby, ale realita je někde úplně jinde.
Když se podíváte do zveřejněného jízdního řádu od prosince 2020 na webu Správy železnic, státní organizace tak tam vidíte, že osobáky buď obě zastávky projíždí (30% spojů) nebo v obou zastavují (70%) spojů v běžný občanský den s tím, že jízdní doba je pak buď 45 (= Popice a Pouzdřany zastavuje) nebo 42 minut (= Popice a Pouzdřany projíždí).

zdenek102

xyz:
To honění minut je o to pikantnější, že to, co se ušetří, to se většinou prostojí v Hrušovanech u Brna z dúvodu předjíždění EC vlaky..

Karel

Jeste mohli udelat oranzove nazev stanice 😁

Bob

Tradiční barva popelářů a kropicích vozů, hned si člověk připadá jako v areálu technických služeb.

Nekdo

§1 Nikdy se to takhle nedělalo.
§2 Není na to předpis.
§4 Lidé by to zneužili.

Frantisek

No vida, člověk by řekl, že z barev ČD přešli do barev SŽ(DC), a ono nic.

Otakar

No super, teď jim to nebude pasovat ke zbytku…

Žabák

Zábradlí je k ničemu a jeho výstavba na palici…ale s oranžovou místo modré je nádraží veselejší 🙂

medical_examiner

Copak veselejší, ale to zábradlí je viditelnější!

Vnější pozorovatel

No ty kraso a já myslel že horší to s tím zábradlím nemůže být, no ty … to je strašný

Jiří Kocurek

Může.
„Pochopil bych hrubá a jemná česla. Tohle je ale schodiště!“ Co se stalo, ptáte se? Inu dali zábradlí ke všem třem schodům, ke každé hraně, každého ze třech schodů.

Jiří Kocurek

Docela by mě zajímalo, jaký postoj zaujímají odpovědní zaměstnanci SŽ při tvorbě norem. Především těch vnitropodnikových, které se potom používají pro zadání stavby.

ČD4ever

Domnívám se, že při tvorbě norem pracovníci SŽ sedí.

medical_examiner

Na hlavě…

Jiří Kocurek

… a nadávají na ten nesmysl. Až to uzraje, tak budou pedantsky vyžadovat doržování toho, co sami označili za nesmysl.

Jiří Kocurek

Jinak samozřejmě mohou tu normu připomínkovat i v sedě, nemusí u toho stát.

Cestující

Ví se jaké tam budou jezdit soupravy? Předpokládám, že tam nebude možné, aby lokomotiva objela soupravu.

Mirec01

Plechovky s bimkama, dojedes vyvěsíš se přejede na druhou kolej počkaš jak dojede další souprava najedeš na její vozy a mažeš do štatlu

JanB

Cituji odpověď, které se mi dostalo před nějakou dobou: k Vašemu dotazu, který se týká složení souprav na budoucí hustopečské větvi linky S3, Vám mohu sdělit následující. Do doby nasazení nových „krajských“ elektrických jednotek, které by měly turnusovou potřebu plně pokrýt od JŘ 2022/2023, zůstane složení souprav na lince S3 stejné, jako nyní. Na hustopečské větvi tedy budou nasazeny klasické soupravy s lokomotivou řady 242 a vozy Bdmtee. Tzv. hlavové uspořádání stanice Hustopeče u Brna (tj. s kolejemi zakončenými zarážedlem) není v tomto případě nepřekonatelný problém. V Hustopečích bude aplikována dopravní technologie, při níž se soupravy budou otáčet tzv. ostře… Číst vice »

Cestující

Díky moc za odpovědi

M M

Proč nestáhnou pantery z S2?

Domis

Panteři z S2 se už stáhli částečně před rokem do Židlochovic. Na S2 zůstaly turnusované 2 640 kmenové a 1 650 jako posila. S tím to celé neobjezdíte, takže plecháče jsou nutností. A míchat vratné EMU a soupravy s přecházením mašiny obvlak (jako je navrženo) technologicky nedává moc smysl.

Rossec

Kde jsou ty časy, když u nádražní budovy byl hrad, kvetoucí zahrádka a i ty slepice…, teď jen studeno – beton a zábradlí.

IBM

Švestka!

Milion plus

😂😂😂😂

Jedine vlaky

Nesmysl 🙂 Minimálně dalších 20 let se nepojede z Hustopečí do Brna méně než 40 minut 🙂 A to si ještě vemte čekání na EC/RJ/rj/R kvůli předjíždění…

Bert

Už v příštím jízdní řádu mají některé zrychlené osobáky jízdní dobu 38 min Brno – Hustopeče a 39 min Hustopeče – Brno

Jedine vlaky

To se jako zrychlí trať nebo Popice a Pouzdřany bude už projíždět každý vlak, nebo co? To je úplně jedno, co je v JŘ, Os z Břeclavi má vždy zpoždění minimálně 8-10 minut z důvodu předjíždění s EC/R vlaky. Jízdní doba tedy stejně bude někde na 48-50 minutách.

milan

A co tahle modro-oranžové, aby to bylo pěkně korporátní.

Jiří Kocurek

Copak jsou Hrušovany v Holandsku? https://www.ns.nl/reisinformatie

milan

Podmínkami k životu se Holandsku rozhodně neblížíme, spíše Pobřeží slonoviny a tak podobně. Korporátní ve smyslu SŽ(DC)

PetrB

Za čas to bude vypadat ještě hůř, začne to totiž korodovat a dopadne to jak terminál na pražském Čerňáku…

Jiří Kocurek

Mno řekl bych, že na modrém pozadí je koroze vidět víc než na červeném až oranžovém. Vrcholep je potom náteř v barvě zkorodované ocele. Na tom není vidět nic.

koleyy

A co corten? Varnsdorf – Kocour. On to není nátěr…

Jakub K

Výsledek je stejný, i kdyby to bylo zelené, nebo žluté …

Anonym

Ne, oranžová je v tomto případě lepší.