Ministerstvo dopravy znovu rozdělí pět milionů na opravy historických drážních vozidel

Parní lokomotiva 354.195 Všudybylka z roku 1925. Pramen: MDČParní lokomotiva 354.195 Všudybylka z roku 1925. Pramen: MDČ

Z programu je každoročně podpořena obnova zhruba desítky kusů staré železniční techniky.

Majitelé historických železničních vozidel mohou po roce znovu žádat o příspěvek z kasy ministerstva dopravy na jejich opravy a renovace. Ministerstvo aktuálně začalo s příjmem žádostí, stejně jako loni je ochotno rozdělit mezi žadatele pět milionů korun. Jde o program na léta 2021 až 2023, kdy objem ročních prostředků byl oproti předchozímu období navýšen zhruba o milion ročně.

„Podpora historických železničních vozidel přispívá k zachování technického a kulturního dědictví České republiky. Cílem programu je obnovení provozu historických železničních vozidel nebo jejich vystavování,“ píše ministerstvo.

Zájemci o finanční podporu mohou letos předkládat své záměry do 30. dubna. Schválený program umožňuje kumulaci finanční podpory s veřejnými prostředky i z jiných zdrojů, a to až do výše 80 procent uznatelných nákladů.

Z programu je každoročně podpořena obnova zhruba desítka kusů staré železniční techniky, i když zájemců bývá více. Loni získala největší příspěvek (906 tis. Kč) firma Junior market, a to na obnovu služebního vozu Da. Přes 870 tisíc získal Novopacký parostrojní spolek na opravu parní lokomotivy 310.901, třetí byla co do objemu získaných peněz firma Railway Capital (756 tis. Kč), která příspěvek využila na opravu přípojného vozu Balm 5-0351.

V minulých letech ministerstvo přispělo například na obnovu úzkorozchodné parní lokomotivy U37.002 firmy JHMD (dnes v úpadku), nákladního vozu B.E.B. 11515 Novopackého parostrojního spolku, nákladního vozu G Českých drah, drezíny Dlm Zubrnické museální železnice, úzkorozchodné parní lokomotivy U 57.001 Slezských zemských drah nebo osobního vozu Rybák plzeňského Iron monument clubu. Většinou jde o statisícové částky.

Tagy historická vozidla Ministerstvo dopravy železniční historie
18 komentářů