Pavilon Z na výstavišti by mohl sloužit jako muzeum MHD. Brno nechá zpracovat analýzu

Muzeum brněnské MHD v pavilonu Z na výstavišti, vizualizace. Pramen: DPMBMuzeum brněnské MHD v pavilonu Z na výstavišti, vizualizace. Pramen: DPMB

Expozice vozidel na výstavišti by byla dočasná, než se v polovině 30. let podaří zprovoznit muzeum ve vozovně v Husovicích.

Brněnští radní se tento týden zabývali zajištěním zázemí pro historická vozidla MHD. Vzali na vědomí možnost využití pavilonu Z na výstavišti. Město si nyní nechá zpracovat ekonomickou analýzu a na jejím základě rozhodne o dalším postupu.

Do pavilonu by se mohly v budoucnu přesunout historické tramvaje, autobusy a trolejbusy z vozového parku Dopravního podniku města Brna (DPMB). Lidé by se zde mohli seznámit také s vývojem brněnského veřejného osvětlení a ostatní městské infrastruktury.

„V současnosti má Dopravní podnik města Brna omezené možnosti prezentace vozidel veřejnosti. Není totiž reálné umožnit vstup do vozoven, kde jsou nyní historické stroje umístěny. Existuje studie na přestavbu trolejbusové vozovny v Husovicích na multifunkční muzeum městské hromadné dopravy, které by současně sloužilo jako školicí centrum i vozovna s údržbovým zázemím. V současné ekonomické situaci a kvůli nutným investicím do úpravy areálů ve Slatině a Komíně je ale zprovoznění muzea v Husovicích aktuálně plánováno na rok 2035. Jako vhodná alternativa se tak jeví méně využívaný pavilon Z na brněnském výstavišti. Ten se nachází v prostoru, který bude otevřený veřejnosti, protože v jeho blízkosti je plánována multifunkční hala i stanice lanové dráhy. Cílem je nyní prověřit možnost realizace tohoto záměru včetně nákladů,“ řekl radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Podle ideové studie by byly vozy vystaveny v přízemí pavilonu po obvodu kruhu. Ve dvou nadzemních galeriích by pak byla umístěna stálá expozice artefaktů vztahujících se k historii městské hromadné dopravy a také dočasné tematické výstavy.

„Odhaduji, že přibližně za tři až čtyři měsíce bychom mohli mít k dispozici data, která povedou ke konkrétnější představě o podobě muzea městské hromadné dopravy a také nám pomohou v jeho další přípravě,“ dodal Kratochvíl.

Park historických vozidel DPMB nyní čítá osm typů tramvají včetně vlečného vozu Ringhoffer vyrobeného v roce 1926, pět typů autobusů a jeden trolejbus. Dopravní podnik v roce 2019 oslavil 150 let od zahájení městské hromadné dopravy v Brně. Jako první vyjel v roce 1869 spoj koňské dráhy z Moravského náměstí směrem k Semilassu.

Tagy brno DPMB historická vozidla
38 komentářů