Ministerstvo dopravy vypsalo soutěž na rychlíky Praha – Brno, poprvé chce po dopravci nové vlaky

Railjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhyRailjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhy

Plán počítá s dvouhodinovým pravidelným taktem z Prahy do Jihlavy. Vítěz soutěže získá kontrakt na 15 let.

Zpět na článek
244 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jano

Vlak na rychlost 200 km/h? Do Kolína za někdy možná. Dále max 140 a to jen kousek. Od Golčova Jeníkova se dále jezdí „závratnou“ rychlostí 80 km/h a nižšší. Před Světlou n/Sázavou 65!

tarten

Oni zjevně počítají, že za „někdy možná“ (nejdříve 2009) už z Prahy na Kolín nikdo nic pomalejšího než 20 nepustí a že za „někdy možná“ + cca 2 roky to na min. 200 bude až k té Světlé. Někde se ty vlaky vzít musí a v dostatečném množství, nebo se zas bude brát odjinud.

zdenek

Otázka taky, proč ne naklápěcí jednotku zrovna na tuto trať. Hitachi je pokud vím umí.

medical examiner

To je možné. Ale jinak jsou naklápěcí jednotky mrtvé…

tarten

Ekonomika? Klopidlo na pomalý rychlík není zrovna ideální. A tratí vhodných pro klopidla bude stále ubývat.

zdenek

Pak je tu taky ta otázka proč 200 resp 190 ne. Jsou opět papežštější než Němci.

tarten

Protože pro modernější tratě bude 200 dolní mez, nic pomalejšího tam nepustí.

Avlaky

Řídicí vůz je povinný jen kvůli obratu? Napadá mě totiž pokud by RJ vyhrál R9 a připojil oběhy s R8 , tak jako v minulosti ČD tak by nepotřeboval v Brně soupravu objíždět, ale až v Bohumíně, kde to může , protože to je jiná linka

Samozdřejmě není vůbec jisté kdo to vyhraje, ale ptám se jestli to lze takto udělat

Chme

Spíš je podstatná kvalita. Rakušákem vyhozený Bmz polepený žlutou samolepkou kvalitu fakt nenabízí…

M19

A v Jihlavě?

michal82

200 míst? To jsou 3 vagony. Není to nějak málo?

Matyas983

Ne neni, prptoze oni maji ve smlouve tzv. pravidelne posily tj. Minimalni pocet vagonu nad techto 200 lidi a v nekterych časech požadují i 300 míst navíc tj. 500 mist dohromady.

medical examiner

500 míst?
V pohodě…6 Bdpee231 jich poskytne 432…

Avlaky

Navíc pokud je v podmínce nizkopodlaznost a prostor pro kola, tak se to si 3 vagonu nevleze, ale do 4+ taky musíme připočíst že řídicí vůz má menší obsaditelny prostor

Cestovatel z Vysočiny

Jestli to tady čte někdo z „vyšších pater“, tak prosím pěkně, ty vozy 1. třídy a vozy pro cestující s dětmi od příště zase zpět na opačnou stranu vlaku!!! Buďte tak laskavi. Protože když tyhle vagóny staví ve velkých stanicích hned u podchodu, tak jsou akorát zaplavovány lidmi, kteří tam nemají co dělat. A je to případ každé jednotlivé cesty, pokaždé jsou s tím problémy.

medical examiner

Zvykejte si.
Nejpozději s TJŘ 2042 přijde to, že budou všechny R i Ex (a ideálně i Os) natočeny při odjezdu z Prahy vždy 1.třídou na konci.
Ale to bude dohromady maličkost. Vetší rozdíl bude nezastavování tam kde není důvod (Přibyslav)

tarten

Tak 2042 je dost daleko.

Jan

Úžasná kapacita na 15 let. Green deal. S bídou ekvivalent 4 vozu? A 10O míst. To mohli dát tramvaj.

Elb

Když by to byly jednotky s automatickým spřahlem, tak by se mohli v částech tratě rozpojovat.

Avlaky

A ty na šroubováků snad ne? Běžně vidím že se v Olomouci posiluje uprostřed spoje

Leinad

Paragraf jedna.

medical examiner

Což bude v budoucnu rigidně vymezeno:
Os + Sp = jednotky/motorové vozy
R + Ex = lokomotivy s vagony.

Libor

Vypadá to ze strany MD jako požadavek na kombinaci interjetu a nightjetu, který má jeden vůz nízkopodlažní. Takovou pěknou dálkovou soupravu by si lidé na Vysočině už opravdu konečně zasloužili. Posilování vozů vyřešené, vlastně všechno. Pokud by to tedy nabídly ČD……

medical examiner

Bmz241, Bdmpee233, a Ampz143 by nestačily?

tarten

Zjevně to nesplňuje požadavky.

Tukan

Že by nějaká optimalizovaná verze InterPanterů?

Petr

Doufejme, že nic podobné Interpanterů nebude.

medical examiner

Tak tak.
Co myslíte, koupí je pak někdo?

Kosmik

Pochopit se nedá, proč to ministr ČD nenařídí, a pokud se s ČD nedohodne tak se nesmí soutěže účastnit. Takto se jen zbytečně vše zamotává.

Miky

Svět je, Kosmíku, složitej. Zlej a složitej.

kakov

co má MD nařídit??

Kosmik

Nasadit nová vozidla a dodržovat kvalitu za nákladové ceny.

Jiří Kocurek

Centrální plánování selhalo. Selhalo všude, kde bylo v minulosti zavedeno. A po zavedení selže zase, po nějakém čase.

Kosmik

Doprava se centrálně plánuje z 99%, kde selhala?

Le Kon

Ale neexistuji pouze CD vis? Takze se musi soutezit

medical examiner

No…ono je taky soutěžit…a „soutěžit“… 😀

Kosmik

Ať se soutěží ale bez ČD, laciněji to nikdo neodveze.

Honnzok

Mě by moc zajímalo, co se koupí… Provozní koncept ucelených souprav s řídícím vozem si zde neumím představit. Jak zajistíte zesilování souprav při nutnosti zachování vratnosti? Budete to rvát mezi loko a soupravu? (To je za a) časově nepřátelské, b) hodně blbá manipulace c) vždy hrozí potíže s komunikací) Nebo přivěšovat na druhou stranu HV další řidičák? Ale to zesilování mezi 100 a 300 místy je problém už i při jednotkách… jednotku na 100 míst asi neseženete takže spíše nějaký dvouvůz se 150… (Nejsem si jist, jestli ale někdo má jednotku na 200 schopnou jen dvouvozové koncepce) a při maximálním… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Malujete čerta na zeď …. posílení soupravy se nebude dít ani na jednom z „hlavních nádraží“, ale někde v deponii, kam souprava zmizí. V Praze se jezdí na Smíchov, kde je na dobrání posilového vozu času dost (samozřejmě když se přijede včas) nebo se posilový vůz / vozy šoupnou na soupravu hned na ráno při výjezdu na první vlak a souprava bude jezdit v posíleném stavu celý den (typicky pátek / neděle). Podobně to budou dělat v Brně … Frekvenci do Jihlavy lze spolehlivě pokrýt 6 B + BDxxx + A, stejně tak do Brna … dnes mají Vysočiny 6… Číst vice »

tarten

Smíchov jak ho známe už za pár let nemá existovat.

medical examiner

To se shodneme, byť asi každý myslíme něco jiného… 😀 😀 😀
A zároveň by mě zajímalo, co budou dělat při zhroucení/výměně vyšehradského mostu.

tarten

Vylosují pár šťastlivců, co se budou brouzdat přes most Inteligence.

Rýpal

Když se podívám do specifikace vlaků, píšou tam o 4 minutách. V Čáslavi jsou v JŘ ty 4 minuty a z této stanice posiluje, či odpojují posily. Já bych to viděl na jednoduchý oříšek 🙂 Koupíš EMU 200 míst a EMU 300 míst. Buď pojedeš s krátkou nebo dlouhou nebo oběma spojenýma. Jak by navyšovali kapacitu u Push-pull technologie? To se představuje blbě, ale asi stejně jako u EMU, tj souprava s řidičákem 200 a 300 míst. Jen v Čáslavi by museli mít posunku, nebo by ty soupravy měly last-mile pohon. Ale ten se dělal pro jeden vagon, tj by… Číst vice »

Honnzok

Rýpal: Copak o to všechno jde… Ale není to zcela zadarmo.. Push pull by se nechal přidáním řídícího vozu a vjezdu na obsazenou, souprava by najela rovnou na připravenou zesilu, spojilo by se to a jelo by… Ale to by zas provoz hodně zdražovalo navíc to spojování do komunikace může zazlobit… A ve vedru a v zimě nechat stát vozy bez topení klimatizace to jde opravdu jen chvíli a připojovat odpojovat stojan, to by pro jednoho fíru bylo už hodně….

Váš konept s EMU ale zní dost proveditelně, ten se zdá realistický a možný

Frantap

Časově nepřátelské?
Podívejte se jak dlouho trval nákup třeba jednotek pro westbahn.
Časově nepřátelské pouze v případě, že budete nakupovat v Plzni.

Avlaky

Proč by ne, já si myslím že je možná výhodnější koupit více souprav a při posilování nasadit rovnou celou další , než aby se vždy privesovalo a odvesovalo

Zrzek

Jak vyšité pro nějakou kombinaci ve stylu push pull pro Moravskoslezský kraj a NIM expres.

zdenek

No počkejme si na svezení jejich podvozkem.
Ale 100 míst? to jako by jezdilo s jedním nebo 2 vagony?

zdenek

A ten je na 190 schválený v Německu.

dan Žatecký

Přednostně to chce pořešit infrastrukturu, modernizaci tratí, pak má smysl uvažovat o vlacích na 200 km/hod.

Poudy

Jasně a až bude infrastruktura tak si ty vlaku vycucáme přes noc z prstu že?

***** Petr

Až začnou kopat můžeme začít těžit rudu na vlaky. S fungováním SŽ a rychlostí výstavby jsou vyrobené vlaky opravdu skoro „přes noc“ .

medical examiner

Není potřeba. Vozy pro 200 km/h máme už nyní, a lokomotivy…vlastně taky…

tarten

Jsou využité jinde a ani tam nestačí. A jestli je bude někdo brát tak pracky urazit!

_Pavel_

Nutno řešit obojí, když nakoupíme pomalé vlaky, tak mají stále životnost 30 až 50 let. Už teď se budují tratě pro rychlost 170-200 km/h.

***** Petr

Jen dvě otázky.
1) Kde se z Prahy do Brna přes HB buduje trať na 200 km/h ?
2) Kdo by chtěl rád jezdit padesát let starym strojem ?

***** Petr

Děkuji za mínusy a zvláště za vasvětlení . Stále si myslím , že ani za dvacet let se tu toho moc blížící se dvostovce konat nebude. Možná projekt a studie na VRT 🙂

_Pavel_

No vy tu rychlejší trať snad ani nechcete.🙂

tarten

Studie? Studie na VRT Polabí už je přece hotová už teď. Teď už se dělá dokumentace pro územní řízení.

_Pavel_

1) To je uvedeno v článku.
2) 50 let jezdily žabotlamy, jinak to byl interval, kde 50 byla horní mez, ta dolní mez 30 let vypadá lépe, že?

***** Petr

1) myslíš připravovaný plán na Polabí ? To je obecný blábol bez jakékoli záruky 2) aby to i v tom třicetiletém taktu využily muselo by se dnes alespoň reáně plánovat už dnes. D1 jen čechraly a trvalo to bezmála deset let. No vy tu rychlejší trať snad ani nechcete.🙂. Ale ano , chci . Zatím si s přestávkami užívám první koridor a to je u nás TOP. Reálně snad stihnu užít dálnici OL PH vrchem na Hradec a pokud nás Helmut nedotlačí tak nebude ani tunel na Drážďany . Ve VRT do deseti let opravdu nevěřím . Rád bych se… Číst vice »

tarten

Do tunelu na Drážďany nás Helmut netlačí, spíš my Helmuta. Jemu je východní Evropa ukradená.

David

Podle článku o Chorvatsku, klientům RJ za dobrou cenu nevadí jet padesát let starým vozem.

Jiří Kocurek

A jste si jist, že po 15 letech ty vagony budou stále jezdit jenom Praha Brno přes Havlíčkův Brod a nikde jinde?

J. Rozsypal

Vy jste guru, že s vámi musí každý souhlasit? Je to napsáno v článku, stačí si ho přečíst.

Kosmik

Kde a proč?

_Pavel_

Třeba Praha-České Budějovice je ve výstavbě. Dále Ejpovice-Plzeň je postaveno a vyžaduje drobné úpravy nebo Plzeň-Stod se má začít stavět příští rok.

Chme

Ejpovice – Plzeň? To jako ten malej kousíček (de facto pouze délka tunelu), kde je navíc vypínačka, tedy dělení fází? Z jedný strany 110, z druhý 125. Takže 200 se tam jelo jednou, a v laboratorních podmínkách… Jinak je to jeden velkej energetickej nesmysl.

Jan Hašek

Když měl končit pravidelný provoz EC/IC vlaků na tomto rameni slibovali, že ponechají nějaké kvalitní soupravy, ale většinou stejně jezdily Béčka jak vyšitý a pak max nějaké nepraktické Bee

Elb

V ničem se mi nesedělo lépe než v Bee..

Miroslav Zikmund

No protože ta EC začala jezdit přes ČT ….

Elb

Vždyt to dlouhou dobu byly snad rychlíky s nejkvalitnějšími vozy, když všude jinde jezdilo jen B.

Rakev

Ale pak se přestalo nahrazovat

Rakev

Brno – Brod ve špičce co 2 h už teď tonjezdi nazvané v 1 h taktu

Luba

Něco se hýbe a české koleje přestávají být zatuchlé

Frantisek

Koleje? Možná tak vlaky…

michal82

Dle zadání to směřuje k nákupu Railjetu s nizkopodlažním vozem jako má OBB. Jde jen o to zda bude modrý, zlutý, tyrkysový nebo černý 🙂

Kubrt

Nebo k nějaké EMU..

Unido

Nebo patrový Push-Pull 🙂

qěcy

Ten spíš ne. Asi by se neobsadil dostatečně, nebo by byl nevýhodně krátký.

Kaštánek

Můžu se zeptat, co myslíte tím „nevýhodně krátký“?

Kubrt

Nevýhodně krátké jsou třeba elefanty na trati Praha Ústí nad Labem. Jezdí výhradně sólo, nikde nejsou tak krátké perony, aby se tam nevešla jednopodlažní jednotka stejné kapacity. V takovém případě patro nepřináší žádnou výhodu, pouze komplikace. A to by platilo i na R9 v patrech.

Martin

A jaké jsou to komplikace?

_Pavel_

Pomalejší výstup, složitá manipulace s barovým vozíkem, nižší výška stropu, hodně schodů…

_Pavel_

Jinak já mám patrové vozy rád 🙂

Miroslav Zikmund

Barový vozík funguje ve švýcarských patrech, jezdí akorát horním, kdo má potřebu si zajde nahoru … jinak se v SBBsku lze na každém nádraží / zastávce občertsvením z automatu nebo řetězce Migros nebo ve stánku KKK.

Flinta19

Jsou požadovány automaty na občerstvení, takže se s barovými vozíky zjevně nepočítá.

ušatá

Bohužel, ani s jídelními vozy.

Luke

Je to R a ne EC

Kubrt

Pomalý výstup většího množství lidí v necestné zastávce. Denně k vidění například v ranní špičce v Podbabě. Dále zbytečně stísněný prostor. Všude ve světě – kromě ČR a Slovenska- se patrové vlaky používají jen tam, kde to má kapacitní důvod.

Miroslav Zikmund

Zkuste vzít – jako za „starých dobrých časů žabotlamů“ do pusy píšťaličku, na klienty zapískat a uvidíte ten cvrkot – jako když střelí do hejna vrabců – v cuku letu budou v soupravě …. jen aby jim to neujelo … pískat musíte v okamžiku, kdy se dveře otevřou ….

tarten

Tak zrovna na téhle trati Elefanty za pár let skončí a přesunou se někam na Berouny. Nahradí je tu nějaké převtělení Regiopantera, bezpochyby z těchto důvodů. Koncepce třívozového Elefanta pochází z doby, kdy by každý, kdo by chtěl ukazovat dnešní čísla provozu vlaků PID byl označen za nenapravitelného snílka a okamžitě utracen. Koneckonců s VRT je to totéž zase dnes.

Anonymní alkoholik

Tak zrovna v kontextu půlených hran na hlaváku je krátký, ale zároveň kapacitní vlak, dost vítaným jevem.

tarten

Půlení hran jak je provedeno na Hlaváku je zvěrstvo. Nevejde se tam ani 200m vlak. Ovšem fůra elefantů míří na Masnu, ne na Hlavák.

Rakev

Stadler Kiss

Potulný wechtr

Flirt lze také vyrobit tlakotěsný na 200 km/h.

medical examiner

I pro Os?
Pak bude na věky vystaráno…zvlášť pokud bude za nějaké použitelné peníze…

medical examiner

Černý nebude určitě.
A pokud ano, tak jen přechodnou dobu…

Martin Toman

Takže RegioJet? A další nářek čédosaurů, že užuž na to měly dráhy nové vlaky a další pohádky? To co tam teď jezdí je fakt šrot. Ať to ČD vyklidí. 🤪😃

Lemmy

A to samý R17…

Gwann

ha, ha, vtipe vylez. 10 nových souprav je za 4 mld. nba to mít nebude.

Martin Toman

Všude odkud ČD vypadly došlo ke zlepšení. A jak pravil Zdeněk Svěrák, můžete s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno co se proti tomu dá dělat. ČD ty peníze na další soupravy už těžko vyprosí.

Kubrt

Tím chcete říct, že ČD by tyto vlaky financovaly ze svých vlastních prostředků? Ať bude dopravcem kdokoliv, nákup vozidel bude financovat z cizých zdrojů.

Gwann

jen ČD je získá daleko pravděpodobněji než RJ.

tarten

A levněji.

qěcy

Znáte někoho, kdo by tuhle linku chtěl vyhrát a kupoval vozidla za svoje?

Gwann

pracuju v bance. vím, jak se podobné věci financují.

a ubezpečuju vás, že magor, který by aktuálně půjčil RJ 3-4 mld v bankovnictví na rozhodovací pozici není. a financovat to bondy s 6-7% úrokem, jste za pár let v situaci Arca.

oproti tomu, co vymysleli ČD s ČMZRB, to už smysl dává. jen nevím, zda někdo bude ochoten podobné JV dělat s RJ.

***** Petr

???? Tak RJ je nemusí kupovat nic , může si cokoli vhodné pronajmout.

Marek Kováč

Pronajmout? Kdo má prosím k pronájmu 10 nových souprav?

Potulný wechtr

Objedná si pronájem u Leasingovky.
Stejně jako v letectví.

*****. Petr

K tomu asi nemám co říct . 👌

tarten

Potíž je v tom, že za pronájem se musí platit.

medical examiner

Což je u RJ…no…složitější…

tarten

Přesně tak.

tarten

Radim nemusí nic pronajímat ani kupovat ale rekonstruovat. 200-300 vagónů mu stojí někde v kopřivách.

Jiří Kocurek

Co EIB? Přecejen bude to kryté smlouvou se státem.

Gwann

uz ani na ty nové pesy, co vím, nedostal od bank. a to byly jiné časy a úplně jiná částka. on je tam mimo jiné ten problém, že po těch 15 letech budete mít soupravy před větší reko ale splacene tak z 65% max. a to je trochu odrazujíci, kdyz nevíte kde to uplatnite po konci kontraktu. zvláště když si stat/regiony vymýšlejí furt něco jineho. nadějneji bych viděl Renfe. pro ty by to dávalo veliký smysl a tyhle peníze by neměl být problém najít. EIB a další podobné nástroje jsou fajn, ale s dobou splacení vozidla i potřebou nějakého rozumného… Číst vice »

medical examiner

Tak nějak. Já bych RJ nepůjčil ani 4 miliony.
Natož 4 miliardy…

David

Radim bude nakupovat Astry?

michal82

Astry nejsou nizkopodlažní.

_Pavel_

To by musel mít i nějaký řídící vůz.

ABC

Modus 🙂

Milan

ten je novej??

ABC

se přemaluje

Leinad

Proč? Ty Interpanteři ČD běžně jezdí s lokomotivou a béčky. Že se odřekne pár osobáků Smíchov-Radotín-Smíchov, protože v Radotíně modrogumy neumí obracet, to taky nevadí.

Miroslav Zikmund

Jak jste na ty Interpantery „běžně“ přišel. Některé Svitavy jezdí plánované klasickou soupravou, náhradní INTERklasik se pozná podle toho, že jednička má očíslovaná kupé … a soupravy jezdí i na Vysočině ….

Jarda 2

Jsem moc rád že se takhle modernizuje – je vidět že na, že na MD došlo už konečně k generační obměně – a tím pádem ke změně myšlení!!!

Miroslav Zikmund

Ke generační výměně spíše k horšímu, pokud by ČD nekupovaly RailJety, ale nějakých 200 – 300 rakouských ojetin, mohly tam jezdit místo Béček kvalitnější Bmz nebo Bmpz (velkoprostor) už dávno …

David

Bmz není nízkopodlažní.

medical examiner

No a?

Gwann

a tu o tom, jak je radim s temi bmz předběhl, protože se na CD nedokázali včas rozhoupat a vypapirovat nákup jste slyšel? co vím, tak tam nebyl problém s prachama. ale s časem.

krom toho nevím zda bylo nad rámec toho co koupil Radim a CD vůbec dalších 200-300 vozidel těchto rád.

a ano, je pravda, ze CD celkem úmyslně nekupoval Amz a Ampz, čehož Radim nakoupil fakt hodně.

medical examiner

Tak to budete budoucí výměnu na MD sledovat se zatajeným dechem a šampusem v ledničce…
Schválně – která dálková linka se vás týká nejvíce?

Honza P

Škoda že stát neplánuje použít naklápěcí soupravy. Na trati plné oblouků by se využily.

Karel

Plně souhlasim nebot v tomto případě by Čd neuspěly.

Alf

proč ne ČD? Soukromník si takovou drahou srandu nekoupí, pak snad jen Leoš a jeho RENFE. Jinak nevím.

Kubrt

Takovou „drahou srandu“ si koupí kdokoliv, kdo bude mít v kapse kontrakt na tyhle výkony, lhostejno zda majitelem onoho dopravce bude stát, nebo někdo jiný.

Y.K.

No nevím, součástí nabídky jistě bude i cena a když si nabídne to nejdražší na trhu, po vysokorychlostních jednotkách, tak bude mít problém nabídnout nějakou konkurenceschopnou cenu na 15 let.

Kubrt

Eh, tak nějak předpokládám, že dopravci budou nabízet to, co je požadováno. Pokud by byla požadována klopidla, budou nabízet klopidla. Pokud neklopidla, budou nabízet neklopidla.

Pokud někdo na poptávku neklopidel nabídne klopidla, může, ale dříve či později bude mít problém (buď neuspěje v soutěži, nebo cenu podstřelí a bude ztrátový). A bude úplně jedno, zda to bude dopravce soukromý či státní – problém bude mít tak jako tak (kvůli své „nevyžádané nabídce“).

55p

No a když Arriva dá nevyžádanou nabídku, tak se vezme jako standard 😀

Kubrt

Doufejme, ža takové excesy už při této – regulérně vypsané – soutěži nehrozí.

Leinad

Tehdy to bylo bez soutěže.

qěcy

Klopidla nejsou vyloučena (vyrobit do něj jeden částečně NP vůz asi není problém). Ale jsou výrazně dražší. A i jejich provoz je o něco dražší.

Y.K.

Pokud… no… Tak zadání je odkázané v článku.

ETCS, 200 km/h, 10 kW/t, oboustrannost, rychlá rozpojitelnost sekcí…

M19

On Leo koupil Renfe? Já myslel, že to bylo naopak… 😉

_Pavel_

Se státní zakázkou v kapse to zafinancuje banka, takže žádný problém

Gwann

kdyby byla zakázka na 50let, tak možná. na 15 let to už je trochu slozitejsi

_Pavel_

Myslím, že někde v rozhovoru bylo, že se u železniční techniky počítá se zaplacením do 10 let provozu, pak už vydělává. Tedy 15 let by mělo být ok, když by se jí pak po 15 letech povedlo provozovat ještě někde jinde, tak je to super 🙂 Proto je podle mě taky požadováno, aby to byl již nějaký existující dopravce, aby tam nesoutěžil někdo se zajištěným financováním, ale bez zaměstnánců a zkušeností.

xyz

Ta trať zatím je jen zčásti upravena na vyšší rychlost pro naklápěcí soupravy.

Ironií je, že tam, kde to je upravené skoro komplet (a rozdíl traťových rychlostí pro naklápěcí vs. nenaklápěcí soupravy tam je dost velký), tzn. Beroun – Cheb, jezdí jen 2 páry naklápěcích souprav, přičemž jízdní doby mají stejné jako konvenční soupravy.

sterndestodes

a až se zrekonstruuje 171, kde je to samý oblouk také, tak se nůžky ještě více rozevřou

Petr

Az se zrekonstruuje 171, tak bude Pendolino davno zaparkovany v Luzny.

medical examiner

V Lužný budou v tý době maximálně páry, pokud si je nadšenci nerozeberou…

Gwann

ale to jen proto, že jezdí v taktu.

Unido

1. Proč se NRT (alias TCV) nepožadoval i u linek z rozstřelů? (Ano, vím, že je drahý, ale umožňoval na jednu přepravní smlouvu jet třeba Vídeň – Liberec, to teĎ není možné). 2. Pro se požaduje NRT, když v té době +- bude nahrazen tzv. „New tariff model“ – mezinárodní jízdenky se složí z jednotlivých vnitrostátních nabídek na trase jednotlivých dopravců 3. Dočkáme se budu 2. i u SJT? Tedy například Opava – Beroun mi to prodá SJT na úsek Opava – Svinov, ze Svinova do Prahy akční jízdenku dle tarifu dopravce a z Prahy zase SJT. Tedy vlastně obdobu… Číst vice »

Tom

KONEČNĚ vypsání tendru, které se blíží tomu, jak má reálně vypadat. Několik let dopředu tak, aby si nechal dopravce vyrobit nové vlaky (je to šibeniční termín, ale furt se to dá zvládnout). Je mi upřímně celkem jedno, kdo tam bude jezdit. Když ty vlaky budou moderní, pohodlné a spolehlivé, tak proč ne… ČD by mohly využít příležitosti a v případě výhry vypsat další větší tendr na InterJety s řidičákem, kde by byl jistý odběr určitého počtu vozů pro linku R9 a opce v případě výhry v dalších soutěžích. Např. Praha – ČB. Že se nevypsalo větší výběrko na původní InterJety… Číst vice »

Elb

Nejsou InterJety trochu drahá sranda na v podstatě regionální vlak?

K.S.

A není trochu blbé se motat jak větr v bedně mezi 80-140km/h a nekonečnými reko béček a podobného zlořádstva?

_Pavel_

No na splnění podmínek to bude každopádně drahý. Ale na takhle dlouhou trasu to patří.

Sergej

Moderní a pohodlné, to si vzájemně odporuje

adam.voj

Mně se ta provozní koncepce líbí. V nejvytíženějším úseku Praha – Havlíčkův Brod je doplněn a zpřehledněn takt na celotýdenní hodinu, je zavedeno přímé spojení do Jihlavy. Mírným negativem je tedy menší omezení provozu mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem, kde je nově celotýdenní dvouhodinový takt s doplněním posilových vlaků. Tam bych očekával, že se domluví kraje a případné chybějící jeden dva páry rychlíků vhodně doplní například svými spěšnými vlaky.

Adamgolias

Vypadá to výborně , z Čáslavi , Kutné Hory ( tam bydlí s okolními obcemi 50 000 lidí ) každou hodinu na Prahu s jízdní dobou rychlejší než auto . Tak ještě trochu zahustit MHD v KH .

michal

a napojit bezuvratově Zbraslavice a bude to zajimave i odtamtud.

Tomáš Hradecký

MHD v KH jezdí od 1.8.2021 (integrace do PID) v pracovní dny každých 15 minut,o víkendu každých 30 minut, a ještě je to zahuštěno primestskymi linkami, to už se mi zdá dostatečně husté 🙂

Vojta

Je pravda, že to posunutí o hodinu rychlíků HB-Brno má výhodu v rovnoměrnějším rozložení R/Os, dnes jedou pár minut po sobě a pak dvě hodiny nic. Taky lepší návaznost Os ve Žďáře, dnes je to od Brna směr HB slo to vždy hodina čekání. Ale R Brno-Žďár se výrazně zrychlí, tam by ta hodina nebyla od věci. Ale bohužel byla Morava nasekaná do krajů.

xyz

Takže v S:23 h v žst. Jihlava: – R Praha – Jihlava město (asi na 2/9) – R České Budějovice – Brno (asi na 2/7) – Sp Jihlava – Slavonice (tím pádem u 1. nástupiště, a to buď 1. nebo 2. koleje, ale ouha – to je kolize s jakýmkoliv rychlíkem jedoucím od/do Jihlavy města či Brna) – Os Jihlava město – H. Brod (přípoj v L:00 h k rychlíkům od/do Brna), rovněž u 1. nástupiště – 2. nebo 1. kolej, ale ouha – stejné úskalí jako u předchozího bodu) Tzn. ještě krkolomnější stav než jaký tam v uvedených časech… Číst vice »

Petr

A na upravu jizdnich radu jsou jen 4 roky. Taky nevim jak to chtej stihnout…

Miroslav Zikmund

Počítač nakreslí a vytiskne jízdní řád v desítkách minut ….

medical examiner

Opravdu?
Tak se ho pak prosím zeptejte, o kolik se zkrátí jízdní doba tím, že bude zastavovat pouze
Praha hl.n. (výchozí stanice)
Kolín
Kutná Hora
Čáslav
Světlá nad Sázavou
Havlíčkův Brod
Žďár nad Sázavou
Tišnov
Brno hl.n.
Šakvice
Zaječí
Břeclav – po R13, která by byla ukončena právě v Břeclavi

adam.voj

Nutno podotknout, že nabídkové řízení se týká provozu od prosince 2025. Věřím, že Dobrá správa je schopná do té doby s nevyhovujícím stávajícím stavem žst. Jihlava něco udělat, přeci jen, jsou to čtyři roky.

xyz

Nic takového předpokládáno není – tedy co se zásadní přestavby týče.

A menší úpravy nepostačí, protože nástupiště u 1/1 k reálně moc prodloužit nelze – blízká návěstidla/výhybky.

Jakub
S. Kaisler

Jihlava město je na trati JIH-ČB, předřečníci zřejmě měli na mysli stanici Jihlava hlavní nádraží

Jarda Š.

Ale snad obraty budou v té rekonstruované žst. Jihlava – město, ne?

Miroslav Zikmund

A co je tam za problém ?

David

On to je jen návrh, a vy už víte, na jaké nástupiště to má přijet 🤣

xyz

Ano, vím – protože jiné varianty nejsou. Nástupiště u 1/1 je příliš krátké pro rychlíkovou soupravu.

A jinam než k 1/1, 1/2, 2/7 či 2/9 nemůže R od/do Jihlavy města či Brna přijet (či tímto směrem odjet).

Ketchup1970

Leda by to vozil patrový pushpull ( česky vratná souprava ).

M19

Ledaže by se míjeli některé vlaky jinde, že… 😉

Kuba

Nemyslím si, že mezi hlavním a městským nádražím pojedou R i Sp pár minut po sobě, spíš bude Sp zkrácen na město. A i kdyby nebyl, tak jeho odjezd na město musí být před R, jinak se to prostě nestihne.

xyz

Aha, takže pro jízdy např. od Třebíče (Os vlak) směr Telč budou 2 přestupy – v žst. Jihlava + v žst. Jihlava město.

Plus obecně stav, kdy uzlové nádraží bude částí spojů zcela neobsluhováno.

Kuba

Pro jízdu z Třebíče do Telč použije každý rozumný člověk autobus se třetinovou jízdní dobou. A teď čekám, že vybalíte relace typu Bítovčice – Jezdovice.
Nicméně prodloužení Os od Třebíče na městské nádraží by obecně bylo příhodné kvůli docházkové vzdálenosti do centra a spláchly by se s tím i šotopotřebné přestupy na Telč.

milan

Zvážil jste variantu, že Reneseance bude začínat až na městě?

Anonymní alkoholik

Nebo pokud na R9 budou klasiky se šroubovkou, tak by šly Renesance spojovat s rychlíky. Renesance stejnak obvykle nikde nestaví a rychlík v Brodě asi nebude mít krátký pobyt (beztak to bude +-5 minut jako teď), takže by to nepřineslo (velké) zdržení. Jde to u vlaků z Pardubic do Liberce a Chrudimi, tak proč ne i tady, když není kapacita.

M19

Žádná kolize Renesance pojede až do HB, zpět bude navazovat na rychlíky Praha – HB – Brno a máte po problému. Stejně tak není důvod, aby se rychlíky z ČB a do ČB míjeli v Jihlavě hlavním nádraží s rychlíkem do Prahy či z ní, neb stačí Jihlava město. Nic krkolomného na tom nevidím.

Kluk z Pankráce

Vlastně je mi jedno kdo vyhraje, všechno lepší než to, co tam jezdí teď. V pátek jedu do DeutschBrodu, tak se zas “pokochám” nějakou historickou předpotopní soupravou.

Anonymní alkoholik

Béčka už čekají! ❤️

M19

A proč ne Horníkův či Smilův Brod? Nebo máte něco proti Havlíčkovi?

Daniel

Horníkův? O tom bych se rád něco dozvěděl: vždy nám paní učitelka říkala, že postupka byla Brod → Smilův Brod → Německý Brod → Havlíčkův Brod.
(zcela bez ironie)

M19

Zkuste wiki

sotous

Zajímavé je prohození základu z Prahy , tj cca S.00 pojede do Jihlavy, a L.00 Brno. / nyní S. 00 směr Brno/. To znamená poměrně značné překopání všech přípojových vazeb hlavně na lokálky po cestě. Ale uvidíme třeba to bude ku prospěchu…

Oldřich

Asi jde o to, že se zkrátí Renesance, takže bude potřeba přestupní vazba v Jihlaveě na Třebíč.

Kuba

Tak jedinou relevantní lokálkou po cestě je stará Tišnovka, která se prostě otočí o hodinu se stejnými důsledky na obou koncích. Trať na Studenec je irelevantní, protože je navázaná přednostně na osobáky (které se protáčet nemusejí), R mají výhledově Křižanov projíždět.

xyz

Také směr Humpolec + směr Chotěboř/Hlinsko v H. Brodě, mají-li mít rychlíkový přípoj od Brna/na Brno.

Vojta

Prada, systémová jízdní doba HB-Křižanov se dá zvládnout i s osobákem.

Elb

Obávám se, že než, pokud vůbec, bude nějaká VRT na Polabí, tak už případně jednotky budou mít důchodový věk.

Sch

A proto je škoda, že stát nepožaduje jen 160kmh.ČD by se mohlo přihlásit s novými vozy NeuHonecker a novým nízkopodlažním řídícím vozem na základě nepotřebné řady 971 ;-).

Elb

Nebo by se prostě koupila rychlíková jednotka na 160 km/h, který by tady něco ušetřila.

K.S.

Víte co by nemuselo být špatné? Pokud by si na to někdo pořídil regiojety, nebo interjety + řídicí vůz, tak by se dala ta jihlavská větev natáhnout spodem do Brna.

Miroslav Zikmund

Akorát je třeba natáhnout tam dráty … konec konců Praha – Jihlava – Brno byla historická trasa R v dobách, kdy se jezdilo ze Žďáru do Tišnova přes Nové Město na Moravě ….. Trať přes Křižanov je z hlediska historie železnic „novostavba“ ….

K.S.

Vím že se tak jezdilo, ta důležitost tratí byla jiná trochu. Možná by to krom drátů chtělo taky tu trať dost porovnat a snížit na ní poněkud sklony.

tarten

Právě naopak. Ve stopě VRT Polabí je zoufale potřeba rychlá trať na dálkovou dopravu. Jakákoli, už před 10 lety bylo pozdě. Jednou tam bude tak jako tak, VRT neVRT. A délku životnosti toho vlaku, tedy do 2070, to rozhodně trvat nebude.

Vojtěch

Pro nás od tratě 230 skvělá zpráva, jsem zvědavý, kdo vyhraje. ČD teď nekupují další push-pull, jedině, že by objednali další, ale mají na to přostředky teď, když jsou rozejté další nákupy. Z dalších dopravců si nejsem jistý, že do toho někdo půjde. Co třeba Leoš se s vým novým spolumajitelem?

Jen škoda, že se, podle článku, zhorší spojení do Brna, přes den jezdí i každou hodinu. Ale jinak pecka, aby to dopadlo!

Avlaky

RegioJet určitě, tuhle linku chcou dlouho

Ondřej

Třeba se ukáže i LE s RENFE v zádech. Moc lepších šancí tu v dohledné době mít nebudou.

tarten

Rozhodně je to významná zakázka. Ale totéž bych čekal se všemi rychlíky přes 011.

Růža

On se nakonec nemusí přihlásit nikdo.

tarten

S tím vůbec nepočítám. ČD moc dobře vědí, že to je vynikající způsob jak přijít k dobrým vlakům a zbavit se přestárlých Béček, aby jim to zaplatil někdo jiný.

Vojta

Ve špičkách pracovních dnů mají zůstat posily jako teď, ale otázka, jestli to není nevyužití potenciálu, když se úsek HB-Brno zrychlí skoro o čtvrt hodiny. Taky poslední vlak Brno-Žďár 20:32 nic moc.

michal82

Škoda, že nejsou vysoutěžené další Interjety. Takto jsem zvedav kdo vysoutěží a pak dodá do roku 25.

Tomariero

Spíše do roku 26 smlouva je jedeive od prosince 25. A nejpozději od prosince 27.

Kuba

Interjety stejně nemají nízkopodlažní dveře. Tenhle požadavek je obecně dost průser a kouká z toho nějaká tramvaj.

D.S.

Myslím, že Siemens v této koncepci nízkopodlažní vůz umí, tuším, že bude v nových soupravách pro vlaky NightJet.

Tomariero

I v nových railjetech které budou v průběhu příštího roku odebírat ÖBB.

tarten

Duplex je podla vás taky tramvaj? Ono by to šlo, kdyby „se“ chtělo.

Dušan

Interjet to být právě nemůže podle té smlouvy, musí to umět úvrať bez objíždění nebo výměny lokomotivy – leda že by ty lokotky jezdily vždycky 2 – jedna vpředu a druhá vzadu jak budoucí TALGO DSB, které má jezdit vždy se 2 Vectrony = toto mi ale v případě ČR už přijde na té lince R 9 poněkud přitažené za vlasy:-)))

Olin

No…, pro doplnění. Když se jede z Liesingu na Vídeň hl.n., tak míjíte nějaký provozy OBB. Tak tam měli desetivozový (+/-) RailJet (prosím o shovívavost k tomu počtu vozů, protože jsem se spíše kochal 4020-kou, v které jsem byl – už jich tolik v provozu není /info z letošního léta/) a ten měl na obou koncích po Taurusu. Právě do toho nastupovali nějaké hádrošmátralky.

Tomariero

Že by šance na nákup nové generace railjetu s nízkopodlažním vagónem? ÖBB je již má objednané.

Ten_z_Biliny

Druhá možnost je pushpull patra od Škody. Rychlost 200km/h se u nás naučí a nízkopodlažní jsou. Tak uvidíme, třeba Škoda podá dvě nabídky. Jedny na svoje a jedny v konsorciu se Siemensem 🙂

Jiří 24

Také bych to tak viděl spolu s dominancí ČD, jelikož RJ, Arriva, LE, GWTR ani nikdo jiný asi nemá moc zájem cokoliv nového kupovat u Siemensu či Škodovky, raději si to koupí ojeté, nebo nové od Pesy, Astry atd.

Kubrt

“ RJ, Arriva, LE, GWTR ani nikdo jiný asi nemá moc zájem cokoliv nového kupovat u Siemensu či Škodovky“

A tenhle názor plyne z čeho? Podobná soutěž tu ještě nebyla.

Poskok

Tak já třeba doufám, že se bude jednat o elektrické jednotky… Cena téměř stejná jako za railjet (jelikož tam Siemens nemá konkurenci, tak si může říct téměř cokoliv), ale z pohledu nápravového zatížení, trakčních vlastností apod. mnohem lepší.

V. K.

Railjet by byl úplně nejlepší, protože má maximální rychlost 230 km/h, takže by na VRT úseku mohl využít vysokorychlostních parametrů té trati.

Juraj

A co ho bude táhnout/tlačit? Zarezervují se ojeté taury od ÖBB?
Railjet byl a je znouzectnost – vysokorychlostní netrakční jednotka jako doplněk k velké flotile volných lokomotiv. Tím neříkám, že je to špatné vozidlo, jen že mimo velmi specifických podmínek je nekoncepční.

Dušan

A jaké jsou tedy třeba konkrétně v Rakousku ty specifické podmínky, že těch Railjetů mají minimálně 60 souprav ? Na to, že to je znouzectnost v tom teda utopili spoustu prachů – to Vám řeknu:-)))))

Kubrt

To vzniklo tak, že ÖBB měly k dispozici hodně zánovních taurusů, tak místo elektrických jednotek nakoupily „netrakční“ jednotky.

Os5600

Nemyslím si že to byla nějaká znouzectnost. Už jen proto, že se v Rakousku testuje Vectron s úpravami pro rychlost 230 km/h.

Miroslav Zikmund

Prostě byly nakresleny oběhy, dohoda s SBB o jejich nasazení, nemusí se měnit lok v Buchsu SG na úvrati, ale na Taurus/ řídící vůz vleze nový strojvedoucí, převezme řízení a s minimálním pobytem se frčí přes Sargans do Zürichu …. z Vídně se jede dvojmo, ve Feldkirchu se soupravy spojují / rozpojují … Podobně dohoda s DB …. Tomu se říká strategické plánování … SBB ve dvou etapách nakoupily 44 „pendolina“ na cca 3 000 km vlastních tratí, ČD ušušnily sedm na trojnásobek sítě. Podobně nákup 7 x RJ na 9 000 km tratí (pro zjednodušení) …. Nákupy vozidel na… Číst vice »

tarten

Že by u Siemensů nebyli schopni zrychlit Vectron, kdyby to náhodou někdo chtěl?

Fučida

Na jakém VRT úseku? Minimálně po dobu této smlouvy nic jako VRT v tomhle směru nebude.

tarten

VRT Polabí se ještě tenhle měsíc malovalo na 2029.

Dušan

Smlouva ale hovoří pouze o V = 200 km/h, takže nevidím smysl nasazovat soupravu a loko na V = 230 km/h, když to nikdo nechce:-)). Nebo třeba z Prahy na rychlík do Berouna tak budete jezdit TGV-čkem na V = 350 km/h jen tak pro šoto-fotiče a srandu králíkům ?

Miroslav Zikmund

RailJet nedosahuje z hlediska komfortu slovenských vozů

Miroslav Zikmund

RailJet nedosahuje z hlediska komfortu slovenských vozů Ampeer / Bmpeer

xyz

Takže zhoršení spojení v úseku HB – ZR – Brno na 2h takt i ve špičce?

To celé ve prospěch rychlíku v krátkém kousíčku mezi HB a Jihlavou (kde ve špičce je i nyní tak jako tak zajištěn přípoj od posilových rychlíků spěšným vlakem, tzn. bezzastávkovým mezi HB a JI)?

Nemůžu říct, že by mi něco takového dávalo logiku.

milan

Podívejte se do provozní koncepce (odkaz máte v článku). Nad rámec dvouhodiny jsou tam vložené spoje.

xyz

Hm, tak ono je to ještě horší – rychlíky uhnou směrem na Jihlavu v sudou celou, tzn. v S:23/L:36 h se v žst. Jihlava potkají dvě rychlíkové soupravy (asi u 2. nástupiště) + k tomu se tam bude muset „vymotat“ Sp vlak do Slavonic (fixovaný Třeští v L:00 h – snad do té doby bude na t-227 revitalizováno, aby se to vůbec stíhalo) a do toho ještě Os vlak HB – JI. No pěkně děkuju.

Kuba

Ten Sp do Slavonic může klidně být výchozí z městského nádraží.

Jelen

Z hlavního začínat je lepší kvůli návaznosti na trolejbusy.

Tomáš Záruba

Nebudou náhodou do 2025 (popř. těsně poté) ty trolejbusy jezdit z kruháku přes „mesto“…?

Frantisek

Jen aby se na něj dalo něčím dostat a všemu neujel. 🙂

medical examiner

A kdo tvrdí nutnost existence těch Sp…

M19

A na to jste přišel jak?

Petr

Autobusy jezdi jenom v pracovni dny a Sp jezdi jenom HB – Jihlava. #nikdySeToTakNedelalo

Olda

No…, mne z toho vychází, že úsek BM – ZR vychází co hodinu, nebo jsem to špatně pochopil. Pak sorry.

Olda

Sorry… Beru zpět. Tam je z Prahy co hodina. Nevím proč jsem to viděl od nás. Zřejmě asi nějaká snová dopravní „slepota“.