České dráhy zveřejnily smlouvu se státem na dálkové vlaky. Zlevnily, desetiletou jistotu mají u 7 linek

Railjet v Pečkách. Foto: České dráhyRailjet v Pečkách. Foto: České dráhy

České dráhy získaly podpisem smlouvy s ministerstvem dopravy jistotu provozu na deset let u sedmi linek dálkové dopravy. Jde například

České dráhy získaly podpisem smlouvy s ministerstvem dopravy jistotu provozu na deset let u sedmi linek dálkové dopravy. Jde například o expresní i rychlíkové spojení Prahy s Brnem či rychlíky a expresy z Prahy do Děčína. K výměně dopravce ale může dojít už brzy na jiných linkách, například z Prahy do Plzně či Českých Budějovic.

Vyplývá to ze smlouvy, kterou ministerstvo podepsalo s Českými drahami a byla zveřejněna v registru smluv.  Navazuje na již dříve uzavřené kontrakty s ČD například na linku Ex2/R18 nebo spoje dálkové dopravy, které převezmou RegioJet a Arriva. Státní dopravce má mít podle smlouvy srovnatelné podmínky i například sankce jako alternativní dopravci.

Nová smlouva zajišťuje provoz na šesti expresních a 13 rychlíkových linkách. Podle úřadu bude rozsah objednávky oproti stávajícímu stavu o 7,6 procenta větší. Jako novinku ministerstvo zmiňuje například přímé spojení Praha – Třeboň – České Velenice.

Smlouva garantuje Českým drahám roční příjem zhruba 3,5 miliardy korun, průměrná cena za vlakokilometr bude 130,8 Kč. Už dříve zasmluvnilo ministerstvo provoz na lince Ex2 s Českými drahami za 445 milionů korun, dál zůstává v platnosti dříve uzavřená smlouva na provoz linky R13 z Brna do Olomouce přes Břeclav. Se započtením nákladů na linky Ex2 a spoje alternativních dopravců tak stát vydá na linky dálkové dopravy v příštím jízdním řádu přes 4,5 miliardy korun. Celková hodnota zveřejněné smlouvy je 25,26 miliardy korun.

V porovnání se smlouvou na letošní rok zaplatí stát za každý kilometr vlaků Českých drah méně: letošní cena byla 132,54 Kč za vlakokilometr.

Kalkulovaná ztráta jednotlivých dálkových linek

Kalkulovaná ztráta jednotlivých dálkových linek pro jízdní řád 2019/20 (druhý sloupec jen období za polovinu prosince)

Smlouvu zveřejnily v registru smluv České dráhy, na které se nově od 1. listopadu vztahuje povinnost kontrakty publikovat. Smlouva řeší například i přepínání trakční soustavy či zavádění ETCS. Smlouva ukládá Českým drahám povinnost připojit se ke Státnímu jednotnému tarifu.

Částečně nové je i označení linek: nově je například linka Ex3 Děčín – Praha – Břeclav rozdělena na dvě samostatná ramena Ex3 a Ex5.

Kontrakt s Českými drahami byl uzavřen přímým zadáním, aniž by došlo k porovnání s nabídkami konkurence jako u některých dalších linek. Vzhledem k omezené kapacitě jiných dopravců se ale nedalo příliš čekat, že by nabídku někdo jiný podal.m Ve smlouvě je i stanoveno, v kterých vlacích musí České dráhy poskytovat občerstvení.

Přehled vlaků dálkové dopravy, kde musí být zajištěno občerstvení ve vlaku

Přehled vlaků dálkové dopravy, kde musí být zajištěno občerstvení ve vlaku

Ministerstvo se ale podle smlouvy nevzdává plánů soutěžit: některé linky jsou jen na rok, desetileté smlouvy se naopak týkají lukrativních tras z německé státní hranice přes Děčín do Prahy či z Prahy do Brna a dál do Bratislavy či Vídně. Desetiletý bude i kontrakt na vlaky z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem nebo na spojení Prahy a Děčína nebo rychlíky Praha – Brno přes Českou Třebovou Z expresních linek chce ale ministerstvo začít soutěžit spojení do Českých Budějovic či Plzně a dál na Mnichov. Jen na rok je smlouva na vlaky linky R27 z Olomouce do Ostravy přes Krnov a z Liberce do Ústí nad Labem, tato linka má být spojena s linkou Pardubice – Liberec do jednoho souboru. U ní je smlouva s ČD do konce roku 2020.

Z příloh smlouvy je patrné, že ministerstvo nechá Českým drahám některé výkony na deset let výměnou za velké investice. Jde zejména o nákup nových vícesystémových lokomotiv či nových vozů, které nechává vyrábět od sdružení Škoda Transportation a Siemens. Smlouva současně řeší v příloze 7a i kapacitní požadavky na jednotlivé linky. Příloha 7 pak řeší podmínky vybavení a standardu vozidel.

Investice do nových vozidel v rámci smlouvy ČD a ministerstva dopravy

Investice do nových vozidel v rámci smlouvy ČD a ministerstva dopravy

Poprvé je ve smlouvě uvedena i výchozí kalkulace prokazatelné ztráty na jednotlivé linky. Podle ní má být nejméně ztrátová linka z Prahy do Děčína a dál do Německa, titul nejztrátovější linky naopak získalo spojení České Budějovice – Brno.

Odhadovaná ztráta jednotlivých linek v přepočtu na vlakokilometr

Odhadovaná ztráta jednotlivých linek v přepočtu na vlakokilometr

Objednané linky ve velké smlouvě s ČD

Ex1 Ostrava – státní hranice Polsko / státní hranice Slovensko – do roku 2029
Ex3 Praha – Pardubice – Brno – státní hranice Rakousko/ státní hranice Slovensko – do roku 2029
Ex4 státní hranice Rakousko / státní hranice Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – státní hranice Polsko – do roku 2029
Ex5 Praha – Ústí nad Labem – státní hranice Německo – do roku 2029
Ex6 Praha – Plzeň – Cheb / státní hranice Německo – do roku 2024
Ex7 Praha – České Budějovice – Český Krumlov / státní hranice Rakousko – do roku 2025
R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno / Jihlava – do roku 2021
R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov – do roku 2021
R11A České Budějovice – Plzeň – do roku 2025
R11B Brno – Jihlava – České Budějovice – do roku 2026
R12 Brno – Olomouc – Šumperk – do roku 2027
R14B Liberec – Ústí nad Labem do roku 2020
R15 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb do roku 2029
R16 Praha – Plzeň – Klatovy do roku 2024
R17 Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice / České Velenice – do roku 2025
R19 Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno do roku 2029
R20 Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín – do roku 2029
R23 Kolín – Ústí nad Labem – do roku 2021
R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc do roku 2020

Tagy České dráhy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy smlouva na provoz dálkových vlaků Top vlaky dálkové dopravy
75 komentářů