egoe-plus
Dopravci Železnice

České dráhy zveřejnily smlouvu se státem na dálkové vlaky. Zlevnily, desetiletou jistotu mají u 7 linek

Railjet v Pečkách. Foto: České dráhy
Railjet v Pečkách. Foto: České dráhy

České dráhy získaly podpisem smlouvy s ministerstvem dopravy jistotu provozu na deset let u sedmi linek dálkové dopravy. Jde například o expresní i rychlíkové spojení Prahy s Brnem či rychlíky a expresy z Prahy do Děčína. K výměně dopravce ale může dojít už brzy na jiných linkách, například z Prahy do Plzně či Českých Budějovic.

Vyplývá to ze smlouvy, kterou ministerstvo podepsalo s Českými drahami a byla zveřejněna v registru smluv.  Navazuje na již dříve uzavřené kontrakty s ČD například na linku Ex2/R18 nebo spoje dálkové dopravy, které převezmou RegioJet a Arriva. Státní dopravce má mít podle smlouvy srovnatelné podmínky i například sankce jako alternativní dopravci.

Nová smlouva zajišťuje provoz na šesti expresních a 13 rychlíkových linkách. Podle úřadu bude rozsah objednávky oproti stávajícímu stavu o 7,6 procenta větší. Jako novinku ministerstvo zmiňuje například přímé spojení Praha – Třeboň – České Velenice.

Smlouva garantuje Českým drahám roční příjem zhruba 3,5 miliardy korun, průměrná cena za vlakokilometr bude 130,8 Kč. Už dříve zasmluvnilo ministerstvo provoz na lince Ex2 s Českými drahami za 445 milionů korun, dál zůstává v platnosti dříve uzavřená smlouva na provoz linky R13 z Brna do Olomouce přes Břeclav. Se započtením nákladů na linky Ex2 a spoje alternativních dopravců tak stát vydá na linky dálkové dopravy v příštím jízdním řádu přes 4,5 miliardy korun. Celková hodnota zveřejněné smlouvy je 25,26 miliardy korun.

V porovnání se smlouvou na letošní rok zaplatí stát za každý kilometr vlaků Českých drah méně: letošní cena byla 132,54 Kč za vlakokilometr.

Kalkulovaná ztráta jednotlivých dálkových linek
Kalkulovaná ztráta jednotlivých dálkových linek pro jízdní řád 2019/20 (druhý sloupec jen období za polovinu prosince)

Smlouvu zveřejnily v registru smluv České dráhy, na které se nově od 1. listopadu vztahuje povinnost kontrakty publikovat. Smlouva řeší například i přepínání trakční soustavy či zavádění ETCS. Smlouva ukládá Českým drahám povinnost připojit se ke Státnímu jednotnému tarifu.

Částečně nové je i označení linek: nově je například linka Ex3 Děčín – Praha – Břeclav rozdělena na dvě samostatná ramena Ex3 a Ex5.

Kontrakt s Českými drahami byl uzavřen přímým zadáním, aniž by došlo k porovnání s nabídkami konkurence jako u některých dalších linek. Vzhledem k omezené kapacitě jiných dopravců se ale nedalo příliš čekat, že by nabídku někdo jiný podal.m Ve smlouvě je i stanoveno, v kterých vlacích musí České dráhy poskytovat občerstvení.

Přehled vlaků dálkové dopravy, kde musí být zajištěno občerstvení ve vlaku
Přehled vlaků dálkové dopravy, kde musí být zajištěno občerstvení ve vlaku

Ministerstvo se ale podle smlouvy nevzdává plánů soutěžit: některé linky jsou jen na rok, desetileté smlouvy se naopak týkají lukrativních tras z německé státní hranice přes Děčín do Prahy či z Prahy do Brna a dál do Bratislavy či Vídně. Desetiletý bude i kontrakt na vlaky z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem nebo na spojení Prahy a Děčína nebo rychlíky Praha – Brno přes Českou Třebovou Z expresních linek chce ale ministerstvo začít soutěžit spojení do Českých Budějovic či Plzně a dál na Mnichov. Jen na rok je smlouva na vlaky linky R27 z Olomouce do Ostravy přes Krnov a z Liberce do Ústí nad Labem, tato linka má být spojena s linkou Pardubice – Liberec do jednoho souboru. U ní je smlouva s ČD do konce roku 2020.

Z příloh smlouvy je patrné, že ministerstvo nechá Českým drahám některé výkony na deset let výměnou za velké investice. Jde zejména o nákup nových vícesystémových lokomotiv či nových vozů, které nechává vyrábět od sdružení Škoda Transportation a Siemens. Smlouva současně řeší v příloze 7a i kapacitní požadavky na jednotlivé linky. Příloha 7 pak řeší podmínky vybavení a standardu vozidel.

Investice do nových vozidel v rámci smlouvy ČD a ministerstva dopravy
Investice do nových vozidel v rámci smlouvy ČD a ministerstva dopravy

Poprvé je ve smlouvě uvedena i výchozí kalkulace prokazatelné ztráty na jednotlivé linky. Podle ní má být nejméně ztrátová linka z Prahy do Děčína a dál do Německa, titul nejztrátovější linky naopak získalo spojení České Budějovice – Brno.

Odhadovaná ztráta jednotlivých linek v přepočtu na vlakokilometr
Odhadovaná ztráta jednotlivých linek v přepočtu na vlakokilometr

Objednané linky ve velké smlouvě s ČD

Ex1 Ostrava – státní hranice Polsko / státní hranice Slovensko – do roku 2029
Ex3 Praha – Pardubice – Brno – státní hranice Rakousko/ státní hranice Slovensko – do roku 2029
Ex4 státní hranice Rakousko / státní hranice Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – státní hranice Polsko – do roku 2029
Ex5 Praha – Ústí nad Labem – státní hranice Německo – do roku 2029
Ex6 Praha – Plzeň – Cheb / státní hranice Německo – do roku 2024
Ex7 Praha – České Budějovice – Český Krumlov / státní hranice Rakousko – do roku 2025
R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno / Jihlava – do roku 2021
R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov – do roku 2021
R11A České Budějovice – Plzeň – do roku 2025
R11B Brno – Jihlava – České Budějovice – do roku 2026
R12 Brno – Olomouc – Šumperk – do roku 2027
R14B Liberec – Ústí nad Labem do roku 2020
R15 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb do roku 2029
R16 Praha – Plzeň – Klatovy do roku 2024
R17 Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice / České Velenice – do roku 2025
R19 Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno do roku 2029
R20 Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín – do roku 2029
R23 Kolín – Ústí nad Labem – do roku 2021
R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc do roku 2020

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dušan

Pane Sůro, nedalo by se nějak dostat i k těm přílohám 10A a 10B, které zveřejněny na SOD-u nejsou ?

Troda2

Toto se mi nelíbí.

Anonymus

Proč jsou rychlíky / expresy ztrátové když vidím že jsou narvané lidma? V tom vlaku jede třeba 250 lidí plus někdo vystoupí jiní nastoupí takže celkově si jízdenku koupi mnohem více lidi

David S.

Protože nejsou narvané po celý den… V době mimo špičku jede lidí prostě méně. A tak je to všude ve veřejné dopravě.

Panda

Bohužel 75% slevy nerovnoměrnost ještě zhoršily – dříve studenti jezdili často ve čtvrtek/pátek ráno, kdy jeli třeba za 1/2 odpolední ceny (a byl poloprázdný vlak), ale teď už si těch pár korun za odpolední vlak klidně připlatí…

Zbyněk

Nikdo si z vybraných skupin nepřiplácí. Všichni platí v regionech na krátké vzdálenosti stejně po celý den. Nerozumím strategii ráno za méně odpoledne za více. Nikdo si až na první třídu či doplňkové služby nic nepřiplácí, tedy alespoň v regioinu.

Panda

Ale tady se bavíme o dálkové dopravě, kde jsou mimošpičkové ceny často výrazně nižší. A zatímco při plné ceně ušetříte třeba 200, tak jako student jen 50 a to si studenti klidně připlatí, aby třeba ve čtvrtek/pátek po párty nemuseli vstávat…

Tomáš Záruba

Protože jezdí moc pomalu. Na stejné množství km tak potřebujete víc souprav i personálu, a zároveň nalákáte méně platících cestujících. V podstatě ty tzv. „dotace“ do dálkovky jsou jakýmsi odškodným dopravcům, po čem že to musí jezdit.

R2R2

Levne jizdne v kombinaci s nerovnomernym rozlozenim, on ten po strop naslapany vlak by mozna vyrazne ztratovy nebyl, ale to na vetsine trati a zejmena mimo spicku opravdu neni, jak spravne podotknul David S.

michal

Hlavně, jestli chtějí do budoucna soutěžit, tak ať už pomalu ty soutěže vypisují, protože takový ten český stav, kdy rok před koncem starých smluv začneme honem řešit kdo a jak nám to bude jezdit, je docela nepraktický. Kapacity má jen ten, kdo to doteď jezdí. Snad MD nečeká, že v záloze někde čekají stovky zánovních vozů a lokomotiv na to, až si v ČR vzpomenou. Tohle se prostě musí kraje i MD naučit, obzvlášť, pokud budou chtít i nová vozidla.

kix

rok před koncem? spíš tak měsíc před koncem se to začne řešit.. R14 je na rok A i B a co se řeší? Nic..

Radim Cenek

Je někde informace o tom, co vlastně ministerstvo objednává navíc? Všude se píše o Veselí-Velenice, ale kdyby se celých těch 7,6 % navýšení vrhlo na třeboňskou trať, tak by tam měli půlhodinový interval po celých 24 hodin. Ne že bych jim ho nepřál, ale spíš si myslím, že se bude přidávat i jinde …

Tomariero

EX7 je mírně navýšeno, R11B taktéž (tam je to tedy jen zrušení omezení jízdy), zbytek je mimo můj standartní okruh kde jezdím takže z hlavy neřeknu

Radek Janata

Na R15 je jeden pár Praha-Teplice navíc.

Study

R20 jde taky nahoru.

Ing Jouda

Není chyba v tabulce 1?
Sloupec 1 ( 2019) hodnota = x, sloupec 2 ( 2020) = zhruba 20x.

Kubrt

viz Anonym níže. Taky jsem na to koukal poněkud zmateně.

Ing Jouda

Aha děkuji
Konečně tomu rozumím

No hlavně ze je tam napsáno “ kalendářní rok 😀 “

Martin

Citace: „České dráhy zveřejnily smlouvu se státem na dálkové vlaky.“
Výklad: Firma a.s. zveřejnila smlouvu se svým majitelem.
Pozn.: Stát je 100% vlastníkem akcií ČD, pro toho, komu tento fakt není znám.
Komedie! Fakt jsem se nesetkal s nějakým dalším příkladem, kdy by a.s. musela mít smlouvu se svým majitelem, popř. ji navíc ještě musela uveřejňovat.
Jestlipak R.Jančura taky musí mít a uveřejňovat smlouvy se svými firmami?!?

Kubrt

A jak by sis vztah stát – ČD bez smlouvy představoval? Jako že někdo na MD zvedne telefon a zavolá na GŘ ČD, aby vypravily vlak do Kolína? A platby by bez smlouvy realizovaly jak? Fakt koukám, co lidi nevymyslí.

kakov

Kubrt – to je přeci jasné, ČD to dostanou denním rozkazem ministra národní obrany na základě stranického usnesení 😀

PS: toto je myšleno jako humorná vsuvka

Tronda

Nejspíš už se zase z ČD stala složka státu, kde je všechno skryto úředním tajemstvím. Tržní firmou byly jen když měly platit provize SŽDC.

lola

zákon o registru smluv … Není-li smlouva uveřejněna ani do tří měsíců ode dne, kdy byla uzavřena, platí, že je zrušena od počátku.

Herold

Pokud spolu firma a její majitel obchodují, je nanejvýš rozumné, aby spolu uzavřeli PÍSEMNOU smlouvu ohledně těchto obchodů, už jen z hlediska tzv. transfer pricingu a dalších podobných vztahů ve skupině a odpovědnosti členů statutárních a dozorčích orgánů vůči věřitelům.

František

Existuje nějaký pádný argument, proč MDČR dotuje linku Ex1? Vždyť i z Ostravy ke státním hranicím SK a PL jezdí alternativní dopravci v režimu open-access. Nebylo by vhodné v rámci úspor uvažovat o vyjmutí této linky z objednávky?

BoH

No jo, ale jak často…

Panda

Vždy je otázka, jestli by se (ne)dokázali dohodnout dopravci s MD na garanci frekventovanějšího spojení, pokud by na trase nebyla objednávka dotované linky… Podobně je tomu u některých menších měst, ve kterých by se komerčním linkám mohlo vyplatit (střídavě) stavět v případě, že by tam nestavěla dotovaná linka (např. Ústí n/O, Svitavy, …).

BoH

To je samozřejmě otázka. Nicméně spíše mě překvapuje dotace pro linku Ex3, kde RJ dokáže jezdit bez dotací (i když teď jdu proti svým zájmům, protože RJ na rozdíl od dotovaných ČD nezastavuje v ČT).

Panda

Ta Ex3 je záhada, zvlášť když se v railjetech jezdí mnohdy na stojáka a díky turistům nebývá prázdno ani mimo špičky… ČT-Brno je právě ten případ dostatečné nabídky od „dotované konkurence“ (+ komerční konkurence směrem k Praze) – nebýt jí, tak je to pro RJ směr Brno daleko zajímavější zastávka… Ale samozřejmě by to chtělo diskuzi mezi dopravci a MD – při vhodné synchronizaci zastavovací politiky si umím představit konec dotací na všech linkách Praha-Brno/Olomouc (s dosypem Hranice-H.Lideč-hranice a příp. doobjednáním okrajového spoje).

Haha

Ta „záhada” se jmenuje nákup nových railjetů na Budapešť a odpisy railjetů do Grazu. Ono české jízdné jaksi nestačí.

Panda

Uznávám, že odpisy tady mohou dostat bilanci do mínusu, i když do Grazu by se to díky „výměně“ s OeBB a rakouskému jízdnému mohlo zvládat celkem slušně… Navíc vídeňská linka by na tom mohla být ještě líp, pokud by šlo posílit špičky min. v úseku Praha-Brno (odepsanými vagony nebo něčím levným alá lowcost RGJ), tam nacpanost rj odrazuje spoustu lidí… Jasně, Budapešť bude asi vycházet hůř – na druhou stranu, kolik z těch 10 let budou jezdit – pět?

Radek Janata

Jízdenku Praha-Brno lze koupit i za 139 Kč a i na poslední chvíli je běžná cena pod 200 Kč. To je 80 haléřů na km.

noerf

BoH: Protože MD objednává linky nezávisle na situaci na trhu, neboť máme chváleno, že prioritní je objednávaná doprava. Dalším důvodem jsou historické souvislosti a postavení tratí. Samozřejmě, že by šlo pozvat všechny relevantní dopravce a zjistit o které tratě mají zájem jezdit bez dotací a za jakých podmínek a následně doobjednat například okrajové spoje a zbytek tratí řešit výběrovým nebo poptávkovým řízením. Jenže to by se muselo řešit tak tři až čtyři roky dopředu, na což úředníci nemyslí a politici mají zrovna před volbami. A hlavně objednávka by se musela přizpůsobit aktuální situaci na trhu s ročními úpravami, což by… Číst vice »

Tomáš Záruba

A kolik z nich bez povinných místenek?

Martin K.

Mzdy, energie, služby jsou dražší, jsou zasmluvněné investice a přesto dokáží ČD přijít s nižší cenou? Po těch letech nářků mi to přijde zvláštní…

Panda

Jezdí více cestujících (byť zpravidla s dosypem za slevy od MD)?

Martin K.

Počítat se stejným nebo vyšším počtem cestujících ve všech 10-ti letech? Kompenzuje nárůst cestujících navýšení nákladů v posledních letech?

Pandrhola

Jestli to nebude tím, že dříve byla sleva na děti a studenty pod smlouvou a dnes se kompenzuje zvlášť. To by pak odpovídalo nižší ceně, do které se přitom vejde i nějaká ta modernizace.

pozorovatel

A vozů v soupravách nepřibývá a míst k sedění v nich spíše ubývá, takže šetříme, ať to stojí, co to stojí …

Jedine vlaky

Vážně? Na R5 někde přes Most railjetí vozy, a na R9 a R12 zůstaneme takřka v 80.letech..děkujeme MD.

Apollo17

Kde jste přišel na R5? Je tam Ex 5 a ta je z Prahy přes děčín do Německa.Přes most bude jezdit R15.

Jedine vlaky

No potěště. Já mluvím hlavně o kvalitě vlaků.

Apollo17

Tak když budou „někde přes Most“ jezdit railetí vozy,tak na trať „někde přes Žďár“,nebo „někde přes Vyškov“pojedou ty vozy,které jezdí teď“někde přes Most“ 🙂 Jak prosté.

BoH

Když vidím zajištění dopravní obslužnosti u nás, tak se musí vždy naštvat. S linkou R12 (ale samozřejmě i některými dalšími, ale není jich moc a neznám je tolik) si vyloženě si vyloženě stát utírá … Chápu, že v současné době tam jezdí ty největší šroty, co lze potkat. Bohužel, vše nejde najedou obnovit. Ale ani výhledově se situace nezmění, protože soutěž, která by na této tristní situaci mohla něco změnit, přijde nejdříve v roce 2027 (a i o tom pochybuji). Se šroty na věčné časy. A ani ten … minibar nezajistí, i když na většině dálkových linek je.

BoH

Dovolím si požádat ty, co s příspěvkem nesouhlasí, aby napsali:
1) Kde a čím cestují.
2) Zda považují vozy „B“ za kvalitní a proč.
3) Zda si myslí, že se něco na těchto zanedbaných tratích může bez konkurenčního prostředí zlepšit a kdy.

BoH

Hmm… tak nic no. Alespoň jde vidět, že vlastně se mnou všichni souhlasíte, ale pro udržení režijek je potřeba odpor potlačovat 😛 😀

Tronda

To je jednoduché ve vozech B platí režijka, narozdíl od Bmz dopravce RJ a proto je to pak ojetý šrot.

Richmond

cestuji vozy B 30 minutovou cestu a nevadí mi to a navíc je to celé prosté
– jihomoravský kraj si chce vozidla nakoupit sám, tak proč by se tam měl někdo snažit
-musí být ta linka hojně využívaná
– ano, zlepší se to, když stát zruší ty nesmyslné slevy

Jiří

Však taky proč si s R12 nevytřít prdel 😅 Jen by mě zajímalo, z jakého důvodu je méně důležitá například oproti R13 🤔

BoH

Asi tak. Ne, že bych to R13 nepřál, nicméně přeci jen R12 spojuje (napřímo) největší a třetí největší město na Moravě a cestování je na úrovni socialismu. Dříve bylo přislíbeno, že z R13 na R12 přejdou po nákupu Panterů vozy. A co zůstalo 2/5 vozu Bdtee. Jediný rozumný vůz ABpee šel do pryč.

Lolookie

Linky R9, R12 a R17 jsou moje oblíbené retro linky, škoda, že na R8 to končí, ta byla taky fajn :D.

David

„A proč zrovna my jsme Béčko?“
(Divadlo Járy Cimrmana)

Arnošt

Doufám jen, že až se budou soutěžit vlaky z Prahy do Budějovic nebo Plzně, že budou v jednom souboru jak rychlíky tak expresy. Řešit na každý spoj jízdenku zvlášť, nemoci v případě zpoždění použít jízdenku ve druhém vlaku a podobně by bylo na nic. A samozřejmě by to řešilo i lepší organizování výluk a mimořádností.

michal

Budete kupovat jednotný tarif, pak si můžete jezdit čím chcete.

Panda

Souhlas a na některých místech by měly být synchronizovány soutěže i s kraji (např. Liberec-Děčín/Ústí, Plzeň-Žihle/Most, …)

kix

proč by měly být synchronizovány soutěže s kraji? To aby byl synchronizován i výběr? Protože přeci tím, že dám soutěž souběžně nezajistím, aby oboje vyhrál stejný dopravce..resp. aspoň by to tak být nemělo..jaká je realita už je věc jiná..

Kubrt

V některých případech – třeba na trati 160 – můžou osobáky+rychlíky v jednom balíku přinést nižší náklady – totožná vozidla, společný oběh, vyšší proběh vozidel, lepší využití personálu.

michal

Totožná vozidla? Myslím, že Plzeňský kraj bude na osobáky do Žihle požadovat vozidla nízkopodlažní, takže to je úplně mimo.

Kubrt

Eh, to byl příklad trati, kde by společná objednávka obou vrstev měla smysl. Na osobáky by se tam hodila nízkopodlažní motorová jednotka a na rychlíky – taky, klidně ta samá.

Anonym

Není ta první tabulka nějaká divná?

Anonym

Už to chápu 🙂 zmátlo mě jak je to pod větou, která se odkazuje na letošní rok. A ona to je kompenzace jen teďka od 15.12. do 31.12. 2019 proti skoro celému roku 2020.

Barnye

Tronda se na autobusáku v Letňanech zase převrátí ze židle.

Tronda

To těžko, protože nevím co bych tam dělal, ale trol Barney nemá nic k tématu, tak se aspoň mentálně vyzvracel, ono těch linek na deset let zase tak moc není a někde už se brzy s trolem Barneym převrátí popelnice kterou vybírá, až o ni ČD přijdou.

Lovosičan

R20, občas R15. Za mě spokojenost, Trondovi přeji příjemné zažívání.

Tronda

Tak někdo je spokojen s plesnivým béčkem a WC hnojícím kolejiště, resp. by byl spokojen i s rybákem, protože si v něm nemusí kupovat jízdenku a jako vyžírka se vozí za prachy (daně) jiných, kteří to platí.

Lovosičan

Jezdím v ABmz. Klimoška, koženka a záchod s uzavřeným systémem. Teď tam má přijít cosi staršího, snad z Hradce…posádky to pořádně nevědí. Rybáky má na starost takový vysoký, převelice příjemný pán, který sedí na Smíchově. Všichni, kteří s ním kdy měli cokoliv do činění, na něj i po letech vzpomínají a představují si film Hei tai yang 731.

Aljašský pes

Přijdou Bee ( v podstatě jen humanizace vozů B+ CZE) a možná Beer, které se uvolní nástupem Regiojetu z relace Brno-Bohumín. Pochybuji, že by ve smlouvě byla podmínka výhledové modernizace, to by musel těmito rychlíky dojíždět nějaký vlivný úředník. Ale s nástupem nových souprav od konsorcia Škoda+Siemens, by se mohli uvolněné klimatizované soupravy během cca 3 let vrátit. Díle Leo Express se údajně této trasy stále nechce vzdát a s komerčními spoji Praha- Děčín chce zastavovat také v Lovosicích.

libor

když mají takové jistoty, tak by konečně na linku R11 mohli pořídit soupravy odpovídající roku 2020+. hm

Zyx

Osobne ponekud lituji „zabetonovani“ situace ve smeru Usti a Decin, protoze do prichodu anternativniho dopravce/dopravcu se clovek pravdepodobne nedocka ponekud pruznejsiho a privetivejsiho preshranicniho tarifu do Dresden nebo dale na Berlin.

Jinak ale musim uznat, ze ta smlouva uz ma uroven a je za tim videt nejaka prace na ministerstvu. A autora clanku chvalim za vecne a solidni zpracovani clanku. Na komentare bude jeste casu dost.

Haha

To si stezujte u DB (tarif).

X 1

Alternativní resp. privátní dopravce, tarif DB zajímat nemusí.
Flixtrain/ Leo má sice vagóny z kopřiv, ale jezdí za 9.90 €.

miky

A zrovna tady by Blauschlamperei potřebovaly konkurenci jako prase drbání, protože bus po silnici je časově +- stejně (když nepočítám zácpy a sesuvy na D8), takže tam nikdo na své triko nejezdí a asi ani jezdit nebude. Takže do Ústí bohužel jezdím vlastním nebo cizím gumokolem 🙂 a nešotám vlakem. Za 159 korun (základní cena) opravdu, ale opravdu ne.

Aljašský pes

Já o té úrovní silně pochybuji. Do Německa totiž nejezdí jen obyvatelé Prahy, Děčína a Ústí, ale také my z Lovosicka a Roudnice nad Labem (kteří z R20 hromadně přestupují v Ústí na Vánoční kometu nebo v Děčíně Do Bdt Shandau). S tím co se teď na R20 přesune, klesne úroveň cest do Německa po poloviny 90. let.