Bez soutěže až na 10 let. Většinu dálkových vlaků pro stát budou dál provozovat ČD

Railjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhyRailjet mezi Brnem a Adamovem u bílovických tunelů. Foto: České dráhy

České dráhy mají jistotu, že bez porovnání jejich nabídek s konkurencí budou příštích až deset let zajišťovat většinu dálkových železničních

České dráhy mají jistotu, že bez porovnání jejich nabídek s konkurencí budou příštích až deset let zajišťovat většinu dálkových železničních spojů v objednávce ministerstva dopravy včetně expresů do Polska, Německa, Rakouska či na Slovensko. Stát současně plánuje, že přidá na některé linky další spoje, zejména v okrajových časech.

Vyplývá to z materiálu, který zveřejnilo ministerstvo dopravy na úřední desce. Ten uvádí, že ministerstvo s Českými drahami chce uzavřít přímo smlouvu na provoz dálkových vlaků na celkem 18 linkách. Jako první na něj upozornila Česká televize. Ročně ministerstvo dopravy za provoz dálkových linek zaplatí přes 4 miliardy korun.

O plánu ministerstva dopravy nepokračovat v porovnání nabídek od více dopravců informoval deník Zdopravy.cz v lednu, teď je záměr státu oficiálně potvrzený a detailněji rozpracovaný. Podle dokumentu České dráhy získají desetiletou jistotu na většině expresních linek: Ex1 (Ostrava – Polsko/Slovensko), Ex3, (Praha – Brno – Břeclav), Ex4 (Břeclav – Bohumín) a Ex5 (Praha – Děčín – Německo).

Desetiletý kontrakt předpokládá ministerstvo dopravy i u linek R15 (Praha – Ústí nad Labem – Cheb), R19 (Praha – Česká Třebová – Brno) a R20 (Děčín – Praha). Jde přitom o linky, které byly několikrát v harmonogramu plánovaných soutěží jako jedny z prvních.

Z expresních linek bude kratší smlouva u Jižních expresů (Ex7), kde stát počítá s kontraktem na šest let. Na stejnou dobu chystá stát i smlouvu na provoz linky R11A (České Budějovice – Plzeň) a R17 (Praha – Tábor – České Budějovice). U Západních expresů (Ex6) stát počítá se smlouvou na pět let, stejně tak u linky R16 (Praha – Klatovy).

Na osm let mají mít České dráhy jistotu provozu na lince Brno – Šumperk, na sedm let pak u rychlíků České Budějovice – Brno. Rychlíky Brno – Plzeň jsou nově rozdělené jako dvě linky, ale jen formálně, návrh jízdního řádu počítá dál s jízdou většinou spojů v celé trase.

Navrhované přímé zadání ale dává jiným dopravcům naději, že soutěže či poptávková řízení se přeci jen ještě chystají. Jen na dva roky mají mít České dráhy kontrakt u linek R9 (Praha – Havlíčkův Brod – Brno), R10 (Praha – Trutnov) a R23 Ústí nad Labem – Kolín. Jen na rok chce stát uzavřít smlouvu na linku R14B (Ústí nad Labem – Liberec) a R27 (Ostrava – Krnov – Olomouc).

Ostatní linky prošly poptávkovým řízením loni nebo už dříve. Od prosince tak dojde k nástupu Arrivy na pětici rychlíkových linek zejména z Prahy a RegioJetu na trasu Brno – Bohumín, linku Ex2 a rychlíky R17 uhájily v rozstřelu České dráhy.

Na rozdíl od minulosti se nedá očekávat přílišná kritika alternativních dopravců, že stát zadává zakázky přímo. Nemají totiž už kapacitu další výkony pokrýt.

Ministerstvo dopravy současně zveřejnilo tabulky s předpokládaných jízdních řádů vlaků dálkové dopravy 2019-2020 zajišťovaných Českými drahami.  Jde zatím jen o návrh. Ukazuje mírný nárůst počtu objednaných kilometrů, dochází k posílení zejména okrajových spojů mimo špičku. Například u expresů Praha – Brna navrhuje nový spoj těsně po půlnoci a ve čtyři ráno zpět z Brna.

Tagy České dráhy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy Top
158 komentářů