Stát bude poprvé po šesti letech vybírat dopravce pro rychlíky v otevřené soutěži

Railjet mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem. Na této trase jsou podobně moderní vlaky dočasným úkazem kvůli omezení na koridoru. Provoz linky R9 zajišťují podstatně starší soupravy. Foto: České dráhyRailjet mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem. Na této trase jsou podobně moderní vlaky dočasným úkazem kvůli omezení na koridoru. Provoz linky R9 zajišťují podstatně starší soupravy. Foto: České dráhy

Vítěz soutěže bude mít přes dva roky na přípravu zahájení provozu.

Přes jedenáct let plánuje ministerstvo dopravy otevřené soutěže na linky dálkové dopravy, vypsalo za tu dobu jen dvě, ani jednu nedokončilo. V září nebo říjnu po sérii takzvaných rozstřelů, kdy narychlo vybíralo dopravce s ojetými vozidly, chystá třetí pokus. Vypíše soutěž na patnáctiletou smlouvu na provoz rychlíků linky R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.

Plán vypsat soutěž v těchto měsících potvrdil deníku Zdopravy.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Počítáme s nasazením nových vozidel. Podmínky na kvalitu budou zveřejněny v momentě vypsání soutěže,“ řekl Jemelka.

Na trase jezdí České dráhy, cestující na této trase čeká jízda většinou staršími vozy bez zásadní modernizace. Vítěz soutěže má začít jezdit až od prosince 2024. Bude tak mít dostatek času na nákup nových vlaků pro tuto trasu. I to je zásadní rozdíl proti výběru takzvanými rozstřely, kdy měli dopravci na přípravu zahájení provozu často jen několik měsíců.

Na jaře by měla být vypsána další soutěž: provoz linky Ex6 z Prahy do Mnichova a Chebu. Ministerstvo na její přípravě spolupracuje s bavorským objednatelem dopravy BEG. „Probíhají pravidelná jednání s bavorskou stranou, řeší se technické požadavky i právní zakotvení vztahu mezi MD a BEG. Obě strany by byly rády, aby byla soutěž vypsána již na jaře, jakmile uplyne jednoroční lhůta od zveřejnění základní informace v Úředním věstníku EU,“ dodal Jemelka.

Poslední soutěž v roce 2015

Plán na postupné otevírání dálkových linek má stát již od roku 2010, harmonogram se ale neustále měnil. Od roku 2010 stihlo ministerstvo vypsat dvě soutěže. U linky R27 Ostrava – Krnov – Olomouc došlo k vypsání za ministrování Zbyňka Stanjury (ODS). Soutěž, kterou vyhrál RegioJet, zrušil ministr úřednické vlády Zdeněk Žák. Druhá soutěž byla na linku R25 Plzeň – Most, ta byla vypsána za ministrování Dana Ťoka (za ANO 2011) v únoru 2015. Zrušil ji antimonopolní úřad na podnět Českých drah, ministerstvo ale využilo své možnosti a uzavřelo smlouvu přímým zadáním s GW Train Regio, které v tendru nabídlo nejnižší ceny. Od té doby stát vybírá dopravce jen „rozstřely“, které se podobají soutěžím, ale nelze je napadnout a zdržovat u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Aktuální plány ministerstva dopravy s otevíráním dalších dálkových linek

Přímé zadání

R26 Praha – Příbram – České Budějovice: od 12/2022 na 5 let, dosud jezdí Arriva vlaky.

R29 Cheb – st. Hranice: devítiletá smlouva od 12/2023 na základě soutěže v Bavorsku.

Přímé zadání na 10 let od 12/23

Ex7 Praha – České Budějovice – (Rakousko);
R11 Brno – Jihlava – České Budějovice;
R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice;
Vybrané vlaky linek Ex7 a R17 mohou být prodlouženy do Českého Krumlova.
R31 Plzeň – České Budějovice;
Vybrané vlaky linek R17 a R31 mohou být po dohodě s regionálním objednatelem prodlouženy do Rakouska přes hraniční bod České Velenice státní hranice.
Ex32 Praha – Pardubice – Ústí nad Orlicí – (Polsko).

Smlouva na 15 let na základě otevřené soutěže s plněním od 12/2026

Ex6 Praha – Plzeň – Cheb;
R16 Praha – Plzeň – Klatovy.

Smlouva na 15 let na základě otevřené soutěže s plněním od 12/2027

R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem;
R21 Praha – Turnov – Tanvald;
R22 Kolín – Česká Lípa – Nový Bor;
R24 Praha – Rakovník;
R25 Plzeň – Žatec – Chomutov – Most;
R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice;
R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc.

Tagy Ex6 linka R9 Praha - Havlíčkův Brod - Brno linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R9
203 komentářů