Ministerstvo dopravy vypsalo soutěž na rychlíky Praha – Brno, poprvé chce po dopravci nové vlaky
Plán počítá s dvouhodinovým pravidelným taktem z Prahy do Jihlavy. Vítěz soutěže získá kontrakt na 15 let.
Stát poprvé hledá v otevřené soutěži dopravce, který zajistí provoz dálkových vlaků v závazku novými vlaky. Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provoz rychlíků linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno v odhadované hodnotě přes šest miliard korun. Kontrakt bude na 15 let.
Dokumentace k zakázce je zveřejněná na profilu zadavatele. Jde o historicky první soutěž ministerstva na dopravce, ve které poptává nové soupravy. Dopravci mají čas na podání nabídek do dubna příštího roku a poprvé u ministerské soutěže budou mít dostatek času na zajištění vozidel: start podle nové smlouvy je od roku 2025.
Provoz na lince R9 zajišťují dlouhodobě České dráhy, kvalitou nasazených vozů patří k jedněm z nejhorších v celé síti. Od letošní změny jízdního řádu ale má díky nákupu nových vozidel dojít k nasazení lepších vozidel než dosud.
Ministerstvo bude požadovat nová vozidla s rychlostí nejméně 200 km/h. Důvodem takové rychlosti je připravovaný plán na vysokorychlostní trať Polabí, po které by mohly jezdit v úseku z Prahy do Kolína i tyto soupravy. Požadavkem jsou vratné soupravy, které nebude nutné v uzlových stanicích v Praze a Brně objíždět. Každá souprava bude složena z kmenové části o minimální kapacitě 200 sedadel a z posilového modelu, který je specificky předepsán pro různé vlaky a dny v týdnu o velikosti 100 až 300 míst pro cestující. Minimálně u jedněch dveří musí být možnost nízkopodlažního nástupu, podmínkou bude také připojení k internetu ve vlaku nebo automaty na občerstvení. K provozu bude potřebovat dopravce celkem deset souprav.
Dvouhodinový takt, průvodčí jako povinnost
Provozní koncept počítá s tím, že každých 120 minut pojede přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Brno a každých 120 minut přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Jihlava. „Tím dojde k výraznému zlepšení spojení do Jihlavy. Zároveň dojde ke zpravidelnění nabídky linky R9 a jejímu navázání na dopravní koncept kraje Vysočina, se kterým bylo vedení vlaků projednáno,“ řekl mluvčí ministerstva František Jemelka. Smlouva s dopravce je víceméně v režimu netto, kdy jsou tržby rizikem dopravce.
Obsahuje ale i po zkušenostech z pandemie koronaviru nástroje, které řeší případné zásadní výpadky v počtu cestujících nezaviněné dopravcem.
Na lince R9 bude muset dopravce uznávat Systém jednotného tarifu, mezinárodní jízdní doklady podle tarifu TCV a jízdní doklady územně příslušných regionálních integrovaných dopravních systémů, které linka R9 projíždí na své trase několik. Ve vlacích musí jezdit průvodčí.
Dosud ministerstvo uskutečnilo dva pokusy o otevřenou soutěž: jednu zrušil ministr Zdeněk Žák, druhou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Další výběry dopravce probíhaly takzvanými rozstřely.