Ministerstvo dopravy chce letos odškodnit zájezdové autobusové dopravce miliardou
Za každou sedačku v autobuse zaplatí stát až 135 korun na den.
Ministerstvo dopravy vyslyšelo požadavky podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě a chystá pro ně kompenzace propadu tržeb, které mají přijít státní kasu na zhruba miliardu korun.
Vyplývá to z materiálu, který ministerstvo poslalo do meziresortního připomínkového řízení. Pod názvem „Podpora podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě postižených celosvětovým šířením onemocnění COVID-19“ – „COVID – BUS“ se skrývá především výplata peněz na splácení leasingu.
Stát navrhuje výši podpory odvodit od emisní třídy autobusu, nepodpoří dopravce s autobusy staršími 20 let. Zohlední se také kapacita autobusu. Jednotková výše podpory byla odvozena jako zhruba sedminásobek leasingové splátky příslušného typu autobusu a je podmíněna podnikáním v nepravidelné autobusové dopravě v období nouzového stavu. Výše kompenzace se bude počítat na sedačku a den. Například za den odstavený autobus se 60 místy s emisní třídou EURO VI zaplatí stát dopravci 8100 Kč. Kompletní návrh programu je ke stažení zde.
Návrh výplaty kompenzací dopravcům
Výše příspěvku na sedačku podle emisní normy EURO autobusu vyrobeného od roku 2000. |
Dotace na sedačku a den |
EURO II |
15 Kč |
EURO III |
28 Kč |
EURO IV |
40 Kč |
EURO V |
62 Kč |
EURO VI |
135 Kč |
„Vzhledem k faktickému zamrznutí trhu až do konce školního roku je pak rozhodné období kalkulováno až do 30. června 2020,“ uvádí materiál.
Ministerstvo dopravy chce podpořit autodopravce podobně jako například majitele ubytovacích zařízení. „Záměrem Ministerstva dopravy je podpořit podnikatele v nepravidelné autobusové dopravě s cílem umožnit překlenout krizi trhu, případně ukončit podnikání bez extrémně negativních dopadů na trh a osobní život podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě,“ dodává materiál.
Jen letošní náklady na kompenzace mají dosáhnout zhruba miliardy korun. Část má jít z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), půl miliardy z nevyčerpaných prostředků programu „COVID nájemné“ administrovaného Ministerstvem průmyslu a obchodu. Ministerstvo materiál konzultovalo se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia.
Zájezdoví dopravci se sdružili do iniciativy Za autobusy, která požadovala pomoc státu. Mezi jejich argumenty patří to, že přišli o svůj byznys prakticky ze dne na den. Nejde jen o přepravu zahraničních turistů po Česku, ale také zamrzlý trh se školními výlety.