Autobusy

Vláda schválila „sedačkovné“ pro zájezdové autobusy, podpora může dosáhnout až miliardy korun

Zájezdový autobus MAN Lion's Coach
Výše podpory dopravcům se vypočítá podle kapacity autobusu a emisní třídy.

Vláda dnes schválila podmínky programu COVID-BUS, z kterého chce stát uhradit ztráty autobusovým dopravcům v nepravidelné dopravě. Ministerstvo dopravy ho spustí příští týden, v rozpočtu na něj bude miliarda korun. Ta má kompenzovat výpadek tržeb.

„Zájezdoví dopravci byli tvrdě zasaženi nezbytnými protikoronavirovými opatřeními. Rušily se školy v přírodě, školní výlety, firemní akce, zájezdy, objem těchto objednávek se v období jara limitně blížil nule a dosud se trend vývoje nelepší. Ministerstvo dopravy proto prostřednictvím programu COVID-BUS podpoří podnikatele v nepravidelné autobusové dopravě s cílem umožnit překlenout krizi trhu, případně ukončit podnikání bez extrémně negativních dopadů na trhu a osobní život podnikatelů,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.

Podle ministerstva má většina dopravců 1–3 autobusy, většinou na leasing. Podle ministerstva dopravy dosud tito dopravci obtížně dosahovali na úvěrové programy COVID nabízené ministerstvem průmyslu a obchodu.

Výše podpory se bude odvozovat od emisní třídy autobusu s limitem výroby autobusu v roce 2000. Ministerstvo původně uvádělo, že nepodpoří starší autobusy, nakonec ale od této možnosti ustoupilo.  Dále se bude zohledňovat samotná kapacita autobusu. Výše kompenzace se bude počítat na sedačku a den. Například za den odstavený autobus se 60 místy s emisní třídou EURO VI zaplatí stát dopravci 8100 Kč. Vzhledem k faktickému zamrznutí trhu až do konce školního roku je pak rozhodné období kalkulováno až do 30. června 2020. Kompletní návrh programu COVID-BUS je ke stažení zde.

Návrh výplaty kompenzací dopravcům

Výše příspěvku na sedačku podle emisní normy EURO autobusu vyrobeného od roku 2000.

Dotace na sedačku a den

EURO II

15 Kč

EURO III

28 Kč

EURO IV

40 Kč

EURO V

62 Kč

EURO VI

135 Kč

 

Detailní informace o způsobu žádání zveřejní ministerstvo dopravy příští týden.

Za podporu lobbovalo především sdružení autodopravců Česmad Bohemia, zájezdoví dopravci se sdružili do iniciativy Za autobusy, která požadovala pomoc státu. Mezi jejich argumenty patří to, že přišli o svůj byznys prakticky ze dne na den. Nejde jen o přepravu zahraničních turistů po Česku, ale také zamrzlý trh se školními výlety.

Generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř vyhlášení programu vítá. „Jsme rádi, že jednání s ministerstvem dopravy dospělo do úspěšného konce a tato podpora snad pomůže řadě dopravců v nepravidelné přepravě osob přežít. Ministerstvu patří náš dík za konstruktivní a vstřícný přístup. Je to jen částečná kompenzace jejich fixních nákladů, největší zátěž zůstává na firmách. Provozovatelé zájezdových autobusů se bohužel v současných dnech ocitají ve stejně zoufalé situaci jako na jaře, proto budeme i nadále jednat o dalších možných podporách odvětví. Nechceme zapomenout ani na linkovou dopravu,“ uvedl Hromíř.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Evža

V návrhu je věta, že se může žádat dopravce, který provozuje dopravu převážně na území ČR. Tak doufám, že utřou firmy jako Vega, Rubeš, Planet a další, pro které jsou třeba české školy póvl a dávají najevo, že je živí Asie, takovým způsobem že řidič ani nepotřebuje výplatu. Česku nic moc nepřinesou, maximálně tu žádají o vrátky DPH.

Jaaaa

Kolikpak „takydopravců“ se starými vrakosami se přihlásí?

MLB

Kdo podpoří stát, až po všech těch podporách všem a všemu nebude na základní věci?

Michal Jaroš

Tohle jednotlivé podporování jen vybraných odvětví je z mého pohledu nesystémové. Co komerční linky/dopravci na železnici? Co letečtí dopravci? Proč stát podporuje zrovna pouze jeden dopravní segment?

Jenda

Stejně tak se zapomíná i na cestovní kanceláře a agentury.

Study

Cestovní kanceláře si mohly například ponechat vybrané peníze. Kdežto autobusoví dopravci nedostanou dopředu nic, cestovky je ještě pojebou, určí si, kolik chtějí vlastně za dopravu dopravci dát a zbylou almužnu ještě drží třeba dva měsíce po odjetí zájezdu, zatímco oni mají třeba půl roku předem od účastníků vše zaplaceno. Tak to tu chodí. Čest výjimkám.

Jenda

To je o přístupu dopravců. Někteří jsou ochotni opravdu přistoupit na ceny opravdu „pod čárou“, někteří dopravci zase naopak odráží cestovní kanceláře opravdu neadekvátními cenami. Problém pak bývá, když má jedna CK cenově pak dorovnávat jinou CK, která dopravce škrtí na cenách.

Vlastimil Kocurek

CK je podnikání, na kterém tolik nezáleží, protože vstup do tohoto odvětví je velmi snadný, a stejně i mimoto probíhá rychlá fúze malých do největších CK, které žádnou pomoc nepotřebují. Přeci jen ty nalýzované autobusy jsou větší hrozba. Ale vzhledem k tomu, že stejně rozumný člověk cestovat autobusem v době covidu na zájezdy nebude, sedačkovné jim nepomůže. Ale i to je odvětví se snadným vstupem, mohou být rychle nahrazeni. Sedačkovné stejně bylo docela unáhlené.

Žabák

„Sedačkovné“ by mělo být zastropováno. Například tak že dopravce/majitel dostane maximálně 50k za měsíc. Majitel může mít minimální mzdu (ta je stanovená zákonem), a zbytkem by financoval fixní náklady.

xyz

Pořád prakticky ta samá vláda, která tyto zájezdové dopravce poškodila zavedením 75% slev ve veřejné dopravě (kdy o to více skupin důchodců či dětí/studentů od té doby použije pravidelné spoje namísto toho, aby si objednali zájezdový autobus), nyní tyto dopravce finančně podpoří.

Zajímavý rozpor.

Pražák

Hýbe se to? Tak to zdaň. Pořád se to hýbe? Zdaň to ještě více. Už se to nehýbe? Tak to začni dotovat. R. Reagan o levici.

Žabák

„Život jakéhokoliv jediného člověka na světě je cennější než všechen majetek nejbohatšího muže planety.“ Che Guevara.

Žádné peníze dopravcům, jsou to peníze lidí, vy brané z daní, a určené třeba právě na zdravotnictví 🙂

Vlastimil Kocurek

Ragan žil a prezidentoval v 80. letech minulého století. Je úplně nesmyslné ohánět se jeho výroky, od tě doby se globální svět zcela změnil, změnily se vztahy levice a pravice. Regan uzbrojil SSSR, to byly jeho celá činnost, a tm vstoupil do historie.
Experti dnes považují za 1.důležité učit se, ale 2. ještě užitečnější je zapomínat.

Vlastimil Kocurek

Já tedy jsem důchodce, letos jsem nejel nikam a vloni 2x autobusem, ale zájezdový jsem si pro sebe neobjednal, to mne nenapadlo. Příští ro, pokud přežiji covid, si objednám zájezdový.

Tady na Moravě

A kdy bude „mrizovne“ pro cleny vlady?

švestka

Hned po volbách!

Jirka

To zadlužování je neskutečné, úroky v budoucnu budou velká částka, která bude rozpočet omezovat. Můžeme zapomenout na nové dálnice nebo železnice. Část teda sežere inflace, ale zase chudáci ti, kteří mají třeba penzijní spoření.

Vlastimil Kocurek

Jirko, na toto téma je několik lidí na diskusích a jsou jako flašinet. Prostě se nemohou této myšlenky zbavit. Celý svět žije na obrovský dluh, proti kterému je náš skoro nic, a splácí se to vždy dalších dluhem.
Takže nemusíte mít žádné obavy. Ovšem má to meze v tom, že musíme mít efektivní a vysoce výkonnou ekonomiku, to je důležitější, v tom mějte strach a velký, protože to prozatím nemáme. Ale věřím, že generace po nás už jmi vybuduje.

Josef Petrák

A v mezičase tu máme druhý lockdown a krajské úřady komerčním dopravcům pomáhají tak, že některým zamítají škrty v JŘ, protože se přece nic neděje a nevadí, když pojedou prázdní. 🙂 Doprava je po gastru druhý sektor, který si to letos totálně odsere…

Kráťa

Naštěstí oba tyto sektory jsou… Přeplněné?

Já myslím, že zrovna v těchto dvou případech neuškodí trochu té přirozené čistky. Je to tak, jak se říká v dělnické třídě – kdo nemá na to, aby podnikal, ať jde za pás.

Zdeva

Kdo to tam dá(ty peníze)…

Jan P

A zase dostává velké peníze malá skupina, která z hlediska hospodářství nemá žádný význam. Zájezdoví autodopravci nezajišťují dopravní obslužnost. Neslouží veřejnosti, jen svým firemním zákazníkům. Navíc jim nikdo nic nezakázal (na rozdíl od divadel či restaurací), „jen“ jim nepřišli zákazníci. Každé koruny pro ně je škoda.

Žabák

Nic bych jim nedal, ale co čekat od byznys-projektu ANO…asi druhová solidarita

Pavel

Za me jedine palec nahoru! Komercni chartery nejsou korporace a dosud na ne bylo kaleno! Az se segment ozivi, nebude kde brat. Tak at jich co nejvice prezije! 👍

Pavel

Taky si to holky a kluci poradne prectete. Podpora zajezdovym dopravcum, ne nasmlouvanym dopravcum od kraju, kteri preziji z eraru. Vlacky a CSAD muzou jezdit tam a zpatky prazdny, nad tim si sotodeti vyhoni, ale podnikatelum v doprave nikdo nepomohl. Diky cau.

Josef Petrák

Můžou, pokud mají brutto smlouvy… Jinak ti dopravci taky mají zájem o škrty. A ty kraje si už taky přepočítaly tržby a škrtají hned jak to jde. I ty vláčky…

Vlastimil Kocurek

Na tom nezáleží,. jak píšu výše, je to sektor do kterého se velice snadno vstupuje, nevyžaduje ani kvallifikované lidi, ani výzkum, prostě nic. Takže púři zkachování těch starých tady budou okamžitě noví zájezdáři:>)

notfake

Takže to dostanou také dopravci x desítkami autobusů, kde nikdy neseděl žádný Čech, kromě řidiče a jezdí pouze a jenom pro zahraniční klientelu? Nevidím důvod takové dopravce dotovat… ale asi silné lobby

Kubrt

Jakou roli v tomto kontextu hraje to, jestli autobus vozil Čechy nebo cizince?

notfake

„Rušily se školy v přírodě, školní výlety, firemní akce, zájezdy, objem těchto objednávek se v období jara limitně blížil nule“ např, že nesloužil k nějaké formě dopravní obslužnosti…

Kubrt

To není odpověď na mojí otázku.
Jde o program na podporu provozovatelů nepravidelné dopravy, takže nějaká participace na ZDO je irelevantní.

notfake

protože pokud by ten dopravce (autobus) neexistoval, tak by to občan ČR ani nepoznal, ale bude to platit ze svých daní… myslíte, že je to ok? Já ne…

Kubrt

Je to podpopra těch podnikatelů, jejich firem. Nemám na to úplně vyhraněný názor, jestli je to dobře nebo ne (a obdivuju ty, co na takhle složitou a nejednoznačnou otázku mají jasnou odpověď). Nicméně – ty autobusy vozily zákazníky hotelů, restaurací, obchodů – byly součástí cestovního ruchu, který živil značné kvantum lidí i české národnosti. Etnicita zákazníků s tím nemá co dělat.

notfake

v pořádku a nezměníte názor, když se dozvíte, že ty autobusy z drtivé většiny vůbec po ČR nejezdili? Tudíž živili cestovní ruch západní, či severní Evropy? Živili max. řidiče, který ale vůbec nemusel mít českou národnost… Takže přidaná hodnota pro ČR je 1x ročně STK, mýto z/do Rozvadova a pár korun spotřební daně z nafty, pokud tady vůbec tankoval a možná dispečer.

Kubrt

Nevím, jaké jsou podmínky toho programu, kdo na něj „dosáhne“. S podporou autobusů, které mají českou SPZ a tím jejich vztah k ČR končí, nesouhlasím.

notfake

popsaní dopravci na tu podporu, bohužel, dosáhnou a dostanou největších kompenzací (na bus a troufám říci i absolutně) – proto můj příspěvek. Děkuji za diskuzi.

Vlastimil Kocurek

Bože, bydlím nedaleko hotelu v ČB, kde ubytovávají cizince směřující do Č. Krumlova, nebo na Prahu. Nevěřil byste, že mezi přepravci převažují Maďaři, záleží kterým směrem se jede. Prostě je to všechno v rámci EU, a je jedno, kdo je veze. Takže tito Maďaři žií zase naše mýto a benzinky A Hlavně hotely.

Vlastimil Kocurek

Rozdíl není žádný.

Vlastimil Kocurek

Alespoň ubylo nehod autobusů s dětmi, předtím byly děti více v autobusu než ve škole.

kulhán

Máš na mysli třeba vykořisťovatelský Vegatour? 😬

Kamui

Jako ale kde na to stát vezme? Už teď máme dluh půl bilionu, kde se to zastaví?

Czlovek

Hele a jaký vlastně vliv osobně má na mě nebo tebe to, jestli má stát dluh 5 miliard nebo 500 miliard? Myslím že nám běžným občanům to může být úplně jedno. I kdyby byl stát v plusu, menší daně stejně nebudou.

Kubrt

Roli to má značnou, protože se z toho platí úroky.

Czlovek

A ty úroky snad platíte vy osobně?

Kubrt

Já úplně nevím, jestli nejsem oběť nějaké skryté kamery, jestli tohle je míněno vážně, ale – ano, jako daňový poplatník ty úroky platím.

Czlovek

A myslíš že pokud by dluh byl menší nebo žádný, tak budou menší daně? Ne, nebudou, jen bude víc co rozkrádat.

Kubrt

Ty peníze se dají použít i na něco jiného, než na „dluhovou službu“.

KarelF

Pokud jste z Polska tak tam to asi funguje jinak. Tady u nás si zaplatíme všichni všechno a ještě něco navíc.

kulhán

Jak víš, že Kamui není běžný občan?