Autobusy

90 % z nás je před krachem, tvrdí zájezdoví dopravci a požadují garance i kompenzace za slevy

Zájezdové autobusy. Ilustrační foto: Pixabay.com
Zájezdové autobusy. Ilustrační foto: Pixabay.com

Firmy zabývající se zájezdovou autobusovou dopravou se podle svých slov dostaly na hranici kolapsu. Vyplývá to z průzkumů iniciativy Za autobusy, které zveřejnila v tiskové zprávě. Dopravci proto žádají státní pomoc.

Podle průzkumu z asi dvou tisíc zájezdových autobusových společností proto 86,7 % nejpozději do půl roku zkrachuje, čtyři z deseti firem jsou již bez peněz. Koronavirová krize přišla v době hlavní sezony a 9 z 10 dopravců muselo zrušit 90 a více procent jízd, 64 % dopravců přišlo dokonce o úplně všechny zakázky.

Stát zatím provozovatelům zájezdové autobusové dopravy pouze odložil platbu mýtného a silniční daně. Protože se ale ani po více než třech měsících od vyhlášení nouzového stavu nevrátil provoz ani na desetinu obvyklého obratu, nejedná se podle iniciativy Za autobusy o žádnou reálnou pomoc.

Zhruba dvě tisícovky zájezdových dopravců v Česku provozují kolem 9 tisíc autobusů. Iniciativa upozornila, že nejde zdaleka jen o dopravu zahraničních turistů. „Slouží hlavně školám a školkám, které s nimi jezdí na výlety, kurzy plavání nebo školy v přírodě. Zájezdovou dopravu kromě toho využívají i neziskové organizace se zaměřením na pomoc dětem, seniorům či lidem se zdravotním postižením nebo sportovní a zájmové kluby. Všechny tyto organizace možná již brzy nebudou mít možnost nadále využívat služeb nepravidelné autobusové dopravy,“ uvedla iniciativa v tiskové zprávě.

„Oslovili jsme přes tři stovky našich partnerů a všichni nám řekli, že je pro ně zachování zájezdové autobusové dopravy důležité. Podle 60 procent dotázaných by její kolaps dokonce vážně ohrozil chod celé jejich organizace. Přesto se zájezdová doprava na rozdíl od jiných odvětví či dopravců dosud nedočkala žádné státní podpory,“ říká Jiří Vlasák, zakladatel iniciativy Za autobusy.

Zájezdová doprava je vysoce sezónním odvětvím a nouzový stav ji zasáhl v ten nejhorší možný moment. „Všichni všechno zrušili a okamžitě následoval ekonomický pád. Přišli jsme o nejdůležitější sezónu v roce od března do června, čímž lze považovat celý ekonomický rok za nevratně zničený,“ vysvětluje Martin Linhart, majitel společnosti MaLiBus.

Iniciativa navrhla, aby stát snížil DPH na 10 % a zbavil dopravce povinnosti platit silniční daň. Kromě toho pak dopravci požadují zavedení obratové daně pro zahraniční dopravce, jak je to obvyklé v ostatních evropských zemích, a stejnou dotaci pro studenty a seniory, jako má linková doprava. Chtějí také garantované úvěry státem. „Zlepšení podmínek pro zájezdovou autobusovou dopravu mělo přijít už dávno. Teď jsme se ovšem dostali do stavu, kdy celé odvětví potřebuje okamžitou pomoc. Většina dopravců je už na nule, takže jim snížení daní nepomůže. Stát si musí uvědomit, že zájezdová doprava je veřejná služba, kterou není možné nijak nahradit – a podle toho musí také jednat,“ říká Vlasák.

Zájezdoví dopravci tvrdí, že oproti linkové dopravě jsou dlouhodobě znevýhodňováni. V případě linkové dopravy platí dopravci DPH jen 10 % namísto 21 % a navíc nemusí platit silniční daň. Linkové autobusy přitom můžou až pětinu kilometrů najezdit mimo pravidelné linky. Iniciativa kromě toho navrhuje zavést dotaci 75 % ceny jízdy pro občany nad 65 let, děti a studenty do 26 let jako u linkové dopravy, nebo její úplné zrušení.

„Linkové autobusy jsou na rozdíl od dopravců dotované státem. Například 75 % slevu pro děti, studenty a držitele ZTP a ZTP/P karet – kteří jsou naše cílová skupina, zájezdovým dopravcům stát nedotuje a linkové autobusy využít nelze. Tři čtvrtiny ceny, kterou bychom platit neměli, z důvodu nedotování dopravců přesto uhradit musíme,“ říká Michaela Orlíková, ředitelka organizace Dobrodějky, z.s. „Dopravci jsou zatíženi hned několika druhy daně, od kterých jsou linkové autobusy osvobozeny, či mají mírnější sazbu. Tato shledání mne rozčarovala, podmínky mi připadají značně nerovné a diskriminační jak vůči dopravcům, tak vůči jejich koncovým zákazníkům,“ dodává Orlíková.

Zájezdoví dopravci navíc musí platit vysokou obratovou daň při jízdě do zahraničí. „Když jedeme se školou na naučnou exkurzi do muzea koncentračního tábora Dachau, platíme v Německu 19 procent. Když vezeme důchodce k moři, zaplatíme v Chorvatsku 25 procent. Zahraniční dopravci ale nezaplatí v Česku ani korunu,“ upozorňuje Vlasák.

V době krize by se měl stát o svoje občany postarat a nabídnout jim pomoc. Vláda řeší velké a medializované společnosti jako Smartwings, jejíž zachování přitom pro běžného člověka není vůbec důležité. Zájezdová doprava se ale žádné podpory nedočkala. Provozujeme veřejnou službu, na kterou lidé často zapomínají – jenže pokud dojde k jejímu kolapsu, dotkne se to celé společnosti,“ uzavírá Vlasák.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Jen ať si klidně zkrachují, nic se nestane.

Pantáta Ray

Vidím tady spoustu nenávisti a obviňování z neschopnosti. Dobrá, jsem rád že uvidíme tolika skvělých nových podnikatelů v nepravidelné dopravě osob. Budou potřeba, protože třeba jen sportovní kluby v tolika sportech , tolika výkonostních a věkových kategoriích by nemělo jak cestovat. Asi nebudou třeba hokejky jezdit z Čech na Moravu a obráceně jezdit taxíky . Třetiligové mužstvo ( ženstvo pro korektnost ) taky ve vlaku neuvidíte a že by riskovali , že jim ujede linka mě rozesmálo . Poznávací zájezd po Evropě plánovaný linkovou dopravou je scifi, ke každému pionýrskému táboru taky vlak nejede a těch příkladů je mnoho. Já… Číst vice »

libcha

Tak není jasné, co jim vadí ve skutečnosti. Pláčou, že je zasáhl COVID, a pak pláčou, že je drtí nerovné podmínky (ty před COVIDem nebyly?). Vypadá to, že více než letošní ztráty jim vadí konkurence (zahraniční dopravci, dopravci kteří zároveň jedou linky), a na druhou stranu argumentují, že jsou nenahraditelní. Dvě slova o tom že chtějí pomoc, a deset slov o tom že chtějí zakleknout na ty ostatní!

Jiří Vlasák

To že chcete rovné podmínky znamená, že chcete zakleknout na ostatní? A že po takové krizi je už konečně nutné ty podmínky narovnat, aby mělo smysl pokračovat je špatně? No potěš koště…

Peeetr

A co třeba raději myslet pozitivně 🙂
Hurá slavme. Uvolní se 10 000 autobusových řidičů, a už o tyto potřebné profese nebudeme muset vysávat Bulharsko a Ukrajinu. Při nejhorším zkrachuje nějaká továrna na výrobu zájezdových autobusů, ovšem v ČR se žádná nenachází.

Pravdepodobnost

Pred kovidem bylo v cele republice akutni nedostatek ridicu vseho druhu. Jestli jsou ty firmy pred krachem tak by mely prestat blokovat ridice a uvolnit je na linkovou dopravu ktera je potrebuje.

Tady furt jeden dopravni odbornik z prahy by nasazoval autobusy za kazdou druhou lokalku ale kde k tem autobusum vezme ridice uz nenapise. Tak tady jsou ridici kteri zaplni alespon to co je potreba v soucasnem rozsahu linkove dopravy.

A sorry, pro stat je skutecne dulezitejsi linkova doprava, ktera vozi pravidelne lidi po republice, nez zajezdova, ktera jendorazove vyvazi lidi a penize do zahranici.

Jiří Vlasák

Mnoha řidičům jsme zaplatili řidičák, jezdily u nás už i druhé generace. To že na linkých vysáváte Bulharsko a Ukrajinu není problém nepravidelné dopravy. Váš příspěvek mi připomíná styl ala, hurá slavme, to je fajn, že dnes zemřelo hodně lidí na silnicích, budeme mít co transplantovat…

Borovička Kamil

Nechápu, proč by měli mít dotované studenty a seniory. Pokud si objednám autobus, nikdo neřeší, kdo tím jede a cena se kalkuluje za autobus a kilometry. To přeci není linka v rámci veřejné dopravy.

beija

Berte to tak, že se teď cítí znevýhodňovaný úplně každý. Asi se všichni inspirovali u miliardáře Šimáněho, co střídavě brečel a vyhrožoval do médií, že nemá peníze na svoje letadýlka..

V.N.

Stát neměl nikomu dát žádnou podporu. Přežili by pouze ti silní. Státní podpora je z mého pohledu odstupňovaná dle toho , kdo si co vyřve. Navíc každá krize by měla přinést určitou očistu. Řada špatných firem by měla zkrachovat a jejich místa by měly zaujmout zcela nové firmy .Stát by se díky tomu mohl dostat zase o krok dále. Takto konzervujeme současný stav. Kdy nové firmy nevzniknou , neb trh je rozebraný a některé staré a špatné všichni daňoví poplatníci zafinancují a budou fungovat dále…

Jaaa

Jenže to znamená ekonomický propad.

V.N.

Ale zdravější ekonomiku poté, co krize pomine..

Pravdepodobnost

Podobne jako vystrizlivet znamena naladovy propad. Vetsina lidi ale chape ze na opici si musi vzit okurky a ne se nalit dalsim chlastem.

Y.K.

Jojo, ty slova o očistě se snadno říkají, teda do chvíle než člověku přistane v ruce výpověď či nemá jak uplatit chod firmy. Nevím jestli rostoucí čísla lidí na pracáku a na roky pobořená odvětví jsou pro stát lepší než jednorázová pomoc.

Pravdepodobnost

Nejsou dobre pro stat. Odborne ten horni nazor dost podrobne popisuje Sichtarova.
(odkaz smazán pro šíření blábolů)

Peeetr

A co státní podpora bankám, když jim je umožněno vydávat cca 10x více (státem k používání a placení daní vynucených) peněz na půjčky než jich mají ve skutečnosti?
Čili korupčně dotační základ bankovního kapitalismu, kdy protěžované soukromé subjekty mohou díky státu disponovat 10x více prostředky než zbytek trhu.

Prostě jakýkoliv stát se bez dotací neobejde, nejdůležitější je snažit se podporovat to užitečné a důležité, a naopak buď přímo zakazovat nebo alespoň daňově znevýhodňovat a upírat dotace tomu škodlivému či nepotřebnému.

Pravdepodobnost

A ty uzitecne a potrebne budou na ukor skodliveho nepotrebneho prosazovat kdo presne? Jo aha ti lobbiste z bankovne dotacniho kapitalismu protezujici soukrome subjekty.

Lide jako vy tu ve skutecnosti prosazuji ten bankovne dotacni pseudokapitalismus protezujici soukrome subjekty. V zajmu boje proti zlym lobbistum date moc hodnym lobbistum a kdyz se ukaze ze je to stejna sorta tak jen date ruce pryc a nadavate na kapitalismus.

Peeetr

V demokratické republice o tom rozhodují oproti jiným režimům ze všech nejvíc volení zástupci lidu, kteří mají největší motivaci prosazovat zájem většiny.

Petr766

Co je přesně ta obratová daň v zahraničí?

Study

Dá se říct, že procenta z částky vydělané na území onoho státu jízdou. Vzorce jsou různé, zohledňuje se třeba i celková délka trasy a z toho ujeté kilometry tam, nebo počet cestujících.

Původní Pražák

Mohli jsme se poucit z toho, jak to mediálně nezvládnul právé SW, ale my jsme řekli ne…

Peeetr

Hromady blbů. Poslední dobou v Česku vyrašila kvanta luxusních služeb od restaurací pro milionáře po tyhle luxusní zájezdové autobusy (u nás na rozdíl od linkových nevyráběné), skoro to vypadá na organizované spiknutí bankéřů, kteří jim na to programově vnucovali půjčky či leasing.
Přitom z pohledu státu a dlouhodobého zdanění by snad nemohlo být nic jasnějšího než, že v naší republice pro příliš takovýchto služeb není místo, preferované jsou služby levnější pro běžné lidi a linkový charakter masové dopravy, na zbytek tu jsou automobily.

Petr766

Takže ty školy a podobné organizace mají jezdit auty nebo rozpadajícími se „levnými“ šroty?

-TR-

Školy můžou použít veřejnou dopravu, beztak děti mají slevu 75 % z jízdného.

Kubrt

Skvělá praktická rada, zejména pro venkov. A to už nemluvim o tom povyku, kdyby se dve třídy s baglama chtěli nacpat do linkoveho autobusu. To by jim zdejší odbornici poradili, aby si objednali svůj autobus.

-TR-

Ale je to levnější, koneckonců i pro rodiče.

Kubrt

Levnější to je, ale realizovatelné pouze ve městech s dobrou MHD, jinak jen při použití jednoho spoje (bez nutnosti přestupu) a s rizikem kapacity, ujetí spoje (známe děti…), zhusta delšího času na přepravu atd. My takhle s dětma třeba jezdíme vlakem s kroužkem (start i cíl na jedné trati, interval 30 minut), ale třeba několik tříd na plavání z vesnice do města a pak ještě MHD k bazénu, to už je za hranou časem cesty i rizikama s tím spojenýma.

Peeetr

Naše republika není zas tak velká, aby byl problém ve vzdálenostech, z každého krajského či velkého okresního města do školy i v té nejzapadlejší vesnici zvládnou zajet z linkového provozu vyřazené autobusy ČSAD a podobných.

Pravdepodobnost

Nevim jak je to u busu, ale pokud draze nahlasite velkou skupinu tak vam tam prihodi vagon. Je to dost jednodussi nez domluvit a zaplatit extra bs.

To nemluve o jancurovi/leosovi kteri vam pro celou tridu prodaji primo dany kupe.

Kubrt

U vlaků vím, že jsou schopni v nějaké míře posilovat soupravy pro předhlášené skupiny. U busů taky nevím; kdybych třeba u našeho ČSAD nahlásil, že spojem 25 linky 371 pojede 100 dětí?? Asi by mi nabídli „zájezdovou dopravu“, na tom by aspoň něco vydělali.

Jan Sova

No a o tom to je. Nenabídnou škole luxusní autokar s dvěma patry. Tyhle stroje jsou téměř výhradně na zahraniční zájezdy.

Jakub P

No ty jednání s ČD o tom, že se někde, kam běžně jezdí jeden motorák, bude v daném termínu konat akce, na kterou se sjede několik stovek až tisíců lidí jsou zajímavý a náročný a rozhodně bych to neprezentoval slovy, že jednoduše nahlásíte a oni přihodí vagón. To je fakt naivní představa.

Kalina

Ale právě ty školy a podobné organizace k cestám do bazénu atp., co tak vídám, využívají právě ty letité autobusy Karosa před vyřazením a nikoli luxusní nové autobusy pro zájezdovou dopravu o kterých je zde zmínka.

Jakub P

Někde jo, když je to fakt kousek a vůbec někdo v okolí ještě starou Karosu má a provozuje. Ale vypravte děti třeba na školu v přírodě někam dál nebo školní zájezd do zahraničí starou Karosou a někteří rodiče se vám budou zcela logicky cukat, že to neodpovídá jejich požadavkům na bezpečnost dětí a že máte příště objednat bus, kterej má dnešní parametry.

Kubrt

Letitou Karosu před vyřazením s dětma už jsem dost dlouho neviděl, u nás třeba jezděj tyto akce Crosswayema…

Peeetr

Školy zvláště po zavedení inkluze mají u velké části svých žáků problémy i s běžným učením, plus upadá disciplína celých tříd a při rozpadlých rodinách děcka potřebují taky učit základní mužské domácí práce, tak by se měly soustředit na to, a rychle opouštět nadstavbu jako třeba lyžování a drahé výlety do hor či Prahy.

noerf

Petr: pro školy nebude problém oslovit dopravce provozující linkovou dopravu, kteří mají vždy nějaké autobusy navíc, stejně jako dopravce poskytující především zaměstnaneckou dopravu či třeba výlukové autobusy.
A určitě nezbankrotují všichni dopravci naráz, takže z hlediska škol jsem v klidu, u zájezdové dopravy luxusními autobusy na leasing to bude významně horší. Ale každý podnikatel je svého štěstí strůjcem a vždy podniká s určitým rizikem.

Kubrt

Školáci do bazénu, zahrádkáři do Kuksu, to je panečku zbohatlicka luxusní sebranka.uff.

Peeetr

Na to můžou sloužit po 10-15ti letech vyřazené linkové autobusy, u těch luxusních variant se prostě ukazuje, že to pak provozovatelé nezvládají splácet.

Y.K.

Vy byste se uplatnil v ex Hotlineru. 😀

Jakub P

Tak ony moderní zájezďáky působí zvenčí a zdálky na pohled luxusně, ať jsou skutečně luxusní nebo (v rámci kategorie) levný. A je to tak už pěknejch pár let, takže tak už působí i mladší ojetiny. A jakmile to není minifirma, kde je majitel a jedinej řidič jedna a tatáž osoba, je asi dost otázka, jestli se vůbec vyplatí ojetý kupovat, doba, kdy si tam šikovnej člověk opravil leccos sám je dávno pryč. Ostatně je to tak u aut, kdybyste měl zkušenosti jen se 120 nebo Trabantem a najednou vás posadili do dnešní Škodovky/ Hyundai/whatever, taky byste měl pocit, že sedíte… Číst vice »

Peeetr

Kdyby byly nové autobusy skutečně tak výhodné, tak by teď zkrachovali provozovatelé těch nejstarších v provozu, a zde brečící firmy s leasingy na ty supervýhodné nové si budou pískat.

Jakub P

To je tak těžké pochopit, že se ta výhodnost a nevýhodnost nových a starších busů kvůli zavření škol a extrémního útlumu řady aktivit (s výjimkou těžby uhlí na Karvinsku a dalších nutných i „nutných“ výjimek) převrátila, a že to, co je teď aktuálně (a je otázka, jak dlouho ještě), drtivá zátěž, mohl být zcela logický a úsporný krok, ne nějaké nemístné rozhazování jak se to snažíte interpretovat?

Greta

Či se týče DPH mají pravdu, dvě sazby na stejnou činnost jsou nesystémové a prokorupční. Co se týče obrazové daně pro zahraniční dopravce, mají pravdu, ochrana trhu a rovné podmínky v rámci EU jsou spravedlivé. A slevy jsou nesystémové, ale lepší by bylo je zrušit nebo omezit i pro linkové dopravce.

Vít Jůza

Logický útok na svévolný a nesystematický postup státu … .Jiní křičí a žebrají a někdy se něčeho domohou, proč ne my?

Kalina

Mnoho lidem zřejmě stále nedochází, že zdaleka ne všechny firmy a živnosti budou moct pokračovat. Všechno to rozdávání peněz od státu firmám „na přežití“, je jen pouhým odsunutím problému o pár měsíců. Jakmile tyto dotace skončí, firmy zaměstnanace stejně okamžitě propustí. Stát se ovšem kvůli pár měsícům tohoto umělého udržování zaměstnanosti zadluží na několik generací dopředu.

Jan Chroust

Tesat do kamene…

Jan Neruda

A kdo jim brání jít dělat něco jiného? Ale ono je lepší nastavit dlaň a brečet v novinách, že?

Kubrt

Tak když máš na dvoře pět autobusů, momentálně neprodejnych, ideálně ještě s leasingem, tak zkusíš leccos pred tím, než nastoupís u ČSAD. Chápu, maj to těžký, každej se snaží něco uskrabnout z eraru, ale pokud toto je veřejná služba, tak to je pak každé podnikání.

Petr766

Tak ono dělat linkovou dopravu nejde ze dne na den i když ty autobusy mají. Navíc v systému, když uděláš normální linku pro lidi a pak ti tam úředník z kraje hodí omezující podmínky, že nesmíš v rámci kraje brát cestujcící, protože tam jezdí nějaký 2x pomalejší courák, který je v ZDO. Že jede v 18h, ty jedeš ve 20h, kdy nic jiného nejede, to už úředník na kraji (často bývalý zaměstnanec některého krajského dopravce) vidět nechce. A lidi jezdí autem.

Surio Mario

Nedejbože když toho úředníka soukromí dopravci dlouhodobě pekelně štvou, protože jezdí za nižší ceny než místní IDS a kaštani na to poukazují v diskuzích na internetu (tarif Iredo vs. tarif Bus Vysočina).

Luděk S.

Normálně jsem si pobrečel. Chudáčci. Kdo se jich ujme? Kdo jim dá chleba? Budeš jim otcem, budeš jim matkou?

Pantáta Ray

Neujme se jich nikdo. Proto se ozvali. Až Vám pojede dítě na jazykový kurz do západní Evropy, kam pro ekologické normy mohou do jednotlivých měst jen nejmodernější vozy s normou Euro VI ( Paříž , Londýn, Řím a pod ) , rádi ho odvezou dopravci ze zemí, kde uznali, že do toho spadli ze dne na den a ne vlastní vinou . Zda to pootom bude za obvyklou cenu před covidem v ČR si odpovězte sám .

RTO

Mě dítě by určitě do těchto měst nejelo autobusem, ale letělo by letadlem.

Jan Sova

případně vlkem….

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO