egoe-plus
Autobusy

Miliarda nestačí. Zájezdoví dopravci chystají největší sraz autobusů a protestní jízdu

Zájezdový autobus, ilustrační foto. Pramen: MDČR/autobusova-doprava-Praha.cz
Zájezdový autobus, ilustrační foto. Pramen: MDČR/autobusova-doprava-Praha.cz
Nedávno vyplacené peníze podle dopravců pokryly jen dluhy.

Zájezdoví dopravci nejsou spokojeni s tím, že od státu dostali z programu Covid Bus zhruba miliardu korun. Požadují další podporu. Kvůli tomu chystají protestní jízdu autobusy Prahou. Ministerstvo dopravy kritiku odmítá a argumentuje tím, že dopravcům vyplatilo již téměř miliardu korun.

Podle iniciativy Za autobusy do Prahy přijede více než 220 autobusů „protestovat proti nedostatečné státní podpoře v době, kdy již od jara nemají téměř žádné zakázky a jsou neustále přehlíženým sektorem“. „Na rozdíl od restaurací či hotelů pro ně totiž vláda nechystá žádnou další pomoc, a to i přes skutečnost, že dopravci očekávají první zakázky nejdříve v půlce roku 2021. V neděli tak padne rekord v počtu nejvíce autobusů na jednom místě, byť o takové prvenství asi dopravci nestáli,“ uvedla iniciativa v tiskové zprávě.

Jízda povede z výstaviště v Letňanech na Letiště Václava Havla. V Letňanech podle organizátorů bude nejvíce zájezdových autobusů v historii na jednom místě.  „Doufali jsme, že na podzim se s návratem dětí do škol situace zlepší, jenže přišla druhá vlna a my opět nemáme pro koho jezdit – ke konci listopadu se dopravci dostali na 3 % jízd oproti dlouhodobému průměru, v prosinci to vypadá na čistou nulu – nejsou vánoční večírky, výlety na hory, prostě nic,“ vysvětluje situaci Jiří Vlasák, zakladatel iniciativy Za autobusy.

Podle dopravců letos v říjnu schválený program Covid Bus nestačí. „Tyto peníze však stačily živnostníkům jen k zaplacení dluhů za první vlnu, často ani na to. Autobusy přitom i nadále stojí a ztrácejí hodnotu, dluhy za leasing narůstají a zakázky nepřicházejí,“ upozorňují dopravci.

Vláda plánuje další podporu pro restaurace a hotely, protože mají i nadále nižší obraty než obvykle. Jenže pro zájezdovou autobusovou dopravu, která má za poslední tři čtvrtě roku obrat prakticky nulový, nechystají žádnou podporu. Většinu zájezdových autobusů přitom provozují malí živnostníci, kteří nemají úspory na další půlrok bez příjmů,“ dodal Vlasák.

Zástupci iniciativy již vyzvali ministra Havlíčka, ať v neděli dorazí a vyslechne si příběhy jednotlivých dopravců a vyslechne si názory zástupců iniciativy, ten však pozvání odmítl.

Ministerstvo: podpora je určená i na příští rok

Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že v programu Covid Bus rozdělilo 932 milionů korun na 3 486 vozidel. „Spolu se zástupci dopravců, Sdružením automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA i iniciativou Za autobusy, se podařilo připravit rychlou podporu pro zájezdovou dopravu a rozdělit bezmála jednu miliardu korun na záchranu tohoto odvětví. Již prakticky dva dny po ukončení podání žádostí, tedy 27. listopadu, byla většina došlých 1 054 žádostí vyřízena. Většina žadatelů uspěla a peníze by již měli mít na svých účtech,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Ministerstvo uvedlo, že podporu chápe jako poskytnutí prostředků až do konce prvního čtvrtletí příštího roku.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
-TR-

Vím o dopravcích, kteří se ze zájezdové dopravy přeorientovali na zajišťování výluk na železnici. Celkem to funguje.

Brzy začne totální výluka mezi Blanskem a Brnem. Autobusů bude nedostatek a každý může přiložit ruku k dílu.

Moudry Cynik

Zjevne maj nafty dost, takze je mozne podporu ukoncit.

jozífek

Ono je jen dobře že se tento trh trochu vyčistí . Dopravců bylo moc a tak ceny za dopravu už neodpovídali realitě . Cenové podlézání bylo na takové úrovni ,že se někde jezdilo i za cenu nafty a ubytování ,platy řidičů se tak doháněly sníženýma dietama pro šoféra a maximálníma pro berňák . Plat ze kterého se počítá nemocenská a důchod ,byl na minimálce .Každý jouda co nic neuměl ,koupil bus ,šel podnikat do dopravy a podle toho to taky vypadalo. Takže jsem pro úplný restart zájezdového sektoru.Jen by to chtělo dotáhnout do konce a stanovit přísnější podmínky pro získání… Číst vice »

ušatá

To se mně opravdu jen zdá. Budou sedět doma a užívat si podpory? Nemáme už takových víc než dost? Kdo to asi bude platit? No přeci my, daňoví poplatníci, kteří se také musí živit a to dokonce prací. Před pár dny se objevilo zajímavé číslo. V tuto dobu je v ČR cca přes 300 000 volných pracovních míst. Žádné však nepožaduje řidiče zájezdových autobusů ani jejich majitelů. Takže pánové si budou muset, třeba dočasně, najít novou práci a autobusy schovat do garáží. Práce je víc než dost, jen se nechce pracovat, ale brát dotace ano.

ušatá

Ještě to upřesním. Prostě musí hledat nějaké řešení a ne jen žádat o dotace – kompenzace. Peníze nebudou a nelze je stále tisknout do nekonečna . Prostě peníze nebudou a budou muset být takové činnosti, které jsou nutné k chodu státu. A ta zájezdová doprava, stejně jako kultura, sportovci, cestovky apod. budou na posledním místě.

Zbyněk

U nás řvou jen ti, kteří byly zvyklí na vysoký životní standard. Byli to ti, co okamžitě propustily všechny zaměstnance, na ně se nikdo neohlíží, měli by dostat podporu v nezaměstnanosti a bylo by. Obyčený člověk si přeci nemůže vybírat, kolik bude od státu inkasovat a jestli něco vůbec. Začal bych jim vyplácet podporu v nezaměstnanosti, aby jim spadl hřebínek. Tihle soukromníci obyčejnými lidmi pohrají např. u nás soukromník zajišťoval NAD za vlak. Z jeho strany vůči cestujícím byla jen arogance, naschvály a nadřažené chování.

Vnější pozorovatel

Jděte už do háje s tou saskarnou

Jenda

Dopravci ale nejsou jediní, kteří přišli o práci. Už teď dostali násobně víc, než například cestovní kanceláře, kteří jsou jejich klíčovými poskytovateli zakázek. Vezení dětí na plavání do sousedního města není velké terno. Ty velké zakázky za vyšší desítky tisíc až stovky tisíc nebo dlouhé šňůry na celou sezónu obvykle dostávají právě od cestovek. O nich ale mlčí. A před tím, než my dáte palec dolů. Cestovka totiž není někdo, kdo jen přeprodává ubytování (i když mnoho to jen takto dělá), ale je o poskytování kompletní služby (včetně dopravy) nebo právě skupinových zájezdů, jako například těch poznávacích. O poskytnutí nějakého… Číst vice »

Study

Čest výjimkám, ale cestovky, obecně ve vztahu k dopravcům, to je neskutečná sebranka. Peníze vyberou dávno před zájezdem, více, než dopravci ve finále za jeho službu dají, vymýšlí si top služby a kvalitu, porušování odpočinků a podobně, no a ve finále se snaží osekat jej za kdeco, aby ušetřili a ještě peníze několik týdnů po odjetí zájezdů firmám ještě drží. No hlavně ale stále nechápete, o co autobusovým dopravcům jde. My umíme dělat rukama, my se o sebe postaráme, ale nikdo se neptá, kde vezmeme na splátky autobusů, které jsme museli pořídit, aby se, dle slov například rodičů, nejezdilo na… Číst vice »

DJ TRAIN

Paci sa mi pristup STUDENT AGENCY ale aj mensich prepravcov… povedal by niekto, ze sa budu zapajat do Cargo odvetvia? Nie…zapajaju sa.. povedal by niekto, ze budu mat letne sezonne linky..NIE a predsa maju… vsetko je o hladani RIESENI ako to v celosvetovej situacii pojde .. nie o sposobe preco to nema ist… obdobny princip najdes aj u malych dopravcov na uzemi JMK… co spustaju pre vymeny zamestnancov mimo EU komercne linky vcetne doplnkoveho servisu zabezpecenia papierov corona testov atd…. ked sa chce diera na trhu u vacsich aj malych sa najde….

Jiri Vlasák

Pane Jene, na této akci budou svoji situaci prezentovat i tři CK a mnoho dalších CK tam má své autobusy. Situace těchto dopravcu je téměř s ničím nesrovnatelna. Zitra se budete mít možnost přesvědčit.

Tuaer

No, nevím. Nedávno jsem poptával mezinárodní autobusovou dopravu. Napsal jsem 2 dopravcům (z toho jeden člen iniciativy Za Autobusy). Jeden dopravce pro jistotu neodpověděl vůbec a druhý zakázku nepřijal. Mám tedy pocit, že většina dopravců (čest všem vyjímkám) vlastně ani nechce jezdit a chce jenom peníze od státu.

Pe.tr

Když jednou vyjede přijde o celou podporu , když ji bude mít a jedna zakázka ho nevytrhne , pokud vůbec bude věřit tomu , že se bude realizovat a někdo ji i zaplatí a nejedná se pouze o fake

Tuaer

To mě taky napadlo. Pak to je hlavně chyba ministerstva. Taková podpora dopravce vůbec nemotivuje se snažit poskytovat službu. Vždyť to stát zacvaká.

Tomáš

To je nesmysl takové pravidlo v podmínkách dotace není. Mohou jezdit bez problémů o dotaci nepřijdou.

kulhán

No vytahovat busy kvůli jednomu kšeftu z depozita, zřizovat pojištění a hlavně přijít i o mizernou kompenzaci. Tak to se nechce nikomu…

Gwann

tak pokud se někomu nechce se obtěžovat, mne se neche obtěžovat podobnému platit ani vorla.

Jan Vesely

Dobry den, rad vam dopravu zajistim. Napiste. Jan Vesely, Enjoy Europe

Tuaer

Děkuji za nabídku, ale dopravu jsme už vyřešili. Není ovšem vůbec vyloučeno, že v následujících měsících budu poptávat stejnou přepravu znovu. V takovém případě Vás určitě budu kontaktovat.

Jan Vesely

Urcite se ozvete, budu se tesit. Jv

Gwann

nakaslat jim. jak něco dostanou, natahuji ruku dál….nehodlám platit podobné dárečky všem z daní.

a pak když je dobre, tak pláčou, jak mají vysoké daně nebo kolik po nich chtějí zaplatit řídící…

Ze jako zaměstnanec odvadim spolu s DPH cca 50%…to je jim burt. tak mne je burt…ze nemají na splátky leasingu.

em1

932 000 000 : 3 486 = 267 355,- Kč na jeden bus. To je málo? Kolik by si tak pánové představovali? Kolik dostanou jejich kolegové jinde? Není to jen jejich nenažranost?

Vít Jůza

I jen vzhledem k hodnotě stojících na sebe nevydělávajících autobusů je to podstatně málo vzhledem k tomu, jak dlouho to už trvá, vyjma těch, kteří to mají postavené na už v podstatě vysloužilých a odepsaných autobusech. Jinak je samozřejmě otázka, jestli by to nemělo skončit u „jejich riziko podnikání“. To nevím.

DJ TRAIN

Vit a jake hladali riesenie, reprofilizaciu klientely atd???? Odstavit vozy a cakat na to, ze im niekto skompenzuje 100% je najivita, manazerske zlyvanie a nic viac… pre ich dobro zabalit a skoncit…

Le Kon

Máš vůbec ponětí, kolik stojí jeden bus?? Kolik stojí pojištění a další věci s tím spojený?

em1

Tak napište kolik by ta kompenzace podle Vás měla být? Částku. A kolik dostali Vaši kolegové na Slovensku, Polsku, Rakousku a Německu? Ať to čtenáři mohou porovnat.

DJ TRAIN

Cesko najviac v SVK az teraz aj to vyrazne menej a musis zaroven zdokladovat aktivtu na reprofilizaciu pripadne ukoncenie plus eko vozidla viac ako cmudilovia

DJ TRAIN

vdaka za minusky… vidim, ze autobusova lobby ( ta flakacska cast) sa snazi…. minusiek nie je moc takze vacsia cast vasich kolegov asi pracuje… pekny den natrcaci na podporu statu a mier s Vami….

Kiez by ste miesto cirkusu v letnanoch venovali ten cas radsej reprofilizacii klientely a podnikania a zistili by ste, ze na trhu medzery stale su a chovali sa ako manazeri, nie ako male deti!

Hold pohodlnejsia cesta no!

Žabák

Ubohost, nikdo jim jezdit nezakázal, jen natahují ruku…kdo to bude platit všechno? My, z daní, z rozpočtu :-/

Pe.tr

Ač jim nezakázaly jezdit , jen zakázaly někoho vozit .

Le Kon

Nezakázal jezdit?? A koho mají vozit když zakázali cestování??

Gwann

většina vozilado zahraničí. ze lidí nechtěli jezdit ven nebo je tam nikdo nechtěl pustit, za to zcela mimořádné naše vláda nemůže.

Pe.tr

Jsi troll ???

Žabák

To nwm, ale taky nwm proč by se jim měla dávat i koruna z mých daní.

Hezky česky

Daně nejsou tvoje, ty už jsou státu, který vám je vzal..

Žabák

Potom ale nejsou ani jejich. Pravda je, že daně souží k zabezpečení systému pro všechny (a jsme u toho že ne pro pár soukromých kapes).

Slosor

To je logika jako svého času na Slovensku, nechat otevřené obchody, ale zakázat lidem do nich chodit. A pak na ně plivat co natahují ruku, když je nikdo nezavřel.

Jen ať stát platí, když autobusové dopravce nepřímo taky likviduje. Pokud na to nemá, tak ubrat státním zaměstnancům. Není možné, aby jedni měli bezstarostný příjem a ještě se jim navyšoval a druzí bojovali ne svoji vinou o holé přežití.

Žabák

Stát je nelikviduje, likviduje je pandemie. Stát (v čele s neschopnou vládou) jen látá nenasytné kapsy.

DJ TRAIN

statna kasa nema nekonecne dno…ano bol by som za kompenzacie pokial by som videl aktivitu na alternativne riesenie situacie a zosadenie ruzovych okuliarov, ze sa to vrati do predkoronoveho stavu… mozno za 15 rokov odhadujem skor nie… ale ked vidim aktivitu v style natrcim ruku vychcane cakam a nerobim pre reprofilizaciu nic…. manazerske rozhodnutia bez sentimentov nic… kompenzacie nie su na mieste

Josef Petrák

Zájezdoví dopravci stojí a generují dluhy. Linkoví dopravci musí jezdit (polo)prázdné spoje, platit poplatky za nádraží, dodržovat schválené JŘ, jízdné je zastropované… Nikdo na tom není lépe. Přesun ze zájezdů na linky nepomůže každému.

DJ TRAIN

Respektujem tvoj argument ale ide to v Polsku , ide to v Madarsku , ide to na Slovensku a zazracne to z V4 nepojde vylucne v CR – prepinat na linkovu dopravu pripadne ine alternativne formy.
Cakat to, ze trh v oblasti turistickeho ruchu sa preberie v 2021 do pomaly predcoronoveho stavu, alebo niecoho schopneho – miesto robenia opatreni- je najivita a absolutne manazerske zlynanie.

Kto toto robi, mal by to radsej pre dobro seba aj okolia zabalit hned.

noerf

Záleží na dopravci, tak jako ve vlacích Regiojet vymyslel linku Praha – Rijeka, podobně v autobusové dopravě vymyslel United bus linku České Budějovice – Pelhřimov – Praha či Praha – Brno.
Záleží na lidech, někteří hledají řešení, někteří problémy.
Ono se také ukáže, že ty dopravci, kteří autobusy vlastní a mají úvěry mohou požádat o odklad splátek. A dopravce, který má autobusy na leasing je může vrátit leasingovce, byť tam může být stornopoplatky, je to lepší než například platit rok leasing zbytečně.

noerf

České Budějovice – Brno*.

Frantík

Linkoví dopravci dostávají od organizátora pořád stejně – tržby z autobusů jdou jemu. Takže na nedostatku cestujících tratí kraj/město, nikoli dopravce.

Josef Petrák

Na komercnich linkach nedostavaji nic.

DJ TRAIN

a kto brani najst alternativne trasy kde prud cestujucich je nik, kto brani zucastnit sa verejnych sutazi nik.. kto brani oslovovat firmy napriklad aj s dovozmi a odvozmi zo sirsieho zahranicia mimo eu vcetne zabezpecenia doplnkoveho servisu detto nik…. aku vidime aktivitu na riesenie od dopravcov temer nula…k natrcaniu ruk extremne vysoku….. doba kedy komercny aj sukromny zakaznik chce len dopravu je davno prec na to kazdy kasle…. treba byt aktivnejsi, vnimat potreby a zmeny na trhu a vcas reagovat!

Anonymas

Drzost a snaha podojit. Nikdo jim jezdit nezakázal, stejně jako turisty nikdo nezakázal.

DJ TRAIN

len suhlas…miesto na trhu je ..trasy, ktore nie su adekvatne vykryte su..len linost a extremne mala kreativita
Ak si podnikatel a troska vnimas musi ti byt jasne, ze predcoronovy stav trhu sa nevrati!

Pe.tr

To je pravda . Zrušit všechny šukafony , rakve a jiné šroty nahradit těmito autobusy. Rozpočet ušetří a lidi i budou spokojení

DJ TRAIN

rusit ekologicku dopravu nie je na mieste…stat tam postavil silneho manazera co to zrovnava… ale nepodporovat system natrcim ruku a robim hxxno Zo strany zajazdovych autobusakov mi chybaju manazerske kroky a diery na trhu na to, aby mohli vykryt vypadok nepravidelnej dopravy a turistickeho ruchu SU A nie jedna za tym si stojim. Nesuhlasim s podporou sentimentu vychcanosti a flakania… Pandemiu ma nadelenu cela planeta rovnako, statma kasa nie je bezedna a zrovnavat stredu a vychodnu europu s Nemeckom je scestne… Treba si odpovedat i za B nie len Nemecko dava lepsie kompenzacie… ale aj aka je danovo rozpoctova disciplina…… Číst vice »

ušatá

Leda tak nějaký Pe.tr. Ostatní ne.

Jakub P

To není pravda, i zavření hranic a zákaz turistů byly. Nemluvě o zavření škol, zákazu sportovních turnajů a podobně, který jsou pro tyhle zájezďáky možná citelnější než ten úbytek turistů.

Na druhou stranu, i u toho gastra je to ze strany vlády víc slibů, než reálný podpory, navíc i ta trocha podpory, co gastro dostalo, je spojená s mnoha ale, takže pokud si autobusáci myslej, že o gastro se vláda postarala a o ně ne, hodně se mýlej. Ani bych se nedivil, kdyby ve skutečnosti už dostali výraznější podporu než gastro.

DJ TRAIN

je pravda, ze slub nezaboli ale treba sa spytat, kolko dostalo gastro realne, ked temer vzdy u sprisnovania je prve na rane…

Jakub P

Reálně bych se u nás podle toho, co od kamarádů z gastra slyším, hodně divil, kdyby dostali aspoň pětinu obvyklejch tržeb za dobu nucenýho uzavření.

Nemluvě o špecích typu když se na jaře až po několika měsících zpětně dozvěděli, že kdo měl otevřený hladový okno, tak přece neměl úplně zavřeno (hladový okno dá i výjimečnejm hospodám s loajálníma štamgastama maximálně třeba čtvrtinu obvyklých tržeb, u řady podniků to bude ještě mnohem míň) a na podporu nemá nárok a podobně…

DJ TRAIN

sam robim na cz dic … do schem podpory som sa nevosiel… tu mini rezervu ako osvc som vycerpal… a aj ked pri mojej cinnosti bezne produkty nastavujes.. vyladujes a piplas sa s nimi 1,5-2 roky teraz som mal na to, aby som to rozbehol u nadalej nestabilneho trhu max 3 mesiace…. ked sa chce tak sa da… bud podnikam a reagujem… alebo som vychcany..liny a manazersky nekompetenty a nastavim ruku… stat daj …. a z coho?????

Jakub P

Jasně, dopadlo to na leckoho a málokdo měl to štěstí, že zrovna jeho odvětví to posílilo (i když i takový byly). Ale naprosto chápu naštvání lidí z gastra, když: – byli a jsou zcela reálně jedno z nejpostiženějších odvětví a to nejen poklesem poptávky, ale i přímýma, někdy i nesmyslnýma, zákazama (kafe do kelímku, balenej alkohol, kterej si člověk mohl vedle ve večerce klidně koupit, atd.) – vláda se horem dolem chlubí, jak je zachraňuje a zachrání a skutek utek – ještě pak dostanou neskutečnou ťafku typu, že kdo se snažil udržet v rámci možností a pravidel aspoň minimální provoz,… Číst vice »

DJ TRAIN

sentimenty v takychto situaciach musia ist bokom… situacia je specificka, ale verit v zmenu bez relevantnych dat a drzat miesta, ktore uz de facto neexistuju…chyba jak vlady tak podnikatelov…brzdis tym ludi, co mozu ist pracovat do inych sektorov a ty ako podnikatel sa nezmyselne zadlzujes…. chyba dva… cakat, ze sa segment gastra obnovi do povodneho stavu ked segment firemny prepina aj trvalo do ineho modu.. menia sa spotrebitelske navyky trvale atd…chyba tri… verit akejkolvek vlade a cakat podporu… pokial si nie som schopny odpovedat na otazku, ci vobec na to statna kasa ma…..hned sa mam chovat ako manazer……..v sektore hotelov… Číst vice »

Jakub P

Kdyby to bylo tak jednoduchý… že část gastra to nevydrží a že se celej segment jen tak neobnoví v původním stavu je samozřejmě jasný všem. Ale ještě na jaře zdaleka nebylo jasný, jak ty ztráty budou velký, že vláda situaci narozdíl od jinejch států v okolí naprosto neskutečným způsobem nezvládne a tím ty ztráty (a nejen ekonomické, ale bohužel i na životech) dál významně narostou začalo být jasný až koncem léta/začátkem podzimu. A furt není zdaleka jasný, kdo přežije a udrží se a kdo ne. Samozřejmě schopnost se adaptovat, přizpůsobit provoz a sortiment, atd. v tom hodně pomáhá, ale ani… Číst vice »

DJ TRAIN

ano lenze v takychto situaciach sa nesmies chovat sentimentalne ale v prvom rade ako manazer… a fascinuje ma ako sa kazdy ohana Nemeckom…………. treba VZDY povedat aj bod B… ina disciplina obyvatelstva – take flagrantne nedodrziavanie pravidiel pisanych aj nepisanych i cez to, ze som uz fungoval mimo CR SR som videl iba v CR….ina vykonnost ekonomiky…rozpocet nerobeny ako darcekove balenie volicom, ale ekonomicky…. ziadne sialene investicne dlhy a podobne… a bude to zniet hodne kruto neber to osobne… znovupostavenie systemu zdravotnej starostlivosti je niekolkonasobne drahsie plus pri jeho zosypani ti nabehnu dalsie dlhodobe skody ako znovupostavenie sektoru ekonomiky akehokolvek.… Číst vice »

Jakub P

Jenže tohle jsou rady generála po bitvě. Hospodský měli být jasnovidci a na jaře jako prakticky jediní vědět, jak dlouho se to potáhne a jak to bude vážný? I kdyby to většina z nich udělala hned, problém s tím, že končí a bude končit fůra podniků, za vybavení, na který se třeba zadlužili, teď dostanou pakatel, atd. to nevyřeší. Co ti, kdo se, přesně jak píšete, dokázali přeorientovat (ale v rámci svýho oboru), přenastavit svoji nabídku tak, aby fungovala i přes rozvozy a okna sebou. Jsou tak dobrý, že si za nima jejich štamgasti k tomu oknu dojdou, šetřej na… Číst vice »

ušatá

Tady jde právě o to, že normální restaurace skoro zmizely a jsou buď jen nalejvárny nebo pizerie, Donaldi nebo luxus. Ale normální restaurace s hotovkami a předkrmy, navíc za ceny pro normálně vydělávající lidi nejsou. Takže zase je vše trochu jinak.

DJ TRAIN

tu treba objektivne povedat aj bod B vacsina ludi si mysli, ze za predzahradky sa plati par korun…realita vacsich miest je 800 tis az 1,5 mil mesacne na podnik…. takze majitelia v centralnych mestskych oblastiach nemaju ani moznost ak chcu udrzat „Ceske ceny“ tak urobit…

Jakub P

Je klidne mozny, ze to, co vam prijde jako normalni restaurace s normalnima cenama je i za normalni situace normalne neudrzitelny. Ono stravovani v restauracich holt z principu nemuze byt uplne levny. Pokud se clovek chce najist fakt levne, nezbyva nez volit samoobsluzny jidelny, ktery cast nakladu spojenych s provozem restaurace minimalizujou rychlejsim tocenim stolu a mensimi naroky na personal. Nektery z nich nevarej vubec spatne, zejmena pokud ma clovek chut na klasickou hotovku. Dalsi moznost jsou pak podniky specializovany na par jidel, to taky naklady dost snizi. Chtit po restauraci,aby me usadila ke stolu, nechala tam sedet v obedovy… Číst vice »

ušatá

Stačí se zajímat o to, kolik bytových domů bylo za posledních 30 let přebudováno na hotely. Takže stav se vrátí zase tam, kde byl a budou i byty a ušetří se půda a krajina. Nemluvě o kšeftech s byty na krátkodobé ubytování, které je také takové malé svinstvo. Likviduje bytový fond a ještě vadí lidem v těch domech bydlících.

DJ TRAIN

likvidacia bytoveho fondu jedna vec… neodvadzanie ubytovacej dane a dalsich druha

ušatá

A co to tak nabídnout městům pomoci jim s dopravou, stejně jako pomoci linkovým autobusům. Je tam nedostatek řidičů i vozidel a dalo by se ušetřit pak i na plánovaných nákupech nových autobusů

DJ TRAIN

Co tak byt troska kreativny a namiesto cakania s natrcenou rukou hladat riesenie? Aktualna covid situacia zasiahla cesosvetovo temer vsetky odvetvia..takze u hodne podnikatelov je nacase zobudit sa, zacat veci riesit a dat si dolu ruzove okuliare… statna kasa NIKDE nie je nevycerpatelna studna a vsetky firmy i sukromne osoby dostali coronou nakladacku celosvetovo ..zintenzivnit zapajanie sa do verejnych sutazi…. poziadat si o licencie na pravidelne autobusove linky a najst trasy, ktore sa vasim firmam nevyplatia, ale mensim ano… preco toto ide urobit v sektore turistickeho ruchu a aut. prepravcov v svk a v cz cakame na podporu wtf????jeden z… Číst vice »