Autobusy

Covid Bus: Zájezdoví dopravci žádají miliardu, ozvalo se jich přes tisíc

Zájezdový autobus, ilustrační foto. Pramen: MDČR/autobusova-doprava-Praha.cz
Zájezdový autobus, ilustrační foto. Pramen: MDČR/autobusova-doprava-Praha.cz
Dostat by se mělo na všechny, neboť stát na tento účel vyčlenil právě miliardu.

Dopravci provozující zájezdové autobusy během necelého měsíce od vyhlášení výzvy zažádali na ministerstvu dopravy o 985 milionů z programu Covid Bus. Do vypršení lhůty v noci ze středy na čtvrtek podalo žádost o pomoc 1023 dopravců, což je o třetinu více, než ministerstvo čekalo.

Dostat by se nicméně mělo na všechny, neboť stát na tento účel vyčlenil právě miliardu. Dopravci se tak do limitu vešli. Peníze jim mají pomoci přežít epidemii a s ní spojená omezení, přizpůsobit se novým podmínkám na trhu, případně důstojně ukončit podnikání. Ministerstvo je vyplácí postupně, většinu žádostí už vyřídilo.

„Ministerstvo dopravy bylo vůči chybným žádostem velmi vstřícné, po kontaktování dopravce a opětovném vložení příloh byly žádosti v dalších pokusech úspěšné. Dopravcům byl v takovém případě telefonicky či emailem vysvětlen další postup. Dokonce bylo umožněno i podání nové žádosti,“ napsal úřad na svých stránkách. Neúspěšní žadatelé byli především ti, kteří nejsou držiteli příslušné koncese nebo podporu žádali na vozidlo, které spadá mimo podporované emisní třídy.

Za podporu lobbovalo především sdružení autodopravců Česmad Bohemia, zájezdoví dopravci se sdružili do iniciativy Za autobusy, která požadovala pomoc státu. Mezi jejich argumenty patří to, že přišli o svůj byznys ze dne na den. Nejde přitom podle nich jen o přepravu zahraničních turistů po Česku, ale také o zamrzlý trh se školními výlety.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Dělají si legraci? To máme opravdu tolik peněz na zbytečnosti? Ať jezdí tam, kde je potřeba nebo ať to zabalí, prodají .

xyz

Komu by to podle vás měli prodat, když takových potenciálních prodejců by byly stovky, zatímco potenciáních zájemců…

Také lze namítnout, že po pominutí všech covidových patálií ta potřeba využívat tyto autobusy opět vznikne (výlety, zájezdy), tzn. jde o dočasný stav.

Láďa

Ty jsi ale vylízaná makovice. Kde by tak se zájezdovými busy asi mohli jezdit?

Leinad

Já bych to rozdělil na několik částí
1) Zákazník nejel, protože to vláda ČR zakázala. (Školní výlety,…)
2) Zákazník nejel z jiného důvodu (za který vláda nemůže)
Za ty první patří dopravcům nějaká kompenzace. Ty druhé jsou podnikatelké riziko, na které měly být připraveni.
Jelikož to nejde tak jednoduše spočítat, tak nejsem proti nějakému rozumnému odhadu s preferencí menších firem (Strejc s Karosou spíše než korpa typu RJ)

Žabák

Chápu zaměstnance, proto bych podpořil jen dopravce do nichž vstoupí stát. Jinak budou ještě naše děti splácet soukromé zisky.

xyz

Stát nemá důvod majetkově vstupovat do jakýchkoliv dopravců.

Mimochodem, v případě komerčních či „netto-závazkových“ železničních dopravců by váš přístup znamenal, že ČD by ušlé tržby ze svých Pendolin či netto-rychlíků (+ v některých krajích i netto-Os/Sp vlaků) kompenzovány měly, zato ostatní dopravci (Regiojet, Arriva, LeoExpress) na svých komerčních či netto-závazkových spojích nikoliv (= diskriminační stav).

xyz

A ještě dovětek (předem podotýkám, že u podpor tohoto typu velmi silně vnímám všechna „pro“ i „proti“ a nemám vyhraněný názor k tomu, jestli mají převážit argumenty „pro“ či „proti“): stát těm dopravcům neposkytne „zisky“, ale určité příjmy znamenající částečnou (!) náhradu tržeb. Takové příjmy, které (ve srovnání s náklady, z nichž mnohé běží i v době, kdy autobusy jsou nuceně odstaveny + řidiči mají nucené volno) nemusejí generovat zisk (který by generovaly jen v případě, že by takové příjmy byly vyšší než ony náklady).

Karel

1000 zajezdovych dopravcu v CR? To bych ani nerekl, ze se uzivi i bez krize 🤔

Adrián

Nuž, dopyt bol zdá sa pred krízou veľký.

Šejdr

Leccos by asi vysvětlila podrobnější statistika, která by ukázala počty vozů u jednotlivých dopravců. Možná by se zjistilo, že víc jak polovina jsou malí podnikatelé s 1-2 vozy (podotýkám, že toto je jen můj tip, nikoli statisticky podložený údaj).

zdeva

Kdo to tam dá???….ty peníze.

švestka

Ten samý kdo je dává do ČD, SŽDC, apod.

Michal

Proč sem zase plete ČD?

ABC

Aby to bylo snadno pochopitelné

Michal

Normální člověk to pochopí.

MLB

Pokud vím, vláda nezakázala provoz autobusů. Nemají zisky, protože nabízejí služby o které není zájem. To už můžeme dotovat fakt kohokoliv, kdo začne dost nahlas řvát že chce taky…

Jakub (easydrink)

Tak pokud jsou prakticky uzavřené hranice, turistické atrakce, hotely, školy atd. tak se to logicky dotkne i dalších subjektů, nejen těch, kteří mají přímo zakázanou činnost.

ABC

tak provoz vlaků taky ne, že

švestka

Přesně tak, takové ČD chtějí rovnou stamiliony a přitom provoz vlaků vláda taky nezakázala.

Petr766

Hodně hloupý názor.

libor

mě by pomalu začalo zajímat, kdo toto vše zaplatí…

kulhán

My a další generace.

Kernteriér

Myslíš, že by vyšlo levněji oddlužení zkrachovalých dopravců v osobních bankrotech a dávky pro jejich zaměstnance na dlažbě? Pochybuji.

Žabák

Však to je jednoduché, podpořit jen firmy do kterých vstoupí stát – přece nebudeme mi (a další generace) splácet dluhy ze zalepování soukromých zisků.

Kernteriér

A ty stovky až tisíce lidí na pracáku z ostatních firem zaplatí kdo?

xyz

Ten samý stát, který se ale snaží v situaci (ve které si ale sám nepočínal/nepočíná vůbec ideálně) podpořit stav právě většími výdaji tak, aby aspoň převážná část těchto druhů podnikání přežila (tzn. refundace mezd, refundace části ušlých tržeb) a tím pádem v dalších letech došlo k menšímu propadu (případně i určitému růstu) ve srovnání se stavem, pokud by stát nyní nepřispěl vůbec a tyto druhy podnikání, resp. jejich provozovatelé, by „padli“ včetně svých zaměstnanců. Mimochodem (toto přirovnání mě napadá zcela poprvé) napadlo mě určité přirovnání k miliardovým sanacím bank, kde obě varianty také měly svá vážná „proti“. Sanace = vynakládání… Číst vice »

Kernteriér

Já myslím, že nejsme ve při. Ta odpověď se týkala dopravních firem, do kterých by stát nevstoupil, reakce na příspěvek nad mým. Já tohle rozhodnutí státu podporuji.

ušatá

Ona není práce? Proč jsou tady tedy ty desetitisíce cizinců? Asi se budou muset místní naučit zase pracovat a mládež se to naučit.

ABC

Protože desetitisíce našinců pro změnu pracují v zahraničí

Kernteriér

A cestovní ruch se bude provozovat pěšky anbeo výhradně auty?

Rosťa

ANO. Bude Líp.

Partneři

Škoda transportation