lot
Doprava ve městě Metro

Metro čeká další velká výměna eskalátorů. Za čtvrt miliardy a devět měsíců na Andělu opraví i vestibul

Opravené eskalátory ve stanici Anděl ve směru do Plzeňské ulice. Foto: Jan Sůra
Opravené eskalátory ve stanici Anděl ve směru do Plzeňské ulice. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik hl.m. Prahy (DPP) se letos pustí do další velké výměny eskalátorů ve stanicích metra. Na Andělu vymění výstup z metra ve směru Na Knížecí, kde současně dojde i k revitalizaci vstupního vestibulu. Ve stanici Anděl dokončili výměnu eskalátoru u výstupu ve směru k Plzeňské ulici v červnu 2018.

Zakázku s odhadovanou cenou 227 milionů korun získalo sdružení firem Hochtief a Syner s cenou 248,8 milionu korun. Vyplývá to z údajů na profilu zadavatele. Nabídky od společnosti Brema a sdružení Geosan a Metrostav byly dražší. Vítězné sdružení bude na zakázce spolupracovat se společností ThyssenKrupp Výtahy.

Oprava včetně uzavření výstupu začne krátce poté, co DPP dokončí opravu Nádražní ulice, tedy na konci října. Kromě výměny pohyblivých schodů má vítězné sdružení také revitalizovat vestibul a podchod. V rámci modernizace vestibulu DPP vymění původní eskalátory, podhledy či osvětlení za nové a zrekonstruuje výstupy do uliční úrovně.

Soutěž začala už v listopadu 2018, nové vedení Prahy tehdy oznámilo, že chce analýzu, zda je nutné eskalátory vůbec měnit. Náměstek primátora Adam Scheinherr se tehdy podivoval nad tím, že DPP nemá analýzy, proč eskalátory vyměňovat.

Výstup z metra směrem Na Knížecí bude uzavřen na více než devět měsíců. Podle zveřejněné smlouvy má dodavatel celkem 273 dní na dokončení. Kvůli dlouhé době uzavírky čelil DPP v jiných případech kritice, firma ale tvrdí, že eskalátory nelze rychleji měnit.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym03

Tak to se to Scheinherrákovi asi moc zastavit nepodařilo.

thegrid

Kéž by nové eskalátory tak uměle nezpomalovali. Nejraději jezdím fofrem starými. Chápu, že se musí dbát na imobilní lidi. Ale nějaký kompromis by neuškodil.

Anonym03

Imobilní kidé mohou konec konců výtahem, když už je za ty těžké miliardy stavíme.

Petr Petr

Mohli s tím počkat až se udělá nový terminál Smíchovské nádraží kam se přesune většina autobusů. To sice nebude hned, ale třeba za 5 let, ale eskalátory by ještě vydržely.

Cestovatel

Nic nového pod sluncem – je to pořád stejně podle stejné šablonky: (nejznámější na metru B) B – Jinonice – údajné zatékání které nikdy nikdo neviděl – výstavba kancelářsko-bytové čtvrti Waltrovka B – Národní Třída – výstavba kancelářsko-obchodně-bytového komplexu Quadrio B – Karlovo náměstí – už dokonce 2 rekonstrukce – výstavba obchně-kancelářského domu Charles Square center B – Invalidovna – výstavba kancelářských budov Futurama Business Park B – Palmovka (nedávno) – dostavba kancelářského komplexu Palmovka Park 3 a 4, Kancelářsko-bytový projekt DOCK a nyní: B – Anděl – výstup do ulice Na Knížecí – zahajovaný projek výstavby Smíchov City (B… Číst vice »

Cestovatel

za co ty mínusy???
Vždyť to bije do očí – opravuje se téměř výhradně jen tam, kde investoři plánují velké investice v řádu miliard korun..
Ale třeba naprosto odpudivé stanice – horní vestibuly – v centru města v turistických oblastech nikdo neřeší:
A – Staroměstská, A/B – Můstek, B/C – Muzeum apod.

Ondra

Na Karláku a na Andělu byla ta výstavba už dávno, takže vám to nějak nesedí.

Cestovatel

Ondra: sedí – opravovalo se vždy těsně před samotnou výstavbou v okolí, či přímo za výstavby pokud byl výlez z metra součástí budovy. To ti ale z toho seznamu a kontextu mělo dojít…

Poudy

Překvapuje mě rekonstrukce vestibulu a východů, Syner tam má stavět místo nádraží po přesunu na nový smíchovský terminál nějakou veřejnou budovu, ještě se teda neví jakou, ale pravděpodobně se do toho bude potom zase kopat.
Nehledě na to že v tu dobu bude výstup na knížecí omezený a po přesunu linek na Smíchov nebude ani zdaleka tak potřebný, tak snad eskalátory mohly těch 5/10 let ještě vydržet, teď to bude komplikovat lidem život mnohem víc.

Petr

Na opačném břehu ať se hrabou, tam se tolik nevyskytnu. Ale až mi těmi nepoužitelnými schody začnou prznit Vinohrady, tak se tam snad půjdu přivázat.

XXXD

No ono to není moc o tom, že by ty nové eskalátory byly horší, ale umožňují menší rychlost (respektive ani nemájí vyjímku na vyšší rychlost) a DPP chce šetřit na provozních nákladech, tudíž je pouští v podstatě, co nejpomaleji to jde.

Radim

DPP by mohlo ušetřit na provozních nákladech mnohem více, kdyby se staral o své provozní nemovitosti a netopil pánu bohu do oken. Depa Hostivař, Kačerov, OZM , vozovny a garáže nejsou zateplené, okny profukuje, osvětlení halegenové, LED asi ještě DPP neobjevil. Střechy dep, garáží a vozoven by se daly osadit fotovoltaikou a vůbec celkově by se měly v podstatě skoro všechny jejich nemovitosti zrekonstruovat a zkulturnit aby to tam nevypadalo jako za normalizace.

poolman

Můžete schánět řeťez, už je naprojektovaný Jiřák. Až se vybere se zhotovitel, může to začít.

Ivan

To bude pak náměstí Míru II

Bob

Až vymění eskalátory na Míráku, tak cesta po nich potrvá přes minuty. To bude jízda!

Jakub

Dobrý zpráva. Jen je škoda že to jde takto pomalu, těch míst, je je třeba eskalátory vyměnit, je pořád hodně.

Jakub

….kde je třeba eskalátory….

Filip

Staré eskalátory jsou uživatelsky mnohem lepší 🙂

Jakub

Možná svoji rychlostí, ale ne už tak vzhledem a současnými požadavky. Já jsem rád, že to vymění.

Filip

Vzhledem? děláte si srandu? Chápu třeba požadavek na úsporu energie, ale to se netýká cestujících a jinak žádnou výhodu nové oproti starým uživatelsky nemají.

Poudy

Mají, vzhled. Vám ti třeba je ukradené, ale jiným lidem ne, ten vizuální rozdíl je obrovský. Druhá velká výhoda je právě v rychlosti eskalátorů, pro starší lidi nebo třeba i mladé lidi s berličkou při zlomené noze se eliminuje nebezpečí rozbité huby, můžu potvrdit z vlastní zkušenosti. Těch pár vteřin co to jede dýl snad nikoho nezabije.

Filip

Pro cestující co si nechtějí rozbít hubu je výtah 🙂

Petr Novák

Až budou výtahy v každé stanici metra, tak váš argument přijmu. Jenže toho se nejspíš nikdo z nás nedožije a jednoho krásného dne možná i vy sám oceníte bezpečnější eskalátory.

jva

0,5m/s nebo 1m/s je sakra rozdíl, mj. tedy i poloviční kapacita. Provedení stanice se liší i podle očekávaného obratu (tedy např. zda trojlodní má střední loď jen třetinu délky vlaku či více) a od obratu také byly počítány eskalátory. A když snížíte kapacitu na polovinu, možná utáhnou běžný provoz (s hroznem čekajících skoro až do příjezdu dalšího vlaku), ale při nějakém průšvihu (evakuace či jen prostý přestup na NAD) už to stačit nemusí. A vzhledem k tomu, že počet stanic s výtahy se neustále zvyšuje, je zpomalování zbytečné, potřební mají jiné možnosti (což dřívě neměli a nikomu rychlost divná nepřišla).… Číst vice »

XXXD

Nesmysl. Na většině stanic již nové eskalátory jsou a problémy s kapacitou nejsou. Kromě toho původní eskalátory nejezdí 1 m/s, takže rozhodně nejezdí dvakrát rychleji. Navíc myslet si, že na rychlý eskalátor nástoupí za nějaký krátký časový úsek dvakrát tolik lidí co na eskálotor jezdíci poloviční rychlostí je dost absurdní. Jinak, co se týká toho opotřebení, tak DPP si naopak stěžuje, že značně více opotřebovávaná je pravá strana eskalátorů, tudíž pokud by začalo více lidí chodit na levo, byla by to pro DPP výhra.

Tomas

Já ten vizuální rozdíl také vidím. Ty staré mají nějakou imitaci dřeva, rozdílné odstíny atd., zkrátka příjemné na pohled, odpovídající historickému městu. Ty
nové jsou nudná ošklivá šedivina, protože současní architekti a výrobci nejspíš už nic jiného než šedivou neumí.

Butrusik

Jenze každý před šedou barvou imitaci dřeva nastesti neuprednostnuje 😎

Jaaa

V čem jsou jakože „hezčí“?

XXXD

Požární ochrana slouží především k ochraně lidí, takže to tak úplně pravda není.