MD otevřelo nový Operační program Doprava, je v něm 120 miliard
Další výzvy se budou týkat například infrastruktury pro elektromobilitu, inteligentních dopravních systémů či MHD.
Další výzvy se budou týkat například infrastruktury pro elektromobilitu, inteligentních dopravních systémů či MHD.
Dotaz na redakci: Vodíkové a bateriové vlaky pro Moravskoslezský či Ústecký kraj mají být dotovány z tohoto Oper.programu Doprava 3 z EU ? Nebo by to měly být jiné dotace, např. z českého státního rozpočtu?
Čili, když budou dotace na vodíkové vlaky, tak o to míň kolejí se zmodernizuje?
Pan Unucka spojuje vodíkové vlaky pro MSK s dotacemi z EU. Jak to je?
https://zdopravy.cz/moravskoslezsky-kraj-se-drzi-myslenky-na-vodikove-vlaky-da-je-do-soutezi-22604/
Když už ilustrační foto, tak by mohlo být současné, SŽDC už nějakou dobu neexistuje…
Zase podpora železnice jen hubou…
Železnice bude mít podporu z jiných EU fondů, které se z důvodu ekologie nemůžou využít na silnice. Nicméně otázkou je, jak budou finance na železnici využity, příprava staveb totiž velký špatný.
To je právě taky zase jen podpora hubou. Je velmi pokrytecké čerpat pro silnice jen z jednoho zdroje více něž ostatní druh dopravy, protože z dalšího nemůže. Prostě silniční loby.
Mě ten balík peněz pro železniční stavby připadá dostatečný, až předdimenzovaný. S ohledem na dopravní význam železnice v české ekonomice.
I s ohledem na utrácení peněz na opravy přebytečných/naddimenzovaných nádraží, když hlavním trasám by měla SŽDC tu maximální pozornost.
Připadá Vám, že SŽDC vyvíjí maximální úsilí např. pro trať Plzeň-Mnichov?
https://zdopravy.cz/laxne-nez-odpovedne-ministerstvo-zkritizovalo-spravu-zeleznic-za-pristup-k-nove-trati-do-bavorska-127350/
Signalista ze stavědla brojí proti železnici. Copak, vzali Vám odměny?
Např. hejtman Královehradeckého kraje/čerstvý předseda správní rady SŽDC:
– nové výhybny na regionálních tratích v KHK
– parkoviště u nádraží v KHK
https://zdopravy.cz/stat-nedokaze-podle-hradeckeho-hejtmana-zajistit-pozadovany-stav-zeleznic-116066/
K čemu opravovat sto a víc let staré nádraží, které není potřeba = není pro něj využití?
P.S. Nevím co dělá signalista a poblíž nemám žádné stavidlo, tož Vám nemůžu udělat radost, když mě kamsi tlačíte.
Jaké nádraží není potřeba?
Je třeba rozlišovat případ od případu, mnoho nádražních budov bylo zbořeno nebo částečně redukováno.
Všimněte si, že autobusy zastavují z 90% na zastávkách, kde je maximálně přístřešek. A cestujícím to příliš nevadí.
A kvůli pokladnám to taky není potřeba. Neboť krajští politici nepotřebují hustou síť pokladen.
https://zdopravy.cz/moravskoslezsky-kraj-se-drzi-myslenky-na-vodikove-vlaky-da-je-do-soutezi-22604/
Jako zázemí pro SŽDC, ať se staví typizované objekty moderními metodami. Zateplené. S dostatkem parkovišť. Rovné, aby kamery/atrapy kamer dobře zabíraly. S dobře udělanými sítěmi. U stoletého domu dost často nejlepší rekonstrukcí je demolice.
Když cestuji autobusem tak očekávám nižší úroveň cestování než vlakem. S pouhýma přístřešky jsem smířen, ale že by mi nevadili to bych neřekl. Chybí mi třeba nějaké informační zařízení (rozhlas/infotabule).
Nevím, co má společného hustá síť pokladen a vodíkové vlaky? Vyhazování peněz?
Jinak když si všimnete, tak SŽ spíš budovy redukuje než staví. A co se týče zázemí, tak myslím, že když opravíte stávající budovy, tak to bude levnější než když je zbouráte a postavíte nové moderní, záleží podle mě na celkovém stavu než na stáří. Parkoviště se taky staví.
V odkazovaném článku radní pro dopravu byl proti nádražním pokladnám:
„Řešíme třeba pokladny. Mé rozhodnutí je, že veškerý prodej jízdenek by se stáhl pod KODIS, abychom nemuseli soutěžit nádražní pokladny,“
P.S. U regionální dopravy, dotované kraji, si míru komfortu pro cestující určuje dotační úřad. Tipnu si, že 99% cestujících raději oželí nádraží než aby platili vyšší jízdné. Proto regionální nádraží jako prostor pro cestující takřka nejsou nutností.
Tak já chápu, že pokladna nemusí být na každé zastávce, protože technologie pro zakoupení jízdních dokladů pokročily. Ale že by neměly být nikde považuji za blbost.
Vzhledem k tomu, že objem peněz má velmi pravděpodobně kladný vliv na následný objem dopravy příslušného oboru, tak je prostě větší financování silnic jen fraškou o podpoře ekologičtější železniční dopravy. Jaké naddimenzované nádraží myslíte? (předpokládám nádražní budovy) SŽ dostala nádraží od ČD, aby je jako nezávislá na dopravcích mohla opravit. Pro ČD jakožto dopravce to nebyla priorita a předmět podnikání, a stav nádraží byl a i je stále kritizován. SŽ se nějak snaží, nevím jestli vyvíjí maximální úsilí, ale bez podpory politiků a bez podpory penězma (kterou tímto rozdělením na větší podporu silnic) vám nic nepostaví. Řekli politici „Podpoříme trať… Číst vice »
Jsou potřeba nádraží, zejména v zastávkách typu Holešov za stovky milionů Kč?
Spíše ne.
Holešov je téměř hotový
Jsou potřeba tranzitní trasy jako Plzeň-Mnichov?
Ano.
Co je hotového? Ani ten projekt neuměla SŽDC zajistit, aby prošel územním řízením.
Tak Holešov je město, je tam i busové nádraží, předpokládám nějaké společné využití zázemí pro autobusáky. Nebo máte echo, že to nádraží nebude využito?
Myslíte si, že politická podpora SŽ pomocí zákonů umožňuje nějak bezproblémově procpat trasu do územního plánu?
Kolik že politiků řeklo: „Podpoříme trať dvoukolejnou na 200 do Domažlic a dojednáme z Německem propojení adekvátní tratí!“? o různých dálnicích a jiných silnicích to politici melou furt.
Vyborny krok a hlavne casove tak nejak akorat. Jsem zvedav, zda-li mame dostatek projektu, ktere lze financovat/stavet.
Zajímavé by bylo, kdyby dopravci mohli dávat žádosti na to, co se na SZ za ty peníze postaví 🙂
Pokud by tak mohly činit krajské úřady, mohlo by to být velice zajímavé.
Tedy vlaky dostanou nová nástupiště, podchody a dálkové řízení na stávající tratě za 27 miliard, zatímco auta nové silnice k těm stávajícím za 58 miliard. Co asi přitáhne větší podíl přeprav…
Taky si myslím že by to pro SŽ mělo být 58 a pro ŘSD 27, ale co už. Třeba to je takto proto, že ŘSD má připravených (nebo skoro připravených) daleko víc projektů, než SŽ
Aby to odpovídalo podílu na přepravě? Nenahradíme trolejbusy MHD vlakem, jak chtěl František v Jihlavě?
Tak alespoň vlečkou.
Pokud ten podíl na přepravě budete udržovat a dále rozvíjet ve prospěch silnice, nic se nezmění. Tzn. že částečný převod ze silnice na železnici je možný pouze nápravou hrubého podinvestování železnice od 2. sv. války.
Pane Granja, šotofanatizmem nic nevyřešíte. Na grandiózní investice kvůli „šotopotencionálu“ není dost peněz v kasičce.
Zvláště, když část peněz SŽDC utrácí nesmyslně/pochybně, namísto do prioritních staveb klíčových železničních tras. Schválně, které z 8mi opravovaných nádraží jsou smysluplné za ty prachy?
https://zdopravy.cz/rekonstrukce-i-demolice-ministerska-komise-schvalila-letos-promenu-osmi-nadrazi-za-temer-400-milionu-44741/
Proč si to myslíte? Dle Ročenky dopravy za posledních 5 let se ročně v průměru:
– po železnici přepravilo 8.840 milionů osobo-kilometrů
– po silnicích (mimo MHD) přepravilo 83.240 osobo-kilometrů
ČIli to je poměr cca 9,5:1.
Čistě matematicky by tedy měla být
– dotace pro ŘSD 74,9 miliardy
– dotace pro SŽDC 10,1 miliardy
Ta infrastruktura tu není jen pro osobní dopravu.
Ten navržený poměr SŽ/ŘSD mi přijde fér – silnice mají dnes větší ekonomický význam, ale železnici chceme podporovat, protože má své silné stránky (a ne, nemyslím tím vlaky pro 30 osob).
Kdysi v diskuzi zaznělo, že 95% nákladní dopravy v ČR jezdí po 10% železničních kolejích. Zpochybňuje někdo toto číslo?
Proto kritizuji přemrštěné opravy/rekonstrukce nádraží/zastávek Napr. v Berouně, Bystřici p. Hostýnem, Holešově, Semilech – dohromady za 1,5 miliardy Kč.
A jako daňový poplatník si přeji, aby SŽDC maximum pozornosti věnovala:
modernizace a zdvoukolejnění V. Osek-Hr.Králové-Choceň
modernizace Plzeň-Č. Budějovice
Bezděčínská a Všejanská spojka
Otrokovice-Zlín
Plzeň-Mnichov
a na tunelech Ústí n.O.-Choceň
To zdvojkolejnění z Chocně jen tak nebude Týniště které mělo být již čtyři roky modernizované má stále elektromechanika to samé Borohrádek a Čermná tam jsou ještě zavorniky s drátovody a ručně obsluhované výhybky
Jo, ale za 0,9 miliardy bude opravována výpravní budova v Teplicích, kdy výsledkem budou místnosti s vysokými stropy = vysoké náklady na vytápění.
A bonus navíc = pro většinu prostor v budově není využití.
Nechápu proč SŽDC takovou budovu nepřevede do vlastnictví města, které by snad našlo využití.
https://zdopravy.cz/nadrazni-budovu-v-teplicich-ceka-rekonstrukce-za-800-milionu-pocita-se-s-kancelaremi-i-byty-64622/?comments=1#comments
Jenže těch 83.240 osobo-kilometrů jistě není na silnicích spravovaných ŘSD. Odeberte z toho třeba celou Prahu, a veškeré místní komunikace a dostanete se na úplně jiné číslo.
Mimochodem odkud čerpáte ta čísla?
Z aktuální Ročenky dopravy
https://www.mdcr.cz/Statistiky
Právě abych odlišil silnice 1. třídy/rychlostní/dálnice, tak právě proto jsem vynechal údaje o přepravě cestujících v MHD.
Za posledních 5 let se odhaduje, že MHD v průměru ročně přepravila 13.847 milionů osobokilometrů.
Máte-li přesnější údaje, tak sem s nimi.
To je zbytečné komentovat. Kdo nechce vidět, nevidí.
Blbost. To by ty investice za posledních 75 let musely být harmonizované.
Přestaňte furt žít v minulosti.
Některé železniční tratě mají perspektivu a budou za desítky miliard vylepšeny/zmodernizovány. Trochu železničních tratí přibude, tak jako Hradišťko, neboť je poptávka.
A pak je spousta železničních tratí u kterých náklady převyšují užitek, vzhledem k jiným (levnějším) možnostem dopravy. Každý den existence těchto téměř nepotřebných tratí odčerpává peníze na potřebné projekty.
Holt trochu těch českých železničních tratí ubyde. Např.
– mínus 10% (jako v Maďarsku). Nebo
– mínus 25% až 30% (jako na Slovensku či v Rakousku). Nebo
– mínus 40% až 50% (jako v Polsku či v Německu). Nebo
– mínus 65% (jako v Holandsku).
Si to na ten podíl přeprav přepočítej a zjistíš, o kolik dostane dáha víc na 1 přepravenou osobu. A přestaň bulit.
Wau! To bude velka domu !
Velká snad ne, ale co se dá dělat, když nejsme ochotni ani schopni si to zaplatit sami?