Moravskoslezský kraj se drží myšlenky na vodíkové vlaky, dá je do soutěží

Nádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhyNádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhy

Moravskoslezský kraj chystá na příští rok vyhlášení velkých soutěží na železniční dopravní obslužnost po roce 2025. Do zadávací dokumentace chce

Moravskoslezský kraj chystá na příští rok vyhlášení velkých soutěží na železniční dopravní obslužnost po roce 2025. Do zadávací dokumentace chce přitom zakomponovat i vodíkové vlaky, které by nahradily zrekonstruované motoráky řady 810.

Už na jaře 2021 by ale měly v kraji vyjet první nové vlaky typu push-pull, na jejichž nákup z 80 procent přispějí evropské fondy. Do roku 2025 je budou provozovat České dráhy, poté je bude muset převzít vítěz výběrového řízení.

Odpovídá náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Jakub Unucka

Jakub Unucka. Pramen: www.unucka.cz

Jakub Unucka.
Pramen: www.unucka.cz

Kdy vyhlásíte soutěže na vlakovou obslužnost?

Aby vlaky vyjely v prosinci roku 2025, tak výběrové řízení na celý kraj musíme vyhlásit nejpozději v polovině roku 2020. Předpokládám, že devět měsíců bude na podání nabídky, pět měsíců na vyhodnocení. Jsme ve druhé půlce roku 2021, pak musíme počítat určitě s námitkami k ÚOHS, které se budou řešit řekněme rok, rok a půl. A jsme v roce 2023. A na dodání vlaků jsou dva roky.

Řešíte nějaký zásadní zádrhel v přípravě?

Řešíme třeba pokladny. Mé rozhodnutí je, že veškerý prodej jízdenek by se stáhl pod KODIS, abychom nemuseli soutěžit nádražní pokladny, aby výběrovka byla opravdu otevřená, aby se mohli přihlásit všichni dopravci. Ti by museli dát KODISu nějakou konektivitu na své prodejní systémy. Neřeším teď provize, ale jde o to, aby si člověk třeba ve Frenštátu mohl koupit lístek až do Liberce.

To bude přece pořešené jednotným státním tarifem.

Ale za ten nikdo kupovat jízdenky nebude, protože bude dražší než všechno ostatní.

Už máte kraj rozdělený na provozní soubory?

Bude jich čtyři až pět. Jasné je Suchdolsko, kde jezdí motoráčky, druhý soubor je také dieselový, Opavsko a Jesenicko. Zbývá Ostravsko a Beskydsko. Ostravsko je celé elektrifikované a Beskydsko jen někde. Zřejmě ho proto rozdělíme na dva soubory, tedy na ten, který je elektrifikovaný už dnes, a ten, který se bude elektrifikovat někdy ve 30. letech.

Zakomponujete do podmínek nějaké alternativní pohony?

To musíme během roku dořešit. Máme dvě možnosti. Můžeme využít hybrid typu trolej a baterka. Problém ale je, že abychom dostali napájecí stání do stanic typu Odry, tak by to stálo více než elektrifikace. Není tam totiž kapacitní elektrická přípojka, která by mohla napájet baterie vlaků. To je problém. Jinak by to bylo super řešení.

A druhá možnost?

Evropská unie řekla, že požaduje čistou energii pro všechny občany, jde o takzvaný zimní energetický balíček. Tedy, že se nesmí spalovat uhlí pro energetické účely. Pro náš kraj, kde se ročně spálí 6,5 milionu tun uhlí, je to velký problém. Unie na přeměnu systému bude dávat velké peníze, pokud tam někde na konci bude vodík. To bychom byli hloupí, kdybychom do toho nešli.

Jak to bude vypadat konkrétně?

Předpokládáme, že z koksárenského plynu se bude vyrábět vodík, z důlního plynu se bude vyrábět vodík, na konci budou vodíkové autobusy a vodíkové vlaky. Z odpadu budeme vyrábět vodík na pohon. Termín EU pro bezuhelnou energetiku je 2030. V dubnu bude vyhlášen program MMR na nízkoemisní vozidla, který bude ve výši dvou miliard a bude jen pro tři kraje, Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj, Karlovarský kraj. Karlovarští a Ústečtí si za to nakoupí několik set CNG autobusů, my si za to nakoupíme také CNG autobusy a zhruba dvacítku vodíkových autobusů.

A vodíkový vlak?

Bude, zahráváme si s myšlenkou, že modernizované 810 nahradí vodíkové vlaky. Já vycházím z toho, co je. Elektřiny není moc a bude jí méně, pokud se zavřou uhelné elektrárny. A vodík je vlastně odpadní produkt. Vozy 810 budou jezdit do roku 2025, jsou v závazku. Pak je otázka, kdy budeme chtít nové vlaky. Jestli hned od roku 2026, nebo necháme nějaké přechodné období.

To už budete muset vodík zakomponovat do té soutěže teď.

Ano, máme rok na to, abychom rozhodli. Ale ještě nemusíme přesně vědět, co chceme. Můžeme to udělat podobně jako u autobusů, kde jsme měli bodové hodnocení. Pohony na CNG, elektřinu a naftu měly nějakou bodovou váhu. Stejně to pravděpodobně uděláme u vlaků s tím, že přidáme vodík.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy Jakub Unucka Moravskoslezský kraj obslužnost vlaky vodík
35 komentářů