Rekonstrukce i demolice: Ministerská komise schválila letos proměnu osmi nádraží za téměř 400 milionů

Nádraží Chodov v původní podobě. Autor: Dezidor – Fotografie je vlastním dílem, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7698244Nádraží Chodov v původní podobě. Autor: Dezidor – Fotografie je vlastním dílem, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7698244

Centrální komise ministerstva dopravy, kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby, schválila letos Správě železnic zatím osm rekonstrukcí nádražních budov.

Centrální komise ministerstva dopravy, kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby, schválila letos Správě železnic zatím osm rekonstrukcí nádražních budov. Jde o menší města, celková hodnota projektů je nicméně 376 milionů korun. Některé zahrnují i ubourání částí nádražních budov nebo úplnou výměnu starých za nové.

Po schválení záměru ministerskou komisí může Správa železnic pokračovat v přípravě rekonstrukcí, především zpracování projektů a získání stavebních povolení. Rekonstrukce nebo novostavby výpravní budovy se dočká Aš, Chodov, Bílina, Bečov nad Teplou, Světlá nad Sázavou, Dětřichov nad Bystřicí, Valšov a Moravský Beroun.

Nejdražší ze schválené osmičky je demolice a výstavba nové výpravní budovy v Aši. Nová budova má být menší a lépe velikostí odpovídat potřebám města. Správa železnic považuje nynější budovu z roku 1971 za „naddimenzovanou a pro provoz nevyužitelnou“. Předpokládané celkové investiční náklady na celou akci činí 80 milionů korun, zahájení prací se očekává v polovině příštího roku, konec v roce 2022.

Druhá nejdražší bude revitalizace památkově chráněné výpravní budovy v Bečově nad Teplou, která má probíhat v letech 2022 až 2023. Předpokládané celkové investiční náklady dosahují 67 milionů korun. Budova projde celkovou rekonstrukcí.

„Stavbaři se vzhledem k poloze nádraží v památkově chráněné zóně města zaměří i na kultivaci okolního prostředí včetně přilehlého parčíku. Nově budou zřízena i parkovací místa pro cestující. Vybuduje se také kryté stání pro cyklisty, stanice dostane i nový mobiliář,“ uvedl mluvčí SŽ Marek Illiaš.

V Bílině jde o kompletní rekonstrukci výpravní budovy. Jedno křídlo má být upraveno pro komerční nájemce, například prodejce občerstvení nebo tisku. Předpokládaný termín rekonstrukce je mezi lety 2021 a 2022, odhadované náklady činí 54 milionů korun.

Celková obnova objektu výpravní budovy se plánuje i ve Světlé nad Sázavou. U kulturní nemovité památky dojde k obnově fasády a proměně vnitřní dispozice. S rekonstrukcí o předpokládaných nákladech 47 milionů korun se počítá v letech 2021 až 2022.

V Chodově Správa železnic připravuje výstavbu nové výpravní budovy. Stanice se v minulých letech dočkala bezbariérově přístupných nástupišť a podchodu, u jehož ústí bude nyní postavena i nová budova. Odhadovaným termínem výstavby jsou léta 2022 až 2023, předpokládané investiční náklady jsou 35 milionů korun.

Schválením záměru projektu prošla i budova v Moravském Berouně. Počítá se přitom s ubouráním stávající budovy, zbytek se opraví za zhruba 31 milionů korun. Tendr na zhotovitele chce Správa železnic vypsat ještě letos, samotná stavba by se měla uskutečnit v příštím roce.

Demolice staré a stavba nové výpravní budovy je plánována v Dětřichově nad Bystřicí. Náklady na tuto akci se pohybují ve výši 27 milionů korun, realizace by měla začít letos a potrvá do příštího roku.

Stávající nevyhovující stav výpravní budovy by se měl změnit i ve Valšově na Bruntálsku, kde je v nákladech ve výši 26 milionů korun také zahrnuta redukce stávajícího objektu. Ta bude spočívat v ubourání 2. nadzemního podlaží. Ve zbývající části bude kromě zázemí pro cestující umístěna i technologie zabezpečovacího zařízení. Celý objekt bude následně zrekonstruován. Stavba má probíhat v letech 2021 až 2022.

Tagy nádraží opravy výpravních budov Správa železnic
30 komentářů