Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Rekonstrukce i demolice: Ministerská komise schválila letos proměnu osmi nádraží za téměř 400 milionů

Nádraží Chodov. Autor: Dezidor – Fotografie je vlastním dílem, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7698244
Nádraží Chodov. Autor: Dezidor – Fotografie je vlastním dílem, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7698244

Centrální komise ministerstva dopravy, kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby, schválila letos Správě železnic zatím osm rekonstrukcí nádražních budov. Jde o menší města, celková hodnota projektů je nicméně 376 milionů korun. Některé zahrnují i ubourání částí nádražních budov nebo úplnou výměnu starých za nové.

Po schválení záměru ministerskou komisí může Správa železnic pokračovat v přípravě rekonstrukcí, především zpracování projektů a získání stavebních povolení. Rekonstrukce nebo novostavby výpravní budovy se dočká Aš, Chodov, Bílina, Bečov nad Teplou, Světlá nad Sázavou, Dětřichov nad Bystřicí, Valšov a Moravský Beroun.

Nejdražší ze schválené osmičky je demolice a výstavba nové výpravní budovy v Aši. Nová budova má být menší a lépe velikostí odpovídat potřebám města. Správa železnic považuje nynější budovu z roku 1971 za „naddimenzovanou a pro provoz nevyužitelnou“. Předpokládané celkové investiční náklady na celou akci činí 80 milionů korun, zahájení prací se očekává v polovině příštího roku, konec v roce 2022.

Druhá nejdražší bude revitalizace památkově chráněné výpravní budovy v Bečově nad Teplou, která má probíhat v letech 2022 až 2023. Předpokládané celkové investiční náklady dosahují 67 milionů korun. Budova projde celkovou rekonstrukcí.

„Stavbaři se vzhledem k poloze nádraží v památkově chráněné zóně města zaměří i na kultivaci okolního prostředí včetně přilehlého parčíku. Nově budou zřízena i parkovací místa pro cestující. Vybuduje se také kryté stání pro cyklisty, stanice dostane i nový mobiliář,“ uvedl mluvčí SŽ Marek Illiaš.

V Bílině jde o kompletní rekonstrukci výpravní budovy. Jedno křídlo má být upraveno pro komerční nájemce, například prodejce občerstvení nebo tisku. Předpokládaný termín rekonstrukce je mezi lety 2021 a 2022, odhadované náklady činí 54 milionů korun.

Celková obnova objektu výpravní budovy se plánuje i ve Světlé nad Sázavou. U kulturní nemovité památky dojde k obnově fasády a proměně vnitřní dispozice. S rekonstrukcí o předpokládaných nákladech 47 milionů korun se počítá v letech 2021 až 2022.

V Chodově Správa železnic připravuje výstavbu nové výpravní budovy. Stanice se v minulých letech dočkala bezbariérově přístupných nástupišť a podchodu, u jehož ústí bude nyní postavena i nová budova. Odhadovaným termínem výstavby jsou léta 2022 až 2023, předpokládané investiční náklady jsou 35 milionů korun.

Schválením záměru projektu prošla i budova v Moravském Berouně. Počítá se přitom s ubouráním stávající budovy, zbytek se opraví za zhruba 31 milionů korun. Tendr na zhotovitele chce Správa železnic vypsat ještě letos, samotná stavba by se měla uskutečnit v příštím roce.

Demolice staré a stavba nové výpravní budovy je plánována v Dětřichově nad Bystřicí. Náklady na tuto akci se pohybují ve výši 27 milionů korun, realizace by měla začít letos a potrvá do příštího roku.

Stávající nevyhovující stav výpravní budovy by se měl změnit i ve Valšově na Bruntálsku, kde je v nákladech ve výši 26 milionů korun také zahrnuta redukce stávajícího objektu. Ta bude spočívat v ubourání 2. nadzemního podlaží. Ve zbývající části bude kromě zázemí pro cestující umístěna i technologie zabezpečovacího zařízení. Celý objekt bude následně zrekonstruován. Stavba má probíhat v letech 2021 až 2022.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubík

Myslím, že nyní se již bořit nic nebude..

Elb

Možná dotaz trochu mimo, když firmy dělají rekonstrukce, modernizace železnice, jak často pro své zázemí používají předimenzované výpravní budovy v okolí, nebo co brání jejich většímu využívání? Nebylo by to celé o trochu levnější, když by si tam firmy nemusely dovážet vlastní buňky?

bkp

Jakože by se to provizorní zabzař z buněk přeneslo do budovy (kterou mnohde by bylo třeba víc nebo míň na to adaptovat), buňky by se odvezly zpátky na základnu na konci stavby…

Elb

Já myslel, že v těch buňkách normálně bydlí dělníci..

Kubík

Bořit již podruhé za necelých 50 let budovu nádraží v Aši je šílené. První historickou budovu zbořili v roce 1968 místo avízované opravy. Nyní zboří i na dnešní dobu také památnou brutalistickou budovu z roku 1971. Na té budově je i ozvěna Bruselského stylu 60.let, ale to je bořitelům ze Správy železnici, kteří nedávno zbořili i secesní budovu nádraží v nedalekých Hranicích v Čechách, šumafuk. Nemá slov.

bkp

Už ta racionalizace budovy v Aši částkou 80 mil. Kč absolutně neodpovídá významu té stanice, natož kdyby měla obnovou projít budova celá.

Zbyněk

Hold Sudety. Já jsem si dodnes myslel, že je potřeba se zbavit všeho co by připomínalo německou historii Sudet, SŽ se má asi potřebu vyrovnat s jakoukoli historií…

Přitom budova v Aši má pěkně zachovalý interiér.

Zdrasa

Pouze technická: nádraží v Aši určitě není brutalistická budova. Ne všechny stavby z období socialismu jsou brutalistní a přesně Aš je příklad takové, kde není brutalistické vůbec nic. S tím bruselským stylem budete spíše blíž, ale obecně v Česku nemáme označení pro tyhle budovy tvořené hlavně z boletických panelů. V brutalismu jde hlavně o beton a výrazné, zapamatovatelné prvky či celé tvary.

Martin V.

Tak ten stavební styl můžeme nazývat boletismus. 🙂 Ty panely jsou zapamatovatelné až moc (i když se dělaly aspoň ve čtyřech barvách). A ty by se taky musely komplet odvézt a opláštění nahradit.

Zdrasa

V Americe pro stavby v podobném stylu, jako mají ty boletické panely, používají výraz international style (viz např. Lever house v NY), ale tam je problém, že tak označují i funkcionalismus a celkově modernu. Jinak problémem těch boletických panelů je, že se tam při výrobě přidával karcinogenní azbest, na což se často zapomíná, takže by se s tím mělo zacházet trochu opatrněji, tím pádem je jakákoliv rekonstrukce, ale i demolice, dražší.

lokodepo

No to je sranda oproti tomu, co dneska schválila centrální komise. Hlavní etapa výpravní budovy v Pardubicích za pouhých 1,7 mld. Kč. Škoda, že hranice pro velký projekt je 1,8 mld. Kč a tudíž by byla nutná studie proveditelnosti. Tak těch 1,7 mld. bude „prozatím“ stačit.
Ona ta kauza s tím dálničním eshopem evidentně nestačila.

Hajnej

To jako že tam naběhne partička, sfoukne „něco“ přes víkend a bude předstírat, že je to to samý…?

xyz

Chodov – výpravní budova umístěná v místě, které od roku 2017 vypadá jinak než na přiložené fotce – po peronizaci stanice je budova umístěna tak, že v její blízkosti se dá dostat do podchodu, který však není bezbariérový. Západněji (na konci ostrovního nástupiště, blíže městu) je umístěn bezbariérový podchod. Logické by bylo, aby pokladna byla v onom bezbariérovém podchodu či v jeho blízkosti. A ne rekonstruovat budovu (má-li být smyslem rekonstrukce i zachování vnitřních prostor určených pro cestující), od níž se dá bezbariérově dostat na ostrovní nástupiště jedině „oklikou zpět“. Dětřichov nad Bystřicí, ten dnes vypadá vyloženě na spadnutí. Jsem… Číst vice »

Kubrt

Přečti si odstavec k Chodovu ještě jednou a pozorněji 🙂

xyz

O. K., tím pádem příslušnou část předchozího komentáře beru zpět.

Olda

Chtěl jsem se zeptat? Předem avizuji – nejsem místní, a ani v rozumném dosahu a mohu se tak domýšlet jen na základě mne dostupných vizuálních zdrojů, o nějaké dokumentaci vedoucí k utvoření si představy ani nemluvě. Proč zrovna bourat Chodov, nezdá se mi ta budova v nějak katastrofálním stavu, nehledě o provedených úpravách a velikostně to taky není Strahov. Zvláště, vnímám zánovní střechu. Asi moje optika je pokřivena tím, že si věci financuji sám, ale obstojná střecha je pro mne půl výhry. Pak se dá dělat leccos, a hlavně kdykoliv si vzpomenu. Neměl jsem takové štěstí s přístavbou. Ale zpět…… Číst vice »

bkp

Takže v Aši vrazíme cca 80 mil. do ratejny na zapadlé lokálce, no peníze jsou.

Kodl

Nejak jsem v seznamu nemohl najit desitky let slibovanou rekonstrukci zel. stanice ve Zline a na Vsetine, co se stalo?

bkp

Jsou součástí jiných akcí.
Ve Vsetíně se to vezme i s kolejištěm v příštím roce, Zlín s celou tratí, cca za dva tři roky.

Gejza

Dětřichov nad Bystřicí, Moravský Beroun, Valšov… To je nějaký komplexní projekt revitalizace staničních budov na trati 310?

Vzhledem k provozu a charakteru území by mě zajímalo, zdali má SŽDC nějakou vizi komerčního využívání budov. Trochu se bojím, aby se neopravovalo něco, co se stejně za 50 let nechá spadnout.

Kubrt

V případě těchto staveb je jedna demolice a dvě redukce, tak doufám, že výsledkem budou budovy odpovídající velikostí umístění těch stanic. Taky doufám, že do toho budou zapojeni architekti.

dopravák

Kdy jste tudy jel naposled? Ono to totiž do značné míry „padá“ už teď – protože tamní příslušné složky ČD a posléze SŽDC do údržby těch objektů příliš prostředků nedávaly – navíc dopravní služba není už všude nepřetržitá a i nájemníci drážních bytů je postupně uvolnili (nejspíše kvůli jejich „kvalitě“), takže podle toho to tam teď vypadá …

Mirvald

Na této trati je ještě památkově chráněná Hrubá Voda. Také v havarijním stavu. Na ní se nějak zapomnělo.

Radim

Ne, nezapomnělo, je už prodaná. Všechno vč. WC je tam brutálně původní. Čakám, co s tou budovou bude dál, snad to nedopadne jak s Vyšehradem. Budova je z pohledu architektury fakt hezká, ale skutečně totálně zanedbaná.

Radovan Komínek

Proč je rekonstrukce takto malých staveb zdržována procesem schvalování centrální komisí?

Td18

Aby měli příjemci úplatků větší alibi.

Kubrt

O kolik by byla kratší doba realizace těch staveb, kdyby neprochazely CK?
Osobně si myslím, že tak malé akce to nejsou.

Karel

Obecně, Centrální komise MD schvaluje všechny stavby nad 20 mil. Kč.

55p

A budou peníze?

AAA

se natisknou