Letiště Praha začíná projektovat rozšíření Terminálu 2 za 22 miliard, hotovo má být v roce 2033
Nejde ani tak o celkový objem cestujících v daném roce, kritickým ukazatelem je průchodnost v provozní špičce.
Pražské letiště pokročilo v přípravě výrazného rozšíření terminálových kapacit. Aktuálně stojí před podpisem smlouvy s projektanty, kteří dají podobu přístavbě Terminálu 2, což bude velikostí fakticky nový terminál. V čele vítězného sdružení je společnost Valbek, členem pak britská skupina Arup. Deníku Zdopravy.cz to řekl šéf letiště Jiří Pos.
Letiště rozjelo přípravu nových terminálových kapacit po loňském souhlasu jediného akcionáře, kterým je ministerstvo financí. Rozšíření Terminálu 2, které bude mimo jiné zahrnovat osm nových kontaktních stání pro širokotrupá letadla (případně možno využít pro 16 úzkotrupých), vyjde dle dnešních předpokladů na 22 miliard korun. Náklady se budou upřesňovat v průběhu zpracování projektové dokumentace.
„V úvodní fázi projektování budeme diskutovat konkrétní potřeby našich partnerů, kterými jsou především aerolinky, odbavovací společnosti, cizinecká policie nebo celníci. Absolutní prioritu pak bude mít proces odbavení cestujících, předpokládáme, že v době otevření terminálu už budou dominovat samoobslužné režimy a u rentgenů CT technologie. Zaměříme se také na retail,“ řekl Pos.
Zahájení prací na rozšíření Terminálu 2 očekává na přelomu let 2027 a 2028, hotovo by mohlo v roce 2033. Terminál by měl poté sloužit bázovaným dopravcům pro lety v schengenském prostoru i mimo něj a všem dopravcům ze zemí mimo schengenský prostor.
Podle Pose letiště novou kapacitu potřebuje. „Dlouhodobě udržitelná kapacita stávajících terminálů je zhruba 17 milionů cestujících ročně, což už jsme v roce 2019 překročili,“ řekl manažer. Ve zmíněném roce letištěm prošlo rekordních 17,8 milionu lidí. „Nejde ani tak o celkový objem cestujících v daném roce, kritickým ukazatelem je průchodnost v provozní špičce,“ doplnil Pos.
Letiště musí podle něj také zvýšit kapacity pro parkování a odbavení letadel. Aktuálně například zvažuje odbavování letadel pro charterové lety v areálu okolo Terminálu 3 na tzv. Staré Ruzyni.
V plánech letiště jsou i nové parkovací domy a navazující dopravní infrastruktura za zhruba 10 miliard. Už dříve letiště představilo i dostavbu Terminálu 1 za zhruba 1,5 miliardy korun. Mimo jiné zde vznikne centrální bezpečnostní kontrola. Po dokončení bude Terminál 1, který dnes slouží pro lety mimo schengenský prostor, sloužit nebázovaným dopravcům pro lety po Schengenu.
Letiště je ve svém rozvoji aktuálně omezeno limity ze schválené dokumentace EIA, která získala první souhlas ministerstva životního prostředí v roce 2011. Dokumentace počítá s maximem 21,2 milionu cestujících ročně a 274 500 tisíc pohybů. S touto kapacitou nyní letiště ve svých plánech počítá.
Podle Pose nicméně došlo v posledních deseti letech k vývoji, pokud jde o souvislost počtu pohybů a počtu cestujících. Vedlo k tomu mimo jiné ukončení provozu malých vrtulových letadel ATR u Českých aerolinií. „Nyní máme téměř dvojnásobný počet cestujících na jeden pohyb než před deseti lety,“ řekl Pos. Při stejném počtu pohybů by tak letiště rádo zaktualizovalo limit pro počet cestujících.
To je také důvodem, proč akutní prioritou jsou terminály a nikoliv nová ranvej. Pro tu chce letiště v příštích letech získat územní rozhodnutí, se zahájením stavby počítá nejdříve v roce 2032, hotovo by mohlo být na přelomu let 2035 a 2036. „Klíčová je nyní přetížená pozemní infrastruktura, odbavení, komunikace, potřebujeme kolejové napojení,“ doplnil Pos.
Letiště letos očekává zhruba 16 milionů cestujících.