Podcast: Zapotili jsme se, když se rozhodl katarský emír odletět dříve, říká šéf letiště Jiří Pos

Boeing 737-800NG ve speciálním nátěru Prague loves you. Foto: Filip Koška / Letiště PrahaBoeing 737-800NG ve speciálním nátěru Prague loves you. Foto: Filip Koška / Letiště Praha

„Věřím, že je šance na linku Praha – Tokio, data jsou pro otevření této linky příznivá,“ říká ředitel Letiště Praha.

Pozvání k mikrofonu podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal šéf pražského Letiště Václava Havla Jiří Pos. Podle něj je jisté, že letos přesáhne počet odbavených cestujících na letišti 10 milionů. Pos věří, že se finální výsledek na konci roku přehoupne i přes hranici 10,5 milionu cestujících. Návrat po covidovém propadu jde však v Praze pomaleji než na jiných velkých letištích. Důvody rozebíráme v podcastu.

Z mezinárodních statistik podle Jiřího Pose vyplývá, že Česká republika, Finsko a Velká Británie byly země nejvíce postižené propadem počtu cestujících v covidových letech. Přesto všechno na tom není Letiště Praha hospodářsky vůbec špatně. „Už v loňském roce jsme dosáhli kladného provozního hospodaření. V letošním roce jsme plánovali zhruba jednu miliardu v provozním zisku a dnes se už pohybujeme nad úrovní 1,7 miliardy,“ říká v podcastu Jiří Pos.

Statistiky cestujících letos jednoznačně táhnou Češi odlétající z Prahy na dovolenou. „Přestože četnost odletu českých cestujících roste, tak pořád jsme na polovině průměru Rakouska. Tam jeden obyvatel letí průměrně 2x častěji než v České republice. Tady to není ani jedenkrát v celoročním průměru. Je potřeba si narovinu říct, že spádová oblast Prahy není nijak bonitní a je to více o příletové turistice,“ vysvětluje Pos jeden z důvodů pomalejšího oživení na letišti v Praze.

Provozu na letišti pomáhají tradičně aerolinky, které zde mají domovskou základnu. V Praze takzvaně bázují Smartwings, Eurowings a Ryanair. Právě ten nemá nyní úplně dobré vztahy v Maďarsku, což by mohla být šance pro pražské letiště. „Nepochybně je to příležitost pro Prahu. Ryanair vytváří celoroční přínos pro letiště a věřím, že poroste i díky tomu, co se děje v Maďarsku,“ uvažuje Pos.

Rušno je na Ruzyni také díky českému předsednictví v Evropské radě. Jeden summit střídá druhý a zvládnout někdy provoz všech delegací není snadné. „Zapotili jsme se, když se náhle katarský emír rozhodl odletět o den dříve. To bylo složité, na ploše bylo zaparkováno 40 vládních letadel a jeho 747-800 té největší kategorie bylo složité dostat ven a připravit na odlet,“ řekl Pos.

Poslechnetě si rozhovor s Jiřím Posem v podcastu zde na stránce a nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata podle času
4. minuta: Jak se snaží Letiště Praha přilákat nové dálkové linky na Ruzyni
14. minuta: S kterými aerolinkami aktuálně pražské letiště jedná o nových destinacích
18. minuta: Jak ovlivňuje provoz na letišti v Praze české předsednictví v Radě Evropské unie a velké množství summitů
24. minuta: Jaké faktory nejvíce ovlivnily propad cestujících na pražském letišti v posledních dvou letech.
29. minuta: Jak se promítají ceny energií do hospodaření letiště
32. minuta: Proč chybějí v letectví aerolinkám i letištím stovky lidí, jaké profese teď Letiště Praha shání a na kdy plánuje podzimní náborový den
39. minuta: Jak se nakupuje letecké palivo pro letadla, která létají z Prahy, kdo objednává vlaky s leteckým palivem, které přijíždějí každý den do Středokluk
46. minuta: Jaké změny čekají Terminál 2 a jaká je budoucnost Airport City

Tagy Doporučeno Jiří Pos letiště praha podcast Cesty Zdopravy.cz
51 komentářů