Na Slovensku tragédii zabránilo ETCS, podobný problém měl na stejném místě minulý týden RegioJet
Srážka vlaků na Slovensku. Zdroj: ŽSR

První sdružení dopravců vyzvalo úřady k zavedení výhradního provozu pod ETCS.

První sdružení dopravců vyzvalo úřady k zavedení výhradního provozu pod ETCS.
To vyjádření ASORu mi přijde trochu falešné. Po nehodě najednou chcou plány na výhradní provoz. Ale kdyby se ten výhradní provoz zaváděl „jen tak“ (bez nějakých nehod), tak. by zase protestovali, že to je drahé a vymýšleli výjimky a co nejdelší přechodné období.
Dnes jsem se tu naučil pěkné slovo „dunihlav“. Jen nevím, jestli je to přezdívka motorové jednotky nebo ministra.
Spíš na toho progresivce.
To byly vozy řady M 262- 830😉
Motorovej jednotky. Lebo veľmi hučí.
Chybí mi zde informace, že se zde jedná o ETCS L1, a né L2. To by pravděpodobně dokázalo zabránit i samotné srážce, neboť by zareagovalo hned po vjetí REXu do obsazeného úseku. Takto ETCS L1 zareagovalo až ve chvíli, kdy REX projel balízu.
ETCS L1
Jestli by L2 dokázalo srážce zabránit by bylo věcí náhody. Každopádně tady je řádově důležitější, aby vlaky jezdily pod ETCS (= výhradní režim), než aby nějaké vlaky jely pod ETCS a jiné ne, zato ty, které by jely, by byly pod ETCS L2.
Tj. řešit L1 nebo L2 by znamenalo odvádět pozornost od podstaty problému.
Vy by jste se měl stát ministrem dopravy. Všemu rozumíte (jako v dobrém) hlavně českým dálnicím (obhajujete ekoteroristy (jako ve zlém)). Ještě že se od příštího roku začne platit správní poplatek za podání odvolání ke stavbě nějaké dálnice. Třeba D49.
To jako vážně? Člověk bydlící vedle budoucí dálnice se bude moct vyjádřit jen za poplatek? No, pěkné…
Konečně. Ne jako třeba proti vám,ale je to namířeno hlavně kvůli: Voda z Tetčic nebo děti země.
Je to přesně tak. Pokud na trati s ETCS jezdi vlaky bez něj, tak ETCS ani L2 nedokáže zabránit srážce, pokud vlak bez ETCS projede navěstidlo. Záleží jak daleko je ten druhý vlak s ETCS, jestli to stihne ubrzdit. Je důležité zabránit tomu prvnímu vlaku vůbec navestidlo projet. Tedy musí mít taky ETCS. By mě zajímalo, kolik projetých návěstidel v Pezinoku už bylo. Jestli to nebudou slovenské Poříčany.
V Pezinku odjížděl vlak z předjízdné koleje, u které je nástupiště. I funkční ETCS by mu dovolilo projet odjezdové návěstidlo v poloze stůj-vlak by zastavil v postavené vlakové cestě.Jedině radioblok hlídá, že se vlak nerozjede, pokud nemá povolení k další jízdě.
Z poslednej balízy mal načítane povolenie pod odchodové návestidlo
Toto plný platilo pouze pro případ, že by vlak v té stanici „začínal jízdu podle ETCS“. Nejsem železničář, takže nevím správné označení. Jakmile by vlak do stanice vjel pod dohledem ETCS, nemohl by projet odjezdové návěstidlo
Demisi! Všichni! I Andrej, taky původem Slovák!
A navolej si tam koho? Maďary?😆
Monarchii na ně! Hlavní město Vídeň!
Tam bych se víc než Maďarů bál Kotleby nebo východního careviče.
Jak přesně tragickým následkům zabránilo ETCS, když ten regionální expres byl pro ETCS neviditelnou překážkou?
REx byl viditelnou překážkou.
však nejpozději v okamžiku říznutí výhybky se stal viditelnou. Spíš ještě dříve.
Okamžik říznutí výhybky chápu, díky. A jak mohl být pro ETCS vidět předtím?
Pravděpodobně ve chvíli projetí návěstidla na kterém bylo stop.
v česku je spíš takový maglajz, že pokud je do stanice s výhradním provozem ETCS vjezdová rychlost max. 60 km/h, můžou do té stanice zajíždět vlaky bez ETCS (z příslušnýho směru), pokud je vyšší, tak ne….
Já bych jen oponoval v tom, že „v Česku je na koridorech výhradní provoz“. Někde ano, někde ještě ne (i když je tam naplánován). Ne že by to tak bylo vyloženě špatně, je to pevně naplánované a dopravci a objednatelé mají čas se na pevné termíny připravit. Ale fakt je, že i u nás je smíšený provoz tam kde ETCS bylo zřízeno, ale výhradní provoz ještě nezaveden.
https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/etcs/2025-10-15/2025-10-15-stav%20implementace.pdf
Taky si myslím, že to je na odstoupení ministra a další kroky vedoucí k nápravě.
A u nás Kupka třeba za Pardubice nebo Hustopeče odstoupil? Asi mi něco uniklo.
Ale já reaguji na dění na Slovensku.
To ano, ale český příklad ukazuje, že nejde (nejen u nás) o zavedený postup.
Nehody na Slovensku jsou v něčem jiné než u nás?
A ten článek je o čem?
Nějak se jim to tam teď sešlo.
Ono odstoupení ministrů po velkých nehodách něčemu opravdu pomáhá?
Je to jenom gesto pro plebs („vosolili jsme potentáta, podívejte“)
Já nevolal po odstoupení někoho. Já ne.
Volání po odvolání ředitele je něco jiného?
Kdyby se potentát vosolil sám, už by to nebyl potentát.
A přispělo by to k celkovému úbytku potentátů.
Otázkou je, zda by jiný ministr udělal revizi železniční zabezpečovačky a jak moc by byli železničáři proti… Hustopečskou zabezpečovačku totiž schválili i zástupci strojvedoucích v odborech, nepletu-li se.
Z toho co je psané v reportáži asi uniká/naráží se na tuto větu: „O zavedení výhradního provozu v obou zemích rozhodují ministerstva dopravy, nikoliv správci infrastruktury.“ Mě tak z toho vychází, že se sice hezky nasazuje ZSSK psí hlava za to, že nemají v Dunihlavech ETCS, ale svoje máslo na hlavě má i ministerstvo. To mělo rozhodnout o zavedení výhradního provozu (i kdyby jen na L1) a ZSSK by si začalo drbat hlavu, jak vybavit i jiná vozidla.
1020 osob, no naštěstí to ten první vlak nezadupl a ten rozdíl rychlostí nebyl velký, to mohlo dopadnout mnohem hůř.
I při výhradním provozu se může (vzdáleně) podobná nehoda stát, pokud takhle do cesty expresu vjede lokomotiva nebo souprava v režimu posunu (a to i když taková je vybavena mobilkou ETCS).
To je bohužel pravda. Viz nedávná MÚ ve Studénce, kde naštěstí ten BEMU odjížděl od peronu a měl nízkou rychlost.
nejen v posunu, ale i kterýkoli vlak, který je výchozí a je tedy v režimu SR – protože než ETCS zareaguje, tak ten, co projel stůj, je už uprostřed vexlí
– to je ta chybějící liniová část – je jedno, kde souprava stojí, nebo odkud přijela, palubní část ví „vole, máš tam na stůj“ – to je hlavní nevýhoda bodových zabezpečovačů – a takovýchto nehod, jsou v německu mraky, jen se o tom nepíše
To je pravda jen částečně. Pokud vlak přijede z jednoho směru a pak např. jede zpět, zůstává poloha vlaku pro etcs známá a křivka se generuje i v modu SR. Podobně to platí i po resetu etcs, je-li vzdálenost k návěstidlu dost dlouhá, resp. přejede-li vlak balizu, aby se etcs zorientovalo.
Nicméně je obecně pravda, že v modu SR to návěstidlo jde projet.
mě teda v SR křivku nikdy negeneroval (po změně směru, resetu etcs), v OS jo – v SR se po přejetí balízy (pokud je) max. ptá, zda je kolej volná
jo, pokud jedu kolem hlavního návěstidla s PN na potlačení do otevřenýho přejezdu, tak etcs jakž takž ví, kde je, a tu křivku generuje
No ono by se Vám to v SR taky generovalo pouze když jedete proti stůj. Což je v zásadě možné jen pokud Vám výpravčí dá svolení k potahování, nebo pokud uděláte chybu a rozjedete se bez rozkazu k odjezdu.
Když se ptá, zda je kolej volná, to nastává jen když je návěstidlo postavené.
proti stůj jsem na rozkaz výpravčího popotahoval jen v FS, ale příště to můžu v letovicích zkusit, když se ze spěšnáku měníme na soupravový vlak, ale to bych musel dávat start mise proti stůj (což je předpisem zakázaný)
Hlavně pokud byste to zkoušel, tak kontrolujte zda má ETCS orientaci!
no, to je právě ten chybějící praktický výcvik – teoreticky je toho posaný až až, ale takovým způsobem, že tomu nikdo nerozumí – pak by třeba člověk pochopil, co tím chtěl v tom předpise básník říct – proč je to tak, a ne tak
Pokud budu vědět, odpovím.
Ten přechod z Sp na Sv děláte při jízdě stejným směrem? Tam totiž není potřeba začínat misi znovu.
ano, souprava pokračuje stejným směrem, jen se změní číslo
Plus vlaková data. Sv bude mít jiné brzdící procenta než Sp.
Uveďte bodově pár z těch německých mraků v posledním roce. Zejména tam kde vlak projel až za prokluzovou vzdálenost (rizikové z hlediska zabezpečovače není vlastní projetí stůj, ale vjetí do kolizní cesty).
Máte naprostou pravdu. A když se vrátíme ke článku: Kdyby skutečně ten motorák měl ETCS, zastavilo by ho ETCS na výhybkách v hlavní koleji a Tatran by do něj vpálil mnohem vyšší rychlostí. Byl by to mnohem větší masakr.
Kdyby mel ETCS ,tak se za navestidlo v poloze zakazujici jizdu v normalnim rezimu nedostane
Ano, ale v L2.
L1 detto, veď pri vchode do Pezinka mu kreslí krivku do uvoľňovacej rýchlosti a za návestidlo sa nijako nedostane.
Máte pravdu, beru zpět.
Stali jsme se svědky historické události, někdo se v internetové diskusi zachoval slušně!
Tady se to občas stává a dlužno dodat, že podle „palců“ to i ostatní vesměs oceňují.
Co znamená „nijako?“ Protože pokud sníží rychlost pod uvolňovací, tak se za úroveň návěstidla samozřejmě dostane…
Opravdu? A jak se k návěstidlu dostane, když se na něm změní návěst na povolující jízdu (myšleno pod ETCS L1)?
Proto by oblasti posunu měly být chráněny na straně infrastruktury (konfigurací výhybek). ETCS povolené oblasti umí hlídat, ale u nás to tuším SŽ má nastavené na celý obvod stanice, tedy to hlídá jen odjetí na širou trať.
Aha, takže z dvoch vlakov v režime FS sme urobili SH alebo SF. Tak to už skutočne len vzdialene pripomína túto udalosť…
Pri postavenej vlakovej ceste po 2.SK by tu nešlo posunovať v párnej skupine (ako vo väčšine „jednoduchých“ staníc bez výťažnej koľaje), takže nemohol by mať žiadny posun udelený súhlas.
Dostať sa do SF tiež vyžaduje niečo viac ako len zastavenie vlaku pre výstup a nástup, prípadne z dopravných dôvodov.
Takže všetko máme predpisovo vyriešené, netreba sa ETCS báť