Na Slovensku tragédii zabránilo ETCS, podobný problém měl na stejném místě minulý týden RegioJet
Srážka vlaků na Slovensku. Zdroj: ŽSR

První sdružení dopravců vyzvalo úřady k zavedení výhradního provozu pod ETCS.

První sdružení dopravců vyzvalo úřady k zavedení výhradního provozu pod ETCS.
Rozhodnutí o výhradním provozu ETCS bylo správné. Při smíšeném provozu vlaků vybavených a nevybavených by se u nás dříve či později podobná nehoda stala také.
Samozřejmě musí od nějakého data být provoz ETCS výhradní, ale to neznamená že by nemohla být nějaká přechodná doba (řádu 1rok) kdy provoz ETCS už bude funkční, nicméně ne výhradní… už jen kvůli testování správné funkce etcs.
Na Slovensku mají ETCS L1, tj. čistě bodový VZ. Hádám, že informace o zrušení (zkrácení) oprávnění k jízdě se na expres dostala z přepínatelné balízy v úrovni odjezdového návěstidla. Zajímalo by mě, jestli by v daném případě, pokud by byl zřízen ETCS L2, mohl expres dostat povel k tripu dříve a ještě před překážkou včas zastavit..?
Podľa toho, čo sa popísalo, nastal trip už na in-fill balíze asi 300 metrov pred návestidlom.
Kdyby to byla pravda, tak by jel Tatran na hrotech rozhodné výhybky tak možná 80 km/h a došlo by k lehoučkému ťukanci nebo vůbec k ničemu.
Každopádně je na této nehodové události názorně vidět, jak důležité je v takových případech dostat na vlak povel k nouzovému brždění co nejdříve. U ETCS L2 s tím úzce souvisí časová tolerance pro přerušení radiové komunikace, která se u nás nedávno natahovala, tuším, z 18 s na 40 s. Na druhou stranu máme výhradní provoz ETCS, takže k takovým incidentům jako byl tento by u nás docházet nemělo (pokud nebudeme uvažovat posun, který vjede do postavené VC).
Kdyby měl ten Regionální expres ETCS, tak by ho to zastavilo před vjetím do cesty Tatranu? Já bych si spíše tipnul, že by v těch 120km/h vletěl do zabržděné soupravy a nebo ještě hůř – bokem do pomalu jedoucí soupravy.
Záporné palce prosím o vysvětlení – položil jsem otázku.
Kdybyste si přečetl celou diskuzi, tak jste nemusel dostat od někoho záporný palec…
Kdyby měl REx ETCS, tak by měl úplně normálně povolení k jízdě k úrovni odjezdového návěstidla. Pokud by strojvedoucí byl slepý a hluchý, tak by se mohl dostat kousek před návěstidlo rychlostí 40 km/h. Následně by následovalo nouzové brzdění do zastavení.
Děkuji. Škoda že to nebylo v článku. Diskuse jsem pročetl asi 3 strany, ale nic kloudného jsem nenašel, zato nenávistných příspěvků a balastu mnoho, jako obvykle.
Jak daleko bylo od návěstidla k výměně?
ETCS v úrovni L2 i L1 brání tomu, aby vlak projel konec oprávnění k jízdě (EOA). Takže REx by měl EOA před odjezdovým návěstidlem, které by projet nemohl.
No, a pak zde máme českou specialitu – ETCS Stop, která funguje podobně jako VNPN, tj. ad hoc po projetí návěstidla. Na rozdíl od TRS se zde povel nouzovému brždění přenáší na vlak přepínatelnou balízou. S tímto systémem by REx zastavil někde na zhlaví a Ex by do něj prásknul z boku.
„povel k nouzovému brždění“
to sice jo, ale etcs stop je spíš na lokálky, aby nejely vlaky proti sobě, málokdy se na těch lokálkách něco předjíždí – do teď tam nebylo nic
Pořád je lepší před nehodou brzdit než jet plnou rychlostí. I kdyby mezi reakci zabezpečovačky a strojvedoucího bylo pár sekund.
Jestli je ETCS Stop JENOM na lokálky, tož to su klidný.
Vlastně až tak úplně klidný nejsem. I na regionální jednokolejné trati si dokážu představit například situaci, kdy se ze stanice bez povolení rozjede vlak a ETCS Stop jej sice zastaví, ale až na zhlaví. V tu samou dobu může z opačného směru zrovna přijíždět jiný vlak. Ostatně něco takového se už stalo někde u Bavorova. Není to zas tak dávno.
No a když ho nezastaví, tak to bude lepší??
To si to třeba na mapy.cz neumíte odměřit?
Ještě jedna podstatná věc k nehodovém ději. Je vlastně velké štěstí, že si strojvedoucí toho dunihlavu na poslední chvíli nevšiml, že jede proti stůj a nezastavil, protože čelní náraz, nebo ještě hůř boční najetí, do stojícího vlaku v tak velké rychlosti, by se rozhodně bez mrtvých neobešlo. A byl by to určitě masakr, radši ani nemyslet….
Přesně tak, tohle také cítím jako historickou kliku. Evidentně šlo o chybu ve fázi „vnímání“ (tj. pro něj platnou návěst nezaregistroval vůbec).
To asi ano, čím rychleji jel, tím menší to byl náraz zezadu.
V Pezinku je od nástupišta, kde stál Dunihlav, po odchodové návestidlo minimálne 400 m. Nechápem, ako si mohol mašinfíra pomýliť zelenú na návestidle so zelenú s odbočením (neviem či som sa odborne vyjadril).
Napadajú mi dve možnosti pochybenia kvôli rutine: 1. Predbehnutie v Pezinku nie je plánované, došlo k nemu kvôli meškaniu Tatranu. Preto nepočítal s tým, že mu nebude svietiť voľno. 2. Kvôli výluke sú skrátené prievidzké rýchliky a tieto nitrianske Rexy slúžia aj ako ich náhrada. Ak to náhodou bol rušnovodič, ktorý zvykol jazdiť tamtú linku, ktorá cez Pezinok prechádza bez zastavenie, neprišiel mu signál iba so zeleným svetlom podozrivý. A potok je tu ešte možnosť, že si chybu uvedomil, ale s vedomím, že pred návestidlom už zastaviť nestihne a tak vyhodnotil ako lepšiu možnosť pokračovať ďalej (keďže vedel, že trať… Číst vice »
Napada mně takivý „detail“ Mohl dispečer
zavolat..budeš 2minuty čekat az tě predjede zpožděná šestsetdvacítka.?
Ale to už je passé,udalost se stala.
….
To přehlédnutí je dílem okamžiku, prostě zkrat. A jak si jednou zafixoval, že smí pokračovat, vytěsnil všechno ostatní a prostě jel. Možná takhle? Nebo něco odvedlo jeho pozornost? Třeba nesmyslná chybová hlášení vozidla, kterých umí moderní stroje produkovat mraky, přičemž podstatných je mizivé procento a výrobci si nejsou ochotni nechat vysvětlit, jak moc tohle odvádí pozornost od dění na trati. To ví asi jen ten strojvedoucí a moc bych se nedivil, kdyby si vlastně nedokázal vysvětlit jak to mohl projet…
pokud je to v oblouku, tak se spletete velice rychle – viz český poříčany – kódovaný koleje jsou pouze 0,1,2, ty nejprůserovější 3 a 4 kódovaný nikdy nebyly, a za těch x let (do nástupu etcs) s tím nikdo nic nedělal, i když se o tom vědělo
I proto intenzivně bojujeme za zavádění tzv. návěstních napodobovačů, které se instalují před oblouk a záměna návěstidel je prakticky vyloučena. Od 14.12.2025 máme novelu D1, která napodobovače zavádí.
Opakovací předvěst pro tento účel již nestačí?
A proč vůbec „vylepšovat“ návěstní soustavu, když zde máme konečně ETCS? Není zde spíš naopak na místě snaha o redukci návěstidel?!
Opakovací předvěsti ve spoustě případů neřeší vůbec nic, protože opakují co je za mnou, narozdíl od napodobovače, který trvale ukazuje co je předemnou…
Nevím, jestli si rozumíme… Návěstidlo, které by fírovi opakovalo návěst návěštěnou ZA vlakem (ve směru jízdy) neexistuje. Takové návěstidlo by bylo k ničemu.
Opakovací předvěsti, které znám já, se používají ve stanicích v oblouku. A na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost opakují návěst, která svítí na odjezdovém návěstidle. Pokud je na ON Stůj, pak na Opř svítí opakovaná výstraha (žlutá s bílou).
A znovu se dovolím zeptat: Proč by se měla na tratích s ETCS zavádět nějaká další návěst? Není naopak žádoucí počet návěstidel redukovat na minimum, když pohyb vlaku zde bezpečně vymezuje ETCS?!
Nebo lze také místo opakovací předvěsti zřídit na staniční koleji cestové návěstidlo (Lc, Sc).
Vážně by mě zajímalo, jak by měl ten „návěstní napodobovač“ vlastně fungovat. A pokud to není vlakový zabezepečovač, tak snad ani nemá cenu se o tom dále bavit.
To teda sakra má, hlavně ve velkých a složitých stanicích se špatnými rozhledovými poměry. Třeba Brno ho.n. je ukázkový případ. Vzhledem k tomu, že se tam jezdí prakticky výhradně na zkrácenou jsou opakovací předvěsti úplně k hov*nu, protože ta opakovačka neřekne o poloze cestového návěstidla přede mnou vůbec nic. Takže si tam denně desítky vlaků žádají výpravu jiným způsobem, nehledě na to, že tam kde vidět je, není zhusta žádným problémem zaměnit návěstidlo pro svoji kolej s jiným. Tak proto napodobovač, který mě řekne máš/nemáš postaveno…
Jinak vám nechci kazit radost, ale při spoléhání se na lidský činitel není vyloučeno nikdy nic.
Mohl bych se zeptat, zda neděláte náhodou na CDV?
Stále též postrádám alespoň první odborný odhad, proč strojvedoucí toho spěšňáku odjel proti „Stůj“. Záměna sousedních návěstidel na zhlaví v oblouku (toto je mimořádně častá příčina)? Či prostá nepozornost a rutina v situaci, kdy bylo na odjezdu vždy postaveno? Ať tak či tak, nepřijímám vysvětlení, že jde o selhání jednotlivce. V mapě projetých návěstidel máme za poslední léta téměř 1500 nehod, resp. projetých návěstidel. Všechno byli „jednotlivci“, ovšem tyto incidenty dovoluje systém. Viz případně https://projetanavestidla.cdvinfo.cz/, pozor, záběry jsou místy drastické, zejména na místech, kde se incidenty pravidelně opakují.
Je to tam v obluku a je tam manipulacna kolaj bez navestidla. Tak moze nastat zdanie ze prve navestidlo z prava patri kolaji v pravo. A tak sledoval druhe navestidlo na ktorom bolo volno.
https://youtu.be/llA5RDi4hhI?t=7059
Ale na druhou stranu stál na objízdné koleji, takže kdyby to bylo pro něj muselo tam svítit něco žlutého a volno.
Díky, to opravdu vypadá jako dosti choulostivá situace, kdy splést si sousední návěstidla nemusí být vůbec těžké (zejména, když není přenos kódu ani jiný zabezpečovač).
Jenže opravdu ho mělo varovat, že z jeho koleje nikdy svítit volno nemůže, ale pouze Rychlost 80 km/h a Volno, což není jen jedno zelené světlo, ale odspodu zelený pruh, žluté světlo a na nejvyšší pozici zelené světlo.
Kroutím nad tím hlavou, jak je snadné se takto fatálně splést.
To máš pravdu, Petře, vysvětlení tohoto důležitého detailu by mne též zajímalo. Zaměnit návěstidla může být v oblouku velice snadné, ale splést si jedno- a dvousvětlovou návěst by tak snadné být nemělo…
to kroutí každý, než se mu to stane taky…… a ani tehdy nebude chápat, jak je to možné………
No jestli ty nehody a kontroly řeší Dvořakova s kterou se chlubi isty pan z CHZ, že je to jeho člověk, tak Bože, ochraňuj Slovensko.
Je-li pravda, že připouštíme provoz vozidel bez zabezpečovače v podmínkách, kde se jezdí vyššími rychlostmi než 100 km/h, tak jde o velmi nebezpečnou frajeřinu a hazardování se životy lidí. Bezpečnostní auditor by tohle počmáral červenými vykřičníky, v zemi s vyspělou bezpečnostní kulturou by něco takového bylo nemyslitelné. Např. v SRN by se taková trať směla provozovat rychlostí nejvýše 50 km/h (viz znění EBO – Eisenbahnbetriebsordnung). V České republice nějak žijeme s hranicí 100 km/h, ale i toto už považuji skoro o ústa. Proč není Jožo Ráž raději v Elánu a Drážní úřad nekoná? Slovenské špecifiká? Ale vysvětlujte pak tohle lidem,… Číst vice »
V Elánu je jeho fotr a to ti musí stačit.
Já ti nevím Karle…
20 rokov sa tam takto jazdí, prvá nehoda.
Koľko zrážok vlakov bolo za posledných 10 rokov na českej železnici, pri ktorej zomrel cestujúci alebo personál?
Nechcem to zľahčovať, ale nerobme ani paniku.
861 je tam dočasne do 2027, potom ich nahradia BEMU s ETCS.
Rozdíl je v tom že my máme aspoň nějakou snahou s tím něco dělat. Na Slovensku maximálně propustite vedení dopravce, Fico pronese plamennou řeč a nechá zatknout strojvedoucího.
Tu snahu něco s tím dělat opravdu vidím na Pravobřežce i Levobřežce. Byť je tam barvičkovač.
Nikde netvrdím že vše je v pořádku. Takových nedostatku je spousta, ale jde o to že aspoň něco jsme s tím začali dělat. Na Slovensku vedou jenom řeči ale reálně nedělaj absolutně nic.
Ale začali ste s tým niečo robiť až potom, čo vám vo vlakoch zahynulo 11 ľudí po nehodách 2019-2014, že?
Nemyslím si, že je třeba nyní si začít poměřovat pindíky. V ČR se na ETCS začalo pracovat někdy v roce 2007, viz. pilotní projekt Český Brod (mimo) – Kolín (mimo). Tratě Kolín – Břeclav/Ostrava a Břeclav – Přerov byly hotové v roce 2017. Jenže nebylo po nich čím jezdit. Národní implementační plán ETCS z roku 2017 stanovil pevné termíny, dokonce MD vypsalo i dotace, za které nebylo co koupit, protože výrobci neměli produkty. Takže taky žádná sranda a rozhodně to není sranda ani dnes. Někteří výrobci nemají své produkty, které se musí povinně instalovat do jejich lokomotiv ani dnes (Alstom… Číst vice »
Předpokládám, že myslíte roky 2019 – 2024? Napočítal jsem 9 mrtvých, nicméně to teď není důležité. NIP ETCS byl vydán v roce 2017 s termínem výhradního provozu k 1.1.2025. Takže rozhodně neřešil tyto Vámi zmíněné nehody.
A na to Vám spousta lidí řekne něco v tom smyslu, že nějakých pár mrtvých za pár let nestojí za to, aby se zde zaváděl VZ za desítky miliard.
To není panika, ale konstatování tzv. bezpečnostního rizika, které představuje časovanou bombičku, která dříve nebo později způsobí problém. Provoz vozidla bez zabezpečovače je objektivně takovou bombičkou. Sto let se nemusí stát nic, nebo se stane zase už dnes odpoledne.
Já nevím kdo tam vede správu železnic, ale ministr dopravy je komunistický tragéd, kterej o řízení ví tužku.
Jako tady neršíte nějaké lokálky, ale vlaky, které ve špičkách dohromady můžou vézt kolem 1000 lidí. Já být ministrem dopravy, tak bych sebou sakra mrskal, aby tady došlo ke změně. Na jednu stranu je dobře, že nedošlo k žádným úmrtím, ale je třeba v tom místě tu rychlost vlaků snížit.
2018, ve stejné stanici, Lv versus osobák, 18 zraněných.
Opravdu prvá nehoda? Jak je to dlouho, co to fíra někde u Blavy napral do vlaku před sebou? A nepomohl mu ani funkční MIREL.
Určitě by se s tím mělo něco dělat, ale koncepčně. Ne nekoncepčně ad hoc, protože se zrovna něco stalo.
Já se Ti na to Pavle pokusím odpovědět, nicméně mnoho z mé odpovědi budou jen domněnky. Když bratři Slováci chystali svůj koridor Bratislava – Žilina, zcela jasně věděli, že chtějí kompletní svařenou trať bez styků a tím není cestou používat kolejové obvody, ale musí jít cestou počítačů náprav. Jenže zavedený LVZ (liniový vlakový zabezpečovač) funguje právě a jen na principu kolejových obvodů a vyžaduje rozdělování kolejnic. Z tohoto důvodu nemohl být na této trati použit a musel se hledat jiný zabezpečovač. Přece jen trať úplně bez vlakového zabezpečovače nechat nemohli, to by fakt neprošlo ani na Slovensku. A tak prakticky… Číst vice »
Tvé vysvětlení je perfektně realistické.
LVZ samozřejmě nefunguje právě a jen na principu kolejových obvodů. Funguje i na principu kolejových smyček. Tuto mantru slyším (žel i) v odborné veřejnosti až nezdravě často.
Ano, máte pravdu. Pro takový přenos by dokonce stačil i jeden jediný vodič, vedený souběžně s osou koleje. V metru takový VZ je (LZA). Na velké dráze se však kódování LVZ do smyček moc neujalo. Nevím, jestli jenom kvůli zlodějům nebo i z jiných důvodů (údržba kolejového svršku..?).
„zcela jasně věděli, že chtějí kompletní svařenou trať bez styků a tím není cestou používat kolejové obvody, ale musí jít cestou počítačů náprav“
No, ono také existují kolejové obvody bez izolovaných styků. Především na Západě, ale i ve státech bývalého SSSR. Jenom u nás se stále jede mantra, že KO může fungovat jedině s izolovanými styky. Není to pravda!
Je ČR země s rozvinutou bezpečnostní kulturou? Proč bezpečnostní auditor nepočmáral červenými vykřičníky nevybavení velmi vytížených tratí v ČR, které prošly velmi nákladnou rekonstrukcí, žádným zabezpečovačem? Smíchov – Radotín, Vysočany Lysá aj. Všude zde bylo proinvestováno mnoho peněz, výrazně se zvýšilo zatížení tratí ale neinstaloval se ŽÁDNÝ zabezpečovač.
U nás také čekáme na velkou ránu. A nikoho to nezajímá.
Už jsem se i dočkali – v Pardubicích. Ale tam to bylo spíš o náhodě a velké smůle. Zrušilo se kódování, čekalo se na ETCS a zrovna v tu dobu se to tam stalo. Ale stejně si říkám, že se zde LSka měla vypnout až po zavedení ETCS.
A já myslel že slavné ETCS umí zabránit srážce a ne že ve 100km/h povolí křápnout do vlaku 😆😆😆😆
Když vlak ETCS nemá, jak má zabránit srážce?
Šokované veřejnosti tohle nevysvětlíte. Lidi jsou napřed krmení gloriolou, že máme supermoderní trať se supermoderním zabezpečením a pak najednou televizní noviny plné modrých majáků a nosítek. Pro laika očekávajícího bezpečnost a vyloučení podobných incidentů je to těžko stravitelné, důvěra veřejného mínění ve vládu je otřesena.
Určitě budou lidi, kteří jen čumí na obrázky a neposleouchaj nebo nečtou. Ale snad i šimpanz pochopí sdělení, že jeden vlak byl zabezpečený a druhý ne a tento zavinil srážku. Kdyby byly zabezpečeny oba vlaky, nestalo by se to. Tečka.
Proč na tom úseku vlastně není barvkčkovač?
Pokud by tam něco bylo, obecně jsem spíše pro přechodné období s nevýhradním provozem.
On ho Zýmenc umí?
Ten s tím co má společného?
Věcně jde o to, že by místo počítačů náprav musely být kolejové obvody, což je dražší a někdo by o tom musel rozhodnout. Klidně možné že by tam jako v Pardubicích třeba i byly a pak by někdo rozhodl o tom, že se nezapne to kódování…
Ten s tím má společného to, že do Pezinku dodával SZZ.
Ale i kdyby tam byla ESA, tak by tam na 99,99% kód nebyl, protože Slováci ho (nově) nezřizují…
Nie, nie, nie a zase nie! To už sa rovno môžeš pýtať, prečo pred vlakom nebeží bežec s vlajočkou.
Správna otázka je, prečo nie je 860 vybavená ETCS, resp. prečo to na trati vybavenej ETCS nie je vyžadované.
Protože by ho zřejmě někdo musel instalovat, bylo uvedeno že tam jsou hradla a ne autoblok s KO. Než vyhazovat prachy za málo funkční barvičkovač raději promptně dodat mobilky ETCS na vozidla co tam jezdí. Traťová část ETCS už je tam pěkně dlouho.
Jo jestli tam nikdy nebyl barvičovač, tak beru. V tom případě ETCS mobilku vyžadovat.
Barvičkovač tam před rekonstrukcí samozřejmě byl. Ale při rekonstrukci se místo AB udělala AHr a počítadla náprav a ty už kódovat neumí.
Ale vedia. Kódovať vie aj mechanické návestidlo keby sa chcelo. Teda, tie izolované styky by to chcelo, ale aj s tým sa dá čarovať (napríklad pomocou vyžarovacích káblov vedľa koľajníc).
Barvičkovač tam samozrejme nebol. Autoblok bol len z Rače do Sv. Jura a ďalej to bolo múzeum s HPB. Takže kde by sa tam zobralo LS?
Z toho, čo sa mi podarilo vydolovať z internetu, medzi Svätým Jurom a Púchovom zrejme autoblok nikdy nebol
Tak jak u nás a na SK vše je o politike ! Je jedno čí vládne Petr nebo Alex !
Tak že o čem tu chcete debatovat ? Bohužel takový je stav na SK ! U nás je to lepší ? Že se vlakem nikde nedostanu v čas ! Vše je rozkopané. Pokud se nebavíme o ETS2 to máme. Japonsko nikdy nebudeme ! Už vůbec ne Polsko.
Nějak mi uniká smysl a pointa tohoto příspěvku.
Ak sa vám nechce googliť, v roku 2010 na necelé dva roky vymenila prvá Ficova vláda Radičovej kabinet. Potom nasledovalo ďalších osem rokov vlád Smeru, ktoré na neúplné štyri roky vystriedala Matovičova, Hegerova a úradnícka Ódorova vláda. Ujko Matovič pre ZSK a ZSSK neurobil nic ! Železničiar Miky detto.
Ak za nič považujete rekonštrukciu a elektrifikáciu Trebišov- Humenné, reko Hronský Beňadik – Nová Baňa, Nové Zámky – Palárikovo aj Trnovec – Tvrdošovce na 160, tak to za Doležala urobili. Oproti tomu za Arpiho urobili dvojjazyčné tabule na južnom Slovensku. Ak porovnáme stovky km rekonštrukcií v ČR oproti nášmu koridoru do Žiliny tak sme na tom dosť zle. Ale súčasné vedenie ŽSR aspoň obmedzilo pomalé jazdy na hlavných tratiach.
To vyjádření ASORu mi přijde trochu falešné. Po nehodě najednou chcou plány na výhradní provoz. Ale kdyby se ten výhradní provoz zaváděl „jen tak“ (bez nějakých nehod), tak. by zase protestovali, že to je drahé a vymýšleli výjimky a co nejdelší přechodné období.
Možná se to do těch kolejí i vrátí, až pomine humbuk z nehod.
Dnes jsem se tu naučil pěkné slovo „dunihlav“. Jen nevím, jestli je to přezdívka motorové jednotky nebo ministra.
Spíš na toho progresivce.
To byly vozy řady M 262- 830😉
Motorovej jednotky. Lebo veľmi hučí.
Ano, v SK se jim takhle mluví.
Chybí mi zde informace, že se zde jedná o ETCS L1, a né L2. To by pravděpodobně dokázalo zabránit i samotné srážce, neboť by zareagovalo hned po vjetí REXu do obsazeného úseku. Takto ETCS L1 zareagovalo až ve chvíli, kdy REX projel balízu.
ETCS L1
Jestli by L2 dokázalo srážce zabránit by bylo věcí náhody. Každopádně tady je řádově důležitější, aby vlaky jezdily pod ETCS (= výhradní režim), než aby nějaké vlaky jely pod ETCS a jiné ne, zato ty, které by jely, by byly pod ETCS L2.
Tj. řešit L1 nebo L2 by znamenalo odvádět pozornost od podstaty problému.
Vy by jste se měl stát ministrem dopravy. Všemu rozumíte (jako v dobrém) hlavně českým dálnicím (obhajujete ekoteroristy (jako ve zlém)). Ještě že se od příštího roku začne platit správní poplatek za podání odvolání ke stavbě nějaké dálnice. Třeba D49.
To jako vážně? Člověk bydlící vedle budoucí dálnice se bude moct vyjádřit jen za poplatek? No, pěkné…
Konečně. Ne jako třeba proti vám,ale je to namířeno hlavně kvůli: Voda z Tetčic nebo děti země.
Spravedlnost jenom pro bohaté? Místo abychom se naučili připomínky rychle a správně posoudit je radši zpoplatníme aby chudina pochopila jak se má chovat (držet hubu a krok)?
To ani snad ne, ale jestli chcete příklad podobných exemplářů z poslední doby, tak člověk, co si koupí barák u půl století fungujícího autodromu, si nemůže na „nečekaný“ hluk.
Na rozdíl od vašeho je příspěvek p. Jirsáka k věci a je věcně správný.
Velmi pravděpodobně by při L2 ale následky byly menší (limitně až nulové), protože Ex by začal brzdit ihned po projetí Stůj RExem, a ne až když načetl balízu.
Jo a vy byste mohl trochu zapracovat na češtině… 😉
Je to přesně tak. Pokud na trati s ETCS jezdi vlaky bez něj, tak ETCS ani L2 nedokáže zabránit srážce, pokud vlak bez ETCS projede navěstidlo. Záleží jak daleko je ten druhý vlak s ETCS, jestli to stihne ubrzdit. Je důležité zabránit tomu prvnímu vlaku vůbec navestidlo projet. Tedy musí mít taky ETCS. By mě zajímalo, kolik projetých návěstidel v Pezinoku už bylo. Jestli to nebudou slovenské Poříčany.
Pri sklonovani Pezinok v cestine to sklonujte ako zinek (kov) a iba pred to dopisete Pe-zinek. V zinku —v Pezinku
Jak by mohly jet pod L2 když tam L2 není?
Tady by dunihlav neprojel červenou a stačilo by cokoliv. Buď ETCS nebo i návěstní opakovač a je jedno, jaký. Fíra by si uvědomil, že je v oblouků a kouká na špatný klacek.
REX a balízy nijak nesouvisí. Detekci obsazení úseku zajišťuje počítač náprav, který musí detekovat nepovolenou přítomnost vozidla a podle toho shodí návěstidla a MA.
Pokud by byl expres dostatečně blízko, tak ani L2 nepomůže, protože fyzika nepustí. Skutečně jediným spolehlivým řešením by bylo, aby ten REX vůbec nevyjel.
REx by se nepohnul ani o centimetr, protože u L2 by po zastavení přišel o/ztratil MA a vůbec by se neřešilo, že k návěstidlu má ještě několik metrů. V případě, že by Gorila jela hned za Dunihlavem, tak na síti SŽ by do zastavení RExu (a tedy ztrátě MA) mohla po té přímé kolejí maximálně 60 kmh (VCO), pokud by ta předjízdná kolej neměla dostatečnou ochranou dráhu a dunihlav by měl postaveno jako VCP.
Balíza ETCS prenáša informáciu z trate na vlak, ale nie opačným smerom. ETCS dostáva informáciu o voľnosti trate zo SZZ a TZZ. Takže keď dunihlav prešiel počítadlo náprav (alebo izolovaný styk) pri návestidle, zaznamenalo SZZ obsadenie úseku za návestidlom a zhodilo voľnoznak pre Ex a túto informáciu previedlo ETCS do všetkých relevantných balíz pre ten Ex. Technicky vzaté ETCS L1 vôbec nepotrebuje zložitú komunikáciu so SZZ/TZZ – to, čo vysiela balíza, môže byť priamo odvodené od toho, aká žiarovka (aké žiarovky) svietia na ďalšom návestidle. L2 už je zložitejšie, pretože postavenú VC pre daný vlak potrebuje „vidieť“ na kilometre dopredu… Číst vice »
Co s tím má společného projetí balízy RExem?
ETCS zareagovalo v okamžiku, kdy REx projel Stůj a vjel do cesty Exu, ale na Ex se info dostala až tehdy, když Ex (nikoliv REx) projel nad balízou.
Nepřipadá vám že vytloukáte klín klínem? Tady opravu není problém v tom že tam je ETCS L1, ale v tom, že některá vozidla nemají příslušnou OBU. Pokud něco může neřízeně vjet do cesty jinému vlaku je jen věcí náhody jak moc na tom L2 bude lépe.
Tedy nehledat podružné nápady a soustředit se na jádro problému. Na trati s ETCS mají jezdit vlaky pod ETCS.
V Pezinku odjížděl vlak z předjízdné koleje, u které je nástupiště. I funkční ETCS by mu dovolilo projet odjezdové návěstidlo v poloze stůj-vlak by zastavil v postavené vlakové cestě.Jedině radioblok hlídá, že se vlak nerozjede, pokud nemá povolení k další jízdě.
Z poslednej balízy mal načítane povolenie pod odchodové návestidlo
Toto plný platilo pouze pro případ, že by vlak v té stanici „začínal jízdu podle ETCS“. Nejsem železničář, takže nevím správné označení. Jakmile by vlak do stanice vjel pod dohledem ETCS, nemohl by projet odjezdové návěstidlo
Už jsem to zmiňoval vedle, i při SoMu by se na infillu měl dostal do FS a podle aktuální rychlosti by ho to rovnou odprásklo, nebo by musel podle křivek zastavit před návěstidlem.
Nedostal by se na infillu do FS, protože infill je pouze jedna přepínatelná balíza a aby se dostal do FS tak buď musí OBU načíst jednu dvoubalízovou skupinu nebo dvě jednobalízové – to znamená, že do FS by se dostal nejdříve na dvoubalízové skupině umístěné u odjezdového návěstidla.
Já bych myslel, že ty balízy má načtené už před přijezdem k nástupišti. Pokud nemění směr, tak by se ta informace neměla nikam ztratit, nebo ne?
Pokud myslíte radioblok, který je provozován na trati Číčenice – Volary, tak ten v tomto případě opravdu nepomůže.
V plném dohledu rozhodně ne!
To fakt ne.
Nechápu ty mínusy, podle mě máte pravdu (pokud teda radioblokem myslíte RBC, tedy ETCS L2). Pokud za návěstidlem/balízou není dostatečná ochranná dráha, tak by si Dunihlav přečetl z balízy Stůj až při jeho projetí a mohl by skončit v postavené vlakové cestě. ETCS L2 u nás (jak jsem se dozvěděl v jiné diskusi) MA u VCP po zastavení odebere, tím pádem se vlak nemůže vůbec rozjet, L1 ale nemá tuhle informaci jak předat a ztrátu MA si uvědomí až samotným projetím.
Proto jsou brzdové křivky a uvolňovací rychlosti stanoveny tak jak jsou. Aby nedošlo k dojetí vlaku do kolizního bodu. Jinými slovy při správném nastavení systému návěstidlo sice projet lze, ale kolizní bod nikoliv.
Tak ještě jednou. Žádná ztráta MA ve FS v běžném provozu neexistuje, kromě provozních chyb (náhlá překážka, obsazení cesty něčím divným (bez etcs), přejezd přejde do poruchy, výpadek SZZ = prostě SZZ ztratí volnost). MA znamená volná trať do konce MA. Tam se nejde srazit a nejde přejet. Je to technicky nemožné. Možné to je při nějakém zbabrání posunu nebo SR nebo jízdy bez ETCS.. Než FS vlak v L1 projede návěstidlo musí před ním nabrat nové MA a teprv pak se rozjede na trať.. ne „ztratit MA“. Nemůže pokračovat za konec (za návěstidlo) a tam si něco uvědomit. Jeho… Číst vice »
Radioblokem zřejmě myslí vynález AŽD.
Demisi! Všichni! I Andrej, taky původem Slovák!
A navolej si tam koho? Maďary?😆
Monarchii na ně! Hlavní město Vídeň!
Hlavně ať nechtějí společnou republiku!
Tam bych se víc než Maďarů bál Kotleby nebo východního careviče.
To už je ten šaša Eštók Pištók, ne?
Jak přesně tragickým následkům zabránilo ETCS, když ten regionální expres byl pro ETCS neviditelnou překážkou?
REx byl viditelnou překážkou.
však nejpozději v okamžiku říznutí výhybky se stal viditelnou. Spíš ještě dříve.
Okamžik říznutí výhybky chápu, díky. A jak mohl být pro ETCS vidět předtím?
Pravděpodobně ve chvíli projetí návěstidla na kterém bylo stop.
Ten vlak pro který nebyla postavena vlaková cesta by vůbec nedojel do kolizního bodu, čili nedostal by se za námezník výhybky. Ale s největší pravděpodobností by neprojel ani to návěstidlo, vzhledem k tomu, že by se blížil ke konci oprávnění k jízdě a byla by mu modelována brzdová křivka, kterou by v případě zvyšování rychlosti nevyhnutelně překročil.
A taky by fíra na monitoru viděl, co má před sebou. A ne že tam někdě tamta zelená asi bude pro něj.
To taky..
v česku je spíš takový maglajz, že pokud je do stanice s výhradním provozem ETCS vjezdová rychlost max. 60 km/h, můžou do té stanice zajíždět vlaky bez ETCS (z příslušnýho směru), pokud je vyšší, tak ne….
Můžou a nemůžou, některé stanice mají výjimku (Břeclav např.) a některé ne (Přerov např.)
Břeclav je PPS, Přerov směr Věžky bylo 90, takže víc, jak 60, proto ne (resp. bez ETCS jste sice vjel, ale nesměl jste tím směterem bez etcs odjet), ale z Olomouce směr Blatec je Vmax. 60 a tam můžete bez ETCS
Ta rychlost 60 km/h je všude tam kde to je umožněno a mnohde se tak rychlost musela snižovat. Kde to umožněno není, tak to na té rychlosti nijak nezávisí.
Kdyby se ETCS dalo postavit naráz a všude zapnout v jediný den… nedá.
Já bych jen oponoval v tom, že „v Česku je na koridorech výhradní provoz“. Někde ano, někde ještě ne (i když je tam naplánován). Ne že by to tak bylo vyloženě špatně, je to pevně naplánované a dopravci a objednatelé mají čas se na pevné termíny připravit. Ale fakt je, že i u nás je smíšený provoz tam kde ETCS bylo zřízeno, ale výhradní provoz ještě nezaveden.
https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/etcs/2025-10-15/2025-10-15-stav%20implementace.pdf
Taky si myslím, že to je na odstoupení ministra a další kroky vedoucí k nápravě.
Ale já reaguji na dění na Slovensku.
To ano, ale český příklad ukazuje, že nejde (nejen u nás) o zavedený postup.
A ten článek je o čem?
Dívejte, od schválení záměru stvaby ETS přes projeknčí přípravu a konče realizací běžně uběhne 5 a více let. Takže toto je pomníček přědešlé vlády a možná ješte před předešlé.
Zkuste se nad svým názorem v totmot směru zamyslet a pochopíte, že jste napsal něco moc naivního..
Nějak se jim to tam teď sešlo.
Ono odstoupení ministrů po velkých nehodách něčemu opravdu pomáhá?
Je to jenom gesto pro plebs („vosolili jsme potentáta, podívejte“)
Volání po odvolání ředitele je něco jiného?
Kdyby se potentát vosolil sám, už by to nebyl potentát.
A přispělo by to k celkovému úbytku potentátů.
Otázkou je, zda by jiný ministr udělal revizi železniční zabezpečovačky a jak moc by byli železničáři proti… Hustopečskou zabezpečovačku totiž schválili i zástupci strojvedoucích v odborech, nepletu-li se.
Z toho co je psané v reportáži asi uniká/naráží se na tuto větu: „O zavedení výhradního provozu v obou zemích rozhodují ministerstva dopravy, nikoliv správci infrastruktury.“ Mě tak z toho vychází, že se sice hezky nasazuje ZSSK psí hlava za to, že nemají v Dunihlavech ETCS, ale svoje máslo na hlavě má i ministerstvo. To mělo rozhodnout o zavedení výhradního provozu (i kdyby jen na L1) a ZSSK by si začalo drbat hlavu, jak vybavit i jiná vozidla.
To si tu snáď niekto myslí, že keď odstúpi minister, tak sa to začne riešiť. Konsolidujeme, nemáme peniaze na nalievanie do železníc. Ani keby to sem prišiel riadiť šéf Švajčiarskych železníc, v najbližších rokoch sa nebude nič riešiť.
Všetko sa ponechá na nasledujúcu vládu, ktorá bude mať štátnu kasu rozbitú na márne kúsky….
1020 osob, no naštěstí to ten první vlak nezadupl a ten rozdíl rychlostí nebyl velký, to mohlo dopadnout mnohem hůř.
I při výhradním provozu se může (vzdáleně) podobná nehoda stát, pokud takhle do cesty expresu vjede lokomotiva nebo souprava v režimu posunu (a to i když taková je vybavena mobilkou ETCS).
To je bohužel pravda. Viz nedávná MÚ ve Studénce, kde naštěstí ten BEMU odjížděl od peronu a měl nízkou rychlost.
nejen v posunu, ale i kterýkoli vlak, který je výchozí a je tedy v režimu SR – protože než ETCS zareaguje, tak ten, co projel stůj, je už uprostřed vexlí
– to je ta chybějící liniová část – je jedno, kde souprava stojí, nebo odkud přijela, palubní část ví „vole, máš tam na stůj“ – to je hlavní nevýhoda bodových zabezpečovačů – a takovýchto nehod, jsou v německu mraky, jen se o tom nepíše
To je pravda jen částečně. Pokud vlak přijede z jednoho směru a pak např. jede zpět, zůstává poloha vlaku pro etcs známá a křivka se generuje i v modu SR. Podobně to platí i po resetu etcs, je-li vzdálenost k návěstidlu dost dlouhá, resp. přejede-li vlak balizu, aby se etcs zorientovalo.
Nicméně je obecně pravda, že v modu SR to návěstidlo jde projet.
mě teda v SR křivku nikdy negeneroval (po změně směru, resetu etcs), v OS jo – v SR se po přejetí balízy (pokud je) max. ptá, zda je kolej volná
jo, pokud jedu kolem hlavního návěstidla s PN na potlačení do otevřenýho přejezdu, tak etcs jakž takž ví, kde je, a tu křivku generuje
No ono by se Vám to v SR taky generovalo pouze když jedete proti stůj. Což je v zásadě možné jen pokud Vám výpravčí dá svolení k potahování, nebo pokud uděláte chybu a rozjedete se bez rozkazu k odjezdu.
Když se ptá, zda je kolej volná, to nastává jen když je návěstidlo postavené.
proti stůj jsem na rozkaz výpravčího popotahoval jen v FS, ale příště to můžu v letovicích zkusit, když se ze spěšnáku měníme na soupravový vlak, ale to bych musel dávat start mise proti stůj (což je předpisem zakázaný)
Hlavně pokud byste to zkoušel, tak kontrolujte zda má ETCS orientaci!
no, to je právě ten chybějící praktický výcvik – teoreticky je toho posaný až až, ale takovým způsobem, že tomu nikdo nerozumí – pak by třeba člověk pochopil, co tím chtěl v tom předpise básník říct – proč je to tak, a ne tak
Pokud budu vědět, odpovím.
Ten přechod z Sp na Sv děláte při jízdě stejným směrem? Tam totiž není potřeba začínat misi znovu.
ano, souprava pokračuje stejným směrem, jen se změní číslo
Plus vlaková data. Sv bude mít jiné brzdící procenta než Sp.
To sice ano, ale bude je mít lepší, takže ponechání těch horších z Sp nesnižuje bezpečnost.
Ano je to na straně bezpečnosti, ale ne správně.
Je nějaký konkrétní důvod proč to nemůžeme dělat správně?
protože to mám nachystaný, a když na to zapomenu, tak se nic nestane, v opačným případě si můžu koledovat o malér (na interpanterech záměrně zadávám % nižší, než skutečná, neboť ten hák, při najetí na brzdnou křivku, padá hodně rychle, a když je špatná adheze, tak Vás ten hák dožene (bohužel se započítávají neadhezní brzdy, který se používají jen jako nouzový, ne provozní)
vzhledem k tomu, že předpis říká, že zadávaná procenta nesmí být vyšší, než skutečná a zadávaná délka nesmí být kratší, než skutečná, tak toho náležitě využívám (prostě na Sv vlak použiji procenta, jako na obsazený Sp)
Požadavek TAF nezávisí na tom zdali návěstidlo dovoluje nebo nedovoluje jízdu. Požadavek na potvrzení může být i před lokolizační značkou.
U lokalizační značky taky nikdy nemůže být EOA.
Může – např. pokud je mezistaniční úsek rozdělen na ETCS oddíly bez návěstidel. Místo nich jsou tam právě lokalizační značky u kterých končí EOA v případě, že v následujícím oddíle je ještě vlak. Olomouc – Uničov…
Ale to je situace, kterou aktuálně máme na jedné jediné trati. Nejde o“standartní stav“.
nemáte pravdu, mě se v Lukavici stalo, že mi MA končilo u lokalizační značeky (odjezd na volno)
Uveďte bodově pár z těch německých mraků v posledním roce. Zejména tam kde vlak projel až za prokluzovou vzdálenost (rizikové z hlediska zabezpečovače není vlastní projetí stůj, ale vjetí do kolizní cesty).
Máte naprostou pravdu. A když se vrátíme ke článku: Kdyby skutečně ten motorák měl ETCS, zastavilo by ho ETCS na výhybkách v hlavní koleji a Tatran by do něj vpálil mnohem vyšší rychlostí. Byl by to mnohem větší masakr.
Ne. Motorák by byl ve FS, protože tam nebyl výchozí.
Zastavil by před návěstidlem.
(A pokud zaměstnáváte jako fíry blbce, který nastoupí na směnu a rozjede se do stůj na SR na vlastní zodpovědnost hned jako první věc ráno.. tak asi není pomoci.)
Naučte je v SR point & call jako v Japonsku a správné vychytané procedury pro najíždění a posun a bude to bez srážení na L1.
Tohle všechno už je vymyšlené.
Kdyby mel ETCS ,tak se za navestidlo v poloze zakazujici jizdu v normalnim rezimu nedostane
Ano, ale v L2.
L1 detto, veď pri vchode do Pezinka mu kreslí krivku do uvoľňovacej rýchlosti a za návestidlo sa nijako nedostane.
Máte pravdu, beru zpět.
Stali jsme se svědky historické události, někdo se v internetové diskusi zachoval slušně!
Tady se to občas stává a dlužno dodat, že podle „palců“ to i ostatní vesměs oceňují.
Co znamená „nijako?“ Protože pokud sníží rychlost pod uvolňovací, tak se za úroveň návěstidla samozřejmě dostane…
Ešte je tam balíza pár metrov pred návestidlom, keď sa to skúšalo v začiatkoch proti stoj – Trip a zastalo to tesne ale pred návestidlom.
Opravdu? A jak se k návěstidlu dostane, když se na něm změní návěst na povolující jízdu (myšleno pod ETCS L1)?
Infill balíza cca 300 m (?) před návěstidlem, kde si lízne aktualizované MA?
a ked na tej infill bude este stoj, a hned potom sa zmeni na volno, tak musi pred tym volnom zastavit, aby sa mohol rozbehnut? Nestaci ist uvolnovacou rychlostou? To sa mi uplne nevidi, no ale nevyznam sa v tom, ani netusim, aka tam ta uvolnovacia rychlost je.
Proto by oblasti posunu měly být chráněny na straně infrastruktury (konfigurací výhybek). ETCS povolené oblasti umí hlídat, ale u nás to tuším SŽ má nastavené na celý obvod stanice, tedy to hlídá jen odjetí na širou trať.
Aha, takže z dvoch vlakov v režime FS sme urobili SH alebo SF. Tak to už skutočne len vzdialene pripomína túto udalosť…
Pri postavenej vlakovej ceste po 2.SK by tu nešlo posunovať v párnej skupine (ako vo väčšine „jednoduchých“ staníc bez výťažnej koľaje), takže nemohol by mať žiadny posun udelený súhlas.
Dostať sa do SF tiež vyžaduje niečo viac ako len zastavenie vlaku pre výstup a nástup, prípadne z dopravných dôvodov.
Takže všetko máme predpisovo vyriešené, netreba sa ETCS báť