Trolejbusové jumbo už je v Praze. Testování 24metrového vozu začne z Palmovky

První kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Je to opravdová bestie, nejdelší v Česku, pochvaluje si ředitel dopravního podniku.

Do Prahy z Plzně dorazil první 24metrový trolejbus v karoserii Solaris s elektrovýzbrojí Škoda. Stane se nejdelším vozidlem MHD v Česku. Od března spojí pražský Veleslavín s Letištěm Václava Havla, celkem jich bude do února 2024 dodáno 20.

Představitelé výrobců, Prahy a dopravního podniku trolejbus slavnostně přivítali na veletrhu Czechbus v Letňanech. Na prvním exempláři teď začne testování bez cestujících, probíhat bude na zatím jediné pražské trolejbusové trati z Palmovky do Miškovic. Na ní v současnosti jezdí zkušební jízdy s cestujícími konkurenční trolejbusy SOR.

Praha nyní dokončuje trať na letiště. Z Veleslavína až na staré ruzyňské letiště budou vozy napájeny z trolejí, zbylý úsek k terminálům 1 a 2 pojedou na baterie. Podle výrobce jsou v plném naložení schopny ujet na bateriový pohon až 12 kilometrů.

Podle dopravního podniku dorazí do Prahy druhý kus Škoda Solaris 24m v lednu, první exemplář by tou dobou už měl být testován i s cestujícími. Ostrý provoz na letiště pak podle DPP začne pravděpodobně v březnu, dosud se přitom hovořilo o únoru. Trolejbusy budou umístěny v garážích Řepy, buduje se tam pro ně napájecí infrastruktura i zvětšené odstavné plochy.

Obrazem: Tři články, téměř 25 metrů a nezvyklý zvuk. Škoda ukázala obří trolejbus pro Prahu

Od zahájení projektu kapacitních trolejbusů na letiště po zprovoznění to budou čtyři roky a tři měsíce, což je v dopravě extrémně krátká doba,“ pochlubil se bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Dodal, že projekt je částečně jeho dítě, jelikož dopravní podnik byl zpočátku k těmto dlouhým spojům skeptický.

Současný náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) vyzdvihl, že jde o lokálně bezemisní druh dopravy. „Po 50 letech pauzy zavádíme znovu do Prahy trolejbusy, jejich vyřazení byla podle mě chyba,“ připomenul Hřib současný trend.

Podotkl, že na lince na letiště jde o dočasné řešení, jelikož je tam dlouhodobě nutná kapacitní kolejová doprava. „Trolejbusy poté přesuneme na linku 136,“ nahlédl do budoucnosti Hřib.

Nejdelší v Česku

Je to opravdová bestie, nejdelší v Česku,“ pochvaloval si ředitel dopravního podniku Petr Witowski. Podotkl, že vůz byl dodán do Prahy v předstihu, což není v dnešní době samozřejmost.

Technický ředitel DPP Jan Šurovský pak uvedl, že nejdůležitější důvod pro tříčlánkovou volbu je kapacitní. „Současná linka 119 kapacitně nestačí a posílit ji je nereálné, musí navazovat na metro. Tříčlánkový autobus v naftě by byl příliš komplikovaný, výrobci od toho konceptu ustupují. Trolejbus má dvě hnací nápravy, proto je jeho provoz jednodušší.

Linka 119 se po nasazení trolejbusů přečísluje na 59. Číselná řada 50-60 bude totiž v pražském systému ROPID nově určena právě trolejbusům.

Je to skutečný unikát. Představili jsme jumbo pro silnici, v Evropě jich moc nenajdeme,“ řekl na veletrhu ředitel autobusové části Škoda Group Radek Svoboda. Stejně dlouhé vozy dodává Škoda i do Bratislavy, tam již jsou dodávky v pokročilejší fázi.

Obrazem: Nový bratislavský „megatrolejbus“ začal vozit cestující

Ředitel pražského letiště Jiří Pos zase vyzdvihl, že trolejbusy uleví Praze 6 od hlukové zátěže na Evropské třídě. Letiště plánuje návrat na předcovidová čísla do dvou let a zvýšenou kapacitu bude podle něj potřebovat.

Tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi přepraví až 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je 100% nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů. Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly.

První kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeňská Škoda Group ukázala první tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Tagy Adam Scheinherr dpp Jiří Pos nové trolejbusové tratě Škoda Group Škoda Solaris 24m Solaris trolejbusy Zdeněk Hřib
127 komentářů