Obrazem: Nizozemští architekti ukázali novou podobu části pražského letiště

Vizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště. Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště. Zdroj: MVRDV

Nové budovy označené jako České lucerny pojmou centrální bezpečnostní kontrolu, salonky, hotel, konferenční centrum, parkoviště i vertiport.

Přední nizozemský ateliér MVRDV představil návrh rozšíření Terminálu 1 pražského letiště o tři nové budovy. Jejich celková užitná plocha má být více než 80 000 metrů čtverečních, výstavba by mohla začít mezi lety 2028 a 2029.

Přístavby Terminálu 1 rozšíří stávající halu směrem na východ, své místo v nich najde nová centrální bezpečnostní kontrola, ale také salonky a slibovaný vertiport. Nejdříve vyroste první fáze, případná druhá by měla být ve většině identická. Důraz je kladen na přímý průhled na letištní plochu, aby došlo k minimalizaci stresu při průchodu letištěm.

Hned naproti, přes příjezdovou komunikaci, bude stát hotel s konferenčním centrem a parkovištěm.

Vizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDV

Budovy mají být udržitelné a především flexibilní, aby byly snadno přizpůsobitelné jakýmkoliv budoucím úpravám. Konstrukce bude z betonu a oceli, použije se i lepené lamelové dřevo. Fasáda má zaujmout velkoformátovým satelitním snímkem České republiky na potištěném skle. Instalována do něj bude fotovoltaika i programovatelné světelné prvky sloužící k informování o aktualitách.

Při průchodu kontrolou vás podle architektů obklopí zeleň české krajiny a pro ni typické rostliny. Takové uspořádání má cestujícím podle architektů navodit pocit klidu před odletem.

Architekti z MVRDV spolupracovali na návrhu se společnostmi Netherlands Airport Consultants (NACO) a Royal HaskoningDHV. Firmy zvítězily v soutěži pořádané organizací CCEA pro Letiště Praha.

Podle místopředsedy představenstva pražského letiště Jiřího Krause je spolupráce s celosvětově aktivním architektonickým studiem pro letiště příslibem budování světové architektury se současným přístupem a velkým důrazem na udržitelnost.

„Jsme rádi, že soutěž vyvolala mimořádný zájem architektů, včetně těch zahraničních. Objekt centrální bezpečnostní kontroly pro Terminál 1 se spolu s řešením pro rozšíření Terminálu 2 stane základním kamenem rozsáhlé mozaiky strategicky důležitého projektu; dokončení procesu budování kapacit a povýšení letiště na novou úroveň konkurenceschopnosti,“ dodal.

Vizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDVVizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště.
Zdroj: MVRDV
Tagy letiště praha letiště václava havla Letiště Václava Havla Praha MVRDV prg
33 komentářů